Aktos hjemmekino - Side 119

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 119 av 257 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 ... SisteSiste
Viser resultater 2,361 til 2,380 av 5136
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk at Nakamichi var en ekstremt dyr sak når den kom, og Nakamichi sluttet å lage de da det var få som ønsket å bruke så mye penger på et effekttrinn på den tiden. Den første PA7 ble vel laget på 70-tallet et sted, og kostet ca 30k.

Nelson Pass var primus motor for prosjektet, og det var da Stasis ble utviklet. Threshold har kjøpt rettigheter til å bruke teknologien og de bruker den med stort hell pr. i dag.

Man bør definitivt ikke undervurdere Nakamichi, selv om de har enkelte svakheter, bl.a er den relativt slapp i bunn. Diskant om mellomtone/midbass derimot er himmelsk! At den tåler å gå med nesten kortslutning gjør den også egnet til elektrostatdrift.

Oslo Hifi Center er vel en av de største pådriverne for Martin Logan / Adyton, og det er jo forståelig. At ingen i pressen får lov til å teste Cordis 1.8 er underlig, men mystikken oppretholdes. Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe en effektforsterker til 99k uten engang å få lov til å prøve den i eget oppsett. Demolokalet der inne er heller ikke spesielt egnet. Nok om det

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo FyFy Centers noe arrogante holdninger er som de pleier å være... og som ganske garantert ikke kommer til å forandre seg.

Forsøkte å handle noe der en gang, men du verden - så fort har jeg aldri funnet ut at raskeste veien til sunn fornuft var den ut døra... ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solgte ikke du en PA5 (Slik Anfield nå har kjøpt)? Den hadde vel passet bra til å drive senteren?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ble solgt - noe jeg angrer på nå. Problemet er følgende jo fler Nakamichier jeg skaffer meg:
    - PA7 bruker ca to timer på å bli skikkelig varm. Den spiller fælt før den er varm, jeg har aldri hørt en forsterker som er så kilen på temperatur. Det er som natt og dag. Den tikker som en gammel motor mens den varmer seg opp, og når den ikke tikker mer, er den klar til bruk. Dette betyr at jeg lar de stå på 24/7. De trekker 325 watt hver på tomgang, så da kan man jo regne seg ut til hva det koster i strøm Jeg må bli flinkere til å planlegge...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en stikkontaktadapter med timerfunksjon? Så stiller du den på f.eks 2 timer før du kommer hjem fra jobb. Ellers kan du jo koble opp en mottaker som folk bruker til å aktivere strøm til oppvarming av hytta, tenkte da på den varianten man kan akitvere via telefon (kanskje en dyr løsning..).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Oslo Hifi Center er vel en av de største pådriverne for Martin Logan / Adyton, og det er jo forståelig. At ingen i pressen får lov til å teste Cordis 1.8 er underlig, men mystikken oppretholdes. Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe en effektforsterker til 99k uten engang å få lov til å prøve den i eget oppsett. Demolokalet der inne er heller ikke spesielt egnet. Nok om det
    Har ikke Lyd og Bilde testet denne rakkern da ?! Fikk jo relativt god mottagelse der.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var faktisk ikke så dumt tips, Marantz. Noen vil kanskje påstå at man må fjerne slike dingser da de kan forurense strømmen, men da er det jo bare å fjerne dem da når man skal spille.

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyttevokteren har en slik funksjon. Send sms til boksen og skru på strømmen.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det der var faktisk ikke så dumt tips, Marantz. Noen vil kanskje påstå at man må fjerne slike dingser da de kan forurense strømmen, men da er det jo bare å fjerne dem da når man skal spille.
    Hvis de har sånn trigger så de slår seg på når man skrur på PRE-amp, så kan man jo bare benytte et eksternt koplingspunkt/rele på en annen kurs så er det løst.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at Nakamichi var en ekstremt dyr sak når den kom, og Nakamichi sluttet å lage de da det var få som ønsket å bruke så mye penger på et effekttrinn på den tiden. Den første PA7 ble vel laget på 70-tallet et sted, og kostet ca 30k.

Nelson Pass var primus motor for prosjektet, og det var da Stasis ble utviklet. Threshold har kjøpt rettigheter til å bruke teknologien og de bruker den med stort hell pr. i dag.

Man bør definitivt ikke undervurdere Nakamichi, selv om de har enkelte svakheter, bl.a er den relativt slapp i bunn. Diskant om mellomtone/midbass derimot er himmelsk! At den tåler å gå med nesten kortslutning gjør den også egnet til elektrostatdrift.
    Har ikke undervurdert noe som helst jeg, Akto. Det er tydelig disse gir mye for pengene, og passer Martin Logan utmerket. Nelson Pass er jo ikke helt ukjent...
    Lyd og Bilde fikk en Adyton til test i allefall.... De brukte noen flotte superlativer om den, uten at jeg skal kommentere hva jeg ellers syntes om det bladet. Ingenting mystisk med Adyton, annet enn at det er dyrt og som du sier et ekslusivt (lite) merke for Oslo Hifi Center (Geir Tømmervik). Flere som mener det er noe av det beste de har hørt. Jeg bare konstanterer at jeg har hørt Adyton på Summit med en Wadia 861 CD-spiller, og det låt særdeles bra... Som du sier, nok om det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Lyd & Bilde testet denne. Mon tro hvorfor Fidelity ikke fikk lov...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr at jeg lar de stå på 24/7. De trekker 325 watt hver på tomgang, så da kan man jo regne seg ut til hva det koster i strøm Jeg må bli flinkere til å planlegge...
    Dette er ikke noe problem om vinteren. Hvis du har en ovn med termostat så vil jo denne bruke ca tilsvarende mindre for å holde den temperaturen som er innstilt. Jeg vil tippe at du ikke har særlig mye annet behov for oppvarming i maskinrommet og sparer nok derfor de 650 wattene.
    Det er jo også litt stas å ha forsterkeroppvarmet kino :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Lyd & Bilde testet denne. Mon tro hvorfor Fidelity ikke fikk lov...
    Kanskje de er sure på Knut Vadseth ? (han gikk vel fra Lyd og Bilde til Fidelity)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Et rele forurenser ikke strømmen, men om man har dyre strømkabler fra før så er det klart at et slikt apparat kan ta knekken på "følelsen" om kvalitet hele veien....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden til Akto trenger litt kabeldebatt :-D
    Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor den siste meteren med strømkabel fra kontakten til apparatet skal gjøre noen forskjell. Det er jo X antall meter med vanlig strømledning fra sikringsskapet til kontakten. At det er forskjell på en 10 amp kurs og en 16 amp kurs er jo derimot lett forståelig.

For å bruke en sammenligning fra hagen. Det hjelper ikke å koble brannslangen til hageslangen!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når fidelity skriver at en WBT kabelkontakt nærmest forandrer livet ditt i form av økt lydkvalitet fordi atomene *plutselig* finner veien sin, så detter jeg litt av lasset, og av samme grunn har jeg vel ikke kjøpt det bladet på en stund så jeg vet ikke hva som står der om Adyton.

Geir mener også at Knut sier en ting om et produkt i virkeligheten (forstod det på Tømmervik at de var ganske godt kjent), men skriver noe helt motstridende i Fidelity. Han holdt et foredrag for meg i 30min. om Fidelity, så det kan jo være en grunn til at han ikke sender den dit. Bare spekulasjon. Det er i allefall ingen problem å få hørt på Adyton på OHC, i hvilket som helst rom med hvem som helst høyttaler. Har aldri råd til Adyton, så for meg er det egentlig likegyldig. Forøvrig er jeg delvis enig med Roko om OHC, og et par av selgerne der bør vel kanskje endre holdningen sin litt.. De har jo mange flotte produkter IMO....

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke si noe 100% sikkert, men den dagen vi får se "high end" strømkabler :-? i denne kinoen er det i såfall av estetiske årsaker...
    Ettersom Akto er utdannet elektriker (om jeg ikke husker helt feil), og derfor helt sikkert kan mer om strøm enn de fleste av oss, tror jeg strømkablene hadde vært skiftet ut for lengst om han hadde trodd at det har noe for seg... Dette er dog bare spekulasjoner fra min side

Edit: Personlig skulle jeg gjerne testet dyre vs billige strømkabler, men jeg har liten tro på at det gjør noe for lyden...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler - kjør debatt (så lenge jeg slipper å være en av debatantene )

Godt tverrsnitt, fornuftig skjerming og gode plugger har jeg sansen for. 99,99999% rent sølv den siste stumpen fra kontakten til nettbrønn kjennes litt klamt ut for min del. Men for all del - andre kan ha stor glede i å investere i slikt.

Fidelity er vel regnet som de mest troverdige i bransjen, og de er ikke redd for å si sin oppriktige mening. Lyd & Bilde testet rack som fremhevet mellomtone og økte oppløsningen i toppen. Vi har alle våre meninger - og noen får sine på trykk. Jeg tror ikke et sekund på at noen lyver når de skriver om sine opplevelser, men alt er så forbasket subjektivt. Derfor er det greit å kunne forholde seg til rene fakta, men gjør en det kommer kommentarer som; "lyd kan ikke måles". Jeg gjør ikke annet enn å måle, og når målingene stemmer bruker jeg testskiver for å verifisere. Det stemmer som regel hver gang, men det finnes unntak. Derfor må en godta det skribentene skriver om sine lytteinntrykk. De må dog ses på som subjektive, ikke som en universell sannhet. Det jeg synes er merkelig er at det kun er et blad i norge som har fått lov til å teste 1.8 - jeg har spurt, og fått blankt avslag. Og det, skal jeg love dere at er pirrende Jeg har hatt mine timer med Geir på telefon, og mannen har sterke meninger. Han tåler dog å bli motsagt - alle nordlendinger gjør det.

- Men noen Cordis 1.8 kommer nok aldri til å finne veien ned i min kino, samme hvor mye jeg skulle ønske det. Særlig når uttalelsen til Tømmervik er klistret til hjernebarken:
    "Det finnes kun en forsterker som kan drive Martin Logan. Det finnes kun et kabelmerke som kan linke de sammen". Det var selvfølgelig Cordis og Nordost Red Dawn som lå bak henvisningen. Hva om han tok feil Han har nå tross alt bare sin subjektive mening å støtte seg til...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Ettersom Akto er utdannet elektriker (om jeg ikke husker helt feil), og derfor helt sikkert kan mer om strøm enn de fleste av oss, tror jeg strømkablene hadde vært skiftet ut for lengst om han hadde trodd at det har noe for seg... Dette er dog bare spekulasjoner fra min side
    Kabeldebatter handler vel mer om signalbehandling og svakstrøm enn kunnskap fra elektrikkerfaget (så fremt vi ikke er på ingeniørnivå kanskje?). Vi lærte i allefall mest om kontaktorer, PLS, utregning av kabeldimensjon/lengde, endevenderbrytere etc på skolen. Noen mener kabeldebatter trenger litt andre fagfolk.........psykologer. Er selv utdannet serviceelektronikker, og hadde en gammel lærer som blant annet hadde jobbet i Tandberg i 20år med forsterkere/radioer etc. Han ble spurt om dyre kabler hadde noe å si, og "diskusjonen" endte vel med at han hentet et oscilloscop. Eleven endte med å kjøpe vanlige billigkabler på den lokale bilstereosjappa. Igjen er det mange som mener bestemt at det er så store forskjeller, at selv kona hører de samme tingene uten å vite om kabelbyttet. En ting er sikkert, enkelte bruker alt for mye penger på kabler i steden for å legge pengene i mer viktige ting.
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Edit: Personlig skulle jeg gjerne testet dyre vs billige strømkabler, men jeg har liten tro på at det gjør noe for lyden...
    Enig... den kabeldebatten tar vel aldri slutt. Det beste er vel om man tester selv.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å teste selv er, som du helt riktig påpeker, at vi selv kan innbille oss nesten hva som helst. Og gruppepress og andre psykologiske mekanismer gjør at "alle" ser keiserens nye klær.
    Også den berømte testen med kona som ikke vet går det ikke ann å stole på. Over 80% av det vi kommuniserer er nonverbalt så selv om en ikke sier noe med ord så kan alle de tusen andre tegnene gi klar beskjed.

Kan forstå at det er forskjell på sølv og kobber også at det kan være forskjell i en solid god kontakt og en vinglete kontakt. Ellers så er det mye "lurium" etter min mening.

Side 119 av 257 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •