Hjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 142
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    btw: hva heter TV-benken din og evt. hvem selger slike?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    btw: hva heter TV-benken din og evt. hvem selger slike?
    Mener jeg kjøpte den på Bohus, den er anslagsvis 5 år gammel. Så de selger neppe den modellen fortsatt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt nøyere hvordan mikrofonen bør plasseres for best mulig resultat + å ha gjennomført HELE kalibreringsprosessen (seks punkter og ikke bare tre), så fikk jeg et helt annet lydbilde. Snerten jeg savnet i skarptrommene var tilbake, og det låt på ingen måte like tilbaketrukkent som jeg først opplevde.

Ser dermed ut til at jeg må sende en liten unnskyldning i retning Dali sine Mentor LCR, diskant/mellomtonegjengivelsen er bedre enn først antatt.

En liten blomsterbukett sendes også til Audyssey, som gjør en uforskammet bra jobb med subben. Jeg har nå koblet fra Antimode 8033, da jeg såvidt jeg kan høre oppnår like bra resultat med kun Audyssey.

Hadde ikke turt å håpe så bra resultat med dette oppsettet, men nå begynner det å ligne noe.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant med LCR på veggen.
    Pent og plassbesparende.

Ser på hifiklubben sine sider at bildet av den hvite modellen har bånddiskanten andre veien. Vridd 90 grader.
    Vil spredningen i diskanten bli bedre da for ditt vedkommende? og står det beskrevet i manualen at dette er noe man kan gjøre selv?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Interessant med LCR på veggen.
    Pent og plassbesparende.

Ser på hifiklubben sine sider at bildet av den hvite modellen har bånddiskanten andre veien. Vridd 90 grader.
    Vil spredningen i diskanten bli bedre da for ditt vedkommende? og står det beskrevet i manualen at dette er noe man kan gjøre selv?
    Godt spørsmål. Man kan skru den løs og vri den selv ja, men det er vel egentlig noe som skal gjøres når den brukes som senter / plasseres liggende.

Jeg vil vel antagelig få mer spredning nedover - men da desto dårligere spredning til sidene, vil jeg tro.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Godt spørsmål. Man kan skru den løs og vri den selv ja, men det er vel egentlig noe som skal gjøres når den brukes som senter / plasseres liggende.

Jeg vil vel antagelig få mer spredning nedover - men da desto dårligere spredning til sidene, vil jeg tro.
    Ja. Tenkte bare siden de er over ørehøyde når du sitter i sofaen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Ja. Tenkte bare siden de er over ørehøyde når du sitter i sofaen.
    Jepp, ser poenget - og jeg opplevde diskanten som noe tilbaketrukket i utgangspunktet, men etter å ha kjørt Audyssey-korreksjon på nytt etter alle kunstens regler så virker det til at Audyssey nå langt på vei har korrigert for plasseringen, i den grad det var et problem i utgangspunktet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger

Siden vi har hatt litt måle-bonanza tidligere i tråden, kan vi jo ikke slutte med det selv om jeg har fått et litt mer edruelig oppsett. Så her følger endel målinger, alt i bassområdet - blant annet med sammenligning med antimode vs audyssey MultiEQ.

Alle målinger (hvis ikke annet er oppgitt) er med Dali Mentor LCR + Epik Legend sub.

Først, Frekvensrespons, romkorrigert med Audyssey MultiEQ og Dynamic EQ med 10dB reference offset:

Waterfall romkorrigert med Audyssey MultiEQ og Dynamic EQ med 10dB reference offset:

For å vise hvordan Dynamic EQ justerer lydsignaturen i bassen; Frekvensrespons, romkorrigert med Audyssey h.hv med Dynamic EQ avslått (grafen med minst bass), Dynamic EQ 10db Reference offset og Dynamic EQ 5dB reference offset:

Med og uten Audyssey romkorreksjon (gul er uten):

Og så til slutt, Antimode vs Audyssey (blå er antimode) - her er dessverre antimode med Pv1 og Audyssey med Epik - men det er jo rommet og ikke subben som skal korrigeres, og de står på samme sted - så det gir nok likevel en viss indikasjon. Basert på ørene så gir begge sammenlignbare reslutater, grafene er jo heller ikke helt ulike.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi har hatt litt måle-bonanza tidligere i tråden, kan vi jo ikke slutte med det selv om jeg har fått et litt mer edruelig oppsett. Så her følger endel målinger, alt i bassområdet - blant annet med sammenligning med antimode vs audyssey MultiEQ.

Alle målinger (hvis ikke annet er oppgitt) er med Dali Mentor LCR + Epik Legend sub.

Først, Frekvensrespons, romkorrigert med Audyssey MultiEQ og Dynamic EQ med 10dB reference offset:

Waterfall romkorrigert med Audyssey MultiEQ og Dynamic EQ med 10dB reference offset:

For å vise hvordan Dynamic EQ justerer lydsignaturen i bassen; Frekvensrespons, romkorrigert med Audyssey h.hv med Dynamic EQ avslått (grafen med minst bass), Dynamic EQ 10db Reference offset og Dynamic EQ 5dB reference offset:

Med og uten Audyssey romkorreksjon (gul er uten):

Og så til slutt, Antimode vs Audyssey (blå er antimode) - her er dessverre antimode med Pv1 og Audyssey med Epik - men det er jo rommet og ikke subben som skal korrigeres, og de står på samme sted - så det gir nok likevel en viss indikasjon. Basert på ørene så gir begge sammenlignbare reslutater, grafene er jo heller ikke helt ulike.
    Fin sammenligning dette - alltid artig med målinger
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her er med og uten sub. Mentor LCR går faktisk imponerende dypt alene (grønn graf) mtp kun 5" basselement. I dette rommet ruller de ikke av før ved rundt 35hz, ser ut til å få hjelp av en room mode omtrent der. I praksis deles de ved 80hz her hos meg, slik at de slipper jobbe så hardt i bass.

--
    Thorbjørn

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt noen bilder. Har også testet film, Battleship og Batman - og til filmbruk er jeg veldig fornøyd. Reagerte ikke nevneverdig på mangel av senter heller.

Det spiller overraskende bra til musikk også, men diskant/mellomtone er ikke på høyde med 804s. Det låter rett og slett litt tilbakelent i toppen. Trenger ikke bekymre seg for skarp lyd og lyttetretthet hvertfall. Men det er absolutt levelig, og til prisen er det på ingen måte ueffent!

På bass-siden er jeg svært fornøyd med å ha flyttet ned Epik-subben, synes den spiller bedre enn PV1 på alle måter, og det til en tredjedel av prisen! Enkelte vil kanskje si den ikke er like plasseringsvennlig, men både jeg og kona synes faktisk den var mindre i øyenfallende enn den runde sølvklumpen fra B&W.

Har også fått litt demping av gulvrefleksjon kamuflert som leketeppe til småen (har et stort teppe ved sofaen også)

Ryddig og fin stuekino du har fått deg her Hybris.
    Bruker selv Dali Ikon onwall i stuen.
    Småfolk i hus kombinert med hifi kan virkelige være en utfordring.
    Hadde selv gjerde rundt mine 802 i den gamle leiligheten.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en annen artig liten måling i dag, iom at jeg har flyttet på landet. Sitter her på kvelden og lytter til musikk, og i pausen mellom to låter oppdaget jeg at det var så stille i stua at jeg omtrent fikk "dotter i øra".

Dro fram db-måler, og den viste ca 15dB. I min gamle stue i Oslo (godt isolert, bygget i 2004, men i trafikkert område) hadde jeg typisk 25-30dB. Har sitt å si for lydkvaliteten, og ikke minst et større potensiale til å utnytte den berømte dynamikken i musikken som alle maser sånn om, uten å nødvendigvis spille så høyt at det blør fra øra.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er til deg, Thorbjørn

Hjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder-img_7924-1-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Hybris er mye bedre enn gresk!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi.

Hybris (fra wikipedia): (..)In its modern usage, hubris denotes overconfident pride and arrogance. Hubris is often associated with a lack of humility, though not always with the lack of knowledge(..)

Høres ut som meg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi.

Hybris (fra wikipedia): "(..)In its modern usage, hubris denotes overconfident pride and arrogance. Hubris is often associated with a lack of humility, though not always with the lack of knowledge(..)"

Høres ut som meg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaaa, her hadde jeg ikke vært på et par år nei.

Siden sist har jeg flyttet i nytt hus, anlegget er noenlunde uendret, men har solgt Emotiva og bestilt Lyngdorf SDA 2175. Av estetiske årsaker har bakhøyttalerne blitt byttet til bittesmå hvite Cambridge Minx Min 21. Senter er en av de gamle bakhøyttalerne (Dali Ikon On-wall Mk2), mens frontene fortsatt er Dali Mentor LCR.

Har ingen festlige bilder eller målinger i øyeblkket, men tenkte jeg skulle stikke innom og skrive et par ord pluss se om det hadde tatt seg opp med aktivitet på forumet..

Så hei og hå til gamle kjente
    --
    Thorbjørn

18. Liker Torolan, AndreWerdenskrieg har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Ja det var lenge siden - hyggelig at du gjør comeback
    Det er nok ikke på langt nær samme aktiviteten som før her , men litt skjer det jo.
    Ja du får gi oss en liten oppdatering på tingenes tilstand hos deg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaaaa, årene går, men avforum består?

Jeg har nå vært gjennom noe Audiovectorgreier som jeg var fornøyd med men hadde litt lite trøkk.. Har beholdt senteren, Audiovector SR Super eller noe heter vel den. Ganske stor sak med 2stk 6.5".

Fronter er fortsatt vegghengte grunnet gale unger, men har gått for M&K Sound MP950 som jeg er veldig fornøyd med. Trøkk og godlyd på tross av beskjeden størrelse. Sub er nå Arendal Subwoofer 1, veldig fornøyd med den og. Lyngdorf SDA 2175 som effekt til frontene, Marantz NR1603 til å dra senter+bak. Fortsatt Cambridge Minx Min 21 som bakhøyttalere. Godt fornøyd med oppsettet, som tar lite visuell plass, men spiller fint til både surround og stereo. Dette er altså i "hovedstua". Har også en stort sett ubrukt kjellerstue, som enten blir soverom eller hjemmekino, time will show.

Har også et ganske stort (2.1x1.2 meter) bilde fra Sounds of science på den ene veggen for å dempe litt refleksjoner (4cm tykt + 2cm avstand til veggen bak). beklager mye rot i sofaen på det ene bildet, jeg skylder på de tidligere nevnte gale ungene
    Hjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder-ef57d138-2f35-4d18-9587-c1ec4c85c6d0-jpgHjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder-88dc2081-1bdd-467f-b5b5-7fb42c390f60-jpgHjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder-bilde-jpg
    Sist endret av Hybris; 11-19-2017 kl 09:52
    --
    Thorbjørn

21. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen - lenge siden sist nå ja
    Ja avforum består jo på et vis , men det er ikke rare trafikken ift i storhetstiden , men alltid moro å se at gamle travere fortsatt stikker innom.

Stilrent oppsett dette ja , og alt til sin tid

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •