grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  49
Side 47 av 75 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 1489
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,582
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Grattis
    Blir spennende å høre hva du synes ...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Grattis
    Blir spennende å høre hva du synes ...
    Ja, da har jeg fått testet så vidt det er , og suben overbeviser med et ganske heftig register , spesielt da i de lavere frekvensene. Når jeg ser litt på Transformers, så er det rett og lett sånn at det er bass steder det har vært stille før Helt rå sub! Den har så stålkontroll og god kondis!!

Men den virkelige aha opplevelsen var når jeg satt xtz´n ved siden. Fy faen ! De 2 sammen leverer ALT jeg vil ha !! Er et voldsomt trykk hele veien ! Ting rister , løsner og detter ned overalt i huset!

Jeg har ikke kjørt en eneste kalibrering , ala romkorreksjon eller noen ting. Og bryterne bak står jo helt til "alle kanter" Har jo heller ikke prøvd denne antimoden. Så det kan jo bare bli bedre!!

Men denne antimoden, må den stå tilkoblet hele tiden ? Eller kjøres det en korreksjon med denne?

Bilder kommer!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør Antimode Før noe kalibrering / korrigering kjøres.

Da må naturligvis all tidligere korrigering være slettet eller annulert før antimode blir kjørt.
    Ville vurdere og sette avstanden til suben først om det er mulig før antimode. Da om du vet ca avstand auto korrigering / kalibreirng setter.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,582
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antimoden må stå tilkoblet hele tiden ja.
    Men før du setter i gang den , så må du sette nivå og fase riktig subene i mellom. Så lar du Antimoden gjøre sitt , og tar RK i receiver til slutt.
    Det er jo heller ikke alltid at receiveren treffer helt riktig på avstand til sub - så det kan være greit å vite at Antimoden legger til en delay på ca 90 cm.
    Altså , hvis du har f.eks 4 m til sub i receiver idag , så skal den stå på 4.90 etter at Amtimoden er koblet i mellom.

Ellers så høres det ut til at du er fornøyd så langt ja
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke antimod enda, har kun radioshacken :-) Noen enkel 1-2-3 forklaring? Inkl alle bryterne bak, hva er Q hjulet til bak på svs for eks?:-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,124
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Antimoden må stå tilkoblet hele tiden ja.
    Men før du setter i gang den , så må du sette nivå og fase riktig subene i mellom. Så lar du Antimoden gjøre sitt , og tar RK i receiver til slutt.
    Det er jo heller ikke alltid at receiveren treffer helt riktig på avstand til sub - så det kan være greit å vite at Antimoden legger til en delay på ca 90 cm.
    Altså , hvis du har f.eks 4 m til sub i receiver idag , så skal den stå på 4.90 etter at Amtimoden er koblet i mellom.

Ellers så høres det ut til at du er fornøyd så langt ja
    Har faktiskt sett det gå andre veien, subbene mine står 2m fra sitte plass sånn ca, og reciever stillte inn til 4.2 meter :\
    Merket bedre punch når jeg snurpet inn til 3m.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,582
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Har faktiskt sett det gå andre veien, subbene mine står 2m fra sitte plass sånn ca, og reciever stillte inn til 4.2 meter :\
    Merket bedre punch når jeg snurpet inn til 3m.
    Ja det er jo i grunn det jeg sier - man kan ikke alltid stole på avstanden receiverens RK setter. Selv gidder jeg ikke å la den prøve en gang lengre . Jeg kjører målinger i REW , og setter den utfra det.
    Men hvis man ikke har muligheten til målinger , så man man jo bare begynne et sted .
    Men det stemmer at den lager en delay på 90cm - det har jeg sjekket ut.

Og i ditt tilfelle så kan det godt hende at det hadde blitt omtrent det samme hvis du hadde økt avstanden til 4-5 m i stedet for å redusere den til 2m . Det blir jo mye av det samme som å dreie fasen 180,270 grader osv - før eller siden kommer man til 360

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt i én plugg nå som vil si 15hz tuning. Ja, hva annet enn fy faen skal man si? Det føles som det er ingen ende på råskapen!:-)

Nå begynner jakten på en som kan hjelpe meg å få kalibrert alt 110%. Har vært i kontakt med Ambiance tidligere som bor i Sandefjord, kan jo høre med han.

Tenkte jeg skulle prøve denne Flageborg guiden. Hellnoob sin guide tar for seg hvis man har flere suber, men leste at fler hadde mer suksess med Flageborg sin? Ikke vet jeg.

Hvis jeg kalibrerer de hver for seg, så blir jo nivå mye høyere når de spiller sammen. Jeg målte meg også frem til at jeg har en ganske kraftig dipp på 40hz. Husker ikke nøyaktig, men hvertfall 6-7db. Er dette mulig å gjøre noe med uten og flytte subene?

Og jeg måler 10db høyere minst på den den plassen nærmeest vegg og hjørnet hvor subene står. Dette får jeg ikke gjort noe med? Skal jeg kalibrere kun utifra sweetspot?

Noen i Vestfold som tilfeldigvis er helt rå på å kalibrere?
    Sist endret av grandiS; 11-18-2014 kl 01:45

9. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kanskje mulighet til å få kjøpt en Ultra til, men da må jeg selge Xtz´n. Sånn som det er nå, føler jeg at jeg er avhengig av den, for den står for mye av brystkassetrytkket. Om jeg kjøper en Ultra til og setter på andre siden, vil jeg kunne tune den til å spille som xtz´n? Jeg er livredd for å miste denne delen av registeret som er så viktig.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Integrering er det viktigste. Ville absolutt vurdert å lese deg opp å måle litt. Kommer antagelig til å være en av de bedre investeringene du har gjort. Sålenge integrering gjøres bra så bør du ikke miste noe sålenge du ikke spiller ut av subbens komfort sone.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Integrering er det viktigste. Ville absolutt vurdert å lese deg opp å måle litt. Kommer antagelig til å være en av de bedre investeringene du har gjort. Sålenge integrering gjøres bra så bør du ikke miste noe sålenge du ikke spiller ut av subbens komfort sone.
    Hvis jeg forstår deg rett, så mener du integrering som i samspill med frontene? Mitt rom ødelegger så mye for frontene mtp plassering, så subene får ikke noe særlig hjelp fra frontene i det frekvens området.

Er litt usikker på i akkurat hvilket frekvensområde jeg får skikkelig utbytte av xtz´n, kanskje det er noe jeg må prøve å måle meg frem til. Det hjelper hvertfall sykt med EQ 2 på, den booster vel det øvre området til xtz´n hvis jeg ikke husker feil? 40hz + ?

Men som du sier, tror nok jeg bør lese meg opp. Har også gjort det til en viss grad, men stoler ikke på meg selv nok til å ha følelsen av at "nå utnytter jeg det jeg har til det fulle"

Takker for svar!

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett plassering for bass er sjelden rett plassering for øvre frekvenser. Derfor er det lurt å separere bassen vekk fra frontene. Med målinger er det mye enklere å justere fase og å plassere subben der den låter best. Dette er mye av det samme som torolan sier i sitt innlegg ovenfor. Jeg mener integrering som i samspill med frontene, men også samspillet med rommet. Rommet er nøkkelordet her.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett plassering for bass er sjelden rett plassering for øvre frekvenser. Derfor er det lurt å separere bassen vekk fra frontene. Med målinger er det mye enklere å justere fase og å plassere subben der den låter best. Dette er mye av det samme som torolan sier i sitt innlegg ovenfor. Jeg mener integrering som i samspill med frontene, men også samspillet med rommet. Rommet er nøkkelordet her.
    Jeg skjønner. Men utifra tidligere testing, flytting, flytting og flytting føler jeg det er best der det står nå. Det begrenser seg også litt mtp samboeren. Nå står SVS`n i hjørnet og xtz på venstre siden av racket. Nå sitter både dypbass og punch. Men det er et lite problem at volumet er såpass mye høyere inntil veggen, men det tror jeg er håpløst og gjøre noe med uten av det går utover SS ?

Jeg kalibrerte med Hellnoob metoden igår, men støtte på et problem ganske tidlig. Når jeg skulle få frontene til å spille på referanse nivå, altså 85db ved 50hz og mv -20 på reciever. Jeg målte 92db med kanalane justert helt i bånn. Vil det rett og slett si at jeg bare ikke skal bruke "-20" på min reciever? Eller at Emotivaen gjør dette? Helt sikkert et latterlig spørsmål, hehe.

Med mine amatør målinger, virker det som jeg har en såkalt peak i rommet på 46hz, da øker volumet betraktelig. Ellers beveger db måleren seg relativt lite ved de forskjellige frekvensene. Men er det måling i sweetspot som gjelder ved kalibrering av suber osv? Kan ikke se at det skal gå og justere etter flere plasser, hvertfall ikke hos meg når det skiller såpass mye fra vegg til de andre.

Kim

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumet er høyere inntil veggen pga bass samler seg langs vegger og i hjørner. Eneste måten å unngå dette på vil være å behandle rommet med bassfeller, eller flytte seg ut av problemet. Det vil antagelig bli mye bedre om du flytter sofaen f.eks 15-20cm lengre til venstre ut fra sideveggen f.eks. Det er også mye lettere å få tips om du har måleapparat. En Umik1 koster jo under tusenlappen, og rew er jo gratis. Det er vanskelig for meg å gi noen konkrete tips eller lignende om jeg ikke har noe å se på.

Det med at det står -20 på reciever er jo det samme egentlig. Om du f.eks bruker -30 så vil jo referansevolum for deg ligge på -10 istedefor. Det er mest egentlig for å ha en felles referanse for sammenligning, ikke noe spesielt annet enn det. Jeg selv har volum som går oppover, og tar overhodet ikke hensyn til hva som er "referanse" på volumknotten.

Er målinger i sweetspot som gjelder ja.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumet er høyere inntil veggen pga bass samler seg langs vegger og i hjørner. Eneste måten å unngå dette på vil være å behandle rommet med bassfeller, eller flytte seg ut av problemet. Det vil antagelig bli mye bedre om du flytter sofaen f.eks 15-20cm lengre til venstre ut fra sideveggen f.eks. Det er også mye lettere å få tips om du har måleapparat. En Umik1 koster jo under tusenlappen, og rew er jo gratis. Det er vanskelig for meg å gi noen konkrete tips eller lignende om jeg ikke har noe å se på.

Det med at det står -20 på reciever er jo det samme egentlig. Om du f.eks bruker -30 så vil jo referansevolum for deg ligge på -10 istedefor. Det er mest egentlig for å ha en felles referanse for sammenligning, ikke noe spesielt annet enn det. Jeg selv har volum som går oppover, og tar overhodet ikke hensyn til hva som er "referanse" på volumknotten.

Er målinger i sweetspot som gjelder ja.
    Ja, det er akkurat det. Jeg har ikke en eneste cm å gå på når det gjelder sofa plassering. Og har heller ingen mulighet til å ha bassfeller i noen av hjørnene, dessverre. Må man ha en Umik1 e.l for å bruke rew programmet? Holder ikke med vanlig DB måler?

Hjelper det hvis jeg setter micen i ss og måler "alle" frekvensene i rommet og poster det?

Har også noen spørsmål angående mitt andre prosjekt Jeg skal igang med å lage en "RC84" og har forhørt meg litt med BEF og Atledreier. Vil ikke plage de for mye, så skriver det her så kanskje andre får med seg litt og.

Jeg har blitt fortalt og både serie og paralell koble begge rf82´ene. Hva anbefaler folket? Noen med kunnskaper rundt dette? Det er jo snakk om hva den totale motstanden blir. 4ohm / 16ohm. Om de seriekobles dobles den jo, og paralellkobles de halveres den. Blir jo betraktelig tyngre å drive ved paralell, vet ikke om Emotivaen takler det? Det er litt usikkert om jeg skal beholde kabinettene som de er , og bare legge de mot hverandre med snudde diskanter. Eller om jeg skal lage helt nytt kabinett og da koble delefiltre osv innvendig i det nye kabinettet. Mtp plassbesparelse bør jeg lage helt ny, for da kan jeg lage de mye dypere og ikke så brede.

Emotiva Specs:

Number of channels: 3
    Power output (all channels driven):
    330 watts RMS @ 4 ohm (<0.1% THD)
    200 watts RMS @ 8 ohm (<0.1% THD)
    Rated power bandwidth: 20 Hz to 20 kHz +/- .075 dB
    Minimum Recommended Load: 4 Ohms
    Broadband Frequency response: 10 Hz to 80 kHz, +0 -1dB
    Amplifier gain: 29 dB
    THD + noise: <0.05%
    Signal to Noise Ratio, A-weighted:
    1 watt: > 96 dB
    Full power: > 118 dB
    Damping Factor: > 500 into 8-ohm load
    Input impedance:
    unbalanced: 23.5 kohms
    balanced: 33 kohms
    Power supply: 850 VA toroidal transformer with 60,000uF storage capacitance
    Input Sensitivity (for rated power; 8-ohm load): 1.1 V load
    Trigger Input: 5 - 20 V (AC or DC); <10 mA input current required
    Trigger Output: 12 VDC; can drive any load up to 100 mA
    Power Requirements: 115 VAC or 230 VAC +/- 10% @ 50 / 60 Hz
    Size:
    unboxed: 17” wide x 7 3/4” high x 19” deep
    boxed: 23 1/2" wide x 12" high x 24 3/4" deep
    Weight: 57.5 lbs (68.5 lbs boxed)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Har satt i én plugg nå som vil si 15hz tuning. Ja, hva annet enn fy faen skal man si? Det føles som det er ingen ende på råskapen!:-)
    Husk at du må inn i settings på selve sub'en å velge 15Hz også hvis du plugger igjen ett hull. Gjør du ikke det jobber sub'en med feil innstillinger i forhold til porting, noe som kan føre til at du ødelegger sub'en.

Jeg har kanskje mulighet til å få kjøpt en Ultra til, men da må jeg selge Xtz´n. Sånn som det er nå, føler jeg at jeg er avhengig av den, for den står for mye av brystkassetrytkket. Om jeg kjøper en Ultra til og setter på andre siden, vil jeg kunne tune den til å spille som xtz´n? Jeg er livredd for å miste denne delen av registeret som er så viktig.
    Du vil ikke miste noe trøkk oppover. Du har garantert fått en slem housecurve etter du har fått Ultra i hus. Med 2 stk blir det nok enda mer. Bare å kalibrere de uten housecurve, altså med like mye trøkk oppover i frekvens som nedover så vil det spille helt vilt. Ultra har omtrent helt flat frekvenskurve langt opp over delefrekvens, men grunnet housecurve (som de fleste får i rom) gir den mye mer i bunnen. Dette er som sagt lett å kalibrere vekk. Mange kjører med 10db ekstra i housecurve altså 10db mer futt helt i bunnen enn ved delefrekvens som typisk er 80hz (noe jeg er motstander av). Da er det klart man føler man mangler "brystkasse bass" i forhold til dypbass. Kalibrer man ordenlig så spiller en ultra rått, og 2 helt sinnsykt. Men igjen, men må jobbe litt med kalibreringen.

Siden du virker litt "grønn" (no offence) på sub kalibrering, anbefaler jeg deg å lese igjennom bruksanvisningen til både ultra å antimode. De er begge ganske enkle å ha med å gjøre, men alt er selvsagt lettere etter du har lest disse.

PS: Kalibreringen skal gjøres i sweetspot ja, ihvertfall med antimode.
    Sist endret av Kane; 11-19-2014 kl 16:50

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,058
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Ultraen så kan du trygt kaste ut xzen, den skal vell ikke være i nærheten av å kunne følge ultraen. Anbefaler deg antimode, det hjalp veldig hos meg,
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane Vis post
    Husk at du må inn i settings på selve sub'en å velge 15Hz også hvis du plugger igjen ett hull. Gjør du ikke det jobber sub'en med feil innstillinger i forhold til porting, noe som kan føre til at du ødelegger sub'en.

Du vil ikke miste noe trøkk oppover. Du har garantert fått en slem housecurve etter du har fått Ultra i hus. Med 2 stk blir det nok enda mer. Bare å kalibrere de uten housecurve, altså med like mye trøkk oppover i frekvens som nedover så vil det spille helt vilt. Ultra har omtrent helt flat frekvenskurve langt opp over delefrekvens, men grunnet housecurve (som de fleste får i rom) gir den mye mer i bunnen. Dette er som sagt lett å kalibrere vekk. Mange kjører med 10db ekstra i housecurve altså 10db mer futt helt i bunnen enn ved delefrekvens som typisk er 80hz (noe jeg er motstander av). Da er det klart man føler man mangler "brystkasse bass" i forhold til dypbass. Kalibrer man ordenlig så spiller en ultra rått, og 2 helt sinnsykt. Men igjen, men må jobbe litt med kalibreringen.

Siden du virker litt "grønn" (no offence) på sub kalibrering, anbefaler jeg deg å lese igjennom bruksanvisningen til både ultra å antimode. De er begge ganske enkle å ha med å gjøre, men alt er selvsagt lettere etter du har lest disse.

PS: Kalibreringen skal gjøres i sweetspot ja, ihvertfall med antimode.
    Jeg har vridd bryteren bak til 15hz setting også? Må ikke gjøre noe mer?

Jeg "sliter" med at gitteret på toppen bråker noe jævlig, er dette vanlig? Er selvfølgelig bare å ta det av,men

Litt grønn ja! ( "none taken" )

Da får vi se om jeg får inn en til!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,582
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner. Men utifra tidligere testing, flytting, flytting og flytting føler jeg det er best der det står nå. Det begrenser seg også litt mtp samboeren. Nå står SVS`n i hjørnet og xtz på venstre siden av racket. Nå sitter både dypbass og punch. Men det er et lite problem at volumet er såpass mye høyere inntil veggen, men det tror jeg er håpløst og gjøre noe med uten av det går utover SS ?

Jeg kalibrerte med Hellnoob metoden igår, men støtte på et problem ganske tidlig. Når jeg skulle få frontene til å spille på referanse nivå, altså 85db ved 50hz og mv -20 på reciever. Jeg målte 92db med kanalane justert helt i bånn. Vil det rett og slett si at jeg bare ikke skal bruke "-20" på min reciever? Eller at Emotivaen gjør dette? Helt sikkert et latterlig spørsmål, hehe.

Med mine amatør målinger, virker det som jeg har en såkalt peak i rommet på 46hz, da øker volumet betraktelig. Ellers beveger db måleren seg relativt lite ved de forskjellige frekvensene. Men er det måling i sweetspot som gjelder ved kalibrering av suber osv? Kan ikke se at det skal gå og justere etter flere plasser, hvertfall ikke hos meg når det skiller såpass mye fra vegg til de andre.

Kim
    Hvis du har en naturlig peak i rommet ved 46hz ogi tillegg setter på bassboost ved 40-50 hz i ztz'n , så vil du jo få en veleeldig drøy peak i dette området. Det kan jo være moro på en del musikk det , men vil vel tro at det kan blir alt for mye av det gode på noen låter også....?
    Og er du blitt vant med dette , så er det jo ikke rart om du savner litt trykk hvis du kobler vekk xtz'n.
    Hvordan fungerer det hvis du plasserer Ultraen der Xtz'n står da ..?
    Og det er som det nevnes her i SS du skal gjøre målingene . Og har du en peak ved ca 50 hz , så er det ikke sikkert det er så lurt å bruke denne tonen som utgangspunkt for kalibreringen. Kjør en måling i pure direct uten suber , og se hvordan det ligger an uten noen korrigeringer. Finn en frekvens som spiller mer "midt i fatet" , og sett subnivået til ca det samme eller litt mer ved samme frekvens .
    Så kan du sette desling på 60 el 80hz , og justere fasen avt. avstand til sub i receiver til du får best nivå ved denne frekvensen.

Men som de andre her sier , så kan det være vel anvendte penger å handle seg en kalibrert Umik microphone. Det er både moro og lærerikt. Det er også mye mer plug and play enn å bruke db måleren din som mic.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekk ultraene bort fra hjørne og litt ut fra vegg og prøve om det er mere mellombass.

Jeg kjører To Tårn. Xtz w12.16 under, og pc13-ultra oppå. Stående i hvert sitt hjørne. Og Xtz`ene hjelper mye oppover i frekvensene.

Eksprimentere med hvor du setter X-over. Ikke sikkert 80hz er det som passer best i ditt rom

Side 47 av 75 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •