teddytusen`s sfære. - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 61 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1208
    Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er helt sikkert rommet

Jeg trodde også det var ett eller annent feil med høytallerene siden det ikke spilte etterforventningene.

Men etter de ble testet i friluft er det ingen tvil! Fy **** og mye rommet egentlig ødelegger :cry:
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagt på low-shelf +6db fra 100hz og ned med minidsp. Også prøvd å fikse på noen dipper og peaker.

hz db

25 62
    28 70
    31 80
    34 87
    37 88
    40 87
    43 85
    46 88
    49 86
    52 82
    55 84
    58 87
    61 84
    64 81
    67 68
    70 81
    73 83
    76 83
    79 83
    82 84
    85 86
    88 87
    91 87
    94 87
    97 84
    100 81
    103 80
    106 81
    109 82
    112 83
    115 83
    118 84
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo ikke gærnt ut da Frode, men hvordan høres det ut? Mellom bånn og topp er det 7dB om du ser fra 34Hz og oppover, og det er ikke verst.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med unntak av 67hz er det ikke så ille Jan. Det er mer trøkk nedover, men jeg føler det høres litt mer "innestengt" ut med mye EQ. Om det er vanlig vet jeg ikke, men det er i alle fall slik jeg oppfatter det.

Fant en guide som bruker mitt lydkort og min mic, men jeg forstår bare ikke hva jeg gjør galt....

Polar Audio: Step-by-Step setup guide to Room EQ Wizard (REW)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan fort bikke over, for mye bass høres ullent ut.

Men målingene dine er jo kun av fronter eller? Spiller du med sub også på musikk?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke koblet til subbene nå, og kommer heller ikke til å gjøre det med det første. Fokus var/er å finne ut hva (om noe) som kan være galt med høyttalerene. Vil ikke påstå det er for mye bass nå heller, men bedre enn det var før.

Jeg bruker gjerne subber til musikk. Men ikke enda.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et styr! Har drevet på i timesvis med feilsøking i helga, og fant tilslutt ut at Tascam US-122 sliter med Win7 64bit... Så da var det å finne frem kona sin reise-pc som ikke er blitt brukt på 8-9mnd. Den trengte selvsagt alskens oppdateringer, og den er ikke akkurat kjapp. Acer One har XP, og etter litt om og men, fikk jeg tatt en måling. Er ikke ute etter tiltaksforslag nå, kun om det ser ut som om det blir målt riktig. Får fremdeles en rar kurve når jeg måler uten lyd (mener denne skal være uten dipper og peaker og falle fint av..?) men her er en måling av Miles.

-rste-ling-med-acer-begge-miles-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at det er riktig nå, så kom gjerne med innspill på selve resultatene. Hva er det med venstre høyttaler egentlig...? En vanvittig dipp rundt 130hz... Disse målingene er uten noe EQ.

Sennepsgul er begge Miles(øverst helt til venstre i grafen, for de fargeblinde)
    Grønn er høyre (midten)
    Lilla er venstre (nederst)

-miles-begge-og-alene-uten-eq-jpg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har målt i sweetspot?

Ville prøvd noen sweep på litt forskjellige plasser foran og bak sweetspot for å se om du får noen forandringer i kurven(e).

Alt i alt ser det jo slett ikke verst ut, men som du sier var det noe rart med den venstre kanalen. Er det noen delefrekvens i Miles omtrent der, eller deles begge bassene lenger opp?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er begge delt opp rundt 900hz så det er ikke det. Men er det ikke rart at ved måling av begge samtidig, så vises ikke denne dippen...? Den andre kanalen kan da ikke rette opp dette alene..?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Men er det ikke rart at ved måling av begge samtidig, så vises ikke denne dippen...? Den andre kanalen kan da ikke rette opp dette alene..?
    Det er ikke nødvendigvis så rart. Har man et nivå tigjenglig kan man være heldig med at en høyttaler ikke roter til det den andre klarer. Det kan derimot påvirke stereoperspektivet.

Ellers gir grafene inntrykk av god mellombass men litt tidlig avrulling i bassen i forhold til hva mange foretrekker(men det er vel også kanskje litt av meningen med denne konstruksjonen?). Det spørs selvfølgelig hva slags musikk man hører på for å avsløre dette. Du har også noen ganske brede diper mellom ca 70hz og 100hz. Samt en høyttaler som sliter litt helt opp til 150-160hz. Ellers så det jo ikke veldig ille ut, og med litt finpussing blir det nok veldig bra.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill Geir Arne. Har du forslag til EQ (både shelving og peak) basert på målingen i post 368? Både BEF og atledreier har lagt på +6db low shelf fra 100hz i sine oppsett såvidt jeg husker. Det har jeg også prøvd sammen med litt EQ her og der. Det er målt i post 367. Føler ikke at jeg traff helt der, men det var også basert på manuell måling med Radioshack og sinustoner.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En så smal dip har nok antagelig ingenting med hvordan du oppfatter det totale lydbildet. Det at dippen forsvinner når du måler begge høyttalerne kan ha noe med måten REW glatter kurven på muligens?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill Geir Arne. Har du forslag til EQ (både shelving og peak) basert på målingen i post 368? Både BEF og atledreier har lagt på +6db low shelf fra 100hz i sine oppsett såvidt jeg husker. Det har jeg også prøvd sammen med litt EQ her og der. Det er målt i post 367. Føler ikke at jeg traff helt der, men det var også basert på manuell måling med Radioshack og sinustoner.
    Hva er port-tuningen? Low-shelv på 6dB er et greit utgangspunkt. Jeg ender ofte opp rundt der. Av og til litt mer avhengig av hva systemet klarer å håndtere og fremdele beholde headroom. Etterklangstiden kan jo også påvirke litt av oppfattelsen.

Uansett ville jeg dratt opp litt mellom 80-90hz og senket 150-200hz en del(6dB, kanskje mer). Jeg ville også forsøkt å jevnet responsen høyttalerne inbyrdes. Kanskje lurt å jobbe litt med plassering også?

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig norcad. Sitter å leker meg med målinger og minidsp. Veldig lærerikt å se forandringer man gjør med en gang. Heiv på ganske mye EQ og fikk en rimelig fin kurve. Lyttetest avslørte at det låt veldig innestengt. Satte på musikk jeg kjenner godt (Staal) og etterhvert som jeg dempet EQ (realtime) så åpnet musikken seg mer og mer. Når man setter på lowshelf på +6db, så skal det ikke så mye EQ til andre steder før det låter ullent. Hos meg hvertfall.

Lærerikt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hva er port-tuningen? Low-shelv på 6dB er et greit utgangspunkt. Jeg ender ofte opp rundt der. Av og til litt mer avhengig av hva systemet klarer å håndtere og fremdele beholde headroom. Etterklangstiden kan jo også påvirke litt av oppfattelsen.

Uansett ville jeg dratt opp litt mellom 80-90hz og senket 150-200hz en del(6dB, kanskje mer). Jeg ville også forsøkt å jevnet responsen høyttalerne inbyrdes. Kanskje lurt å jobbe litt med plassering også?

Geir Arne
    Nøyaktig port-tuning husker jeg ikke...rundt 30hz kanskje? Jeg har gjort omtrent slik du skisserer her, og det låter bedre nå. Som alle andre så har jeg begrenset med plass, så det er ikke så veldig mye plass å jobbe med. Men jeg skal se mer på det på mandag. Takker for hjelp så langt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøyaktig port-tuning husker jeg ikke...rundt 30hz kanskje? Jeg har gjort omtrent slik du skisserer her, og det låter bedre nå. Som alle andre så har jeg begrenset med plass, så det er ikke så veldig mye plass å jobbe med. Men jeg skal se mer på det på mandag. Takker for hjelp så langt.
    Da ville jeg kanskje hevet litt mellom 30-35hz også, om du føler konstruksjonen takler det. Og muligens dempet litt rundt 50hz om du har nok punkter å bruke.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 6 punkter før "crossover" i minidsp og 6 etter, så jeg får gjort litt. Mine Miles er passive, så jeg bruker kun crossover-biten til highpass.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Miles har porttuning på 45Hz.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Miles har porttuning på 45Hz.
    Ok. Da ville jeg ikke presset de så mye under det. Kanskje man kan flate ut ned til 40hz, men derifra og ned blir det rommet som bestemmer.

Personlig ville jeg prøvd å integrere et par suber.

Geir Arne

Side 19 av 61 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •