teddytusen`s sfære. - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 61 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1208
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De gjør ingen ting slik jeg tolker det. Du ser jo den grafiske fremstillingen, og der er det ingen blå eller grønne PEQ-bånd.

Prøv å hør hvordan det låter, det ødelegger ingen ting. Som du ser senkees nivået 7db ved 4kHz og mye i hele området rundt. Ligner faktisk på hvordan man EQ'er en kompresjonsdriver på et CD horn det der. Om det låter kjempebra aner jeg ikke. Jeg aner ikke hvordan noen av driverne måler i virkeligheten.

Men hadde jeg vært deg teddy, hadde jeg virkelig satset på å få en målerigg som fungerer og som du klarer å bruke. Hva er problemet i dag?
    Uten gode målinger famler man ganske i blinde når det kommer til DIY.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg aldri får REW, datamaskin og eksternt lydkort til å fungere sammen. Leser meg blå på guider. Fikk til noen målinger etter flere timer med knoting i våres, men så snart utstyret skal frem igjen så er jeg like langt.

Utstyret jeg bruker:

Lenovo med Win7 (måtte ty til en eldre Acer One med Vista(?) )
    Tascam US-122
    EMM-6 Mic
    REW

Hadde lignende utstyr for noen år siden som ble solgt i frustrasjon. Har vært nær denne gangen også.

Greia mi når det kommer til DIY er at jeg elsker å bygge og lage ting selv. (Jeg er hobby-knivmaker og brygger mitt eget øl også) Jeg vet dessverre for lite om det tekniske rundt dette, og det er jo selvsagt noe som ødelegger litt for meg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi deg ikke Teddytusen :-D
    Jeg har en kompis som har sudlet med DIY høyttalere i en årrekke uten å benytte målinger.
    Etterhvert fikk han meg til å måle opp noen av kreasjonene selv om han fortsatt var fast bestemt på at man ikke kunne måle om en høyttaler spiller bra eller dårlig.
    Nå i sommer hadde jeg ikke tid til å hjelpe han, så til slutt ble frustrasjonen over å vente på meg så stor at ham kom ned og fikk et lynkurs. Og nå hagler det inn med målinger på mail fra han

Han var også blank på det tekniske og fikk rotet det til i starten, men med litt telefonsupport innimellom så gikk det bra tilsliutt.

Det beste er forøvrig om man har en gammel pc som kan stå med lydkort, drivere, REW og oppkoblet klar for målinger. Det er jo ikke rare pcen som kreves, og brukes den ikke til så mye annet så slipper man unna mye trøbbel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Området mellom 2 og 5kHz ligger opp mot 4dB over 1 og 10kHz, så om man legger inn en demping der, eller hever i endene går jo ut på ett.

http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/TPL150H.pdf

Edit: Ser ikke ut som du la merke til editen min tidligere: Er du fornøyd med PD subbene?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ norcad Nei, jeg skal ikke gi meg helt enda. Jeg har noen fridager denne uka, så skal se om jeg får tatt noen målinger da.

@ atle *kremt* Vet ikke helt hvem som ikke har fått med seg en edit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, Touchè!

De har litt lav Xmech, det er den jeg er litt bekymret for. Ellers ser de jo supre ut.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg plotta inn Beyma sine innstillinger i minidsp. Første inntrykk er at det låter tynt og lyst. Det skal sies at jeg kjører uten subber nå, men likevel.

Edit: det er langt mer detaljer i toppen nå, helt klart. Mulig jeg har kjørt "mørkt" så lenge nå, at det rett og slett er uvant....?

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Da har jeg plotta inn Beyma sine innstillinger i minidsp. Første inntrykk er at det låter tynt og lyst. Det skal sies at jeg kjører uten subber nå, men likevel.
    Flat kurve gjør det

Legg inn alt fra -3 til -7 fra 200 hertz til 1000 hertz
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg så god forståelse av dette, men om det er et sted hvor det mangler noe, så er det i det området du foreslår å dempe relativt mye. Det høres feil ut for meg. Kan du forklare litt hvorfor du ville dempet så mye?

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså jeg ville juster og målt til du får den retteste og mest korekte kurven.

feks minst avik fra feks 200 til 20k

Så legger du inn en kurve som du liker selv, jeg foretrekker og senke fra 200 til 1000 hertz rundt 4 db.

men dette er smaksak, egetlig handler det om en slags house curve for og tilpasse lyden til hørselen din.

20-20k +- 1db låter dødt og kjedelig!

10db mer ved 20 enn 100 hertz, og så -4 db fra 200 til 1000 hertz syntes jeg låter supert.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det kommer nok når jeg har tid/ork å ta målinger. Innlegget var en tilbakemelding på kurven som Beyma selv har lagt opp til, og som det kom forslag om at jeg burde prøve.

Jeg er fremdeles usikker på om jeg liker det eller ikke. Noe ble helt klart bedre. Stemmer kom bedre frem blant annet. Det høres likevel noe skarpt ut på enkelte låter. Feks "Keith dont go", som jeg ellers kan spille grisehøyt, måtte jeg dempe noe.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger inn noen observasjoner etterhvert som jeg lytter her. Satte på Crossroads på BD og her hadde det skjedd noe positivt. Det låt langt mer "riktig" på live-innspillinger, noe som kanskje ikke er så rart siden jeg bruker PA-elementer med de anbefalte innstillingene til produsent. Det er jo en viss "fare" for at jeg har hørt noe lignende når jeg er på konsert. Det åpna seg i alle fall veldig i forhold til før, og jeg opplever at det er en helt annen dynamikk og mer detaljer. Fikk satt opp center med samme innstillingene også.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8), ja det er nå en må prøve og stole litt på egne ører og tweake det som antagelig er et greit utgangspunkt, til rom/kino og egen smak.

Igjennom at dine MiniMiles har noe større volum og lavere tuning en orginal FR15 A-2, her da et forslag på en mulig endring av bass EQ.

Vedlegg 97204

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det høres likevel noe skarpt ut på enkelte låter.
    Hva med og la DSP presets for TPL-150 stå, men dempe den 2-3db.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill Frank.

Testa å dempe TPL med 1 og 2 db, men da låt det litt for dempet igjen. Jeg må si at på live-konserter så låter det meeeget bra. Jeg har vært litt tilbakeholden med å skryte av TPL-en, men det kommer nok av at den har vært dempet alt for mye her hos meg. Nå hører jeg mer av det folk prater om. Den lille tiden jeg har hørt på den nå i kveld, så har det dukket opp detaljer i musikken jeg ikke har hørt før. Og det lover jo godt. Skal teste mer med musikk i to kanaler når ungene er i seng.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var rett og slett for morro å høre/se konserter, så jeg fikk aldri testet musikk i to kanaler. Jeg må si at jeg er litt overrasket over hvor mye lydbildet har åpnet seg. Det er lettere å høre hvert enkelt instrument, og alt har mer "kropp". Midbassen kommer bedre frem nå også, noe jeg har forstått ikke er uvanlig når diskanten "sitter". Perfekt er det ikke, men dette var et kraftig hopp i riktig retning.

En liten digresjon. Jeg hører på veldig mye forskjellig musikk, og ene konserten jeg har er "Dixie Chicks- Storytellers". Mens alle andre konserter jeg har på BD har hørtes bra ut med en eller flere av innstillingene jeg har testet på anlegget i det siste, så faller denne gjennom gang på gang. Skuffende.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro når det sitter!

Jeg gleder meg til å begynne på mitt rom, med blanke ark. Kommer til å kjøre EQ for hvert element for seg for å få dem så lineære som mulig alene, så tidskorrigere dem sammen med delefilteret. Spennende!

Har faktisk vurdert å gjøre dette ute en vindstille dag, kan hende det har noe for seg å gjøre det uten romrefleksjoner. Tipper det blir lettere i alle fall.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter i alle fall langt bedre enn før.

Fikk tlf fra sjefen i går om jeg kunne komme på jobb i dag kl. 10. Joda, selv om jeg hadde fri, så gikk det veldig greit det. Dukket opp på slaget 10 i dag og sjefen står som et spørsmålstegn.... "Hva gjør du her i dag? Det var i morgen vi avtalte at du skulle komme..". Jeg vet han tar feil, men hva gjør man da? Jo, man reiser hjem igjen og setter på Bruce Springsteen-Live in Dublin og tar seg en Cola.

Jeg har to effektforsterkere med 1,5V input gain, men forskjellig maks effekt. En eldre Rotel, og en nyere Rotel. Kan de brukes sammen uten noe gain-justering..? Tanken var å avlaste den gamle 6-kanaleren, og at den nyere tok seg av 15P80Nd i frontene..

Syns denne var artig og "delbar".
    Little Robot

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, elementene trekker jo ikkeno effekt med mindre du spiller tulle-høyt (120+), så er det noe poeng?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det all den tid jeg bruker maks 2-4w når jeg spiller grisehøyt, men når man får en ide så... Jeg prøver å selge Rotel RB-1572 da den ikke er i bruk, men det tar litt tid og da står den jo her.

Side 23 av 61 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •