Aktos hjemmekino - Side 177

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 177 av 257 FørsteFørste ... 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 173 174 175 176 177 178 179 180 181 187 197 207 217 227 237 247 ... SisteSiste
Viser resultater 3,521 til 3,540 av 5136
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir et langt innlegg, og jeg skal opp kl. 05:30 i morgen, så jeg har ikke mulighet til å utrede noe nå i kveld. Flageborg kan dette til fingerspissene så du kan trygt følge hans råd. Jeg får se når jeg får tid til å skrive noe om dette, men jeg føler vel at om en skal ta for seg alle aspekter så blir det en artikkel ut av det

En ting er i alle fall sikkert: om du havner for høyt opp på SPL-skalaen så retter du opp dette ved å justere ned gain i receiver/prosessor, da den tar alle subwooferne likt.

Jeg kjører frontene som large, men det er ikke alle som kommer i mål med det.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tråden her er jo helt rå. Men jeg ble spesielt intressert i det siste som diskuteres her - kalibrering av flere suber i et stereooppsett.

Skulle nesten vært en egen tråd.

Masse bra tips fra akto her, jeg ble så inspirert at jeg gikk ned i kjelleren og hentet opp den gamle PSB 12" subsonic suben min. Har hittil kun brukt en sub i stua til stereoen.

Jeg kjører vanlig stereo oppsett med pre/eff. Monterte nå en sub ved siden av hver av frontene. Subene mater jeg med respektive left/right fra pre - subene i stereo altså.

Kalibrerte med lydtrykksmåler volum og fase slik som akto beskriver tidligere tidligere i tråden. Takker for fremgangsmåte!

Oj for et resultat, skal si det ble mere trykk

Neste trinn blir nå og bruke Behringer DEQ2496 m/mic for å håndtere eventuelle peaker og pynte litt på noen dipper.

Dette er gøy
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hvordan skal man kalibrere sub nr. 2 i forhold til nr. 1? Tenker dere da hovedsaklig på fase? Jeg har kun korrigert fase og spl i forhold til nr.1.

Etter å ha konversert med akto på pm, så prøvde jeg å sette alt til small og 80hz deling. Fase og spl på sub i forhold til hverandre er as good as it gets trur eg, samt fase mellom front og suber (6dB økning). Så gikk jeg over på kalibrering med sms-1. Med høyttalere satt til small (80hz), og etter å ha fått en flott rett graf på på sms-1 så låt det veldig spinkelt og tynt i fohold til før, selv om den var nokså rett hele veien under 200hz. Økte jeg da gainen til ønsket volum ble det en helt annen opplevelse, og det låt veldig bra, men grafen økte fra 80hz og nedover, ala akto sin

Jeg har tidligere kjørt frontene som large med sub satt til max slik at dem samarbeider under 80hz, men dette gir da en syk topp fra ca 70hz og ned til 30hz (dette er pga frontene som allerede har denne toppen fra før- blir ikke kvitt den uansett ). Når jeg da switchet over til large fronts og sub max, etter å ha kalibrert til small (80hz) modus, ble det helt åndssvakt mye bass, altfor mye av det gode. Problemet da slik jeg hører det er at det er vanskelig å kombinere pondusen til frontene med den rene, dype og fine bassen man får med subene fra "small-oppsettet". Det blir helt hinsides mye bass. Om man da skrur ned gain på subene, så mister man jo mye av dypbassen som man får om bare subene alene jobber fra 80hz og ned, og lar frontene tar seg av det over.

Hvordan har du løst slike problemstillinger akto?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg har HD DVd spiller, så har jeg faktisk ikke en eneste HD DVD. Så nå har jeg gjort min første bestilling. Har rett og slett ikke hatt tid før nå

Det er i alle fall en begynnelse

Pitch Black
    Serenity
    Unforgiven
    Fast And The Furious
    Fear And Loathing In Las Vegas
    Chronicles Of Riddick
    Last Samurai
    Troy
    Deer Hunter
    Ultimate Matrix Collection
    Departed

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Selv om jeg har HD DVd spiller, så har jeg faktisk ikke en eneste HD DVD. Så nå har jeg gjort min første bestilling. Har rett og slett ikke hatt tid før nå

Det er i alle fall en begynnelse

Pitch Black
    Serenity
    Unforgiven
    Fast And The Furious
    Fear And Loathing In Las Vegas
    Chronicles Of Riddick
    Last Samurai
    Troy
    Deer Hunter
    Ultimate Matrix Collection
    Departed
    Da var det på tide. Mye god underholdning i den lista der

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg får se når jeg får tid til å skrive noe om dette, men jeg føler vel at om en skal ta for seg alle aspekter så blir det en artikkel ut av det
    Som f.eks kan skrives i en artikkel i neste hjemmekino? Sikkert mange som kunne vært interssert i noe slikt (hvis det lar seg gjøre å oppsummere noen generelle råd i en artikkel).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer en spesialutgave i løpet av året, kanskje det hadde vært riktig fora. Tror jfinneru har full kontroll på dette

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du, Flageborg, RoKo og sikkert noen andre her inne på forumet sammen om å skrive en slik artikkel, blir det en som bør lamineres og henges på veggen i en del hjemmekinoer :-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med fler-sub systemer er noe mange av oss her inne trenger å lære mer om. Min erfaring fra egen kino så langt kan oppsummeres til følgende "dette var f..n meg vanskeligere enn jeg hadde trodd":?
    Gleder meg til denne spesialutgaven kommer
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bytte ?

går ut fra du vet om denne

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gjør jeg det. Hvis jeg hadde hatt penger hadde jeg slått til på sekundet.

Dette er virkelig en av verdens beste forsterkere, og til den prisen er det et KUPP! 1/3 av nypris er for billig for et slikt smykke.

Jeg vurderer faktisk å selge min MF2500A, og gå for en heftig ren kl.A, men jeg må finne noe som er bedre enn den jeg har, noe som kan ta litt tid (helt objektivt selvfølgelig)

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss Atle. Det her er "værst". :-) Må nesten handle meg ein til eg og seinere når rommet mitt er klart.

Men eg har aldri vært begeistra for subs bak i rommet. Skulle nesten ha høyrt ditt oppsett i løpet av sommaren. Kan det kanskje ordnast?

BTW: RX-V2700 er knall på film ja.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Atle! Nå som du har hatt RXV2700 i hus litt, hvordan er inntrykket? Fått testet RK enda? Er GUI så bra som man får inntrykk av i den offiselle tråden?

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Nå har jeg funnet din neste oppgradering Avanrtgarde Trio + Model 5 + EMC 1UP+Klipch 12" Sub .Sikkert helt gratis. Glem suben da selfølgelig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt plass

Jeg kommer nok ikke til å oppgradere høyttalere på en stund uansett

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har vi hørt så alt for mange ganger før

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kom Igjenn. Jeg stiller gjerne opp med resten av gjengen. Og river grunnmuren slik at det blir plass. Jeg får sitere Flageborg i en annen tråd "Vær en MANN".:twisted:

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare å kjøre noen dertil egnede sinustoner i kinoen til Atle så er det vel mer enn grunnmuren som rives...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite O-T spm, men hvorfor har du fjernet ustyrslisten i "hjemme hos" reportasjene. Greit nok for de kinoene en kjenner igjen fra minhjemmekino, men hadde vært morro å sett hva slags utstyr/gadetz og gizmos folk har

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den listen savner jeg også. Er ikke alltid en har tilgang til nettet og kan sjekke minHjemmekino heller.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Side 177 av 257 FørsteFørste ... 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 173 174 175 176 177 178 179 180 181 187 197 207 217 227 237 247 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •