Aktos hjemmekino - Side 176

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 176 av 257 FørsteFørste ... 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 172 173 174 175 176 177 178 179 180 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste
Viser resultater 3,501 til 3,520 av 5136
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser plutselig for meg en scene fra "Godzilla" (den nye versjonen) hvor en av de japanske fiskerene som har overlevd ligger i sengen, sliten og desorientert, mens noen vifter en lighter foran ansiktet hans og spør hva som skjedde. Han svarer i sjokk: Gojira, Gojira.
    Mon tro om ikke det samme hadde skjedd om en japansk turist hadde passert Fetsund, mens Atle holder på som verst med 3x PB12 plus/2...?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke urimelig å tro ?
    Men du gir deg vel ikke med 3 Atle? Med 4stk så blir jo symmetrien mye bedre. hehe

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sykt!!!!!!! men på en god måte Jeg trodde jeg hadde mye bass som sitter på en på 2 x PB12+ i 12Hz modus, men viser seg jo å være pinglete i forhold til dette. Keep it up

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med din erfaring fra kalibrering blir dette sikkert helt rått!
    Slet litt selv med sub bak lytteposisjon, da jeg syntes det var så lett å høre at det var der den var... Hvor lavt deler du dine for å slippe dette?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel sånn at ekte galskap kjenner ingen grenser, (det har vel verdens historien bevist mange ganger), men når det gjelder AV interesse, så stå på akto og la SVS ene stømme til....

Den eneste fysiske grensen bortsett fra ledig plass jeg ser for meg måtte vel være hvis betong taket ikke lenger tåler trykket og faller ned og stopper videre utvikling, men det skal det vel litt mer till enn det noen SVS er klarer.

Gøy å høre om hvordan selv små vinklinger og justeringer kan forandre disse hornene dine akto, fra å bli megetbra til å bli råere og sinsykt bra, tror jeg må passe godt på eventuelle liquide omløpsmidler jeg måtte ha for ikke å bli revet helt med her i denne tråden, det kan bli dyrt dette...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg satt i går kveld og justerte hornene mine, noe som ga et formidabelt utslag på trampefoten.

......... Det er det råeste jeg har hørt av forbedring i et lydbilde noensinne......
    :-D Gratulerer

Vil dette si at det nå låter markert bedre enn da du hadde de hvite Duo'ene på innlån?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    [...] låter markert bedre
    Markant bedre føler jeg at er et sterkt uttrykk i denne sammenheng, men la gå; det spiller annerledes enn de hvite, noe jeg tilskriver psykoakustikk og forventning. Nå er jeg rolig, nå låter det fornuftig

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter dine erfaringer ang. bakover tilt Akto. Har ikke Duo men Nano selv, og selv om målene (høyde på diskant etc.) blir litt minde så opplever jeg samme effekt.

Du skiver at det i manualen står "underkanten på mellomtonehornet skal flukte med bakstykket på diskanten". Litt usikker på hvordan jeg skal lese det. I min manual står det at man skal sikte inn mellom mellomtone horn (diskant sitter integrert i sub kassa) og at man skal knapt se toppen av sub-kassen. Det siste er det viktige her. Hos meg nå så er det vinklet slik at diskanthornet peker opp mot hodet (mitt), og at jeg nesten ser vaterrett mot toppen av sub kabinettet. Ca like mye bakover-tilt som du beskriver. Klart rom om resten av utstyret også spiller inn her, men det er iallefall slik jeg klart finner det best. Når det gjelder toe in/out så er rett mot meg (hode) for mye av det gode, men her blir det en kombi på bass / crossover etc.

Du som har så mye dypbass støtte ellers :-), har du prøvd å heve Duo's nedre bass-respont til feks. 40 Hz og gjort noen erfaringer rundt økt headroom i mid bass? Er iallefall mulig på mine, har ikke prøvd selv, men er nyskjerrig på å suplere med subber da vet du :-).

Uansett, tenkte bare å gi litt input på lik erfaring. Morsomt når man føler det begynner å 'sitte'.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kveldens resultat av kalibrering

Aktos hjemmekino-kurve-jpg

Morsom kurve dette, og når volumknappene står på kl. halv ni, så bør det fortsatt være litt headroom igjen i de. Det finnes ingen form for korreksjon, alt er tatt med fase, plassering og delay i receiver

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den er ikke glattet?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1/60 okt oppløsning

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva for en applikasjon er det du har puttet dette inn i da? Det var jo veldig glatt det her må jeg si

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice akto!

Er dette subene alene, eller med fronter?

Hvordan er framgangsmåten din når du kalibrerer graf og spl for sub i forhold til resten av systemet?

Håper det går greit at jeg spør :-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Kenti: Det er glattere enn jeg noen gang har sett i mitt rom. Det er ingenting i kjeden som retter opp frekvensgangen heller, så det er tydelig at noe har skjedd.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye å klage på en slik kurve! Å med såpass lite effekt ut vil det jo masser av dynamikk og headroom. Er jo noe som heter, alle gode ting er tre, og det stemmer tydeligvis her.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei vet ikke helt om den var bra nok. Den dippen ved 50Hz var litt stygg.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Labbetuss:

Fremgangsmåten jeg bruker er enkel og grei. Først plasseres frontene så det klaffer med diskant og mellomtone, det samspillet er viktigst å ha på plass før noe annet (for min del på grunn av alle justeringsmulighetene på Duos bassmoduler). Deretter måler jeg frekvensgangen for å ha noe å sammenligne mot når frekvensene stikker av gårde når sub kobles inn. Da er det lett å se hva som er utfasinger og stående bølger. Deretter nullstilles subwooferne - både fase, delefrekvens og volum. Helst skal man finne volumet på subwooferne, om du har flere, på samme plassering, men i mitt oppsett lar det seg åpenbart ikke løse så lett. Slå av eller koble fra frontene når du måler volum ved en bestemt frekvens - 50 Hz er et godt valg, og de skal måles en og en, den som ikke er i bruk kobles fra linjenivå (la de andre stå med strøm tilkoblet og bryter på "on"). Når nivået er riktig kobler man inn alle subwooferne og justerer volumet i prosessor slik at det stemmer med frontene (som nå er tilkoblet igjen). Nå starter man å måle, og er det masse topper eller dipper må en finne en fase som ødelegger minst mulig - et gjennomsnitt med andre ord. Så er det bare å kose seg med de virkemidler man har, det være seg fase, plassering, elektronikk (BFD, SMS-1 e.l.), delay/avstand, porting osv.

Ved store variasjoner må man kanskje bruke elektronikk, men ikke skru for mye opp, det resulterer i beste fall i headroom-mangel og i verste fall i havari. Husk at om du vrir opp 9 dB på en bestemt frekvens, og du bruker 100 watt på den frekvensen fra før av, så vil du fore elementet med 800 watt* (om kapasiteten er til stede), noe som gjør at strømreservene tømmes og havari må påregnes. En annen ting er at all slik EQ vil generere en form for støy, og det hører du godt - stygg sak det der. BFD-eiere har sikkert opplevd akkurat dét.

Dette blir veldig generelt, men essensen er der.

*
    100 watt - 0 dB
    200 watt - 3 dB
    400 watt - 6 dB
    800 watt - 9 dB

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TINTIN
    Støtter dine erfaringer ang. bakover tilt Akto. Har ikke Duo men Nano selv, og selv om målene (høyde på diskant etc.) blir litt minde så opplever jeg samme effekt.

Du skiver at det i manualen står "underkanten på mellomtonehornet skal flukte med bakstykket på diskanten". Litt usikker på hvordan jeg skal lese det. I min manual står det at man skal sikte inn mellom mellomtone horn (diskant sitter integrert i sub kassa) og at man skal knapt se toppen av sub-kassen. Det siste er det viktige her. Hos meg nå så er det vinklet slik at diskanthornet peker opp mot hodet (mitt), og at jeg nesten ser vaterrett mot toppen av sub kabinettet. Ca like mye bakover-tilt som du beskriver. Klart rom om resten av utstyret også spiller inn her, men det er iallefall slik jeg klart finner det best. Når det gjelder toe in/out så er rett mot meg (hode) for mye av det gode, men her blir det en kombi på bass / crossover etc.

Du som har så mye dypbass støtte ellers :-), har du prøvd å heve Duo's nedre bass-respont til feks. 40 Hz og gjort noen erfaringer rundt økt headroom i mid bass? Er iallefall mulig på mine, har ikke prøvd selv, men er nyskjerrig på å suplere med subber da vet du :-).

Uansett, tenkte bare å gi litt input på lik erfaring. Morsomt når man føler det begynner å 'sitte'.
    Vi har stort sett sammenfallende erfaringer, det er mulig jeg skrev det litt klønete

Jeg bruker ikke sub på musikk lengre, men om jeg hadde gjort det ville jeg jobbet med delingen. Om jeg bruker 30 eller 40 Hz modus i stedet for 20 Hz får jeg for mye rundt 50-60 Hz i mitt rom, så det fungerer ikke særlig bra. På film deler jeg nå på 80 Hz.

Og ja - det er skikkelig gøy når små avvik fører til så store forandringer. Man føler på en måte at man har noe å jobbe med

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To spørsmål som jeg ikke har fått tydelige svar på, og som du har alle forutsetninger for å besvare:

1) Ved bruk av sub til musikk (EDIT: eller film!) med fullregisterfronter, er det vanlig å sette frontene til small da? Hvis nei, hva betyr/innebærer egentlig delefrekvensen i (typisk) surroundforsterkeren? Ingenting? EDIT: Hvis ja, hva er egentlig vitsen med fullregisterfronter (som spiller under 60-80hz)?

2) Ved bruk av flere subwoofere, kalibrerer en først primærsuben, deretter kalibreres nummer to relativt til primærsuben, og den tredje til de to første og så videre (ihvertfall i følge Flageborg). Men hvis subene spiller sammen med fullregisterfronter som står til large, vil en få 6db ekstra fra primærsuben, og deretter 3db ekstra for hver ekstra sub. Dette innebærer at en får "mer bass", dvs. høyere SPL typisk i området 80-100hz og nedover, som etter min oppfatning gjør bassen for dominerende, og jeg får lyst til å skru ned gain på subene. Jeg ender da til slutt tilbake til SPL-utgangspunktet til frontene, men med en annen frekvensresponskurve for bassen. Har en da egentlig oppnådd noe mer enn a) en annen (og forhåpentligvis bedre!) frekvensresponskurve og b) mer headroom for bassen?

Takker :-)

Side 176 av 257 FørsteFørste ... 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 172 173 174 175 176 177 178 179 180 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •