grandiS - Anaview AMS1000BTL x 2 ferdig:D - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  49
Side 4 av 75 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 1489
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg får kun resiza det ene bildet, noen som vet hvorfor? Bruker bare photobucket=) Eller, jeg får resiza det inne på photobucket, men bildet blir like stort her inne uansett? Hmm..

Edit: Resizet med et annet prog, da gikk det fint. Men lurer fortsatt på hvorfor bildet "heter" 400x400 på photo, men blir full size her=)

God natt!

Kim
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjørt Autokalibrering for første gang i mitt liv!

Jeg er ingen erfaren lytter, og har ingen erfaring med "tweaking, kalibrering, justering " eller hva dere vil kalle det:wink:

MEN, jeg er ikke enig med Nad´en på mange områder. Prøv å heng med meg nå, ramser opp noen spørsmål:

1. Den kjørte subbene ned til -12 db, selv i filmen Tron, så er de lite tilstede. Dette er jeg uenig i:P

2. Den satte senter til +1db, som jeg fra før av , syns var for fremtredende. Hvofor?

3. Dette er ikke noe jeg er uenig i, bare lurer. Den satt senter til 150hz, og bak til 120hz, er dette pga størrelsen / antall elementer? Altså evnen til å gjengi dypere toner? ( bass? )

Ellers så syns jeg den gjorde en grei jobb, overjusterte høyre foran litt vel mye, mtp at jeg hørte for mye av den før, nå er den litt for lav kontra venstre foran. Den satt høyre foran til -4db og venstre til +2.

Jeg endret det til -2 hf og da ble jeg enig.

Hehe, håper jeg ikke virker helt fjern! Men absolutt alt jeg tar i av hjemmekino er forsåvidt nytt for meg:wink:

Kim
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Ingen?
    Jeg blir som regel ikke enig med romkorreksjonen selv. Synes ofte lyden ikke blir helt som jeg vil.

Men har kommet fram til at det er veldig viktig å plassere mic'en riktig

Edit: Er det EQ i autokalib. til NAD?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Jeg blir som regel ikke enig med romkorreksjonen selv. Synes ofte lyden ikke blir helt som jeg vil.

Men har kommet fram til at det er veldig viktig å plassere mic'en riktig

Edit: Er det EQ i autokalib. til NAD?
    Jepp!

Jeg plasserte micen på toppen av en halvliters flaske, i ca hode høyde i sofan!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!

Jeg plasserte micen på toppen av en halvliters flaske, i ca hode høyde i sofan!
    Har brukt et kamera stativ jeg. Ble bra når jeg brukte EQ'en til å matche surround HT til frontene. Da bak høyttalerene som jeg tester med er av et annet merke.

Men er vel sånn generelt om romkorreksjonen er at den gjør sånn at alle høyttalerene låter like høyt der som mic'en er plassert. Sånn at det kun er lydsporet som bestemmer lydnivåene i de forskjellige høyttalerene. Noe som vil gi en veldig korrekt lyd, men er jo ikke sikkert det blir riktig for deg.

Er jo heller ikke sikkert at forsterkeren har gjort noen spesielt god jobb, men det må du eventuelt sjekke med en Db måler.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er snedig og selv bestemme x-over ja før korrigering :-)

mmm, misa like YPAO

PS... fjern bordet når du kjører kalibrering

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det syns jeg den klarte greit! Men har sinnsykt lyst til å få prøvd en reciever av et annet merke! For å høre en annen lydsignatur!

Men rommet mitt er jo helt umulig innbiller jeg meg! Er latterlig mye klang , harde flater overalt steingulv uten tepper og ganger og dører overalt:evil:

Skal få hjelp av Ambience, men hvordan skal en db måler hjelpe meg? Måle db fra hver høytaller?

Sub volum står på klokka 10:00, og 0db på recieveren, men trykker ganske bra syns jeg! Kan ikke forestille meg behovet å ha volumet på fullt !:P

Må bare finne ut det her med "AV presets", for det er vel sånn at da kan jeg for eks kan ha forskjellige db nivåer på subbene? En til film og en til musikk?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Starte med demping av 1. refleksjoner. Gjerne golvteppe.

Kansje vinkle frontene mere mot sweetspot.

Og ikke trenge og ha gain på subene høyt er bare fint
    Heller ikke for mye volum på sub/lfe er bra, men det tar tid om maaaaange filmer og finne den rette ballansen.

Siden subene har mere og gå på kan jo bassport(er) tettes om du vil ha subene til og nå litt dypere.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Heller ikke for mye volum på sub/lfe er bra, men det tar tid om maaaaange filmer og finne den rette ballansen.

Siden subene har mere og gå på kan jo bassport(er) tettes om du vil ha subene til og nå litt dypere.

Ja, håper på å få inn et stoooort gulvteppe snart! Angående vinkling, så virker det ikke som Ikon'ene er så kilne på det?

Tror det skal en del filmer til ja! Noen filmer har liksom mange "sub killer" scener! ( Tron?? :P ) Hvis jeg ser en film, så vil jeg slippe å være redd for subbene, selvom jeg tror de er langt fra å bunne!

Jeg vet liksom ikke hvor mye 2 x 12" skal herje med rommet! Men syns til tider set er helt rått!!( på mitt nivå )

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Ja, håper på å få inn et stoooort gulvtepp e snart! Angående vinkling, så virker det ikke som Ikon'ene er så kilne på det?

Tror det skal en del filmer til ja! Noen filmer har liksom mange "sub killer" scener! ( Tron?? :P ) Hvis jeg ser en film, så vil jeg slippe å være redd for subbene, selvom jeg tror de er langt fra å bunne!

Jeg vet liksom ikke hvor mye 2 x 12" skal herje med rommet! Men syns til tider det er helt rått!!( på mitt nivå )

Så de går dypere med plugger i altså, hehe! Trodde de spilte kjappere og IKKE så lavt i frekvens jeg:P Der kan du se!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    * Hvor mange målepunkter brukte du når du kjørte romkorreksjon?
    * Subben satt til -12 betyr at du må skru ned gain på selve subben og kjøre korreksjon igjen.
    * Mikrofonen på en tomflaske vil IKKE fungere! Tomflasken har sin egenresonans som VIL påvirke målingene. Om Audyssey måler resonansen til flaska og tror dette er i romme (den kan ikke vite annet) så vil den kompensere for det.
    * Såpass stor forskjell mellom høyre og venstre trim burde gi en pekepinn på at det er noe annet som kan optimaliseres. Det er romkorreksjon, ikek magi, og dermed er det begrenset hva man kan oppnå med RK.
    * Senter til +1 høres nokså fornuftig ut. Senteren er ganske fremtredende i de fleste filmer, det er den desidert mest brukte kanalen.
    * Delefrekvensen settes ut fra målt respons i rommet. Om Audyssey måler at høyttalerne dine spiller ned til 100hz så vil den sette frekvensen til det.

Generelt for Audyssey:
    Bruk alle tilgjengelige måleposisjoner.
    Lån/kjøp et skikkelig mikrofonstativ eller kamerastativ
    Pass på at rommet/huset er HELT stille når du måler. Skru av vaskemaskiner, varmepumper osv.
    Hold mikrofonposisjonene i nærheten av den primære lytteposisjonen, selv om du har seter andre steder i rommet.
    Hold mikrofonen i samme høyde som ørene (ikke varier høyden, spesielt om du har horn eller bånddiskant)
    Første måleposisjon måler avstander, så denne må være dønn sentrert for at lydbildet skal høres sentrert ut.
    De neste 7 måleposisjonene kan spres ut fra første posisjon, men hold deg innenfor en radius på 60-80cm, og ikke for nær vegger og sofarygg.
    Har du skinnsofa/møbler kan det lønne seg å legge et tykt teppe eller en dyne over ryggen, da refleksjoner fra skinnet kan påvirke målinger.

Det var det grunnleggende. Audyssey er et fantastisk verktøy, men ingen vertøy er bedre enn operatøren. Følger du disse enkle grunnreglene vil resultatet garantert bli bedre.
    Husk også at om du er vant til å høre veldig 'feil' lyd så kan det ta litt tid å venne seg til et korrekt lydbilde. Dette ser jeg til stadighet når jeg er ute å kalibrerer. De aller fleste gir meg gode tilbakemeldinger etter en uke eller to, da har de vent seg til mer korrekt balanse, og de fleste skjønner ikke hvordan de kunne høre på oppsettet slik det var før. 8)

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående vinkling, så virker det ikke som Ikon'ene er så kilne på det?
    Det stemmer nok. Jeg mener å ha lest en plass at Dali Ikon skal stå rett frem. Tror det har med spredningen den gir på bånddiskanten.

Som de andre sier må du nok kjøre litt demping i rommet. Du kan teste med to enkle tiltak.

1) Senteren:
    På Ikon vokal følger det med 2 type knotter. En flat og en halvkule. Jeg har brukt flat bak og halvkulen foran for å få en bitteliten vikling oppover. Da får du nok mindre refleksjon ned i benken. Du kan evt også teste å sette den nærmere kanten.

2) høyre front:
    Test å sette en sofapute eller lignende mot veggen for å dempe førstereflesjonen på denne. Den står nær veggen slik som min. Jeg merker forskjell når jeg tester dette selv.

3) Receiver:
    Jeg kjenner ikke til romkorreksjonen til NAD så mulig den er god. Men jeg vet at Yamaha for eksempel har god romkorreksjon; spesielt på modellene i de høyere klassene (RX-A...).

Kanskje du kan høre med noen om lån til test?

Lykke til og gi tilbakemelding og tiltakene funker

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar!

Skal rette opp feilene og prøve igjen! Bør subbene kalibreres først alene? Eller kan det gjøres seinere?

Bare for å ha en ting klart, "gain" er bare volum nivå? :P

Jeg har ikke brukt flere målepunkter , satt den i sweetspot og der stod den!:P Har ikke lest i instruksjonen om det, fikk ikke beskjed om å flytte den rundt under korrigeringen? Når skulle jeg flyttet den rundt? Mens den driver å holder på?:-) Sorry for dumme spørsmål!

Kim

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Den ber om 'next position' eller noe i den duren. Etter at den har 'pinget' alle høyttalerne skal du trykke 'next', og da flytter du mikken.

Gain er bare volumjustering på selve subwooferen, ja. Ideelt sett skal den ligge innenfor +/-6dB.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar!

Skal rette opp feilene og prøve igjen! Bør subbene kalibreres først alene? Eller kan det gjøres seinere?

Bare for å ha en ting klart, "gain" er bare volum nivå? :P

Jeg har ikke brukt flere målepunkter , satt den i sweetspot og der stod den!:P Har ikke lest i instruksjonen om det, fikk ikke beskjed om å flytte den rundt under korrigeringen? Når skulle jeg flyttet den rundt? Mens den driver å holder på?:-) Sorry for dumme spørsmål!

Kim

Subene kalibreres så godt en får til på forhånd.

Gain = Volum ja.

Flageborg her på forumet laget en enkel oppskrift over hvordan kalibrere og eksemplet der med Audyssey.

Mulig den oppskriften også ligger på Kringlyd sin side.

Etter det lille jeg har med erfaring med Audyssey så er 6 målepossisoner et minimum med surround reciver/forsterker som har kalibrering/korrigerings system.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Proson skrudd sub kabel
    Hvis du ikke har gjort det, så bør du justere "Frequency" på subben til max, siden det er forsterkeren som setter dele frekvensen.

Tror også at fasen burde justeres til "0" er ganske sikker på at forsterkeren styrer dette.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng! Takk:-)

Kommer tilbake til alt som er kommentert når jeg har tid, sitter å svarer på iPhone med knust skjerm!

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tid til å kjøre ny korreksjon nå, men har merket en veldig positiv ting etter jeg kjørte romkorreksjonen!

Og det er at det høres ut som det kommer lyd fra senter høytaller, men spiller kun i stereo med frontene. Er ikke dette noe av meningen? At lydbildet mellom frontene skal henge sammen? Det skal høres ut som om lyden kommer midt imellom de?

Koser meg med litt musikk, så satser jeg på å få kjørt ny korreksjon i helga!

Tusen takk Atledreier, ChrisHesby, Espen000 og HarmonKardon for tilbakemeldinger !!

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,236
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips til HTPC?

Da har laptopen tatt kvelden virker det som, så da må jeg "dessverre" kjøpe meg en HTPC!:lol:

Så, hva skal jeg velge? Ikke sikker på hvor mye penger jeg trenger/vil bruke, men i området 3-5 tusen hvis man får noe får det.

Noen som har noen hete tips? Den skal kun brukes til lagring/avspilling av filmer, surfing og musikk. Hdmi OG vga er også viktig.

Kim

Side 4 av 75 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •