teddytusen`s sfære. - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 61 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 1208
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uten å ha finregnet på det så havner den rundt 3k.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil det si at det blir toll på den?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man betaler 25% moms på hele beløpet (frakt også). Husk å trekke fra "lokal" moms (VAT) fra thomann sine sider når du regner ut.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Tror jeg må sette av litt tid til å gå gjennom innstillingene i minidsp-en som er koblet mot Econowavene. Det låter ikke så bra som det gjorde. Jeg er klar over at overgangen fra Miles til Econo er forholdsvis stor, men det forklarer slett ikke alt. Har faktisk vurdert å enten gå for noe eldre Klipsch (CF/KG/KLF) eller et ferdig SEOS-kit for å slippe å kjøre aktivt på stua. Da bygger jeg i så fall om Econoene til lukkede passive og bruker et av de generiske delefiltrene.

Ellers er det lite som skjer i kjellerstuen. Den er i bruk, og listingen er omtrent ferdig. Gjenstår endel småpuss og jeg har fremdeles ikke bestemt meg for lys/lamper enda. Sofaen begynner å irritere noe voldsomt (forbanna Rocka-dritt) og 3-4 seter fra fnky står høyt på ønskelisten.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søren. Fant en pent brukt t.amp 2400 på finn, men den var solgt. Leter etter effekt til å drive to stk pd.186. Elementene har jeg kjøpt (men ikke henta). Planen er en kombinasjon av "flanking subs" og Geddes multisub. De to subbene blir rundt 120x60x30 (ytre mål).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flanking subs? Forklar!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er "nødvendig", spesielt med kapasiteten til Miles kan selvsagt diskuteres, men tanken min er å bruke to av pd.186 som stereo-subber et stykke opp i frekvens. De to siste plasseres på henholdsvis venstre sidevegg og bakvegg (eventuelt høyre hjørne bak) Ifølge Geddes er det ikke så nøye akkurat hvor de plasseres, så lenge man har dsp. De to sistnevnte "fyller i" slik at bassen blir bedre fordelt i rommet. Sitatet under er fra Wayne Parham, mannen bak Pi-høyttalerne.

Do not forget about flanking subs or helper woofers, as they smooth the important range above 80Hz, up to the Schroeder frequency:
    Room modes, multisubs and flanking subs
    This region is a difficult range to deal with, because the sound field begins to transition between modal and statistical behavior. It is also the most noticeable range. Modes in this range tend to really cry out at you.

I've studied the modal problem for a long time, since first reading Todd Welti's papers about ten years ago. I began to setup woofers in four corners or along two wall midpoints, per his recommendations. Then, in 2005, I talked with Earl Geddes at the Great Plains Audiofest, where he debuted his Summa loudspeakers with Duke LeJeune. We talked at length about multiple subs during that show and in the months that followed. This is when Earl began suggesting his random arrangement.

There were some disagreements about where the best places were to position multiple subs, but everyone seems to agree that for deep bass response smoothness and uniformity, once you get to four subs, placement almost doesn't matter as long as they are not stacked. Whether Welti (symmetrical) or Geddes (asymmetrical), whether ordered (Welti and Romeyn) or random (Geddes), smoothness is assured below ~80Hz when four subs are used.

What is not so assured is smoothness above 80Hz. This range becomes very placement sensitive. Subs placed too far away from the mains cannot be blended at higher frequencies because they become localizable. And if a sub is placed within a few feet - where it can be blended higher - it is probably best to be tied to the main full range speaker it is flanking.

This brought me to a conclusion that a pair of flanking subs or helper woofers could be employed for blending in the midbass and lower midrange region. This strategy can be accomplished with a variety of methods, a separate helper woofer or "flanking sub", a built-in bipolar woofer or 2.5-way speaker with helper woofer placed behind and below the main woofer in the cabinet, or a three-way speaker with a midrange that has sufficient low-frequency capacity to be blended with the woofer in the 80-200Hz range.

Any of these flanking sub strategies can be used with more distant subs used to smooth lower frequency modes, positioned as described by Welti, Geddes or Romeyn. In fact, some Welti configurations can be employed with flanking subs as a matter of natural consequence. But no matter how the (distant) deep bass multisubs are configured, it is very important to employ some form of flanking sub / helper woofer arrangement to smooth the midbass. I think smoothing the higher frequency modes is a greater priority, because they are almost always the most noticeable.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat.
    Er nok mest for folk som deler ved eller over 80Hz dette, og som har høyttalere som ikke takler dette området. 40-200Hz er vel det sterkeste området til Miles, det er i alle fall min erfaring. Tror ikke dette er så nøye for oss som har høyttalere som er såpass kapable som våre. :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for annet enn "smoothere" respons i rommet kanskje. Nå har ikke jeg tatt noen målinger i det nye rommet i det hele tatt, så jeg aner ikke hvordan det ser ut. Men det er litt artig og teste forskjellig. Det er i alle fall det jeg tenker før jeg faktisk finner frem REW igjen..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To topper og en bunn fra YH-501 gis bort. Legges på tilhenger i dag, og kjøres på søpla neste torsdag dersom ingen vil ha de. Må hentes. Potensiale for fint DIY prosjekt. Meget solid bygget. Elementene kan regnes som boss. De to 12"-erne i bunnkassen fungerer, men er ikke rare greiene.

-008-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les mail

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svart.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Svart.
    Har prøvd å skrevet svar her 3 ganger nå.. hvor holder du til? Er meget interessert :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk fort gitt. Bassdal og madammen heiv seg rundt og tok seg en tur til meg for å hente høyttalerkasser. Meget hyggelig bekjentskap, og dere er hjertelig velkomne når som helst. Tok en kort demo av anlegget i kjelleren også. Det spilte litt tamt (gjør det ikke alltid det når man har demo..?), og jeg skylder på runden med YPAO jeg kjørte her for noen dager siden. Noe ble bedre, men mye av "slammet" ble borte. Det som ble bedre var integrasjonen av surremegrundt høyttalerne, og mer opplevd "bunn" på musikk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    Har prøvd å skrevet svar her 3 ganger nå.. hvor holder du til? Er meget interessert :-)
    La til stedsinfo under avataren nå. De er borte, men hadde nok uansett vært litt for langt for deg Joakim.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjerteleg takk

Var dessverre en snartur i dag kunne gjerne satt meg med i noen timer der JA som du seier alltid når en skal vise fram til Demo so låter det ikkje sånn som en vil Var no ikkje so tamt det spilte

Må hilse fruen å sei at det vart nydeleg kaffi kommer gjerne på besøk igjen når vi har litt betre tid uten hunder.
    Dei har hatt en lang dag med å stort sett vert i bilen i heile dag med handle runder osv, hadde dårlig samvittighet pga dei, blir masse godbiter til dei i dag ja

Forstår Enda ikkje at du hadde tenkt å hive noko sånt. alt var jo Innpakka i plast. surround,center har du åpna dei før??

Klart elementa var TUNGdrevne, låt tja, men potensiale ?? JEPP.

So eg er Evig takknemeleg. Tusen takk nok en gang

Vart litt mange smileys

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig. Den minste eska har aldri vært åpna nei. Greia er at om det var noe galt med ett element på disse Yngve Hopen-greiene, så sendte han hele esker med "stuff" istedet for det ene elementet man trengte. Det er også derfor jeg hadde to topper til YH501. Sier nok litt om kvaliteten. Men kassene var av god kvalitet.

Det er bare å ta seg turen en annen gang.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torget er rett og slett så dårlig at jeg legger ut forsterkeren her.

Cadence XaH-300.1 monoblokk selges for 800,- + frakt. Aldri brukt og helt ny i eske.

-0033-jpg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men teddy....
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1000
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 50 av 61 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •