teddytusen`s sfære. - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 61 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 1208
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oj,oj! Selvom det ikke kom som en gedigen overraskelse er det jo synd at det skulle gå den veien! Blir det dårlig med kjellerstue renovering?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er "mett" på denne hobbyen for tiden, og planen er å selge unna for å finansiere en annen hobby. Har planlagt 3xEconowave LCR og Stentorians som bakht, men om jeg ikke får solgt Miles/elementene så bygger jeg 3stk miniMiles istedet. Så får den andre hobbyen vente litt. Byggetråder blir det uansett ikke.

Da takker jeg for meg for denne gang. Forumet har mistet mye av sin sjarm, og så lenge en viss bruker får fortsette å skape dårlig stemning, så blir det verre for hver dag som går. Jeg er dessverre av den typen som ikke klarer å la vær å irritere meg, så da tar jeg konsekvensen av det og holder meg unna.

Ha en fin sommer.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da synd, Teddy. Men jeg skjønner hva du mener, og håper virkelig du kommer sterkere tilbake senere.

Ha en riktig fin sommer, og lykke til med salget

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg er "mett" på denne hobbyen for tiden, og planen er å selge unna for å finansiere en annen hobby. Har planlagt 3xEconowave LCR og Stentorians som bakht, men om jeg ikke får solgt Miles/elementene så bygger jeg 3stk miniMiles istedet. Så får den andre hobbyen vente litt. Byggetråder blir det uansett ikke.

Da takker jeg for meg for denne gang. Forumet har mistet mye av sin sjarm, og så lenge en viss bruker får fortsette å skape dårlig stemning, så blir det verre for hver dag som går. Jeg er dessverre av den typen som ikke klarer å la vær å irritere meg, så da tar jeg konsekvensen av det og holder meg unna.

Ha en fin sommer.
    Oj, ikkje bra... :cry:

Blir spennende å se hvor lenge han får være her. Sist jeg sjekket har han blitt bannet fra vgd forumet minst 10 ganger, og har holdt på der siden 2000 ca. Desverre ødelegger det for mange, når noen diskuterer på denne måten.

Håper du kommer tilbake, så får du ha en strålende sommer!! :-D
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det samme Ostemannen. Må få legge til at han på ingen måte er hovedgrunnen. Så mye makt har han ikke.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle sendt meg en PM angående Miles forrige uke. Da hadde jeg kjøpt alt sammen jeg. Sitter jo nå med ELAC.

Men er veldig dumt at du melder deg ut på denne måten, du har jo vært en stor bidrager og trivelig, så du er vel heller sjelden vare. :-D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakkes Teddy! Jeg deler din oppfatning helt og holdent. Jeg gjør ikke annet enn å småprate og fortelle hva jeg hører på her på forumet, så det er lite nedtrapping å foreta for min del.

Kos deg i sola, så snakkes vi en annen gang.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leit å høre, men håper du kommer sterkt tilbake senere! Ha det bra så lenge

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nyte sommeren Teddy, og komme sterkt tilbake når nettene blir lange.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Måle ute eller inne...?

Merker at jeg ikke har fått ut maks av hverken miniMiles eller Econowave og lurer på hvordan jeg bør gå frem. Tenker spesielt på å måle overgangen mellom elementene. Vil det da være lurt å måle utendørs? Er det uansett lite interessant da jeg må ta hensyn til rommet de skal stå i? Det er spesielt på miniMiles jeg merker at noe ikke helt stemmer. Det låter litt mørkt/innestengt på enkelte innspillinger. Jeg har dempet TPL-150H med 7,5db. Dette er rett og slett basert på at jeg mener å huske at BEF dempet 1,5db, og at jeg har 6db mindre følsomhet i bassen med kun ett element. Jeg har forstått det slik at det slett ikke trenger å være helt riktig i mitt rom, men jeg har ikke evnen til BEF og andre som setter på pink-noise og lytter seg frem. Jeg har leita frem MM6 og Tascam lydkortet, og kan prøve meg på målinger, men trenger nok hjelp til "tyding".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så mye peiling på måling men jeg tenker at du kanskje burde måle både ute og inne.

Da kan du kanskje lettere se hva som påvirker lyden i negativ/positiv retning?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig slik jeg tenker også. Først finne ut hva som låter best uten rompåvirkning, så tilpasse til rommet.

Jeg kan informere om at jeg bruker minidsp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode, har du målt nivå på driverene hver for seg? For "mørkt" kan høres ut som nivå i TPL kanskje er for lav/for mye dempet og at det er 15P80 som dominerer. Hva er steilheten i filteret? 24db?
    SPL meter og pink-noise omtrent på delefrekvens, måle TPL og 15" hver for seg. Hva ligger de på i db hver for seg? Kan være en førsteindikasjon.

Du må forresten være forsiktig med å spille med miniMiles'ene ute...det kan ende skjebnesvangert ved at du kommer til å ha kinoen i hagen

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mål nærfelt, først ett og ett element on axis, så hele ht. Stable opp store mengder dempemateriale rundt mik og ht, så du får ett kammer. Dette tror jeg du burde gjøre selv om du måler ute eller inne.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Frode, har du målt nivå på driverene hver for seg? For "mørkt" kan høres ut som nivå i TPL kanskje er for lav/for mye dempet og at det er 15P80 som dominerer. Hva er steilheten i filteret? 24db?
    SPL meter og pink-noise omtrent på delefrekvens, måle TPL og 15" hver for seg. Hva ligger de på i db hver for seg? Kan være en førsteindikasjon.

Du må forresten være forsiktig med å spille med miniMiles'ene ute...det kan ende skjebnesvangert ved at du kommer til å ha kinoen i hagen

Jeg har ikke gjort det. Da jeg slengte disse sammen i våres, så ble de stående slik (sjokk..) og det ble brukt nivåer tatt på "gefylen" som beskrevet over. Steilheten er 24db ja. Skal ta å gjøre den enkle testen som du beskriver først av alt. Hvor stort frekvensområde bør jeg ha i sveipet i REW for å få et ok bilde av hva som skjer rundt delefrekvens. REW står forsåvidt klart nede, så det bør kunne gå an å ta et kjapt sveip. Regner med at nærfelt er å anbefale som Seigmann sier. Hvor bør mic plasseres da?

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vill tro Mr Tangen kan bidra litt
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Seigmann, Sir Tangen må på banen Uten at jeg skal påberope meg å være noen ekspert på måling, så mener jeg at du skal måle ganske nært innpå...vi snakker noen 1-2 cm utenfor elementet og on-axis for å "hindre" rompåvirkning.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker litt feil ang. db med et element mindre, med et element kontra to får du 3db mindre i bassen ikke 6db. Jeg tror nok du må opp 3-4db på TLP-150H.

Den enkleste måten å høre seg fram til om det er for lite eller for mye av noe og justere nivå er, du setter på en sang du kjenner meget godt, senker nivået på elementet du skal justere ned 15db, så setter du deg å trykker opp et og et step på nivået til du synes du rett nivå. Så går du tilbake til starten av sangen etter 10-15sek med pause, da får ørene roet seg litt ned. Når du da setter på sangen hører du om du er der du ønsket. Vis du ikke er der starter du å gå opp eller ned i nivå fra der du står, ta en pause og start sangen på nytt.

Ved måling av en høyttaler inne setter du mikrofonen i sittende øre høyde 1 meter fra høyttaleren. Mål den først samlet, så et og et element, de to elementene hver for seg skal samlet være lik kurven for begge to målt sammen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg roter med følsomhet kontra spl her. ops:

Gode tips dette BEF, og jeg skal se på det så snart jeg får tid. Feirer 4-åringen i dag, og har 6 dagers jobb-uke på gang.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du behøver ikke å bære høyttalerne ut selv om du ønsker å måle uten rompåvirkning.
    Dette kan du gjøre med å plassere mikrofon i lytte/diskanthøyde en meter fra høyttaleren og benytte gating på målingen. Dvs at du bare måler innenfor et kort tidsvindu - vanligvis 3-4 mS før førsterefleksjon fra gulvet når mikrofonen. På den måte ser du best hvordan elementene er integrert og om fasen dem imellom er på bærtur. Du ser det tydelig på impulsresponsen når 1. refleksjonen kommer. Pga den korte tiden man måler får man ikke målt under 3-400hz på denne måten, men det holder vel til dette formålet.
    Jeg bruker Arta software til dette, men det kan vel gjøres i REW også, men da må andre komme med brukerveiledningen.
    Holm impulse kan også benyttes, det er gratis og fhv brukervennlig idet du ser impulsresponsen og frekvenskurven i samme vindu.

Side 21 av 61 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •