Hjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 142
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    De bruker 5 cm med mineralull. Det vil ha samme effekt som rockfon industrial/rockwool akustikkplater. Så de vil virke bra til å dempe diskant og mellomtone. De fra sumopix er i tynneste laget IMO (vil stort sett bare dempe i diskanten), og de bruker et print som kan reflektere noe. GIK Acoustics har også noen som vil fungere meget bra.

Veldig flott stue Hybris. Skikkelig lekkert. Du har ikke vurdert å sette frem en lyttestol foran sofaen ved kritisk lytting?
    Jeg har jo planer om å bestille opp 8stk dempeplater fra vicoustic i tillegg til sumopixbildene, så vi får se om ikke totalen gir et tilfredsstillende resultat.

Takk for stue-skryt, vi er blitt veldig fornøyde selv etterhvert! Angående lyttestol så har det vel strengt tatt ikke vært vurdert enda. Foreløpig låter det hyggelig i sweetspot i sofaen, dog med et forsiktig minus på noe mye gjenklang/info i toppen.

Får vurdere lyttestol etterhvert. Ellers så er jo et eget hjemmekinorom med mye tyngre demping på gang, jeg har et forsiktig håp om at det kan bli hyggelig å høre på stereo der også, mens fruen sitter nede og ser på Paradise Hotel eller noe. Eventuelt at hun forvises til kinorommet mens jeg sitter nede.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott stue og målingene ser jo ganske bra ut :-D

Er det Antimode 8033S du bruker for å koble til sub?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Flott stue og målingene ser jo ganske bra ut :-D

Er det Antimode 8033S du bruker for å koble til sub?
    Hei, Jeg har 8033C. Det er mer eller mindre det samme, bare at 8033S har stereo inn/utganger mens 8033C har mono.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott stue og pene frekvens-kurver:-D

Virker å vere ei potent lita "kule" den suben ja!

Antimoden gjør en hederlig jobb også hos meg - en genial sak spør du meg!

Man skulle hatt noe lignende til basselementene i frontene også:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Flott stue og pene frekvens-kurver:-D

Virker å vere ei potent lita "kule" den suben ja!

Antimoden gjør en hederlig jobb også hos meg - en genial sak spør du meg!

Man skulle hatt noe lignende til basselementene i frontene også:-D
    Ja, kjøper du en surroundforsterker med de tøffeste audyssey-variantene så har du vel egentlig det, usikker på hvor konfigurerbare de er i etterkant.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja, kjøper du en surroundforsterker med de tøffeste audyssey-variantene så har du vel egentlig det, usikker på hvor konfigurerbare de er i etterkant.
    Ja har fundert litt på det etterhvert !

Vurderer ny receiver når prisene begynner å falle på de nye modellene,men er neimen ikke sikker på hva jeg skal gå for

Denon får jo mye skryt på området, men den tiltaler meg dessverre ikke!

Onkyo virker til å ha for mye småtull med sine modeller!

Marantz er jeg veldig nysgjerrig på - en veldig lekker sak,men det virker som den har hengt litt etter på hvilke Adyssey varient den tilbyr!

Yamaha 3067 har jeg prøvd,og den spilte veldig bra i Pure direct,og hadde gode manuelle innstillinger,men "mistet mye" med RK innkoblet synes jeg!

Er egentlig veldig fornøyd med Pioneer,men det er irriterende at man ikke kan justere noe særlig under 63 hz!

Får se hva de nye modellene kommer med etterhvert som dem dukker opp!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Jeg har 8033C. Det er mer eller mindre det samme, bare at 8033S har stereo inn/utganger mens 8033C har mono.
    Mulig svaret gir seg hvis jeg søker opp og leser manualen til 8033C men hvordan har du koblet dette? Enten L- eller R-kanal til sub?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Mulig svaret gir seg hvis jeg søker opp og leser manualen til 8033C men hvordan har du koblet dette? Enten L- eller R-kanal til sub?
    Hei, har du en surroundforsterker så er det bare å koble antimode til subutgangen på forsterkeren, og så koble subben til antimode.

Jeg har en stereoforsterker (Electrocompaniet ECI-4) i dette oppsettet, men den har en pre-out (for tilkobling av ekstern effektforsterker). Denne gir signal ut som følger volumet man har stilt inn på forsterkeren, og er dermed helt perfekt for tilkobling av sub.

Så jeg har en y-leddet phonokabel (to-til-en) som er koblet til L+R fra preout på forsterkeren. fra denne går det en mono RCA-kabel som går inn i Antimode, og så en tilsvarende kabel derfra til subben.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli riktig så flott dette. Jeg er jo skikkelig 804S fan også.
    Finnes det en antimode modell som tar for 2 subber ?
    Har jeg forstått det riktig, så er denne temmelig genial siden den kan dempe andre frekvenser for å komme nærmere den laveste dippen--i stedet for å øke dippen for å kompensere og så risikere å overbelaste subben ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Begynner å bli riktig så flott dette. Jeg er jo skikkelig 804S fan også.
    Finnes det en antimode modell som tar for 2 subber ?
    Har jeg forstått det riktig, så er denne temmelig genial siden den kan dempe andre frekvenser for å komme nærmere den laveste dippen--i stedet for å øke dippen for å kompensere og så risikere å overbelaste subben ?
    Mener å ha lest at du kan koble to subber til en antimode.

Tja, såvidt jeg kan forstå basert på de før/etter grafene jeg har sett på mine egne oppsett så både reduserer den peaker men også eliminerer dipper til en viss grad. Men i praksis blir gjerne nivået noe redusert etter at den har gjort jobben (da er det bare å justere opp igjen på subben).

Men hadde den eliminert samtlige dipper, og du så skrur volumet opp igjen til samme nivå, vil den jo i praksis ha løftet peakene og stjålet headroom.

Den jobber forøvrig med fase og tid også, så det kan hende den bruker dette også, ikke bare EQ til å redusere dippene. Den har også egne funksjoner "lift 25" (løfter 15-25hz) og "lift 35" (løfter 25-35hz) som øker bunnen. Lift 25 er aktivt hos meg nå, og er noe av grunnen til at jeg har såpass bra frekvensrespons i bunnen.

Aktiverer du denne moden stjeler det potensielt noe headroom.

Med og uten antimode (grønn er med), her ser du at dippen ved 45hz fortsatt er tilstede, som støtter din teori om at den ikke løfter diper noe særlig:

Resultatet blir uansett svært bra, den lille boksen er vel verdt prisen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en pakke med 8stk Vicoustic Premium Cinema Round (hvite) bestilt til stuen.

Ser ut til å være noen ukers leveringstid, så tar litt tid før resultat og målinger følger på.

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten oppdatering

Har vært veldig fornøyd med lyden i ECI-4, men den er nok bittelitt svak til å drive 804s i den store stuen min, og i tillegg har den et eller annet kontaktproblem som kommer og går i den ene kanalen som jeg ikke har funnet ut av. Forsterkeren er derfor lagt ut til salg, og til helgen skal jeg hente et Emotiva-sett, bestående av to stk UPA-1 monoblokker og en USP-1 forforsterker.

Ellers har Vicoustic dempeplatene kommet, såvidt jeg fikk esken inn i bilen. Bestilte de hos ehed.no, som drives av en fleksibel og hyggelig kar - tomler opp!

Håper jeg får satt av tid til å montere opp disse i stuen snart, i så fall følger oppdaterte bilder av dette, og naturligvis målinger før og etter.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært veldig fornøyd med lyden i ECI-4, men den er nok bittelitt svak til å drive 804s i den store stuen min, og i tillegg har den et eller annet kontaktproblem som kommer og går i den ene kanalen som jeg ikke har funnet ut av. Forsterkeren er derfor lagt ut til salg, og til helgen skal jeg hente et Emotiva-sett, bestående av to stk UPA-1 monoblokker og en USP-1 forforsterker.

Ellers har Vicoustic dempeplatene kommet, såvidt jeg fikk esken inn i bilen. Bestilte de hos ehed.no, som drives av en fleksibel og hyggelig kar - tomler opp!

Håper jeg får satt av tid til å montere opp disse i stuen snart, i så fall følger oppdaterte bilder av dette, og naturligvis målinger før og etter.
    Dette blir spennende - til og med "den firbente" er nysgjerrig ser jeg

Blir artig å høre hva du synes om Emotiva også !

Har så vidt snakket med Morten hos EHED jeg også,og det virker som en veldig hyggelig,og kyndig person - skal ikke se bort fra at jeg også avlegger han et besøk en dag jeg får tid!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vicoustics dempeplater montert

Da er platene på plass - om ikke annet så ser det jo ganske tøft ut (blir spennende å se om kona synes det samme når hun kommer hjem fra jobb )..De er montert tettest i midten med stadig større avstand utover mot veggene på begge sider.

Ikke så lett å ta et skikkelig bilde av alle 8 for en stakkar uten skikkelig vidvinkel, så det måtte bli to bilder:

Når det gjelder effekten så ble det vel så bra man kunne håpe på med tanke på at dette jo er plassert på en måte som gir en generell reduksjon i gjenklang i rommet (ment å bidra til bedre forhold både for musikklytting men også tale/fest/middag i rommet). Hva gjelder stereoanlegget er ikke dette plassert spesifikt for å ta første eller andre-refleksjon, men vil snarere fange opp senere refleksjoner, noe man også ser på målingene.

RT60 (før og etter montering av vicousticsplatene), her ser man at vi har fått redusert gjenklangstiden med ca 0.1s spesielt oppover i frekvensregisteret:

Så en ETC (Energy vs Time) måling, zoomet inn på de første 50ms etter instruksjon fra Orso eller hvem det nå var Grønt er med plater, rødt uten - her ser man at platene ikke fanger opp så mye førsterefleksjoner, men fra 30ms og ut begynner man å se at det er mindre informasjon enn før, så senere refleksjoner er mer dempet enn før om jeg tolker dette riktig.

Moro for unga!
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thorbjørn, det var jo veldig flott!!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Etter å ha lyttet i kveld konkluderer jeg med at det låter bra også! Det låter fortsatt åpent og stort, men opplever ikke lenger at det er noe overflødig data i diskantområdet (hvilket jeg gjorde når det var litt skrinnere møblert her), nå er det bare velstand.

På papiret er vel gjenklangstiden fortsatt noe høyt, men det låter åpent og fint! Mulig behovet for ytterligere demping er tilstede hvis man spiller høyere, men jeg pleier sjelden å våge meg over 75dB i peak når jeg lytter.

Gjenstår noen akustikkdempede bilder fra sumopix på bakvegg også, så byrjar det vel å bli klart.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke minst ble det jo ganske stilig Vi har en del gjenklang i stua, og resultatet er at all lyd blir støy. Bare å se Dagsrevyen er slitsomt. Så generell reduksjon av klang er definitivt ikke bortkastet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Electrocompaniet ECI-4 solgt til en hyggelig fyr som forhåpentligvis får skikk på den.

Nå er en gammel integrert Sony forsterker inne som vikar, men jeg tror ikke den er helt happy med stor stue og 804s. Ble litt blodfattig.

På søndag skal jeg hente Emotiva forforsterker- og monoblokksett.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye som skjer i min lille verden om dagen, så dessverre dårlig med oppdateringer.

Nå har jeg hvertfall fått to Emotiva UPA-1 monoblokker i hus, kombinert med en Emotiva USP-1 forforsterker - og er fornøyd med dette oppsettet.

Har også avsluttet prosessen med å dempe rommet med tilfredsstillende resultat, siste tiltak var et 100x70cm bilde på bakveggen med 4cm rockwool akustikkplate (fra sumopix.com). Måling av dette kommer etterhvert.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også avsluttet prosessen med å dempe rommet med tilfredsstillende resultat, siste tiltak var et 100x70cm bilde på bakveggen med 4cm rockwool akustikkplate (fra sumopix.com). Måling av dette kommer etterhvert.
    Antar du har plassert den i et førsterefleksjonspunkt? Og er det virkelig 4 cm tykk rockwool i bildet? Sumopix opplyser om at det finnes fire forskjellige dybder på bildene. 2, 4, 6 og 8 cm. Selve abs. platen oppgis å være 2 cm, uansett bildestørrelse, resten er varierende mengde av luft mellom plate og vegg. 2 cm mineralull høres litt lite ut, til den prisen iallefall... Spent på måleresultatet.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •