Andsor's audio - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har også en Matrix Mini-I stående, har ikke hatt noen problemer med denne. Er av nyere modell, og kan derfor også brukes med fjernkontroll (ganske digg). Bruker min i stueoppsettet, kjører BD-spiller og Apple TV inn. Jeg har såvidt testet med hodetelefoner (Audio Technica ATH-M50), og for min del fungerer det helt kurant.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg kan se så er det fremdeles de samme D/A-ICene og andre hovedkomponenter, så de bør ikke være altfor ulike.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Matrix Mini-i vs Audio GD Fun

Matrix Mini-i har ankommet og undergår grundig testing.
    Den blir her satt opp mot Audio GD Fun, som jeg har fra tideligere. Den største forskjellen rent teknisk sett er at Audio GD kan ta imot linjesignal inn og kjøre det ut på hodetelefonene. Dette har ikke Matrix sin mulighet til, noe som er en svakhet satt opp mot A.GD.

Forberedelser
    Når det kommer til testing så har jeg tenkt så langt; siden jeg i all hovedsak har tenkt å bruke enhetene til hodetelefoner så er det med hodetelefoner jeg har testet. Utvalget av hodetelefoner er noe begrenset. Jeg har Takstar Pro 80, og som et annet innslag bare for morro har vi den folkekjære Koss Porta Pro. Takstar kan til tider ha litt lite energi i toppen, men jeg er generelt svært fornøyd. Fordi Matrixen har BNC-inngang og ikke Coax (og jeg har ikke rukket å få fatt i en adapter), så må begge fores med signal fra USB for å få samme vilkår.

Audio GD Fun; her har jeg prøvd noen forskjellige op-amper, blandt annet OPA2134, og de to diskre opampene fra Audio GD; Sun og Moon. På matrix kan man ikke bytte opamper eller noen andre komponenter uten å dra fram loddebolten. Det som står i Audio GD nå er OPA2134, DIR9001-modul og AD1852, som er den kombinasjonen jeg synes låter best. Vet mange heller ville foretrukket de diskre opampene, men da vil jeg anbefale å lese denne; link.

Andsor's audio-p1100185-jpg

Sammenligning
    Helt i bunn klarer jeg ikke skille de så mye. Begge har godt pådrag i de laveste frekvenser, mens litt opp i registeret begynner de å skille lag. Hvor MTX er litt mer frampå, og har et ordentlig kick i skarptromma, så er AGD litt mer avslappet. Det samme gjelder egentlig hele veien opp, helt til symbalene. AGD er mer tilbakelent og mørk, litt mindre åpen i mellomtonen, hvor MTX er to hakk lysere og oppleves dermed som mer på høgget. Fra hva jeg har sett av andre AGD-tester så er det en del felles i lydsignaturen her.
    Soundstagen er stor på begge, men aner MTX kanskje har en liten ledelse. Som testmateriale har jeg brukt en del Roger Waters - Amused to death. En knallgod innspilling med mye effekter som utfordrer soundstagen. Jeff Becks Hammerhead fra skiva Emotion and Commotion har en tøff intro hvor du virkelig trår inn i en annen verden og det åpner seg et enormt lydbilde. Hva dybde og bredde angår så kommer jeg litt mer inni det hele med MTX.

Det eneste jeg har å ta MTX på er at den kan på enkelte innspillinger være litt hard på "S"-lyder. Adele for eksempel kan låte littegrann skarpt når hun drar på skikkelig. Men det er ikke så utpreget at betyr allverden. Her er AGD bedre, men det generelle nivået på diskanten er dessverre for lavt.

På roligere musikk er det enklere å oppdage detaljer enn på AGD. De kommer litt mer fram og er ikke gjemt inni et mørkt lydbilde. I og med at mine Takstar hodetelefoner er litt smale i toppen så er de en god match mot MTX, mens mot AGD blir det litt feil. Det låter på ingen måte dårlig, men synes MTX har andre styrker enn AGD, styrker som trengs i disse hodetelefonene. Jeg skal ikke skrive mye om Kossene, bare at når det kommer til særtrekkene for komponentene så er det mye samme historie. Kossene har litt mer festkul som kludrer til bassen litt, men det er likt hos begge spillerene. MTX foretrekkes her også, mellomtonen blir som et klart og rolig motstykke til den "muddy" bassen.

Det som er litt leit for min del (fordi jeg bare skal beholde den ene spilleren) er at kombinasjonen MTX dac og linjesignal inn på AGD låter bedre enn noen av komponentene klarer på egenhånd. Dette burde vel ikke være noen hemlighet da hodetelefonforsterkeren i AGD er i en annen klasse enn den som står i MTX. Headroomet i AGD sin forsterker er mye større enn i MTX sin, og jeg tror MTX skal slite litt med å spille på de mest tungdrevne klokker. Nå spilles det på rundt -30dB på MTX, mens jeg skrur opp til 10-11 på AGD og har ca det samme nivået.

For sikkerhets skyld prøver jeg begge på stereoanlegget også. Her har jeg W3-781 i Tabaq, samt XTZ Class-A 100D3. Kobler opp MTX med USB fra dataen, mens AGD får coax fra SB Duet. Det blir bare konfirmert det jeg har hørt tideligere; MTX er mer frampå og har en mer aktiv spillestil mot AGDs tilbakelente. Det er ikke så aller verst resultat om jeg bruker XTZ som ren power, MTX som dac og AGD som pre, men ikke like bra som komboen MTX-AGD-hodetelefoner. AGD oppleves ikke som dårligere enn pre-delen i XTZ, men heller ikke så mye bedre at jeg ville kjørt den som pre til vanlig.

Andsor's audio-p1100200-jpg

Konklusjon
    MTX blir værende på grunn av lydsignaturen. Selv om hodetelefonforsterkeren ikke er den grommeste så låter DAC-delen bedre etter mine preferanser, og er en bedre match til mitt nåværende utstyr. Det kan av og til bli litt hardt på enkelte innspillinger, men den mer aktive mellomtonen gjør opp for dette med god margin. Dersom jeg skulle hatt begge ville jeg brukt MTX som dac og AGD som hodetelefonforsterker, men her skal bare ene beholdes. Selv om AGD har en overlegen hodetelefonforsterker og fungerer ypperlig som et hjerte i et system, i og med at den har alt av innganger og utganger, så er det ikke den beste matchen mot hodetelefonene mine.

Så om det er noen her som har lyst og vil prøve AGD så gi et pip, ellers havner den på finn om ikke så lenge.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, lenge siden det er kommet noen oppdatering her, men det som er skjedd er at Audio GD ble solgt til en hyggelig bergenser, og jeg har fått lyst å prøve fulltone hornhøyttaler.

Høyttaleren jeg kunne tenkt meg å bygget var noe som kunne konkurrert litt i stuen med tabaq. Valget falt på dette designet fordi jeg har elementene fra før av og at den er av passelig fysisk størrelse. Link til designet: TB Horn.
    Slet litt med å finne eksakte arbeidstegninger, men fikk de heldigvis som et scannet pdf-dokument fra Hobby Hifi 1/2006. Om det er andre som vil bygge så får de gi et pip så skal jeg sende arbeidstegninger.

Dersom det er noen andre som har noen lignende design så del gjerne.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter massiv vannlekkasje i leiligheten blir det å flytte ut mens alt av gulv og kjøkken blir byttet.. Dessverre blir det kun head-fi av aller enkleste sort i overskuelig fremtid. Dårlig start på eksamenstiden! :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kjedelige nyheter Andsor!
    Eksamensperioder er krevende nokk, med kun skolen å tenke på.

Håper det ordner seg fort.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •