Home 2030

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63

Trd: Home 2030

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Home 2030

Byttet navn p trden til kun "Home 2030", da jeg tenker bruke den til informere om oppdateringer, endringer og forbedring p hele huset, ikke bare hjemmekinoen. Denne frste posten vil bli oppdatert med en generell oversikt over tiltalk.

Vi kjpte huset sommeren 2011 og flyttet inn 23. september. Det er p 154 kvm BOA og med en 66 kvm kjeller som ikke er innredet, huset er fra 1951 med tilbygg fra 1983.

Har mange nsker og visjoner om hva som kan gjres, men forsker holde fokuset p fullfre n ting om gangen.

Har i lengre tid brukt "merkevaren" Home 2030 for mine planer og visjoner om et intelligent hjem. Fremtidig plan er bygge et helt nytt hus fra bunnen opp, men det er noen r frem i tid.

Huset har et utvidelse som kommer til bli et dedikert kinorom. Samtidig vil huset bli et forprosjekt for det fremtidige huset jeg nsker bygge, hvor datastyring og sensorer vil vre en viktig del av opplevelsen.
    Bilde fra baksiden:

Garasje

Med huset kom det en halvferdig garasje som byggesett. Fra Norgesgarasjene/Igland. Denne har dessverre sttt i over ett r med kun sutak og ubehandlet kledning bak og ubehandlet dr.

Har begynt fullfre garasjen, kledning er n ferdig p vegge langsidene.

Kjeller

Det er noe fukt i kjelleren, forrige eier installerte en varmepumpe i kjelleren for trke/ta ut fukt. Det var et halvferdig gjesterom som ikke har ftt p kledning enda... og kalde fliser p gulvet. Det viste seg etter vi flyttet inn at det var endel fukt p isolasjonen og veggen (alt var klargjort i rommet bortsett fra kledningen). Har n satt inn en maskin for avfukting. Huset er gammelt og aldri drenert, kommer til gjre litt ulike tiltak for gjre og holde kjelleren trr.

Kino

Det skal bygges kino i ekstrastuen, med full lydisolering og demping p veggene.

Receiver
    Yamaha RX-A2010

Hyttalere (7.2)
    Klipsch RF-82 II
    Klipsch RC-62 I x 2
    Klipsch RS-42 I x 4
    Yamaha YST-SW315 x 2
    Bass shaker BR-25 x 6

Utstyr
    Hegel HD2 USB DAC
    LG Blu-Ray
    Xbox 360 Slim m/Kinect
    HTPC

Programvare
    Windows 8
    AnyDVD HD (.iso backup av alle filmer)
    Virtual CloneDrive (mounting av .iso filer)
    PowerDVD (avspilling av BD-ISO/HD-DVD-ISO)
    VLC Player (avspilling av DVD-ISO)
    HandBrake (konvertering for iPad, m.m.)

Automasjon

Utelys i hage og inngang til kjelleren har sensor for lys og slr seg p automatisk p kvelden. Ellers er det mye planer om fremtidig automasjon av hjemmet, blant annet nsker jeg bytte ut alle strmbrytere slik at disse kan styres fra en server.

Valget ble Z-Wave som utstyrsprotokoll for automasjon. Kinoen har 4 stk. mikromoduler for dimming av fire ulike kretser. To av kretsene styres fra en veggbryter som bruker batteri (trdls), resten styres med en fjernkontroll og/eller PCen (som igjen styres fra nettbrett og mobiler).

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg funnet frem til Ekornes hjemmekino sittegruppen. Denne ser fantastisk bra ut og god funksjonalitet: Stressless hjemmekino mbler Ekornes

Konfigurasjon avhenger av strrelse p rommet, hper vi fr plass til 4 i bredden forran og 4 stoler bak. 1+2+1 eller 2+2 forran, og 1+1+1+1 bak.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Receiver

Da har jeg vrt og hrt p forskjellen mellom en av de billigere H/K receivere og den nye Pioneer SC-LX55. Noen nevnte for meg p twitter at denne ikke kan sammenlignes med LX75/85? Uansett merket jeg godt forskjell p disse og H/K produserte overlegent resultat p det lille jeg fikk lyttet.

Prisklassen er 20 000,- til 25 000,-

Alternativene jeg har sett for meg er flgende og frst vil jeg liste kravene (nskene) jeg har:

- 9.x kanaler
    - Multisone (skal drive 2 stereo-hytalere i stuen samtidig som film)
    - DLNA og AirPlay
    - iPad/iPhone fjernkontroll
    - 3D

Denon AVR-4311 har gode spesifikasjoner, ca. 17 000,-
    Pioneer SC-LX85 har gode spesifikasjoner, ca. 20 000,-
    Yamaha RX-V3900 (?) er det jeg klarte finne p hjemmesiden til Yamaha... men fant RX-V3067 og RX-A3010 p avshop.no, ca. 15 500,-
    Harman Kardon 660 (noen vits med 760?), ogs kun 7.1, ca. 14 000,-

Skal drive en konfigurasjon p 7.1 med Klipsch hyttalere.

Noen andre forslag? Noen som kan bidra til korte ned valgene?

Tror det er en god id forske ulike receivere nr vi har alt av hytalere og ferdig bygget dedikert kinorom... Mange butikker har n returgaranti p 30 eller 45 dager, eventuelt kan jeg se om noen bekjente har receivere vi kan prve ut.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ingen innspill mtp. utstyrsvalg, men er mer nysgjerrig p hvilke planer og tanker du har for automatisering?

Pent hus btw. Gratulerer!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har dessverre ingen innspill mtp. utstyrsvalg, men er mer nysgjerrig p hvilke planer og tanker du har for automatisering?

Pent hus btw. Gratulerer!
    Tusen takk! Jeg kan fortelle litt:

Det skal installeres Xbox Kinect enhet i nesten hvert rom, samt utendrs for overvking og bevegelsesregistrering. Disse skal kobles sammen med en server som skal st i rack i kjelleren. Koblingen vil g via en CAT5 transport for USB. Med en slik, kan man alts koble USB enheter veldig langt.

Serveren som skal styre hjemmet vil vre Windows 8 Server med Hyper-V. Hovedmaskinen vil fungere som filserver (NAS) og kjre 5x3TB disker i en RAID-konfigurasjon.

Det vil vre 1 stk virtuell maskin pr. Kinect enhet. Dette er fordi det er ganske mye databehandling som skal gjres p hver enhet. Samtidig m serveren ha mange USB 3.0 (2.0) kontrollere fordi hver Kinect krever hver sin kontroller... av en eller annen grunn. S hvis man vil ha flere pr. maskin, m man ha flere kontrollere.

Samtidig vil det ogs vre standard overvkingskamera enkelte steder.

Nr alt dette er p plass, er formlet f huset til vite nr det er folk i rommet og hvem som faktisk er i rommet. Stemmestyring blir en lek, hvor man kan spr datamaskinen om ulike opplysninger, som f.eks. hva klokken er, spille musikk, m.m..

Hvordan styringen og kontrollen av kinoen blir m jeg se p senere, men der er ogs planen automatisk skru av og p lys og utstyr basert p om det faktisk er noen folk i rommet. Alle filmene skal lagres som .iso filer filserveren og jeg er derfor p utkikk etter en enhet som kan lese .iso filer over nettverket og servere disse til receiveren...

N har vi allerede to iPad i husholdningen og flere vil det nok bli, derfor vil mye av kontroll og styringen av hjemmet lses med en HTML 5 web applikasjon optimalisert for iPad.

Robotstvsuger og robotgressklipper skal selvsagt kjpes inn, snfreseren lar vi fortsette styre manuelt... Hehe ;-)

Automatisert overvking (og mulig vanning) av fukt for hekken skal utvikles basert p .NET Micro Framework og en mikrokontroller som kanskje plasseres nede i bakken og drives av solceller eventuelt en enkel 12V ledning fra huset.

Alle lys skal selvsagt kontrolleres og styres fra systemet, ikke helt bestemt p protokollen som skal brukes her enda... X10 begynner bli litt gammelt n.

Hper det gir noe innsikt, kommer mer om utviklingen fremover og n er det kun 3 dager til vi flytter inn =)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du store :shock: Snakker om planer. Xbox Cinect til overvking hres jo ganske ambisist ut Hper du legger ut noe info om utstyr, SW, konfigurasjon, osv. nr du begynner jobbe med dette, for det hres temmelig high-tech ut.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en "mal" for hvorvidt man br g for RF-82 II eller RF-62 II basert p rommets strrelse?

RF-82 II Home Theater System
    RF-62 II Home Theater System

Hvilken sub passer eventuelt til RF-82 II?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir RF-82 II systemet :-) Kan noen forklare meg hvorfor RF-62 er dyrere enn 82 hos Elkjp? Er det RF-82 II de har? Str RF-82 Blk, regner med det er "bulk"? Finnes det en I-serie?

Ser at sub til RF-82 II ikke har kommet enda... SW-115, men Elkjp har SW-112 og jeg hper det holder inntil videre? Eller br jeg vurdere en annen 15" sub?

Elkp har kun RS-42 til bak, vil ha RS-64 bak og RB-81 p sidene.

De har derimot RC-62 til senter :-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    II-serien er 5-generasjon mens uten II er 4. Ser da ut som Elkjp selger den utgtte serien?

JFS SOUND SYSTEMS lister II, men der koster RF-82 (II) dobbelt av Elkjp... Kanskje g for 4-generasjon?

Fikk lyst p RC-64 II som front, virker som de kan gi litt bedre trkk i senter ;-) Vil dere anbefale to sub, en 10" og en 12"?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du store :shock: Snakker om planer. Xbox Cinect til overvking hres jo ganske ambisist ut Hper du legger ut noe info om utstyr, SW, konfigurasjon, osv. nr du begynner jobbe med dette, for det hres temmelig high-tech ut.
    Kommer til legge alt ut, om mulig en annen trd da denne er for kino-delen.

Jobbet som systemutvikler og arkitekt i endel r, program fronten gjr jeg selv og det smelektriske. Takk for kommentarer :-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ml

Da er vi kommet inn i huset vi har kjpt! Pusset opp soverommet til de voksne og deretter flger jenterommet. Har en halvferdig garasje som ogs skal fullfres fr vinteren setter inn.

Mlene for kinoen er n 4,397 x 4,581 x 2,382. Det blir 20,143 kvm og 47,980 kubikk.

Dette er nok ikke et helt optimalt formet rom, tenker bygge hyller for det elektriske samt DVD-hyller p den ene sideveggen. Tenker 45/50 cm hylleplass br holde? Da blir bredden ca 389,7 cm.

Blir det bra tror dere? Jeg tenker jeg br rive veggplatene, taket og gulvet som er der n og bygge med lydisolerende plater. Eller br jeg bare raskt bygge et rom-i-rom?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garasjen er ferdig! Ihvertfall ferdig med taksten og kledning. Er litt listverk som mangler enda, men n skal vi igang med porten til helgen. Fr det, blir det litt maling og annet arbeid. Skal fullfre soverommet til jenteungen og starter p det arbeidet allerede imorgen. Fles hrlig endelig f garasjen under taksten, den har sttt som reisverk med sutak i ca. 1 r fordi forrige eier av huset ikke fullfrte hva han startet...

(Nr jeg finner kabel til fotoapparatet vil jeg legge inn masse bilder...)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at det blir Epson projektor, muligens TW4400. Avshop har en pakke med letteret og kabel, gr kanskje for den. Skal prve meg med en Doxa 74 forsterker og det blir Yamaha RX A-2010 receiver.

(N er garasjen ferdig med port og portpner!)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Da tror jeg at det blir Epson projektor, muligens TW4400. Avshop har en pakke med letteret og kabel, gr kanskje for den. Skal prve meg med en Doxa 74 forsterker og det blir Yamaha RX A-2010 receiver.

(N er garasjen ferdig med port og portpner!)
    Blir bra uansett valg! Gratulerer med RX A-2010. Har hatt samme selv en stund n, og er meget fornyd!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende planer angende bruk av kinect som en del av styringssystemet.
    Vi skal straks begynne bygge hus og jeg vil legge opp Cat6 uttak i alle rom. Men jeg har ikke bestemt meg for alle bruksomrdene.

Jeg vil nok ogs velge Yamaha RX A-2010. Eventuelt neste rs modell.

Jeg har litt vanskeligheter med forsvare et helt automatisk system nr kona spr om vi virkelig trenger dette. Det er en ekstra kostnad og jeg fler jeg nsker det mest pga. gadget faktoren. Det er ikke vanskelig sl p lyset man er i eller sette opp varmen nr man kommer hjem. Og et system som str p standby hele tiden vil kanskje trekke mer strm enn gjre alt manuelt.

Hvorfor har du valgt denne lsningen? Er det fordi man sparer penger i lengden eller er det fordi man nsker benytte teknologien som fins?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Blir bra uansett valg! Gratulerer med RX A-2010. Har hatt samme selv en stund n, og er meget fornyd!
    Takk for kommentar, kan hende jeg gr opp til A-3010, men frst m jeg starte byggingen :-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perkforr
    Veldig spennende planer angende bruk av kinect som en del av styringssystemet.
    Vi skal straks begynne bygge hus og jeg vil legge opp Cat6 uttak i alle rom. Men jeg har ikke bestemt meg for alle bruksomrdene.

Jeg vil nok ogs velge Yamaha RX A-2010. Eventuelt neste rs modell.

Jeg har litt vanskeligheter med forsvare et helt automatisk system nr kona spr om vi virkelig trenger dette. Det er en ekstra kostnad og jeg fler jeg nsker det mest pga. gadget faktoren. Det er ikke vanskelig sl p lyset man er i eller sette opp varmen nr man kommer hjem. Og et system som str p standby hele tiden vil kanskje trekke mer strm enn gjre alt manuelt.

Hvorfor har du valgt denne lsningen? Er det fordi man sparer penger i lengden eller er det fordi man nsker benytte teknologien som fins?
    Jeg nsker forske spare penger p strm, men det er primrt for teste ut teknologien og fordi jeg kan :-) N har jeg ordnet tre store server-racks til kjelleren hvor alt utstyret skal st. Fr litt mer kontroll og orden n alt A/V utstyret er plassert samme plass. Funnet ut at jeg vil ha in-wall hyttalere i garasjen, skal drives av samme receiver som kino og stuen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ups

Noen med prolong p UPS? Jeg er selv ganske grnn p dette, fant denne som var aktuell til en OK pris og rack-montert: Komplett.no - APC Smart-UPS 1500VA LCD RM 2U 230V

Ellers er jeg igang med konstruksjon av A/V-rom og kino. Se egen dedikert trd for byggingen i signaturen min.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    s akuratt denne trden. har flgt byggetrden din med stor interesse. spennende med elektronisk styring. for flge med her ogs da..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentar og siden sist har jeg hatt elektrikker her og fikset et aldri s lite problem... Han skal komme igjen og oppgradere skapet vrt, samt legge litt kretser, f.eks. til AV-rommet i kjelleren.

Idag skal jeg handle AnyDVD HD fra Slysoft, livstidslisens. Har bestilt Blu-ray brenner slik at jeg kan ta backup av alle filmene.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne trden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •