grandiS - Puster liv i tråden? Skal bygge liggende senter - Innspill? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  49
Side 9 av 76 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1501
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Firma heter Caroliner eller noe! Det virka på han som de var dyre i innkjøp også, kan hende dette er noen spesielle plater av noe slag? De brukes som sagt i veggene på verkstedet vårt.

Ikke vet jeg,' dyrt var det hvertfall! Jeg får ansatt rabatt på montér, hørte de hadde plater der?

Kan fortsatt kjøpe til deg Seigmann? Sjekker pris på montér jeg!

Kim
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk med noen som har Rockwool-produkter.
    Koster 4-5-600 mener jeg for en pakke med Rockwool Akustikkplater (~8 stk i pakka, avhengig av tykkelsen).

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Sjekk med noen som har Rockwool-produkter.
    Koster 4-5-600 mener jeg for en pakke med Rockwool Akustikkplater (~8 stk i pakka, avhengig av tykkelsen).
    er disse stive?
    jeg vill gjerne slippe og montere ramme rundt

og hvis platene er så dyre grandis så må jeg stå over...
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville uten tvil gått for Glava eller rockwool sine, de har en palte med tekstur og en uten og sidene er uten..Uansett pleier man jo å ha noe stoff over så det er jo ingen problem i fh til sidene..

Tror som Ugn sier at de ligger på ca 600,-+mva pr pakke med 6 stykker..

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prisen varierer veldig pga. frakt fra rockwool til butikken. Har du mulighet kan du hente selv hos rockwool, da blir det billigere.
    De er litt 'stive' men kantene går lett i oppløsning ved røffe tak, vil uansett anbefalle og trekke de med noe da de støver en del og generelt stygge

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det seigmann! Skal ikke kjøpe av de jeg heller, skal sjekke på Monter så kan jeg jo skrive her tilbudet jeg får derfra også

Jeg skulle få med kapp og det som var til overs på torsdag, får se hvor mye det blir! Jeg skal jo bare lage noen bilder av det i første omgang!

Takker for alle svar som kommer inn!

Noen i Vestfold som har en effektforsterker jeg kan prøve? Vil prøve å mate ikonene med en :-D Har begynnt å spille mer og mer musikk uten subene!
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en XPA5 du kan få låne, så kan jeg i samme slengen få bli med på en demo!

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KONGE !:-D :-D

Neste uke en gang?

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    KONGE !:-D :-D

Neste uke en gang?
    It's a date!

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh yes !! Gleder meg !

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjørt ny romkorreksjon, med 8 målepunkter og forsækt å følge Hellnoobs guide angående sub kalibrering.

Merker tydelig at subene er mer "musikalske" nå, og virker mer presise nå Kan det være riktig oppfattet?

Har noen spørsmål angående Yamaha´n, vet mange har det

Her er mine innstillinger:

LFE / BASS out - Sbwfr

FRONT SP - Small

SENTER - Small

SURR L / R - Large

SURR B - None

Cross over - 80 hz

Pressence - None

Det jeg lurer på er følgende:

1. Hvorfor setter recieveren senter til SMALL og surr til LARGE? Når så mye kommer i senter, og den bør jo hvertfall klare å gjengi det samme som surr ht mine? (Ikon vokal vs Zensor 1 ) Og bør jeg sette senter til LARGE selv?

3. Når jeg kjører sub kalibreringen til Hellnoob, når fasen på suben skal justeres slik av voulm øker med 6db :Skal da LFE bass out stå på "Both" ? Vurderte å sende pm til hellnoob, men kanskje flere som har nytte av det?

4. Når jeg skulle få frontene til å spille av 50hz tonen @ 85 db med mv-20, så måtte jeg skru ned volumet på L / R ganske mye inne på menyen i reciever. Er dette vanlig?

Bonus spørsmål: Hvordan vet jeg om jeg skal bruke "Plix movie" eller "Pro Logic" Evt "Neo 6: Cinema"? Har lest om "Dolby True HD" osv, men hva bør den stå på da? Og hva "skjer" hvis den står feil? "DTS" er gamle Dolby Theater System eller noe, men " DTS HD MASTER " ? Om det står det på en bluray disk, hva skal den stå på da? I manualen til Yamaha står det ikke om True HD, da det sikkert er for nytt?

Spm. 2 og 3 forutsetter at man har lest Hellnoobs guide

Kanskje sjefen selv ser tråden

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,595
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjørt ny romkorreksjon, med 8 målepunkter og forsækt å følge Hellnoobs guide angående sub kalibrering.

Merker tydelig at subene er mer "musikalske" nå, og virker mer presise nå Kan det være riktig oppfattet?

Har noen spørsmål angående Yamaha´n, vet mange har det

Her er mine innstillinger:

LFE / BASS out - Sbwfr

FRONT SP - Small

SENTER - Small

SURR L / R - Large

SURR B - None

Cross over - 80 hz

Pressence - None

Det jeg lurer på er følgende:

1. Hvorfor setter recieveren senter til SMALL og surr til LARGE? Når så mye kommer i senter, og den bør jo hvertfall klare å gjengi det samme som surr ht mine? (Ikon vokal vs Zensor 1 ) Og bør jeg sette senter til LARGE selv?

3. Når jeg kjører sub kalibreringen til Hellnoob, når fasen på suben skal justeres slik av voulm øker med 6db :Skal da LFE bass out stå på "Both" ? Vurderte å sende pm til hellnoob, men kanskje flere som har nytte av det?

4. Når jeg skulle få frontene til å spille av 50hz tonen @ 85 db med mv-20, så måtte jeg skru ned volumet på L / R ganske mye inne på menyen i reciever. Er dette vanlig?

Bonus spørsmål: Hvordan vet jeg om jeg skal bruke "Plix movie" eller "Pro Logic" Evt "Neo 6: Cinema"? Har lest om "Dolby True HD" osv, men hva bør den stå på da? Og hva "skjer" hvis den står feil? "DTS" er gamle Dolby Theater System eller noe, men " DTS HD MASTER " ? Om det står det på en bluray disk, hva skal den stå på da? I manualen til Yamaha står det ikke om True HD, da det sikkert er for nytt?

Spm. 2 og 3 forutsetter at man har lest Hellnoobs guide

Kanskje sjefen selv ser tråden
    Jeg er ikke hellnoob men min erfaring er at surround skal stå som smalt. lfe skal som regel kun stå på sub. Dersom du har veldig store fronter så kan du eksperimentere litt, men min erfaring er at det funker best med alt som smalt og sub i bunn. Musikk kjører jeg som regel i pure direct (dvs kun front large/fullrange) m unntak av rock og tekno som kjøres i 5.1. Du nevner pro Logic osv dette er kunstig surround til bruk med filmer som feks har kun stereolyd. Jeg anbefaler at du bruker straight funksjonen da dette spiller lyden sånn det er ment. Altså ekte dts hd eller dolby tru hd. Det er ganske normalt at kalibreringen må finpusses litt og noen ganger settes størrelsen litt feil som du nevner.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Men hva skal recieveren stå på for å bruke denne straight funksjonen? Er det bypassing av lyden fra kilden på en måte? Tenker da ikke på pute direct, det er vel kun stereo.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,595
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Men hva skal recieveren stå på for å bruke denne straight funksjonen? Er det bypassing av lyden fra kilden på en måte? Tenker da ikke på pute direct, det er vel kun stereo.
    Hei igjen, det vi som er glad i film sier er at det "helst" skal stå på STRAIGHT når man spiller film. Fordi dette gir den "ekte" lyden. STRAIGHT er lik "lydkilde/koder rett ut slik det ligger på skiva".

Men jeg selv hender jeg ser "gamle" filmer på PRO LOGIC, bare for å få litt ekstra lyd. Disse andre funksjonene som Pro Logic feks er "kunstig" surround.

STRAIGHT er en egen knapp/funksjon på Yamaha og de fleste hjemmekinoforsterkere. Dette vil si at filmlyden kjøres sånn den er ment til høytalerne, sånn regissøren har ment lyden skal være.

Har du kun stereo på filmen så får du kun stereo, har du DTS HD, Dolby Digital, DTS eller Dolby truHD så får du dette.

Straight er det eneste riktige om du har bluray eller dvd med ordentlig surround.

Av og til når jeg feks ser en gammel skrekk av typen Night of the living dead(som kun har stereo), så synes jeg det er greit å bruke jukse surround som feks PRO LOGIC..

Pure Direct er for musikkbruk ja, Så har du ENHANCER som er for mp3 bruk, skal liksom gi mer bass og lyd som er gjevt for mp3. Du har også Stereo 5.1.. ganske festlig på konsertmusikk og rock..( etter mitt syn ) og også 7.1 enhancer også ment for mp3 eller feks databruk.

Men jeg anbefaler at du bruker STRAIGHT om du ser blurays og dvds som har ekte surround. Her er det bare tap å bruke feks PRO LOGIC.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med og kjøre Straight så får du eksempelvis ikke kjørt Precence.
    Så benyttes Precence må recivers DSP benyttes ( anbefales med laft plassert center )

Straight bypasser recivers DSP om jeg husker riktig.
    Står forøvrig i manualen.

Om mulig så tvangsstyre reciver før YPAO og sett høytalere til Small. Ser Surround ikke er satt til Small.

Er frontene kraftige nok til og gjengi lyd linert ned til 20hz - 25hz med mere og gå på så er det bare og la Frontene stå i Large.
    Beste er og la Suben gjengi all bassen under x-over.

Blander du inn Pro-logic formatet så er det for og få 7.1/6.1 format ut av 5.1 signalet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kim.
    Jmfr min egen tråd her, så synes jeg muligens +6 db i LFE kan være litt mye, spesielt på filmer med litt hefitg dypbass.. Dette kommer dog an på rom og utstyr!

En annen ting jeg lurte på, var at du sa du måtte skru ned frontene endel;

Et tips, kjør ypao nivå måling først, så har du en ide om hvor 85 db ligger!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen linker, kom gjerne med tips !!

Dynavoice Magic FX-4 EX White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

CAMBRIDGE WS30 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

DALI IKON Phantom In-wall høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Med ramme for onwall, egentlig litt for dyrt!

System Audio Talent Vegghøyttaler - Hvit

Komplett.no - Jamo A500 hvit vegghøyttaler

Er det en mulighet å felle inn høytallere i taket? Litt ut på sidene fremfor sitteposisjon? Hva skjer med lyfbilde da? Blir dette helt feil? For i taket er det masse plass:P

Kom gjerne med flere forslag ! Har sett folk på forumet har sånne små hvite runde, men finner de ikke !

Kim
    ville holdt av noen penger til daliene så passer de i match, hvis ikke kan du jo prøve med dynavoicene, koster ikke så mye å prøve det! 8)

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar alle sammen !

Jeg blir ikke klok på dette. Om jeg prøver denne "Straight" funskjonen du refererer til Danke, så er ikke senter i bruk, "dts" merke i reciever lyser ikke og lyden er generellt dårlig.

Om jeg velger "Movie Standard" syns jeg lyden er best, senter er da i bruk, "dts" lyser i reciever. Det som også alltid står over er "PCM, Cinema DSP"

Det samme står hvis jeg velger "Surr decode - Neo 6 Cinema " Da lyser også DTS og lyden virker lik som movie standard.

La oss bruke "Avatar" som eksempel. Lydsporet i denne er såkalt "DTS HD MASTER AUDIO"

Hva gjør jeg da, for å få "HD MASTER AUDIO" lyd for å si det dumt!!?

Oppsummering:

"PCM, Cinema DSP" lyser alltid uansett innstilling ( med mindre jeg velger "Straight" )

Lyden virker best med "Movie Standard" , da lyser i tilegg til det over "DTS"

En annen ting, er det generellt lite bass i Avatar? Sliter med lite futt når jeg spiller bluray filmer fra ps3? Spiller jeg fra pc er bassen der. Bassen er også veldig bra i stereo. Begynner å bli lei av å ikke skjønne noe:S

Takker så mye for alle svar !

Kim

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,595
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar alle sammen !

Jeg blir ikke klok på dette. Om jeg prøver denne "Straight" funskjonen du refererer til Danke, så er ikke senter i bruk, "dts" merke i reciever lyser ikke og lyden er generellt dårlig.

Om jeg velger "Movie Standard" syns jeg lyden er best, senter er da i bruk, "dts" lyser i reciever. Det som også alltid står over er "PCM, Cinema DSP"

Det samme står hvis jeg velger "Surr decode - Neo 6 Cinema " Da lyser også DTS og lyden virker lik som movie standard.

La oss bruke "Avatar" som eksempel. Lydsporet i denne er såkalt "DTS HD MASTER AUDIO"

Hva gjør jeg da, for å få "HD MASTER AUDIO" lyd for å si det dumt!!?

Oppsummering:

"PCM, Cinema DSP" lyser alltid uansett innstilling ( med mindre jeg velger "Straight" )

Lyden virker best med "Movie Standard" , da lyser i tilegg til det over "DTS"

En annen ting, er det generellt lite bass i Avatar? Sliter med lite futt når jeg spiller bluray filmer fra ps3? Spiller jeg fra pc er bassen der. Bassen er også veldig bra i stereo. Begynner å bli lei av å ikke skjønne noe:S

Takker så mye for alle svar !

Kim
    Hei igjen Kim, digger avataren din men digger ikke grandis hehehe, skjemt til side. Sent nå.

Straight skal da gi masse til senter, og Avatar har mye bass om du har Avataren. Skal ikke si noe men mistenker at du har lastet ned og ikke har blurayen.

Nok om det, vet ikke hva du har men blurayen til Avatar har helt sinnsyk bass.

De "andre" Lydfunksjonene har sikkert sine gode punkter men ikke til bluray da skal det være STRAIGHT som gjelder.

Om du har lastet ned eller har mp3 lyd så er sikkert de andre funksjonene noe å stå etter.

Jeg prøver her, men etter å ha inntatt tre fire sterkøl og "litt" whisky blir det deretter.

Altså for å ta et liiite eksempel, jeg har Trondheimsolistene "in folk style" på bluray. Kunne ikke tenkt meg å spille av den musikken annet enn straight dvs rettut. Fordi det er en gjennomført skive som er komponert for å høres originalt.

Har du presence høytalere så er det nok mest riktig å kjøre Surround decode eller noe for å få mest ut av det.

Det tar litt tid å bli kjent med Yamaha men når du blir kjent så er det såre enkelt. Ser du film eller musikkbluray så vil jeg banne på at det mest riktige er STRAIGHT, men får du ikke senter så er det noe feil for man skal ha MYE senter med STRAIGHT.

Lykke til

Skål...

"Edit du går STRAIGHT for å få riktig DTS HD, om du da ikke har Presence høytalere da kjører du Surround decode"

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Hei igjen Kim, digger avataren din men digger ikke grandis hehehe, skjemt til side. Sent nå.

Straight skal da gi masse til senter, og Avatar har mye bass om du har Avataren. Skal ikke si noe men mistenker at du har lastet ned og ikke har blurayen.

Nok om det, vet ikke hva du har men blurayen til Avatar har helt sinnsyk bass.

De "andre" Lydfunksjonene har sikkert sine gode punkter men ikke til bluray da skal det være STRAIGHT som gjelder.

Om du har lastet ned eller har mp3 lyd så er sikkert de andre funksjonene noe å stå etter.

Jeg prøver her, men etter å ha inntatt tre fire sterkøl og "litt" whisky blir det deretter.

Altså for å ta et liiite eksempel, jeg har Trondheimsolistene "in folk style" Kunne ikke tenkt meg å spille av den musikken annet enn straight dvs rettut. Fordi det er en gjennomført skive som er komponert for å høres originalt.

Har du presence høytalere så er det nok mest riktig å kjøre Surround decode eller noe for å få mest ut av det.

Det tar litt tid å bli kjent med Yamaha men når du blir kjent så er det såre enkelt. Ser du film eller musikkbluray så vil jeg banne på at det mest riktige er STRAIGHT, men får du ikke senter så er det noe feil for man skal ha MYE senter med STRAIGHT.

Lykke til

Skål...

"Edit du går STRAIGHT for å få riktig DTS HD, om du da ikke har Presence høytalere da kjører du Surround decode"

+1 til dette innlegget. For min del er det kun straight som gjelder uansett hva jeg skal. Enten det er film eller musikk. På film er det et MUST å bruke straight om du skal ha full utnyttelse av DTS HD-MA sporet. Er ihvertfall masse trøkk på avatar her, enten jeg bruker DTS (oftest er på sånne nedlastninger) eller dts hd-ma på plata. er kanskje et hint mer bass på dts-ma sporet, men skjønner ikke hvorfor du har lite bass. Kan hende du har en stor dip ettellerannet sted som ødelegger voldsomt for deg.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Side 9 av 76 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •