teddytusen`s sfære. - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 61 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 1208
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De ruller av ganske skarpt på 40Hz. Jeg kjører et slakt høypassfilter på 20Hz, da er de 'bombesikre'.

Det vil uansett ikke ha noen innvirkning på det som er problemet her, da.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må muligens tenke litt annerledes...

Vil halv/hel-demping med Rockwool av ene delen av en L-stue ha noe for seg..? Eller er det kun demping av front/bakvegg som påvirker stående bølger..?

Tenkt demping i rødt. (den røde streken er tegnet før og er lerret)

-kjellerstue-endret-jpg
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du å fylle opp hele rommet til høyre med Rockwool? Eller et lag langs vegger og tak?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat hva jeg gjør (om noe) kommer an på hva som har noe for seg. Jeg er åpen for å gjøre det som hjelper på problemet. Om det er demping av vegger/tak, eller halv/hel-dempe den delen av rommet vet ikke jeg, men håper på innspill. Det blir forskjellige "arbeidsvilkår" for frontene, men det er det jo i dag også.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kle igjen den lille biten der? Så kan du ha teknisk rom/lager for filmer/snacksbu etc?

Men det kan jo være noe drastisk om det ikke virker helt slik som det skal.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Akkurat hva jeg gjør (om noe) kommer an på hva som har noe for seg. Jeg er åpen for å gjøre det som hjelper på problemet. Om det er demping av vegger/tak, eller halv/hel-dempe den delen av rommet vet ikke jeg, men håper på innspill. Det blir forskjellige "arbeidsvilkår" for frontene, men det er det jo i dag også.
    fyll hele rommet med glava

det er veldig effektivt over 40cm tykkelse
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var derfor jeg spurte om det skulle fylles opp eller bare kles langs vegger. Skal du ha bare 10-15cm tykkelse bør du ha tettere plater, a'la Rockwool akustikkplate. Ved større tykkelse må du bruke lettere materialer, som f.eks Glava isolasjon.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hva med å kle igjen den lille biten der? Så kan du ha teknisk rom/lager for filmer/snacksbu etc?

Men det kan jo være noe drastisk om det ikke virker helt slik som det skal.
    Lurer litt på å lage hyller til komponentene i en fordypning/nisje som står skrått inn i denne delen, og fylle resten med glava. Tenkte å dekke den delen som får Rockwool med molton, og lage en dør med høyttalerstoff til nisjen. Legger ved en dårlig tegning.

-kjellerstue-endret-2-jpg

@ Atle Tror jeg velger litt tykkelse her. Du tror det kan fungere selv om det ikke er demping fremme/bak..?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ned å målte og kikka litt.... Jeg kan faktisk dempe bakvegg med 20-40cm Rockwool også. Blir ikke mye plass igjen igjen i rommet med lydtransparent lerret. Om det blir som forespeilet her nå, er det 3,8m mellom lerret og dempet bakvegg. Bredden er 2,55m.

Om man tenker tilbake noen uker der vi håpte å få kjøpt en lite småbruk, og kinoen jeg hadde planlagt der, kan man bli deprimert.

Grunnen til at jeg lurer på denne løsningen er at kjellerstuen ikke blir bygget ut til 26-27m2 med det første, slik først antatt. Andre ting kommer før i pri-listen, og slik det står nå blir det knapt brukt. Tanken er da at det blir mer brukt om det både ser og høres bedre ut, selv om det er lite/mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyll på! Så lenge det er bredbåndet demping er det svært vanskelig å få for mye, spesielt til et kinooppsett.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis du tenker å fylle hele det røde området med Rockwool, vil det ikke bli veldig skjevt lydbilde? De to høyttalerne får jo svært ulike vilkår. Personlig ville jeg nok tettet det igjen, som jakv foreslo. Da blir det mer symmetri. Du får et litt smalt rom da, det er ulempen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill karer. Tror jeg må ta et steg tilbake å vurdere hva jeg vil her. Jeg er så mye frem og tilbake for tiden at jeg mister helt oversikten selv...

Noen av alternativene jeg har vurdert:

1. Vente litt og bygge ut til 27m2. (blir det brukt nok til å forsvare jobb/utlegg..?)
    2. Bygge en veldig liten "kino" som innebærer at jeg slipper å rive bærende vegger. 1,75(!)x5m. Helt uten vindu. Kan da ha gjesterom der kjellerstuen er i dag... Mulig jeg da går for 3stk "miniMiles i front. Kan dempe mye i front og bak i det minste...
    3. Selge alt og kjøpe hodetelefoner og en stor tv til kjellerstuen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Takker for innspill karer. Tror jeg må ta et steg tilbake å vurdere hva jeg vil her. Jeg er så mye frem og tilbake for tiden at jeg mister helt oversikten selv...

Noen av alternativene jeg har vurdert:

1. Vente litt og bygge ut til 27m2. (blir det brukt nok til å forsvare jobb/utlegg..?)
    2. Bygge en veldig liten "kino" som innebærer at jeg slipper å rive bærende vegger. 1,75(!)x5m. Helt uten vindu. Kan da ha gjesterom der kjellerstuen er i dag... Mulig jeg da går for 3stk "miniMiles i front. Kan dempe mye i front og bak i det minste...
    3. Selge alt og kjøpe hodetelefoner og en stor tv til kjellerstuen.
    Det siste der er vel ikke noe alternativ Nummer 1 er verdt all jobb og utlegg spør du meg, men det er du som må definere bruken. Hvor mye ser du/dere film nå? Blir det mer eller mindre i fremtida? Er madamen glad i film og musikk?
    Her gleder de seg alle mann over at det skal bygges ny kino, og det er noe helt eget når far kan stå opp lørdag morgen og ta med seg ungene ned for å se på Pixar, mens mor får lov å sove...mye godvilje da
    Bredde på 1,75m (?)...det er smalt, og hva er "miniMiles"?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hode er både alt. 2 og 3 like lite aktuelle. 1,75 cm bredde er veldig lite. Da bør du i hvert fall ha lydtransparent lerret. 3 stk econowave bak der bør vel kunne fungere, men det blir veldig trangt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, alle er mer eller mindre interessert. Eldstemann på snart fire begynte å grine for to dager siden da jeg sa at det ikke gikk an å se film i kjellerstuen lenger, (jeg har ommøblert for å teste høyttalere) og kona liker godt å se film/serier på stort lerret. Spørsmålet er vel mer om jeg orker og gidder å legge så mye i det, for så å (kanskje) oppdage at lyden ikke ble så mye bedre... Ungene og kona hadde vært fornøyd så lenge det var lyd og stort bilde vil jeg tro. Om det var på 1,75x5m eller 5x5,2m, betyr lite for de.

Jeg har bygget kassen, og har elementene liggende, til en miniMiles-senter. Det er TPL-150H og en stk 15P80Nd. Om jeg lager to like kasser til så har jeg tre like i front. Sitter igjen med to stk ubrukte 15P80Nd da, men får da plass til subber under LCR bak lerret i front.

Jeg er som sagt fryktelig usikker på hvor veien går akkurat nå, og ingenting er avgjort. Egentlig burde jeg ikke lagt ut tankene på forumet, og holdt sutringen for meg selv.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en time out og tenk gjennom hva du vil. Det har jo vært endel vingling frem og tilbake, nytt hus, ikke nytt hus. Bygge ikke bygge. Hvis dere skal flytte relativt raskt er det vanskelig å forsvare store påkostninger.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der Soundfreak. Det blir nok ikke til at vi bygger da det ikke er tomter som er fine nok her til at vi bruker 3+mill på slikt. Vi har bodd her i mindre enn 9mnd så det er ikke en umiddelbar plan om å flytte. Vi vil ha et småbruk, og det er umulig å planlegge når de dukker opp. Da det dukket opp en mulighet for litt siden måtte vi bare prøve. Da det ikke ble noe av, har vi ikke umiddelbare planer om å flytte.

Jeg har ikke dårlig tid, og trenger ikke stresse. Skulle bare så gjerne hatt noe som fungerte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ser er at når det ikke 'sitter' så blir det lite brukt, men når det funker så brukes det hele tiden av hele familien. Jeg ville tatt meg bryet med å sette det opp skikkelig og få det til å funke, så kommer bruken av seg selv.

Er i en sånn 'downperiode' selv der ingenting ser ut til å funke, og da går bruken veldig ned.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i det atledreier sier!

Få det 100% med en gang, sånn midlertidig blir ikke brukt og bare irritasjons moment
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du kvitter deg med Miles? :O
    Har jo vært mye frem og tilbake, men det er vel ikke helt over og ut håper jeg?

Side 20 av 61 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •