Flakk´s halvseriøse stuekino. - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 243
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Skjedd noe nytt med lyskjøp?????
    Har ikke kommet så langt enda, nettopp begynt ferien og har drivi med malingsgreier og ræl :???:

Lang leveringstid på Hyper Gem, så vurderer å ta noe annet som er lagerført, skal ha en grillfest neste helg så må ha et eller annet...

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blei visst;
    Quad Phase
    Atmospheric Led
    Mini Gobo Laser
    og
    Hurricane 1100

Jaja, da blir det vel liv i stua. Testa Quad Phase`n såvidt i dag. Atmospheric`en var igrunn sinnsyk rå, mye fetere enn den virker "i teorien"

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått surra meg til å få malt stua litt :P Hjalp fælt å få vekk det rosa faenskapet!!

Feira med å kjøpe meg et par nye Blu-ray´s. Rå effekter på togscena i Super 8! Hele huset rister

Ikke det mest idéelle sweetspot, men vi er ofte mange som ser på film hos meg så da må det ofte bli sånn. Selv ligger jeg ofte rett ut på sofaen til høyre der...hehe, så det er måling nr 1 på YPAO. Har prøvd å sitte mer rett foran TV´en innenfor "den gylne trekant", og det oppleves helt sinnsykt...da skyver jeg begge stresslessene fram.

Rå lydeffekter i denne filmen også. Her ble den leid via Xbox (HD, men vanlig 5.1), så gikk vel glipp av noe juice i kanalene

Var forresten på hyttetur med bagasjen full av litt lys her om helga og.... hoho

Veldig fornøyd med den nye BESTÅ TV-benken igrunn....enkel og grei!

Beklager dårlig kvalitet på de siste bildene! Skal redigere de litt mindre og når jeg kommer hjem fra jobb

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvordan lyden ville blitt, om jeg hadde satt TV og høyttalere på veggen der hvor sofaen og den hvite bikkja er nå jeg...? Hmm

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forstått det rett hvis regelen om "den perfekte lytteposisjon" er å å sitte i spissen av en likesidet trekant med høyttalerne?

Skulle ønske det gikk ann å lagre forskjellige kalibreringer..så jeg kunne så jeg kunne blitt fornøyd samme hvor jeg satt, hehe

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde akkurat å flytte høyttalerne ca 40cm lenger ut fra veggen enn de står nå, samt å sette de pekning rett ut istedet for toe-in. Sistnevnte ga ikke så veldig stor forskjell, men det å dra ut høyttalerne ga ganske overraskende positive resultater.....hvis ikke det bare er noe jeg innbiller meg kraftig!?

Interessant Tror jeg må prøve å ta en ny autokal etter detta.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,295
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en eller flere av bass portene går ut bak, har jeg fortstått det slik at det kan ha stor innvirkning, ja! Er vel generellt greit å ha frontene et stykke fra bakvegg om rommet tillater det

Vinkling er vel forskjellig fra høyttaler til ht mtp type diskant osv, og fra rom til rom. Men en ting som kan være positivt( igjen avhengig av rom )er jo førsterefleksjon, som da blir redusert/flyttet på.

Noen får skyte meg om jeg er på jordet, men slik jeg har forstått ting

Ble bra med hvitt!:wink:
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I see 8-)

Kom over en litt artig sang å teste skyvet i SVS´en med også..!

Yo Ho And A Bottle of Bass (Original Mix) by Omnitica on Spotify Hehe...ikke alles smak kanskje men!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og tenker litt på dette med delefrekvenser her jeg sitter langt faenivold på jobb. (Ganske vanlig at jeg drømmer meg bort om hva jeg vil teste med anlegget når jeg kommer hjem til helga, hehe.)

Ser at gang på gang når jeg kjører YPAO, så settes HT til Large...mdn jeg har satt dem til 80Hz.

Men hva med å la dem stå som Large tro? Ser for meg at jeg ser en film, og alt står som Large. Sub´en vil jo da bare virke når den får LFE-signal i lydsporet. Ser for meg at når det først skjer, så skal det skyve på litt ekstra i forhold til den "vanlige" lyden.

Veit at THX har en norm på 80Hz og blablabla, men....synes denne varianten også på en måte høres riktig ut..på en måte? (Ekke THX bare en gjeng med Star Wars geeks på et laboratorium anyway? :P ) Suben jobber når den "skal" jobbe, f.eks ved en svær eksplosjon...mens de andre "nøytrale" scenene tar HT seg av, for å si det på en litt vrien måte..hehe.

Har sett på film i Pure Direct modus et par ganger, og da funker det jo akkurat som nevnt over her. Da går signalene rett til de høyttalerne de er beregnet for, inkludert subwooferen (sålenge det er et LFE/sub-signal såklart, hvilket det er på DVD´er og Blu-ray´s) uten å være innom noe cut-off filter eller noe anna "drit", og jeg må ærlig innrømme at jeg satt og gliste ganske godt da også igrunn...selvom det kanskje er litt "ulovlig" med Pure Direct på film...hehe Er vel ikke noe romkorreksjon aktivt heller da. Samtidig ga tanken om at "nå blir lydsporet avspilt nøyaktig som det er innspilt" en litt nice feeling..

Noen fler som har tenkt over dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har skjønt det, mulig jeg tar feil, kan man sette høytalerene på Large og aktivere "Ekstra bass" i menyen, da vil LFE sporet nå både høytalerne og bassen, og begge vil få sitt "fulle" potensiale.

Pure Direct modusen blir utrolig tamt for min del, den innstillingen fungerer bare ikke for mitt bruk. Derimot kan jeg bruke modusen "Straight", jeg var veldig glad i den Cinema 3D funksjonen eller hva enn det heter, men jeg merker at surrond lyden er mye mer riktig i straight, dog blir talesporet langt dårligere, synd man ikke får i pose og sekk..

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt den "Ekstra bass" funksjonen, men virker som jeg får et lite problem med utfasing, men det må jeg nok ta på min kappe uansett mtp dårlig integrering av suben sikkert (får Radioshack denne uka )

Kjører på Straight jeg også, det er vel det nærmeste man kommer PD mens man forstatt har de forskjellige filtrene i gang.

Men det må vel være en grunn for at filmskaperne legger til et LFE-spor kun til suben? Lyd som kun den får beskjed om å spille av. Er sånn jeg tenker

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du høytalerene som LARGE, så går du glipp av all lyden de får beskjed om å spille som de ikke er i stand til å gjengi. Får med andre ord frontene dine beskjed av filmen om å lage en 20hz lyd, vil denne forsvinne da høytalerene dine ikke er istand til å gjengi denne ordentlig. Med høytalere satt som SMALL vil sub(ene) gjengi alt under delefrekvens, og man får da gjengitt informasjonen som man ville gått glipp av ved å kjøre de som LARGE.

Jeg er elendig til å forklare, men håper det jeg skrev hørtes litt fornuftig ut ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Men har du høytalerene som LARGE, så går du glipp av all lyden de får beskjed om å spille som de ikke er i stand til å gjengi. Får med andre ord frontene dine beskjed av filmen om å lage en 20hz lyd, vil denne forsvinne da høytalerene dine ikke er istand til å gjengi denne ordentlig. Med høytalere satt som SMALL vil sub(ene) gjengi alt under delefrekvens, og man får da gjengitt informasjonen som man ville gått glipp av ved å kjøre de som LARGE.

Jeg er elendig til å forklare, men håper det jeg skrev hørtes litt fornuftig ut ihvertfall.
    Jeg trodde poenget med Ekstra bass funksjonen var at både høytalerne og suben får tilsendt samme informasjonen, slik at om høytalerne ikke klarer å spille det av vil forsatt subben gjøre jobben uannsett.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrLG
    Jeg trodde poenget med Ekstra bass funksjonen var at både høytalerne og suben får tilsendt samme informasjonen, slik at om høytalerne ikke klarer å spille det av vil forsatt subben gjøre jobben uannsett.
    Det kan godt være. Aldri testet å kjøre dobbelbass, da jeg ikke har noen manko på bass i det hele tatt, og forsåvidt høytalerene ikke er i nærheten av å kunne gjengi hele LFE signalet. Fase blir også vanskeligere å få til. En annen ting blir selvsagt at ved alle frekvenser som både høytalere å SUB klarer å gjengi bra vil bli høyere enn de dype frekvensene bare SUB'en klarer å gjengi (hvis man får fasen ordentlig til). Nei, min erfaring, og ut fra det jeg har opplevd og også lest på diverse forumer er at de fleste som kjører dobbelbass er de som skal melke absolutt alt trøkk ut av oppsettet, og da lydkvaliteten ikke er så viktig lengre. Men for all del, mulig jeg tar feil :-)

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane

Ser helt klart poenget ditt....MEN....er det virkelig så mye informasjon så langt ned i registeret som blir sendt til frontene under en film? Lydskaperne er vel klar over dette og sender vel lavfrekvenslydene til LFE-sporet? Jeg vet jo ikke, men sånn ville ihvertfall jeg tenkt om jeg var lydmann på et filmsett..

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Ser helt klart poenget ditt....MEN....er det virkelig så mye informasjon så langt ned i registeret som blir sendt til frontene under en film? Lydskaperne er vel klar over dette og sender vel lavfrekvenslydene til LFE-sporet? Jeg vet jo ikke, men sånn ville ihvertfall jeg tenkt om jeg var lydmann på et filmsett..
    Men hvorfor ta sjangsen............ :-)

Men for all del. Lyd er subjektivt. Test ut å kjør det slik du liker det best selv :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RC-62 og RS-52 klarer ikke gjengi full frekens så du kommer til og miste mye av lyden.

Kansje med 1 stykk RF-82 pr kanal er det mulig og skape noe ekstra morro

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det problemstillingen du tar opp. Selv om det har vært tatt opp og diskutert tidligere blir vi sjeldent enig. Personlig er jeg tilhenger av å bruke det som fungerer best(noe som ikke nødvendigvis er likt for alle).

Noen ting man må tenke på før man sette høyttalerne som large på film er(sikkert også flere ting som jeg kommer på etthvert):
    - Tåler høyttalerne lydtrykket man ønsker når de også må gjengi dyp bass?
    - Klarer høyttalerne å gjengi dyp bass tilstrekkelig?

Her mener jeg det er 3 løsninger, hvor alle har sin egen fordel med tilhørende ulempe.

Oppsett 1: Alt delt ved 80hz eller høyere
    Pluss
    - Normalt sett mer headrom
    - Krever mindre av forsterker
    - Får med all bass fra samtlige kanaler
    - Relativt lite kritisk til sub integrasjon

Minus
    - Krever at du har en(eller flere) suber som klarar å levere bass fra samtlige kanaler og LFE samtidig

Oppsett 2: Alt satt som large
    Pluss
    - Ekstra kapasitet i bassen grunnet mer areal

Minus
    - Normalt sett mindre headroom
    - Krever mer av forsterker
    - Mer kritisk til sub integrasjon
    - Får ikke den aller dypeste bassen fra høyttalerne med om man ikke benytter "pluss-funksjon" i receiver

Oppsett 3: Deling ved behov(med dette mener jeg å dele høyttalerne av der hvor de slutter å spille bass, fremfor en oktav over som er vanlig)
    Pluss
    - Muligens noen mer headroom enn oppsett 2
    - All bass fra alle kanaler blir med
    - Mindre kritisk til sub integrasjon
    - Avlaster sub i forhold til oppsett 2

Minus
    - Krever at du har en(eller flere) suber som klarar å levere bass fra samtlige kanaler og LFE samtidig
    - Øker ikke headroom noe serlig

Det er i allefall slik jeg ser på de forskjellige måtene. Selv veksler jeg mellom alle 3 etter form, rom og oppsett.

Geir Arne

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsett 3 der virker interessant : ) Men krever vel en god kalibrering for å få intergrert suben vil jeg tro!

Gleder meg til å leke litt med radioshack til helga. Flaut at jeg ikke har fått skaffa meg en sånn før nå...hehe

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer til kort ganske fort med Radio Shack også dessverre. Snart er det nok bare å bestille mic og lydkort.

Fra spøk til revolver. RS er meget kjekk å ha når man skal justere fase.

Geir Arne

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •