grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  49
Side 57 av 75 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1494
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dobbelpost.
    Hele posten ligger lenger ned.
    Sist endret av thohaug; 02-10-2015 kl 09:38
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner tråden litt om det er greit: Hvis det beste er å pakke dempeplata inn i stoff/overtrekk uten å bruke ramme, hvordan fester man overtrekket og ikke minst hvordan fester man dette til veggen med luft bak?

Jeg har et skråtak hvor jeg skal dempe en 1. refleksjon og skal henge opp en 50mm industrial plate. Med en treramme har jeg iallefall en idé om innfestingen...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer helt av på tykkelser du skal bruke. Jeg vil ihvertfall si at opptil 10cm plate med luft så er rockfon industrial veien å gå. 15-40cm plate er det Rockwool flexi a som gjelder. På dybde 40+ cm så er det knaus fra byggmax som er tingen. Dette har med luftgjennomstrømningsmotstand å gjøre.

Det optimale er å dempe ned til Schroeder frekvensen i rommet ditt. Det er der hvor lyden går fra å bli reflekterende til å bli ressonerende. Den ligger rundt 200hz vanligvis, men du kan bruke denne for å finne ut hvor den ligger sånn ca hos deg. mh-audio.nl - Acoustic

Hvis vi tar utgangspunkt i Schroeder frekvens på 200hz bør vi prøve å dempe godt ned til denne. For god demping ned til 200hz kreves rundt 20cm Rockwool flexi-a med så lite ramme som mulig. Det er også viktig å få platene fysisk store nok slik at lyden bare slynger seg rundt platene. Bølgelengden på 200hz er vel rundt 1,8 meter, så som du ser blir det ganske store størrelser. Man trenger ikke å lage den like stor, men man bør ihvertfall prøve å komme i nærheten. Jeg valgte 135 cm bredde fra gulv til tak i mitt rom.

Dette er det optimale, men har selvsagt forståelse for at de fleste ikke kan holde på sånn. Det er uansett viktigere å dempe dypt enn at platene blir veldig store.

Det er også viktig å måle slik at du får plassert platene nøyaktig.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Låner tråden litt om det er greit: Hvis det beste er å pakke dempeplata inn i stoff/overtrekk uten å bruke ramme, hvordan fester man overtrekket og ikke minst hvordan fester man dette til veggen med luft bak?

Jeg har et skråtak hvor jeg skal dempe en 1. refleksjon og skal henge opp en 50mm industrial plate. Med en treramme har jeg iallefall en idé om innfestingen...

Vil anbefale å ikke bruke noe form for ramme på industrial platene. Mye bedre å la de henge. En fin måte å feste det på så det blir relativt usynlig er med små kroker og fiskesnøre f.eks så rammen bare blir hengene oppå der. Eventuelt går det sikkert an å bruke litt kraftig borrelås eller lignende.

Som overtrekkstoff bør stoffet være akustisk transparent. Et billig kjekt materiale til dette er f.eks høyttalerstoff på biltema.
    [SIZE=2]

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du om noen som selger hvitt HT-stoff? Dette er tak i et flerbruksrom som har hvitt tak, og dermed behøver jeg hvit overflate. Dynabel har (eller hadde), men kun med 80cm bredde slik at man ikke får festet det skikkelig på en 60cm brei plate når det også skal rundt kanten og festes på baksiden.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet kan du få sort eller hvitt høyttalerstoff fra Dali som bestilles metervis. Usikker på bredde. Du kan bestille det gjennom hifi-klubben, så jeg ville tatt en telefon dit om jeg var deg.

Ellers er vel kanskje dette midt i blinken? Högtalartyg - HIFI KIT
    [SIZE=2]

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for info thohaug! Noen som vet hvor i Vestfold jeg kan få tak i flexi a - a? Tenkte å sjekke på Monter og Coop Obs bygg i første omgang, det jeg vet er i nærheten hvertfall. Er også en Byggmax her men tror ikke de har.
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste bygge butikker har flexi a.. Typisk monter, maxbo,etc.. På byggmax bruker de knaus lambda 39 og 37 som egner seg best til store veldig dype feller.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært og og kjøpt flexi a! Til en svimlende pris hvertfall i Tønsberg! Kostet ordniært 900kr for en pakke på 5.5m2!!

Men med mine gode rabatter betalte jeg 200,- Så da går det jo ann! Gleder meg til å prøve litt med dette, det MÅ bli stor forskjell fra 5-10cm med dårlige plater

Kommer med oppdateringer og bilder

Takker for hjelp!
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

10. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir det spennende å høre mer om
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du se et bilde av hvordan jeg bygget mine. Brukte hyssing for å få minst mulig ramme foran og forhindre at isolasjonen sagget.

grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D-20140719_181007-jpg
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Her kan du se et bilde av hvordan jeg bygget mine. Brukte hyssing for å få minst mulig ramme foran og forhindre at isolasjonen sagget.

grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D-20140719_181007-jpg
    Ja , er noe i den duren jeg tenkte , eller mange hull i rammeverket kanskje. Her kommer et par bilder av litt testing. Hva tror dere om denne plasseringen? Skal kjøpe en pakke til så jeg får 2 på hver side på denne måten. De vil ligge helt inntil hverandre på høyre vegg, men der hvor døra er blir det 2 single da det ikke er så lett og flytte på hele hver gang døra skal opp.

grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D-image-1-jpggrandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D-image-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D-image-jpg   grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D-image-jpg  
    Sist endret av grandiS; 02-12-2015 kl 21:23

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par bilder av den ene alternative løsningen, jeg får se hvor pent det blir når jeg trekker det med stoff! Lagde en slags hylle løsning hvor platene står på en plate på veggen, og festet med hyssing.

grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D-unnamed-jpggrandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D-unnamed-1-jpg

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da henter jeg en PC12+ iløpet av uka, så da får jeg endelig mine 2 tårn! Den ligger vel litt bak Ultraen, men tror det skal holde i dette rommet uansett

Gleder meg!!
    Sist endret av grandiS; 02-17-2015 kl 08:20

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice - det blir nok fett
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til hvor du skal plassere platene er det her måling kommer til sin rett.. Bruke vinge metoden sammen med guiden til torolan om impuls i rew

Har du prøvelyttet enda? Opplever du noe forskjeller? Det vil nok merkes spesielt godt i midbassen.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig funnet ut av plassering av platene må bli bestemt av interør / rommet De kan ikke henge nærmere hverken høyttaleren eller sofaen pga tykkelse så den må henge der den gjør nå.

Jeg har ikke fått testet så veldig mye enda, men det første jeg merker at lydbildet er mye roligere og behagelig, med enda mer trøkk hvis det ikke bare er meg Stor forbedring! Det er nok helt sikkert mer og hente på plassering, men der er jeg som sagt ganske låst

Det har blitt ganske så bra nå, men hvis jeg for eks setter på noen av Dire Straits låtene, blir det rimelig skarpt ved høyt volum. Men det som er igjen nå er vel rett og slett slik Klipsh horn - høyttaleren er?

Jeg kom til å tenke på en ting, siden det er lavt under taket hos meg( 2.05 ) og 83´ene har diskanten veldig mye høyere enn 82´ene, kan dette være grunnen til at de også oppleves som mye skarpere? Hvor mye reflekteres i taket egentlig?

Ikke missforstå meg, jeg digger høyttalerne helt sinnsykt , og det er ikke et "problem" dette med skarphet. Men jeg bare lurer på hvorfor det er sånn. Er stort sett aldri et tema med den musikken jeg hører på.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riiimelig labert med aktivitet her inn om dagen, men kan da poste litt uansett

Har bygd en ramme til den single som skal henge på døra. Har funnet en bra løsning nå, hvor det blir minimalt med ramme men alikevel rette og fine linjer når man trekker med stoff.

grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D-unnamed-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra vetdu
    Ja det er laber aktivitet om dagen - det sitter langt inne å få forumet opp til "gamle takter" ser det ut til.
    Det er nok mange som forståelig nok har gått lei etterhvert - synd men sant .

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg forsket litt på porter åpne eller lukket på Ultraen, og jeg synes helt klart det er best med e(e med strek)n port stengt. Kjørt ny kalibrering med Antimode og reciever. Denne gangen satte reciever ikke avstanden langt unna som forrige gang, aner ikke hvorfor men er vel ikke alt man skal skjønne.

Økonomien har ikke tillatt kjøp av UMIC engang, så venter spent på neste lønning!:P Da får jeg endelig svarer på om jeg "mangler" noe eller om det er OK!

Hører på musikk nå, og subene spiller utrolig fint sammen med 83´ene nå! Skikkelig tight og dyp bass sammen!

Side 57 av 75 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •