Home 2030 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63

Tråd: Home 2030

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Filmsamlingen

Da var jeg igang med å ta backup av alle filmene som .iso filer. Her er et skjembilde av filmene jeg har lagt inn så langt.

Home 2030-filmer-png

Har kjøpt meg en ekstern Blu-ray brenner som kommer snart. Planen er at denne kanskje skal stå inne på kinoen, da kan den brukes til å spille av nye filmer eventuelt at jeg bare legger i disken og kopierer inn på PCen - uten at jeg må gå ned i AV-rommet i kjelleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang tid omtrent bruker den på å ta backup av en film?

Vurderer om jeg skal gjøre tilsvarende selv.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Hvor lang tid omtrent bruker den på å ta backup av en film?

Vurderer om jeg skal gjøre tilsvarende selv.
    Det er nok helt opp til hva slags DVD/Blu-ray spiller du har, og hvorvidt du bruker USB 2.0, 3.0 eller intern spiller.

For meg, med en litt eldre DVD-ROM får jeg akkurat nå 12,5 MB/s, som tilsier ca. 560 sekunder og 9,3 minutter pr. film. Noen ganger får jeg mindre fart en det, tror det er litt avhengig av hvilken type beskyttelse som er på disken.

Mens jeg skrev dette, har farten gått opp til 15,05 MB/s ... så, fullstendig avhengig av ditt datautstyr. Men jeg tror den tar kopi tilnærmet like raskt som utstyret ditt støtter, altså det er ikke er noe særlig overhead pga. AnyDVD HD.

Nå har jeg tatt backup av 38 filmer, hvor 3 er Extras-plater. Jeg har over 1300 filmer igjen å ta backup av...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subwoofer

På tide å gjøre litt research på subwoofer. Jeg tror det blir SVS, satser på to av de billigste modellene. Rommet er ca. 20 kvm, tror det bør holde i massevis med to slike.

Spørsmålet er: Rund eller boks?

Den runde er 91 cm høy... da må den nesten stå ved siden av, eller bak, frontene mine. Jeg har lyst på størst mulig lerret, og det blir kanskje litt trangt om plassen forran.

Den boksete suben er 35,6 cm, går kanskje under letteret?

SVS PC12-NSD DSP Subwoofer - 12" basselement og 400W DSP - L-Sound AS

SVS SB12-NSD Subwoofer - 12" og 400W DSP - L-Sound AS

Et tredje alternativ er denne, som er 53,3 cm høy:

SVS PB12-NSD DSP Black Charcoal Subwoofer - 12" basselement og 400W DSP - L-Sound AS

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret

Planlegger lerrett. Rommet vil få en bredde på litt over 4 meter på ferdig rom. Lengden blir litt over 4 meter, så størrelsen på lerretet er nok avhengig av sitteposisjon. Jeg har målt med en sofa nå og hodet vil være ca. 2.7 meter for første rad. Hvor stort lerret kan jeg ha da? Skal ha 2,35:1 lerret.

129" eller 142"?

AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite CineScope 2,35:1 300cm/129"

AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite CineScope 2,35:1 330cm/142"

Regnet ut litt med dette Excel-arket, der står det at 330 cm går bra og minste avstand på 330 cm er 2,36 meter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lest et sted at man burde sitte en og en halv gang størrelsen på lerete fra der første rad kommer men aldri testa ut om det er en lur ting å gjøre da jeg bare har tv xD

Drit kult prosjekt foresten! gleder meg til jeg kan starte med min hjemme kino om noen år

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TheKing: Det er bare å sette igang selv :-) Hvis du ikke først må kjøpe ny bolig... Vi har bodd 4 år i Oslo sentrum, uten store muligheter for å spille veldig høyt. Skal bli en glede å føle bassen trykke oss ned i setene!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fjernkontroll

Jeg holder på å ser etter en løsning for fjernkontroll, vurderer Logitech Harmony® 1100 & RF Wireless Extender. Da får jeg trådløst signal ned til kjelleren og fjernkontrollen kan programmeres til det meste.

Men, jeg er egentlig ikke interessert i en annen fjernkontroll enn iPad som vi begge har idag. Det jeg trenger, er en enhet som kan motta kommandoer fra iPad over Wi-Fi og sende dette videre til utstyret som står i kjelleren.

Dette må gjøres fra en datamaskin. Det jeg trenger da, er en eller annen enhet til PCen, som kan sende IR-signal til enhetene. Forhåpentligvis noe som lett kan programmeres. Noen som har erfaring med noe sånt? Jeg må ha noe som jeg kan programmere mot selv, fra egen programvare. Skal surfe på nettet og se hva jeg finner... (denne tråden vil bli oppdatert etterhvert som jeg finner løsninger)

Hva jeg har funnet:

Girder er et program som ser veldig bra ut og gjør nøyaktig det jeg trenger, har masse av nyttig funksjonalitet tilgjengelig. Kan f.eks. lett scripte applikasjoner i Windows som vanligvis ikke støtter det. Se mer her: Promixis, Cost Effective Automation Software

Den mest brukte enheten er nok USB-UIRT. Jeg har bestilt en slik, koster $70 ($50 + $20 i frakt), den kan motta og sende IR-signaler: USB-UIRT Home

IR-koder som ikke finnes på fjernkontrollen din, kan du finne på: Welcome to Remote Central: Universal Remote Control Reviews & More!

Sannsynligvis vil jeg ikke bruke Girder, men bygge mitt eget grensesnitt i HTML 5 for kontroll og styring av hele kinoen og resten av huset.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er denne du trenger til fjernkontroll: Logitech Harmony Link gjør din iPad om til en fjernkontroll • ipod1

Funker til iPad og iPhone

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blu-ray brenner

Hentet denne på posten idag, knallfet!

Fikk også endel utstyr til rack skapene, flere hyller å plassere ting på :-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor

Noen gode tips for projektor?

Skal ha ca. 120 tommer lerret (100"-142").
    Har full kontroll på lyset (ingen vinduer, helt isolert)

3D hadde vært litt moro, men ikke nødvendig.

Vurderer Epson TW-6000 Home Cinema 3D. Forskjellen på TW-6000W?

Eller Sony VPL-HW20?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lagringskapasitet

Da har jeg kjøpt 4 stk 3TB disker som skal brukes til lagring av alle filmene. Blu-ray .iso filer jeg lager med AnyDVD HD er ikke direkte små i størrelsen...

Avspilling av BD-ISO er fortsatt litt knotete, skal lage et system som mounter .iso filene på PCen og deretter starter avspilling med PowerDVD.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Da har jeg kjøpt 4 stk 3TB disker som skal brukes til lagring av alle filmene. Blu-ray .iso filer jeg lager med AnyDVD HD er ikke direkte små i størrelsen...

Avspilling av BD-ISO er fortsatt litt knotete, skal lage et system som mounter .iso filene på PCen og deretter starter avspilling med PowerDVD.
    Hvordan synes du lyden blir når du spiller den av fra pc... Merker du no forskjell på orginal bd til .iso?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Hvordan synes du lyden blir når du spiller den av fra pc... Merker du no forskjell på orginal bd til .iso?
    Jeg håper på å få overført Master Audio til receiveren, altså ett fett på lyden. Bildet vet jeg ikke, skal teste når jeg får alt utstyret på plass. Håper kanskje jeg finner BD-spiller som leser .iso. Min LG leser .mkv, ikke sikker om et kun er tilkoblet disk eller nettverk... Men tenker å lage en .iso to .mkv on-demand konvertering i oppsettet mitt. Selve filene er like, mkv er bare en container som må genereres.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utkast: Nettverk

Her er et utkast til nettverksdiagram for huset :-) Ikke alt som er inkludert her og ikke alt dette er kjøpt inn enda, som sagt, et utkast.

Home 2030-home-2030-network-png

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut.

Hva er ca. lisenspris for Windows Server-versjonene du har planlagt der?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Ser bra ut.

Hva er ca. lisenspris for Windows Server-versjonene du har planlagt der?
    Forsøkte å finne noen priser, men feilet. Så ekstremt dyrt kan det ikke være, men denne versjonen er jo helt ny nå i november. Jeg har 4 retail lisenser på Windows Home Server, men jeg ønsker en litt kraftigere løsning nå fremover.

Har lisenser på alt av Microsoft-programvare for testing og utvikling, men ikke bruk i produksjon (f.eks. å lese jobbmail på en PC jeg har installert).

Ønsker å etablere en domene controller for huset, det forenkler administrasjonen litt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USBUIRT har ankommet, det samme har mine 4x3TB disker!

Home 2030-p1080877-jpg

For de som ikke vet hva USBUIRT er, så er det en USB-enhet til PCen som kan brukes for å lese og sende infrarøde (IR) signaler til alle enhetene dine.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt alt jeg trenger av kabler til kinoen, alt fra Monoprice.com: Høyttalerkabler, RCA-kabler, jack kabel, USB-kabler, HDMI kabler (8 stk), m.m..

Samtidig har jeg også bestilt 6 stk Bass shaker BR-25 fra Ljudia. Det blir 1 pr. sete på frontrekken og 2 stk for "kino"-setene bak (4 seter). Disse skal drives av en egen forsterker som skal plasseres inne i rampen for baksetene. Ikke helt funnet ut hva jeg skal bruke av forsterker...

Home 2030-bass-shaker-br-25-p4587-jpg

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

To senter-høyttalere

Da har jeg funnet ut at jeg vil bruke to sentere fremfor en. En oppe og en nede. Da blir det RC-62 og ikke RC-64 fra Klipsch.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •