Hjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 142
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Antar du har plassert den i et førsterefleksjonspunkt? Og er det virkelig 4 cm tykk rockwool i bildet? Sumopix opplyser om at det finnes fire forskjellige dybder på bildene. 2, 4, 6 og 8 cm. Selve abs. platen oppgis å være 2 cm, uansett bildestørrelse, resten er varierende mengde av luft mellom plate og vegg. 2 cm mineralull høres litt lite ut, til den prisen iallefall... Spent på måleresultatet.
    Du har sikkert rett i dette. Førsteprioritet her var strengt tatt å få bildet opp på veggen, at det gikk an å få det med rockwoolplate var sånn sett en bonus.

Sammenlignet med de 8 akustikkplatene jeg allerede har hengt opp har jeg ingen illusjoner om at dette sumopixbildet vil utgjøre den helt store forskjellen.

Bildet er hengt opp midt på bakveggen der sjefen(kona) synes det så best ut.

Bildet er plassert omtrent som på dette bildet, men ca 10cm høyere opp på veggen:
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd du ikke kan ha det lenger ned/rett bak hodet. Jeg hang et par sorte akustikkplater fra GIK på lignende måte som deg, dette gjorde noe med den generelle etterklangen i rommet. Nå er de bak sitteposisjon (min sofa står også rett inn til bakveggen). Dette rydder kraftig opp i lydbildet. Merker også veldig godt at den plagsomme refleksjonen fra bakveggen er borte, øvre mellomtone og diskant skjærer ikke lenger ørene av meg på slitsomme innspillinger.

PS: du får kjøpt plater med bilder fra GIK acoustics og dybden på platen er tykkere enn 2 cm, bare et tips hvis du evt. ønsker å bestille flere i fremtiden.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Synd du ikke kan ha det lenger ned/rett bak hodet. Jeg hang et par sorte akustikkplater fra GIK på lignende måte som deg, dette gjorde noe med den generelle etterklangen i rommet. Nå er de bak sitteposisjon (min sofa står også rett inn til bakveggen). Dette rydder kraftig opp i lydbildet. Merker også veldig godt at den plagsomme refleksjonen fra bakveggen er borte, øvre mellomtone og diskant skjærer ikke lenger ørene av meg på slitsomme innspillinger.

PS: du får kjøpt plater med bilder fra GIK acoustics og dybden på platen er tykkere enn 2 cm, bare et tips hvis du evt. ønsker å bestille flere i fremtiden.
    Som du ser er det panel på nedre halvdel av veggen, så det er ikke så lett å henge bilde der. Rent estetisk vil det heller ikke være gjennomførbart. Dette er primært stue og sekundært lytterom.

Er heldigvis ikke plaget av skarp diskant i dette rommet. Som du ser er sofaen er også rimelig omfangsrik (3.15m lang, relativt bred, fullt av puter og med store utstikkere på begge sider), og det er bevisst valgt et tykt stueteppe. Så det er relativt mye demping rundt lytteposisjon, selv om ikke førsterefleksjon bak er dempet direkte.

Takk for tips ang GIK, kjenner til de.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du har sikkert rett i dette. Førsteprioritet her var strengt tatt å få bildet opp på veggen, at det gikk an å få det med rockwoolplate var sånn sett en bonus.

Sammenlignet med de 8 akustikkplatene jeg allerede har hengt opp har jeg ingen illusjoner om at dette sumopixbildet vil utgjøre den helt store forskjellen.

Bildet er hengt opp midt på bakveggen der sjefen(kona) synes det så best ut.

Bildet er plassert omtrent som på dette bildet, men ca 10cm høyere opp på veggen:
    Thorbjørn, det var ikke pent................det var VELDIG pent !

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Thorbjørn, det var ikke pent................det var VELDIG pent !
    Takk! Den sofaen er bare helt sykt digg. Den er mye større enn den ser ut på bildet. Bildet på veggen er 1 meter bredt. Sofaen er 3.15 bred, så selv om du legger deg langstrak langs veggen der så er det 1 meter til med sofa Og utstikkerne på sidene er jo også rimelig lange og brede.

Vi er stort sett to stykker, og kan da ligge henslengt og se på TV eller lese bok i alle mulige retninger uten å bekymre oss for at den andre får en tåfis oppunder nesa.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Den sofaen er bare helt sykt digg. Den er mye større enn den ser ut på bildet. Bildet på veggen er 1 meter bredt. Sofaen er 3.15 bred, så selv om du legger deg langstrak langs veggen der så er det 1 meter til med sofa Og utstikkerne på sidene er jo også rimelig lange og brede.

Vi er stort sett to stykker, og kan da ligge henslengt og se på TV eller lese bok i alle mulige retninger uten å bekymre oss for at den andre får en tåfis oppunder nesa.
    Ja, slike sofaoppsett i U-form (med rette vinkler) er geniale.
    Vi har det i feriehuset og skal nok få det i stuekinoen hjemme etterhvert. I dag er det 3+2+3 setere i hestesko.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser er det panel på nedre halvdel av veggen, så det er ikke så lett å henge bilde der.
    Jepp, brystpanel er drepern for fornuftige plasseringer av abs. plater i stuer. Ikke dermed sagt at den bedre halvdel lar en henge opp bilder rett bak huet på en "streit" vegg heller. Hehe.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Nytt utstyr

Ja, da har vår lille sneip blitt over 8 måneder, og krabber og reiser seg og er helt rabiat, så gulvstående høyttalere begynte å bli litt slitsomt.

De står med hver sin babygrind rundt seg, men det er jo ingen estetisk vakker løsning i lengden. I tillegg har jeg ikke fått brukt kinorommet mitt noe særlig i det siste, så jeg begynte å fundere på å utvide stuestereoen med surround.

Etter litt forsking fant jeg ut at jeg skulle bytte ut Emotiva forforsterkeren med en liten og nett surroundforsterker som kunne drive bakhøyttalere, og beholde effektforsterkerne til å drive fronthøyttalerne.

Endte opp med å bestille Marantz NR1403:

Så måtte jeg jo ha noen bakhøyttalere da. Først tenkte jeg å være økonomisk, og kjøpe meg Cambridge WS30, men så tenkte jeg nei huffameg, og endte opp med DALI IKON ON-WALL MK2:

Så tenkte jeg at isj, det er jo noe herk med disse gulvstående høyttalerne foran når han ungen krabber rundt og reiser seg og velter alt som finnes. Men De derre IKON On-wall blir kanskje litt traust å ha foran da? Så endte visst opp med Dali Mentor LCR.

Så da blir nytt oppsett i stua som følger:
    For/Surroundforsterker: Marantz NR1403
    Effektforsterkere til frontene: 2stk Emotiva UPA-1
    Fronthøyttalere: Dali Mentor LCR
    Bakhøyttalere: Dali Ikon On-Wall MK2
    Subwoofer: B&W PV1

Flytter også TVen fra kinorommet ned (Philips 55PFL7606T 55" Full HD/3D TV).

Den verste hifinerdingen settes dermed på vent et par år, men har tro på at Dali Mentor LCR skal levere greit. Skal få slengt ut et par bilder og lytteinntrykk når jeg får alt i hus.

Et par strøkne B&W 804s er til salgs for de som måtte være interessert.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vent til han blir 1,5 år og synes det er ineteressant med alt lys og knapper.
    Spesielt når han finner ut at ved å trykke den og den knappen, så forsvinner/kommer det og det lyset.

Mistet tellingen på antall ganger jeg hører på musikk mens jeg gjør noe annet, så pluteselig forsvinner lyden. Da har knerten slått av forsterkeren, og sitter og flirer og storkoser seg..:-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    Bare vent til han blir 1,5 år og synes det er ineteressant med alt lys og knapper.
    Spesielt når han finner ut at ved å trykke den og den knappen, så forsvinner/kommer det og det lyset.

Mistet tellingen på antall ganger jeg hører på musikk mens jeg gjør noe annet, så pluteselig forsvinner lyden. Da har knerten slått av forsterkeren, og sitter og flirer og storkoser seg..:-D
    Ja, han har vært bortom forsterkeren allerede, rakk å skru volumkontrollen til rundt kl 01 før jeg rakk bort. Han skvatt bra når 804s og 2stk 200W monoblokker reagerte på volumendringen kan du si (fattern skvatt vel litt han også)
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har vår lille sneip blitt over 8 måneder, og krabber og reiser seg og er helt rabiat, så gulvstående høyttalere begynte å bli litt slitsomt.

De står med hver sin babygrind rundt seg, men det er jo ingen estetisk vakker løsning i lengden. I tillegg har jeg ikke fått brukt kinorommet mitt noe særlig i det siste, så jeg begynte å fundere på å utvide stuestereoen med surround.

Etter litt forsking fant jeg ut at jeg skulle bytte ut Emotiva forforsterkeren med en liten og nett surroundforsterker som kunne drive bakhøyttalere, og beholde effektforsterkerne til å drive fronthøyttalerne.

Endte opp med å bestille Marantz NR1403:

Så måtte jeg jo ha noen bakhøyttalere da. Først tenkte jeg å være økonomisk, og kjøpe meg Cambridge WS30, men så tenkte jeg nei huffameg, og endte opp med DALI IKON ON-WALL MK2:

Så tenkte jeg at isj, det er jo noe herk med disse gulvstående høyttalerne foran når han ungen krabber rundt og reiser seg og velter alt som finnes. Men De derre IKON On-wall blir kanskje litt traust å ha foran da? Så endte visst opp med Dali Mentor LCR.

Så da blir nytt oppsett i stua som følger:
    For/Surroundforsterker: Marantz NR1403
    Effektforsterkere til frontene: 2stk Emotiva UPA-1
    Fronthøyttalere: Dali Mentor LCR
    Bakhøyttalere: Dali Ikon On-Wall MK2
    Subwoofer: B&W PV1

Flytter også TVen fra kinorommet ned (Philips 55PFL7606T 55" Full HD/3D TV).

Den verste hifinerdingen settes dermed på vent et par år, men har tro på at Dali Mentor LCR skal levere greit. Skal få slengt ut et par bilder og lytteinntrykk når jeg får alt i hus.

Et par strøkne B&W 804s er til salgs for de som måtte være interessert.
    Litt forandringer da ja , men dette kan nok komme til å bli riktig bra det - stilrent og forhåpentligvis velspillende også
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 804s solgt og avlevert til ny eier, håper han blir fornøyd.

Grubler også litt på om jeg skal flytte en av Epik Legend-subbene fra hjemmekinoen ned og selge B&W PV1-subben. Får ta ned en og teste. Fortsettelse følger..
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Emotiva forforsterker og B&W PV1 kastet ut, og 804s solgt.

En stk Epik Legend sub er flyttet ned, og Dali Mentor LCR montert på frontvegger og Dali Ikon On-Wall MK2 montert på bakvegg. På forforsterkerens plass har det altså dukket opp en Marantz NR1403.

Lydkvaliteten har nok gått ned, men anleggets WAF-faktor har gått opp. Ble nesten litt tomt uten fronthøyttalere på gulvet.

Førsteinntrykket av lyden var at det var helt greit, men noe tilbakelent diskant og litt grøtete bass. Jeg har jo aldri hatt Audyssey-basert forsterker før, så etter litt hodekløing og surfing på nettet fant jeg ut at den dels hadde satt frontene til large og dels fyrte på med altfor mye bass med Dynamic EQen.

Etter å ha justert dette ved å sette fronter til small, dele ved 80hz og skru ned Audyssey Reference Offset level så Dynamic EQ ikke kompenserte så kraftig låt det langt bedre. Faktisk imponert over basskorrigeringen til Audyssey. Jeg innser at jeg har brukt en god del tid på manuell justering av lyd for å få house curve, som Audyssey fikser nesten rett ut av boksen.

Dali Mentor LCR spiller naturligvis ikke like godt som 804s i stereo, men til å være en helt annen prisklasse og attpåtil vegghengt låter det slett ikke verst. Filmlyd er ikke testet ut enda, det + bilder av oppsettet kommer forhåpentligvis snart!
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsteprioritet her var strengt tatt å få bildet opp på veggen, at det gikk an å få det med rockwoolplate var sånn sett en bonus.
    Har også kjøpt et slik bilde og reagerte umiddelbart på at duken/lerretet er bortimot potte tett. Ikke mye lydtransparens altså, og "dokumentasjonen" fra Sumopix viser også at mye av lyden reflekteres slik at akustikkplata ikke får gjort jobben sin.

Greier du å blåse gjennom duken?

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-tett-duk.html

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Har også kjøpt et slik bilde og reagerte umiddelbart på at duken/lerretet er bortimot potte tett. Ikke mye lydtransparens altså, og "dokumentasjonen" fra Sumopix viser også at mye av lyden reflekteres slik at akustikkplata ikke får gjort jobben sin.

Greier du å blåse gjennom duken?

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-tett-duk.html
    Tja, hvordan skal jeg få testet det? Jeg greier ikke å blåse gjennom hele bildet hvertfall, det er jo tross alt relativt tykt, og selve lyddempingsmaterialet er også ganske tett.

Men er enig i at duken virker tett, ja.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ihvertfall ingen problemer med å blåse gjennom høytalerstoffet jeg har trukket mine selvproduserte rammer med 5cm rockfon+3 cm luft med. Blåser vel ikke igjennom selve akustikkplata, vil tro at når man blåser mot noen få kvadratcentimeter har lufta fin mulighet til å fordele seg bak duken og strømme ut igjen via at mange ganger større område. Poenget er uansett at det ikke går med bildet fra Sumopix, og at det går fint med de egenproduserte.

Ikke for det, jeg har faktisk bestilt bilde nr. 2 allerede til tross for at jeg anser at det har begrenset verdi som akustisk tiltak. Visuelt er kvaliteten helt fin-fin

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Da har jeg tatt noen bilder. Har også testet film, Battleship og Batman - og til filmbruk er jeg veldig fornøyd. Reagerte ikke nevneverdig på mangel av senter heller.

Det spiller overraskende bra til musikk også, men diskant/mellomtone er ikke på høyde med 804s. Det låter rett og slett litt tilbakelent i toppen. Trenger ikke bekymre seg for skarp lyd og lyttetretthet hvertfall. Men det er absolutt levelig, og til prisen er det på ingen måte ueffent!

På bass-siden er jeg svært fornøyd med å ha flyttet ned Epik-subben, synes den spiller bedre enn PV1 på alle måter, og det til en tredjedel av prisen! Enkelte vil kanskje si den ikke er like plasseringsvennlig, men både jeg og kona synes faktisk den var mindre i øyenfallende enn den runde sølvklumpen fra B&W.

Har også fått litt demping av gulvrefleksjon kamuflert som leketeppe til småen (har et stort teppe ved sofaen også)

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent, Thorbjørn.
    Men henger ikke de "frontene" litt høyt?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Pent, Thorbjørn.
    Men henger ikke de "frontene" litt høyt?
    Diskantene er over ørehøyde hvis man sitter i sofaen ja, men litt av vitsen her var å unngå små klåfingrede vesen, så hvis jeg hadde hengt de 50cm over gulvet hadde litt av poenget forsvunnet. Er dessverre ikke slik at det kun er de audiofile vurderingene som styrer konfigurasjonen lenger.

Det er noe mer diskant hvis man reiser seg opp, så det er klart at plasseringen forklarer noe av den tilbakelente diskanten, men opplever det samme (bare noe mindre grad) selv om jeg står.

Dali skryter jo av at det er god spredning og ikke så sweetspot-sensitivt dette opplegget her (både dome og bånddiskant), og det fungerer fint i praksis også.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha- smart tenkt. Ellers er du vel i situasjonen "Hjelp, AV Nanny 911".........

Er en del år siden jeg var der, så det er nok fortrengt.

Men du kunne tilte dem litt nedover med en kloss mellom vegg og høyttaler i feste oppe. Men om det ikke er noe problem, så er det penere å ha dem i lodd parallellt med veggen.

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •