Aktos hjemmekino - Side 126

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 126 av 257 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste
Viser resultater 2,501 til 2,520 av 5136
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viktig ja

Jeg har nemlig lurt på dette en stund. Med så liten masse og så stor areal vet jeg at de er sensitive for trekk (i.e vind). Det er vel også slik at varmen der lyden utskilles i panelet sprer seg utover membranet slik at varmen fjernes raskt - altså at flaten er stor og derfor er ventilasjonen god - dog går vel varmen oppover slik at den øverste delen av panelet er mest utsatt? Det må jo være vesentlige temperatur forskjeller på forskjellige områder i panelene?
    Dessuten vil vel panelene bevege seg raskere om de ikke er kalde, slik at om de har en identisk temperatur med luften rundt vil det kansellere de yttre påvirkningene slik at påvirkningen av temperaturutlignelsen ikke påvirker lyden? Vet nesten ikke hva jeg tenker engang...

Det jeg fikk lyst på nå var å se en musikkvideo av et par MLl'er som filmes med et temperatursensitivt kamera. Jeg lurer nemlig veldig på hvordan de oppfører seg. Håper jeg får sove i natt...

Edit kommer (utkast til post - er på jobb)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sendt spørsmålet, så får vi se hva de svarer hos Martin Logan.

Jeg legger infoen ut i denne tråden og i den offisielle tråden.

Spinn videre Gwandarion, dette er spennende betraktninger du kommer med.

Scenario etter neste demo.

"Først målte vi temperaturen slik at panelene holdt nøyaktig 19,38 grader. Deretter spilte vi i 15 minutter før vi på ny kjølte ned panelene. Oj... det har aldri spilt så bra før "

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    "Først målte vi temperaturen slik at panelene holdt nøyaktig 19,38 grader. Deretter spilte vi i 15 minutter før vi på ny kjølte ned panelene. Oj... det har aldri spilt så bra før "
    Kanskje jeg skal se om jeg får fatt i et lasertermometer til neste demo? Jeg synes det er spennende. Kanskje vi kan bruke tørris eller brannslukningsapparater med Co2 som tweaks?

En tanke til, hva med takhøyttalere basert på x-stat som helt flate nedad projiserende høyttalere? Det ville vært dårlig med sweetspot men, gud for en lekker løsning i enkelte minimalistiske hjem. Kanskje jeg skal søke jobb hos ML?

Har du forresten funnet ut om det er noen som har de nye quad modellene på vei inn her på holmen?

ola

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått svar fra Jim Power hos Martin Logan vedr. varmepåvirkning på panelene:

Sitat Opprinnelig postet av Jim Power

Greetings Atle,
    Jim Power here.
    I think I can answer your question.
    Indeed, the temperature of the panels will affect sound transmission at least within the immediate range of the panel. The ambient air temperature is also very much a factor. The higher the temperature of air, the faster the air can move but the "thinner" it behaves. It will move more freely out of the way as you try to push it. This will affect sound quality. Warmer air will sound duller and will loose efficiency. Temperature affects air density just like altitude.
    It does take quite a large temperature swing to be very noticeable however. Typically, 3 db is equal to about 30 degrees Fahrenheit or 10000 feet in altitude. As I mentioned earlier, it is also not truly a flat response change. Higher frequencies are affected first so the 3 db would be skewed rather than flat.
    What this would mean to the audiophile is that it would be slightly better to listen to music in miserably colder conditions assuming you really enjoy the upper register.
    As for the affects of sound volume based on the temperature of the black grid itself, it may have the result of a slight roll off for a warmer panel. There would be much more noticeable effect from relative humidity than just temperature alone. Higher RH will result in a higher or faster loss of static charge to the atmosphere or earth ground. That is why we strongly urge frequent vacuuming of the panels in dusty conditions. The humidity combines with the dust that the panel has collected (very fine electrostatic dust collector) and creates a path to earth ground as well as to the atmosphere. It is most helpful to have the speaker unplugged overnight for a thorough discharge before attempting vacuuming with your Hoover.
    I hope this helps.
    Happy listening!

jp

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er like imponert hver gang jeg ser hva du planlegger og effekturerer i din hjemmekino. Synd du bor så langt borte. Skulle gjerne hørt ditt oppsett en gang. Er du egentlig klar over det nivået du er på, eller går du rundt og bare tenker på neste oppgradering?

Bøyer meg i støvet uansett.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var veldig spennende :shock: :!:

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant. Kid trenger sikkert ikke varmeovner på rommet sitt lengre
    Bokstavelig talt, varmeovner er vekk fra vegg:-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger - du er velkommen når som helst. Men først skal jeg til deg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Først må jeg få diskanter. :?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet... Kjipt.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bøyer meg i støvet uansett.
    Opprinnelig skrevet av Jim Power

....... we strongly urge frequent vacuuming ...
    Perfeksjonisten Atle har nok ikke noe støv å bøye seg i

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bøyer meg i teppefibrene.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Da bøyer meg i teppefibrene.
    Da kan du få ligge ved siden av meg (og jeg mistenker de fleste som har vært innom og nok ganske mange andre også)

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Atle
    Håper du kan kan komme hit igen på ett litt lengre demo besøk en annen gang,den skurre lyden lyden vi hørte (faktiskt første gang når du kom) var från Meridian 502 pre amp fant vi ut, tydeligt på høy volym. har du noen ideer om vad det kan vare før feil
    Mvh Roger

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roger

Det var helt merkelig. Var det kun på den låta? Gleder meg til å komme en dag jeg har bedre tid

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og hentet min kjære Yamaha SACD-spiller fra utlån hos Marantz i dag (takk for Bell's-en ). Hadde lyst på en liten forandring, så jeg reiste innom IKEA for å kjøpe en Oppli-benk, men fant ut at den ikke er tilgjenglig i svart. Noen som kan bekrefte det?

Uansett så kjøpte jeg en annen type som jeg moddet litt, men jeg er usikker på om dette fungerer estetisk. Praktisk er det i alle fall, og nå har jeg plass til Yamahaen også.

Hva synes folket? Jeg vil helst ha en svart Oppli, men det er mulig jeg lager en selv etterhvert.

Aktos hjemmekino-ny-benk-jpg

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde lyst på en liten forandring, så jeg reiste innom IKEA for å kjøpe en Oppli-benk, men fant ut at den ikke er tilgjenglig i svart. Noen som kan bekrefte det?

Hva synes folket? Jeg vil helst ha en svart Oppli, men det er mulig jeg lager en selv etterhvert.
    Jeg kan i alle fall bekrefte att den ikke finnes i svart, den er brunsort av en eller annen grunn. Det gjør for såvidt ikke noe da dette ikke syntes særlig utenom på bilder hvor man har feks sorte høytalere som meg:-? , da blir det full kræsj.

Av en eller annen grunn imo så kler kinoen din den gamle løsningen bedre,selv irriterer denne oppli benken vettet av meg hos meg da den er alt for fremtredene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding.

Kan noen anbefale en benk som kan passe inn i mitt rom. Alt av interesse. Målene bør være det samme som Oppli, ca 1,5 meter lang, 40 cm høy og 40-50 cm dyp.

Helst "bløte" materialer, men noe glass og stein er forsåvidt greit.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett oppli i svart på ikea, hverken i katalog eller butikk. Tror det var Counterpointer som lakkerte en oppli-benk svart. Tror det skal stå om det i tråden hans.

Ellers kan jeg bare si at du har en fantastisk hjemmekino!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette ble veldig fint, men synes ikke benken ser optimal ut for dine komponenter. Jeg synes også at med en kino som din, bör du imo ha noe som ingen andre har. Resten av kinoen er så utrolig original. Jeg anbefaler på det sterkeste at du tegner og bygger din egen benk. Da kan du få den akkurat slik du önsker. Det trenger hverken å väre dyrt eller vanskelig heller. F.eks: Min benk er bygget av kryssfinér og lister. Den er i etterkant pusset og beiset (mörk brun). Meget enkelt. Du kan jo f.eks kombinere tre og stein?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 126 av 257 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •