Aktos hjemmekino - Side 100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 100 av 257 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 96 97 98 99 100 101 102 103 104 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 ... SisteSiste
Viser resultater 1,981 til 2,000 av 5136
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor store er egentlig forskjellene på Vantage og Summit?? Regner med at denne kinoens herre, eller noen andre kan svare på det.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Summit har vel litt bredere og litt høyere panel, samt 2 x 10" i hver kasse. Det er vel noen lydmessige forskjeller også skulle en tro. Akto fyller sikkert ut mine tekniske observasjoner etterhvert

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det er vel ikke det at folk ikke tror dere RoKo, men folk blir jo som oftest litt ekstra skeptiske når det skrytes mye av et merke. Det er jo andre gode eksempler på det her på forumet også Så da er det beste å dra å høre selv, og hos atle her om dagen fikk vi jo en god bekreftelse på at det i dette tilfellet stemte godt.
    Hehe... ja, det var akkurat det jeg siktet til... leste jeg et trestavelses produkt mellom linjene...? ;-)

PS:
    Da var vi jammen godt innpå side 100 (ved normalvisning) i aktos eminente hjemmekinotråd! GRATTIS!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke bare ML som gjelder ?? For det første finnes det andre produsenter med elektrostater og for det andre bør de jo sammenlignes med høytalere i samme prisklasse. 8)
    Men gleder meg veldig til å få hørt dem, fordi jeg er sikker på at det låter fantastisk.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart, Counterpointer. Man bør jo generelt sammenlikne utstyr i samme prisklasse, og det pleier hvertfall jeg selv å gjøre. For min del beskrev jeg totalopplevelsen i kinoen til akto, og den var meget bra med ML. Det ligger selvfølgelig mye jobb bak plassering og kalibrering for at det skulle låtesom det gjør. Jeg vil hvertfall si at ML passer ypperlig i dette rommet, men det trenger ikke bety det samme som at det vil passe like bra alle andre steder. ML kommer forhåpentligvis til å bli prøvd i mitt eget rom en vakker dag, så da vil tiden vise om jeg evt. kan ha det. Det skal sies at rommet til akto er ganske så godt dempet med tepper både her og der, så er egentlig litt spent på hvordan de ville oppført seg i mitt rom som er litt "hardere".

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven, her har det skjedd ting mens jeg har vært på bygda i 30-års-lag :-D

Først og fremst vil jeg takke for en meget hyggelig kveld, med dertil fantastiske kommentarer i etterkant. Slikt varmer sjela, ikke bare fordi de fleste liker å høre hyggelige ting om noe en selv har brukt mye tid på, og i tillegg lagt sjelen sin i, men også fordi en kan få en bekreftelse på at det en har jobbet med faktisk fungerer! Man lytter seg som kjent "blind", og man trenger ofte inputs fra andre ettersom det skjer.

Jeg er selv meget fornøyd, for jeg har som en del andre aldri fått en demo (i butikk eller messer) på ML som har vært overbevisende. Gjennombruddet kom da jeg ble kjent med Roko, og fikk høre hans fantastiske oppsett. For de som har fulgt med i denne avsindig lange tråden, kan sikkert erindre mine 946 som nesten ble kastet ut til fordel for Vantage. Vi snakker om timer, ikke uker når jeg først hadde bestemt meg; ML skulle jeg ha, koste hva det koste vil!

Det samme gjelder min fronting av et bestemt subwoofermerke, jeg skal ikke nevne navn, men når en først klarer å temme disse beistene, kan man egentlig si seg fornøyd, for stort bedre er det vanskelig å få det (dette er selvsagt subjektivt ). På film kan en egentlig få det så brutalt man ønsker, og når en drar på maks, så ønsker i alle fall ikke jeg meg noe mer :-D

Kan si noen ord om dempingen. Hos meg har det på en måte utartet seg til en Live end-dead end konfigurasjon. Lerretsveggen er bygget opp av stoffvegger, og i mellom der er det ca 5-7 cm med skumplast. Dette utgjør dead end. På nedre del av veggene har jeg en spesiell brysningspanel som gjør en god jobb som difusorer, mens teppe i tak og på øvre del av veggene utgjør hovedsaklig diskantdemping. Jeg kunne med fordel brukt akustikkplater på førsterefleksjonspunktene for å tekkes en noe svulmende mellomtone, men det er så lite at romkorreksjonen tar det. Jeg har enkelte planer om å gjøre noe med taket, men jeg vet ikke når.

For å ta det meste av lyd (dvs ned til 120 Hz) som går gjennom veggene har jeg foret ut et stenderverk 5 cm ut fra de 30 cm tykke murveggene. Dette gjør at lyden i området over 120 Hz vil bli hindret fra å lekke opp i første etasje. Den eneste lekkasjen går gjennom døra, men det blir vel en ordning med det også etterhvert.

Igjen; takk for en ytterst lærerik kveld. Jeg har sikkert noe å formidle om lyd, men når det gjelder bilde, er jeg en læregutt. Jeg lærte derimot en masse denne kvelden, og en spire er sådd

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktos hjemmekino-dvdshootout-jpg

Her er forresten det Anfield spurte om. Fra toppen:

Oppo
    Sony
    Marantz
    Yamaha
    Sony
    Usher

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som våger å poste noen lytteinntrykk fra stabelen i forrige innlegg?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto ! Neste post er din. Du hadde jo post nummer 1000 nå kommer post nummer 2000

Edit: så feil i farten det var vist 11 poster til 2000 ops: ops:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg kan ta en kjapp gjennomgang fra mitt ståsted, fritt fra humkommelsen.

Oppoen utløste et par små latteranfall. g-h kommenterte at det hørtes ut som om vokalisten satt oppå trommeslageren. Ubrukelig til musikk.

Sony NS92 var noe bedre enn Oppo, men det var ikke mye. Udefinert bass i tillegg til ubalansert og rotete i diskantområdet.

Marantz 7600 var meget bedre enn de to forrige, men den også sleit noe med udefinert diskant, samt noe unyansert i bunn. Overtoner eller lignende. Meget bra i mellomtoneområdet, og den ga alt i alt en fin lytteopplevelse.

Yamaha S2300 var nok den spilleren etter Meridianen som var mest dynamisk. Men som flere lytterunder har vist, er den i likhet med Marantzen litt plaget med å virkelig definere bassgjengivelsen på en korrekt måte. Ellers er den litt mer laidback i mellomtonen enn det Marantzen er, selv om jeg foretrakk Yamahaen, er det ikke på langt nær gitt at andre ville gjort det samme. Kanskje litt spiss i toppen?

Sony NS 9100 syntes jeg var nokså lik som Marantzen, men den hadde nok litt mer kontroll i midbassområdet. Dette var sannsynligvis den mest anonyme av de alle, for jeg husker rett og slett ikke helt hvordan denne gjorde seg. Noen andre som husker?

Usher CD-1 var en positiv opplevelse for min del. Mine ankepunkt med denne er at den er noe basstung, og den sliter med at diskanten ikke er helt avbalansert, og at den også er noe hissig i toppen. Mellomtonen var meget bra.

Meridian 508.24 var de andre totalt overlegen på samtlige punkter. Den gjør så og si ingenting feil. Så nyansert bassgjengivelse har jeg aldri hørt før, ei heller den dimensjonen den evner å lage. Diskant og mellomtone er bare helt fantastisk på denne spilleren, men skal jeg trekke på noe måtte det bli at den er noe tilbaketrukket i nedre diskantområde i forhold til det øvre. Dette kan oppleves som ubalansert, men dette er definitivt nyanser det er vanskelig å høre.

Jeg satt ikke i sweetspot, så hvordan det var med holografi og 3D kan jeg ikke uttale meg om.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samstemmer i det meste akto sier her, og kan fylle på med et par observasjoner:

Usher-spilleren er utrolig oppløst, ekstrem holografi og plenty med høyde og dybde. Den når her godt opp mot Meridian, men Meridian-spilleren hadde en bedre og mer kontroll i mellomtonen og ikke minst helt i bunnen. Usher har godt med pondus den og, men mitt største ankepunkt er kanskje at den er littegranne snill på herrestemmer kontra eksempelvis Meridian-spilleren. Settes denne spilleren i et "lystklingende oppsett" kan det detaljeringsmessige fokuset kanskje bli litt for mye for noen, men verdsetter en luftfølelse og detaljer i musikken kan den anbefales. Tar en prisforskjellen mot Meridian 508.24 i betraktning, klarer Usher CD-1 seg bemerkelsesverdig godt.

Når det gjelder NS9100 var det en allrounder på musikk, som ikke utmerket seg med spesielle styrker eller svakheter ettersom min hukommelse tilsier. Den store overraskelsen her var den store roen som var i bildet, og mangel på støy i samspill med HC3000.

Oppo og NS92 kan vel egentlig lydmessig forbigåes i stillhet...:-D

I motsetning til Atle fortrakk jeg lyden fra Marantz DV7600 fremfor Yamaha S2300, men her snakker vi nyanser og lydmessige preferanser.

Alt i alt gjorde (holdt på å si heldigvis) Meridian-spilleren den beste jobben. Ingen spesielle ting å trekke for, bortsett fra prisen. Matchet mot Martin Logan Vantage og Nakamichi-blokkene gjorde den en kanonjobb.

Testsporet fikk kjørt seg godt denne kvelden gitt....;-)

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid artig å høre om slike lyttekvelder, og hvordan f.eks. CD spillere utmerker seg mot hverandre.
    At Meridian leverer godlyd er jo ingen nyhet!
    Usher høres unektelig veldig spennende ut, og dersom kvalitetsintrykket er på linje med høøytalerne av samme merke, er det mest sansynlig et kupp ofr prisen ;-)
    Det jeg liker best med Meridian er den "organiske" (i mangel av bedre beskrivelse) lydsignaturen denne har, og hvor selvølgelig den tryller artistene ut av høytalerne, og får de til å stå foran deg på gulvet.
    For øyeblikket spiller jeg med Sony drivverk, og en Meridian DAC, med et helt utrolig godt resultat ;-)
    Hvilke testspor var på programmet?

EDIT:
    Ser at dere har klistret tape på oppoen for å få bort det irriterende lyset!
    I siste programvare, kan du dimme alt, evt. skru det helt av :-D

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er den lykkelige eier av Sonyen? Lyst til å selge?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    Hvem er den lykkelige eier av Sonyen? Lyst til å selge?
    Hvilken Sony sikter du til?

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9100'en

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er min, men den er spiller ny og blir nok ikke solgt med det første... ;-)

Tror du kan klare å få fatt i en ny på nettet for i underkant av 10 lapper.

Veiledende var nylig 15,5k men pris er nettopp justert ned til i underkant av 14k.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok kjøpe brukt.
    Da får jeg bare sette meg på gjerdet å vente til oppgraderingssyken tar deg
    Send meg en PM når du skal selge uansett om det blir om to måneder eller et år..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moro Med Tester!

Artig med slike tester, og spesielt når dere er så flinke til å beskrive deres oppfatninger av de forskjellige spillerne.
    Har aldri hatt muligheten til å lytte til et Meridian-produkt, men det blir det nå.
    SunZeeker har bestilt Meridian G08, denne skal visstnok være enda bedre enn 508 som dere testet. Her er ett lite utdrag fra en Meridian 508.24 versus G08:

I WANT YOU, YOU, YOU!!!

Me reference player for some years has been Meridian 508.24, a player that I've never heard absolutely smoked by anything! Well the G08 didn't just leave the 508.24 bleeding in an alley, it picked it up and dropped it off at the morgue. The new player draws me further into the music, is faster, more detailed, has increased bass definition and power, greater image solidity, and greater ease of presentation.

The sound of the G08 is decidedly Meridian, musically balanced with no one thing grabbing your attention, no particular emphasis or special trick other than gloriously playing music. Bad discs are listenable but well recorded CD's will leave you speechless! The combination of musical insight and flow, tonal accuracy, transparency, and details puts the Meridian G08 in the very top group of digital sources I've ever heard!

Dette må jo bli digg å teste på Helicon og Triangle:-D

Er det forøvrig noen som har testet G08? Akto??

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er ett bilde av den!

Her er ett lite bilde av den!

Håper ikke dette blir for OT for tråden din Akto:-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha - da må jeg gratulere med innlegg nr. 2000 !!!!!!!!!!!!!!!!!!

:-)

Side 100 av 257 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 96 97 98 99 100 101 102 103 104 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •