grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  49
Side 5 av 75 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1494
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen gode forslag? Får ikke gjort noenting uten pc!

Har lest litt rundt, men hadde vært fint med konkrete forslag ! Ønsker mye lagringsplass og bare et pluss hvis den er pen og se på!

Kim
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS

Har lest litt rundt, men hadde vært fint med konkrete forslag ! Ønsker mye lagringsplass og bare et pluss hvis den er pen og se på!

Kim
    jeg har en acer revo 100 som er brukt ca 10timert liggene på brukten hvis int?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kim
    Hei!

Skal den hovedsakelig bli brukt til filmtitting, musikklytting og websurfing, så trenger du ikke noe voldsomme specs. Det eneste som er viktig er et skjermkort som har støtte for dekoding av HD-film, slik at CPU slipper det. Dette støtter de fleste skjermkort fra ATI, Nvidia og Intel som koster 300-400 eller mer.

Jeg setter også pris på at PCen er så stille som mulig, dette oppnåes av følgende:
    - Unngå fansy kabinetter med mange vifter. (obs, bieffekt av dette er at du må velge komponenter som avgir lite varme.
    - Bruk SSD istedet for tradisjonell harddisk - dette går ekstremt mye bedre ytelse (oppstart på få sekunder), samt null støy siden den ikke har bevegelige deler, og avgir heller ingen varme.
    - Unngå masselagringsharddisker i PC'en i stua. Dette lager varme og støy.
    - Ved valg av CPU, velg en med lav "byggetetthet", beste nå er vel 32nm. Dette fører til at CPU bruker mindre strøm og avgir mindre varme. Intel sin minste, i3, gir veldig bra ytelse og bruker lite strøm.
    - Unngå kraftige skjermkort med gigantvifter. De lager mye varme og støy. Skjermkort med passive kjøleribber kan fint kjøre 1080 HD-film, men de er nok ikke de beste til gaming.

Du har sikkert en PC andre plasser i huset, bruk denne som "server" og sett harddiskene i denne istedet. Kan enkelt dele det ut på nettverket til PC'en i stua. Trådløst er greit nok, men beste er fremdeles kabel med gigabit.
    Du kan også kjøpe såkalte NAS-bokser. Dette er dedikerte nettverksenheter som du kan montere harddisker i, og er beregnet for å dele ut innholdet til andre maskiner på nettverket. En slags mini-filserver.

Edit:
    Konkret forslag til PC: Komplett.no (Tips: dropp Windows, så sparer du en 1000-lapp. Test Linux istedet, f.eks. Homepage | Ubuntu - Liker du det ikke kan du alltids kjøpe Windows etterpå og installere det igjen. Husk også at hvis du skal bruke Windows, så er antivirus crap og stjeler mye ressurser. Betal iallefall aldri penger for det, Microsoft Security Essentials er gratis og funker greit)
    NAS-bokser: Komplett.no - Nettverkslagring (NAS) (Obs, de fleste kommer ikke med harddisk, dette må du ha i tillegg)

Som du sikkert vet, så er de fleste innebygde lydkort ganske crap i PCer, så anbefaler en egen A-DAC utenom.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for flott svar quench!

God idé med NAS, har ikke tenkt tanken engang. Men hvis for eks filmene lagres på denne, og jeg skal spille av en film på "stue pc ´n". Er det da like viktig med god ytelse på NASen? Må nasen ha gode specs? Annet enn stor hardisk? Er det den som "gjør jobben" da? Må bare spørre, for har ikke peiling!

Har vurdert en 2tb seagate ekstern hardisk også, er det dumt? Kjekt å ha med på hytteturer e.l. Har foreløpig plass til den i racket nede, ved siden av pc ´n.

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med kino´n sånn generellt om dagen, har en gammel pj med VGA, så er avhengig av VGA inngang fortsatt.

Jeg sliter med utrolig dårlig lysskontroll i kjellerstue, så har vurdert en 63" tv istedenfor, da vi sitter ganske nærme ( 2-2.5m ) Og da blir jo VGA historie.

Men så er jo penger en faktor, men noe må jeg gjøre fort! Kjedlig å ikke kunne høre på musikk eller se film.

HTPC er noe jeg må ha uansett om det blir TV eller PJ, men er det "vanlig" med VGA fortsatt? Eller, vanlig med vga og hdmi?
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nasen gjør svært lite jobb og krever ikke noe særlig, men personlig syntes jeg synology leverer veldig gode naser. Koster litt mer enn billig, men leverer bra med ytelse rett ut av boksen.

Tror det var DJ111 eller DS111 med 1x 1tb disk jeg prøvde her for litt siden og streamet uten problemer 720p film over til mitt LG BD spilller/2.1 sak med wifi.

Har dog en RS810+ og RX410 selv.

Jeg vil si VGA er UT.

Pass på at du ikke har filmer osv over alt. Altså på pc/htpc/nas/ekstern disk osv... blir masse rot.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Nasen gjør svært lite jobb og krever ikke noe særlig, men personlig syntes jeg synology leverer veldig gode naser. Koster litt mer enn billig, men leverer bra med ytelse rett ut av boksen.

Tror det var DJ111 eller DS111 med 1x 1tb disk jeg prøvde her for litt siden og streamet uten problemer 720p film over til mitt LG BD spilller/2.1 sak med wifi.

Har dog en RS810+ og RX410 selv.

Jeg vil si VGA er UT.

Pass på at du ikke har filmer osv over alt. Altså på pc/htpc/nas/ekstern disk osv... blir masse rot.
    Trådløs avspilling osv trenger jeg ikke. Det jeg prøvde å spørre om angående nasen var at hvis filmer lagres på den, så er det vel den som blir "Avspiller" og dermed må greie å spille av 1080p ? Eller er jeg på jordet ? Vet at VGa er ut
    Men har foreløpig en pj uten hdmi inngang, selvom den støtter 1080p. Så er avhengig av at pc har både vga og hdmi!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for flott svar quench!

God idé med NAS, har ikke tenkt tanken engang. Men hvis for eks filmene lagres på denne, og jeg skal spille av en film på "stue pc ´n". Er det da like viktig med god ytelse på NASen? Må nasen ha gode specs? Annet enn stor hardisk? Er det den som "gjør jobben" da? Må bare spørre, for har ikke peiling!

Har vurdert en 2tb seagate ekstern hardisk også, er det dumt? Kjekt å ha med på hytteturer e.l. Har foreløpig plass til den i racket nede, ved siden av pc ´n.

(...)

HTPC er noe jeg må ha uansett om det blir TV eller PJ, men er det "vanlig" med VGA fortsatt? Eller, vanlig med vga og hdmi?
    Ingen problem å spille av film fra NAS. Èn tradisjonell harddisk klarer lett 80 MB/s med kontinuerelig les, og dette pushes direkte ut på nettverket - krever veldig lite prosesseringskraft. Forskjell mellom rimelige og dyrere NAS-bokser er stort sett ekstra features, f.eks. støtte for 2 eller flere harddisker i varierende RAID-oppsett (RAID - Wikipedia, Nivå 0,1,5,6 og 10 er de mest vanlige), støtte for alskens FTP- og webtjenere, webdav, mediaservere som UPNP, fjerntilkobling, osv, osv.

Det som er viktig for deg er at den støtter Windows fildeling (også kalt SMB eller Samba) - med dette kan du koble opp Windows-, Mac-, og Linux-maskiner uten problemer. Ellers er også NFS et alternativ for oppkobling mot Mac- og Linux-maskiner, men tror ikke du trenger bry deg om det.

Mange NAS-bokser støtter også USB, slik at du kan bruke den som en tradisjonell ekstern harddisk. Jeg er enig med gspott at du ikke bør "spre" ting utover på forskjellige plasser. Ha ting samlet èn plass, så blir det mindre rot. Dette med unntak av en veldig viktig ting, og det er backup! Ha alltid viktige filer, bilder, etc. lagret på minst 2 forskjellige plasser, helst en kopi hos foreldre, i skyen (dropbox,egnyte), eller lignende. RAID (som nevnt over) er ikke backup, men redundans.

Angående skjerutganger så er DVI og VGA det som er mest vanlig, selv om HDMI også begynner å bli vanlig. DVI og HDMI er nesten det samme, bare forskjellig kontakt. Du kan uansett kjøre overgang fra DVI/HDMI til VGA, eller DVI til HDMI, så det er ingen problem.

Trådløs avspilling osv trenger jeg ikke. Det jeg prøvde å spørre om angående nasen var at hvis filmer lagres på den, så er det vel den som blir "Avspiller" og dermed må greie å spille av 1080p ? Eller er jeg på jordet ?
    Nei, det er PC som prosesserer data og må dekode det, og dermed den som må støtte avspilling av 1080p. Filserver/NAS-boks som PCen henter data fra har som eneste jobb å servere data raskest mulig, etter hvert som den blir forespurt data.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK!

Da skal jeg se hva jeg får råd til,får lufte litt for "sjefen" osv:grin:

Når det gjelder overganger fra DVI/HDMI til VGA , så holder det ikke med en vanlig overgang? Blir vel digitalt til analogt?

Jeg har en boks som gjør det, men bildet blir ikke noe bra! Så hadde vært best med et skjermkort som har begge, som jeg hadde på laptopen.

Kim:wink:

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan du vel få samme trådløse ordning med en Apple TimeCapsule og en AppleTV også, i forhold til NAS oppsett?

Eller er dette som å sammenligne epler og pærer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder overganger fra DVI/HDMI til VGA , så holder det ikke med en vanlig overgang? Blir vel digitalt til analogt?
    Jeg mener det er en overgang som dette du trenger - 100 kroner. Komplett.no - Adapter DVI han - VGA hun

@Supertramp: jeg kjenner veldig lite til epleprodukter, så tør ikke å uttale meg så mye om det. Rimelig og greit med AppleTV, og er jo supert med Netflix (jeg bruker dog PS3 til netflix, og ikke AppleTV). Eneste med epleprodukter er at de er veldig bundet opp mot Itunes, er det ikke det?

Jeg trodde Timecapsule var best mtp. TimeMacine feature i Mac OSX, og det er vel ikke støttet på AppleTV....?

Jeg kan ikke dette med epler... :-P

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan døde laptopen? er ofte bare en bagatell... har fikset begge mine laptoper som døde!

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til Timecapsule Supertramp:-)

Får ikke liv i den etter den ble skrudd av! Lyser ikke i "ladelampa" engang, prøvd med en annen ladekabel også! Men leverte den der jeg kjøpte den idag, skulle være en garantisak!

Så kan være jeg må vente litt med HTPC nå!:P Krysser fingrene for at det ikke er fiksbart!:-D

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kommer jeg til å gå for en Mac Mini men haster ikke, venter på feriepenger og oppdatering

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke liv i den etter den ble skrudd av! Lyser ikke i "ladelampa" engang, prøvd med en annen ladekabel også! Men leverte den der jeg kjøpte den idag, skulle være en garantisak
    Har du testet å ha ute batteriet i noen sekunder samtidig som ladeledning ikke er tilkoblet?
    Etter du har hatt ute batteriet i noen sekunder (10+) så kan du sette det i igjen, og koble til ladekabel og prøve å starte.
    Det pleier å løse dette problemet... 8-)

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quench
    Har du testet å ha ute batteriet i noen sekunder samtidig som ladeledning ikke er tilkoblet?
    Etter du har hatt ute batteriet i noen sekunder (10+) så kan du sette det i igjen, og koble til ladekabel og prøve å starte.
    Det pleier å løse dette problemet... 8-)

Jepp!8)

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jah, lenge siden det har skjedd noe her!

PC´n er reparert, så får bruke den foreløpig. Fungerer helt OK! Bortsett fra at 500GB, ikke holder lenge

Titter litt på sidehøytallere nå, og hvis dere ser på bildene, så må disse bygge så LITE som mulig ut fra veggen.

De hittil tynneste jeg har funnet , er Cambridge sine WS30 med sine drøye 8.5cm. Men så til spørsmålet, blir dette krise med tanke på lydbilde? Har jo ikon serien i front, og Zensor 1 bak, begge er jo da Dali.

Link Cambridge: CAMBRIDGE WS30 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Blir det tullball å blande inn Cambridge da? Jeg tenker at det er såpass lite "uviktig" informasjon som kommer i de kanalene, at det ikke gjør noe? Er jo så sjelden og lite lyd av gangen, at man ikke hører særlig forskjell i klang osv?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går sikkert bra. Det er jo bare "effekter" som disse skal levere.
    Dali Ikon on-Wall MKII er både dypere og dyrere

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det går sikkert bra. Det er jo bare "effekter" som disse skal levere.
    Dali Ikon on-Wall MKII er både dypere og dyrere
    Ja, det jeg tenker og. Har jo selvfølgelig lyst til at alt skal være Dali, men ikke til 3.3 ganger så dyrt:P

Er jo 1800,- mot 5998,- Ganske heftig prisforskjell! Og som du sier er de dypere!

Men kan man bruke type små runde satelitter som vendes bakover mot sofaen? Eller skal de stå rett ut fra veggen?

Hva sier selveste Supertramp til det?? Forøvrig et bra band !

Kim

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,291
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, enig i det med bandet.

Jeg bruker kun 5.1 så jeg er nok ikke rette person. Men siden jeg bruker B&O som surroundhøyttalere og Dali ellers, vil jeg påstå at det ikke er kritisk å ha samme merke bak/siden som i frontrekka.

Jeg TROR nok du også kan ha små kuler på sidene, men de må vel rettes mot lytteposisjon. Orso eller Hygen er vel ganske oppdatert på dette?

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK !

Skal sjekke litt rundt, og kanskje legge ut noen linker! Kanskje flere har noen innspill

Kjenner ikke så godt til de nickene, men kan søke de opp

Takk for svar !

Kim

Side 5 av 75 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •