Hjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 142
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer så mye med ny flott stue og boltre deg i:smile:

Virkelig intressant å følge med på dette - artig å se hvordan ting endrer seg etterhvert som møbler og "ting og tang" kommer på plass!

Tror ikke jeg har sett lignende målinger før,så dette er absolutt både intressant og lærerikt!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Gratulerer så mye med ny flott stue og boltre deg i:smile:

Virkelig intressant å følge med på dette - artig å se hvordan ting endrer seg etterhvert som møbler og "ting og tang" kommer på plass!

Tror ikke jeg har sett lignende målinger før,så dette er absolutt både intressant og lærerikt!
    Takk, og hyggelig å høre.

Jeg har nå fått fornuftig pris på 8stk 90x90cm lydabsorbenter fra www.soundab.se, så kommer til å kjøpe dette. 6stk av disse vil brukes i den aktuelle stuen, så da får vi etterhvert se hvilken effekt dette får.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager få oppdateringer, hifibudsjettet litt på pause i påvente av leilighetssalg.

I mellomtiden har jeg hørt endel på anlegget - og synes det låter åpent og flott i den store stuen, til tross for at målinger viser ganske høy gjenklang.

Det blir interessant å se om absorbenter bare vil fokusere lyden, eller om de også vil redusere følelsen av åpenhet (håper ikke det siste).

Hva gjelder absorbenter er nå planen 8-10 plater med Vicoustic Premium Cinema Round:

Jeg håper også å få fingrene i en brukt B&W PV1 subwoofer.

Stay tuned.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Det blir interessant å se om absorbenter bare vil fokusere lyden, eller om de også vil redusere følelsen av åpenhet (håper ikke det siste).
    Ja kjempe interessant, da jeg går med planer selv på demping.
    Men før det oppussing av huset.. Holder på med badet som første rom, og neste blir vel gang nede og oppe, så kanskje er det stuen som nr 3 8)

Drives du godt på landet? Litt deilig å sitte ute med kaffikoppen tenker jeg?
    :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering, nå har det sneket seg inn en liten B&W PV1 i et hjørne av stua her. Bare grovjustert den, slengt den i hjørnet og delt på 45hz. Spiller tørt og fint men spørs om vi må koble opp Antimode muligens. Skal måle og finjustere til uken, da blir det frekvensgraf-bonanza i tråden her

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering, nå har det sneket seg inn en liten B&W PV1 i et hjørne av stua her. Bare grovjustert den, slengt den i hjørnet og delt på 45hz. Spiller tørt og fint men spørs om vi må koble opp Antimode muligens. Skal måle og finjustere til uken, da blir det frekvensgraf-bonanza i tråden her

Spennende sak:-D

Var ikke så mye info å finne om den - er den helt ny?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, B&W PV1 har vært på markedet en stund den (http://www.bowers-wilkins.eu/Speaker...fers/PV1.html).

Er en ganske stor kule med 2stk 8" og en 500W ice-forsterker. Koster 13-14k ny, men denne er kjøpt pent brukt (2 år gammel).

Faktisk kommer det en ny versjon med DSP ganske snart, PV1D.(B&W PV1D Subwoofer | Hi-Fi Klubben)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, B&W PV1 har vært på markedet en stund den (http://www.bowers-wilkins.eu/Speaker...fers/PV1.html).

Er en ganske stor kule med 2stk 8" og en 500W ice-forsterker. Koster 13-14k ny, men denne er kjøpt pent brukt (2 år gammel).

Faktisk kommer det en ny versjon med DSP ganske snart, PV1D.(B&W PV1D Subwoofer | Hi-Fi Klubben)
    Åja missforsto litt jeg da - det var den siste der jeg så på inne på Hifi-klubben sine sider,som det var lite info om!

Uansett en spennende og lekker sak

Skal den kun brukes til musikk,i stereo-oppsett denne eller?

Går den dypt også?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Åja missforsto litt jeg da - det var den siste der jeg så på inne på Hifi-klubben sine sider,som det var lite info om!

Uansett en spennende og lekker sak

Skal den kun brukes til musikk,i stereo-oppsett denne eller?

Går den dypt også?
    Ja, kun til musikk/stereo. Ja, den går ganske dypt i følge speken hvertfall, har ikke fått målt her enda, og ikke hørt noe særlig på musikk heller, brukt mesteparten av dagen på å rydde i huset + klippe plen

Men deler den ved 45hz nå og den gir da endel lyd fra seg, så høres ut som om den går tålelig dypt. Burde være mulig å få en grei frekvensrespons ned til rundt 20hz, håper jeg.

Har plassert den i hjørne også for å få mest mulig effekt, det er jo ikke verdens største sub, og stuen er stor - så vi får se om det holder mål. Er uansett ikke meningen å spille gjeddehøyt her nede, tordenværet skal hjemmekinorommet få stå for.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Boom Boom Boom Boom.

Yes, da har Onkel Thorbjørn vært fremme med dB-måleren igjen..

Siden sist er altså B&W PV1 kommet i hus, og etter litt testing ble det også tydelig at vår gamle venn Antimode 8033 måtte hjelpe til litt for å komme i mål.

Og du og du for en lyd det ble. Jeg forstår enkelte kritikere som mener PV1 ikke kan produsere Colosseum-trykk til film, men for kontant, dyp bass til musikk må jeg si jeg er imponert.

Den er altså parret opp med B&W 804s, og subben er delt så lavt som det gikk, nærmere bestemt ved 40hz. Som man ser av grafene ruller strengt tatt ikke 804s av før ved rundt 35hz. PV1 henger med på ønsket nivå ned til 20hz.

Kort oppsummert er det nå godbass i stua! Neste trinn på programmet blir å få roet ned toppen litt med akustisk behandling av rommet (blir nok noen uker til).

Se neste post for grafer av bassgjengivelsen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatkurve med PV1 korrekt justert, plassert i venstre fronthjørne, delt på 40hz og med Antimode koblet til - Grafen viser bassrespons 20-200hz målt opp mot ønsket housecurve (+7dB fra 30hz og ut)

Så litt historikk på veien dit:

Her ser vi endelig resultat sett opp mot B&W 804s uten sub:

Her ser vi endelig resultat sett opp mot 804s + PV1 men uten Antimode, se spesielt hvor mye dypere den går etter at Antimode har reddet dagen:

Her ser vi endelig resultat sett opp mot 804s + XTZ 10" i min gamle stue (antimode tilkoblet i begge tilfeller), PV1 går tydelig dypere enn XTZ, med forbehold om at plassering + rom naturligvis kan spille inn:
    --
    Thorbjørn

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med en bokstavelig talt; kanon-kule av en sub

Skal xtz'n over i kinoen eller skal du bruke begge sub'ene i stereo?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Grattis med en bokstavelig talt; kanon-kule av en sub

Skal xtz'n over i kinoen eller skal du bruke begge sub'ene i stereo?
    Takk takk

XTZen jeg hadde var en 99W10.16 10", den er solgt.

Tanken for hjemmekinoen i øyeblikket er å kjøpe inn to storebrødre, nærmere bestemt 2stk XTZ 99W12.16
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen bilder av stuen også, begynner å se folkelig ut. Den observante leser ser at bildene bare er satt opp midlertidig, ikke hengt opp enda. Det over sofaen skal lages på nytt med akustisk materiale. Skal også opp noe tilsvarende ved spisestuen for å dempe refleksjoner ifm. samtale rundt bordet.

Spisestue med god plass til 8 personer, 10 går hvis man vil:

Romslig sofakrok (og peis til venstre):

..også stereoen da, Subben synes så vidt bak venstre høyttaler. Kablene skal stiftes til veggen etterhvert:
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Ellers er det jo litt interessant å se at stor stue spiser mye lyd. Klokka 12 på volumet på ECI-4 er på ingen måte ubehagelig høyt. Nå er dette anlegget for å nyte godmusikk i sofakroken, ikke Prodigy med huset fullt av folk - men jeg kjenner at det effektmessig er helt på grensen av greit..
    --
    Thorbjørn

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen stue og flott anlegg! Jeg er selv på husjakt, og det er morsomt å ta seg selv i å vurdere hvor høyttalere, tv osv. kommer mest til sin rett - på hver eneste visning. Interessant er også det du nevner med bilder av akustisk materiale. Jeg har tenkt tanken å investere i noe slikt, og for en stuekino (som det vil bli for meg) er det jo ikke bare å smelle opp akustikkplater uten videre. Bildemodellene er derfor spennende. Har du noen erfaring med noe slikt fra før med tanke på hvor effektiv det fungerer ol.? Jeg tenkte konkret på noe fra disse: Print acoustic - Ljudabsorbenten med foto motiv

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Pen stue og flott anlegg! Jeg er selv på husjakt, og det er morsomt å ta seg selv i å vurdere hvor høyttalere, tv osv. kommer mest til sin rett - på hver eneste visning. Interessant er også det du nevner med bilder av akustisk materiale. Jeg har tenkt tanken å investere i noe slikt, og for en stuekino (som det vil bli for meg) er det jo ikke bare å smelle opp akustikkplater uten videre. Bildemodellene er derfor spennende. Har du noen erfaring med noe slikt fra før med tanke på hvor effektiv det fungerer ol.? Jeg tenkte konkret på noe fra disse: Print acoustic - Ljudabsorbenten med foto motiv
    Ingen tidligere erfaring med akustiske bilder bortsett fra noen jeg snekret selv, de hadde svært begrenset effekt. jeg skal kjøpe fra sumopix til denne stuen, og kommer til å måle / vurdere eventuell effekt og dele her, så da får du en tilbakemelding da om ikke før
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig noen fine kurver her på forumet, det begynner å bli lenge siden sist Dette ser jo unektelig bra ut. Ser at du sverger til å bruke Antimode, og det er nesten så jeg blir litt nysgjerrig på å teste en sånn dings.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Endelig noen fine kurver her på forumet, det begynner å bli lenge siden sist Dette ser jo unektelig bra ut. Ser at du sverger til å bruke Antimode, og det er nesten så jeg blir litt nysgjerrig på å teste en sånn dings.
    Jeg var litt usikker på om jeg skulle bruke dette i stuen, spesielt siden jeg regnet med å dele suben veldig lavt (siden det er en ren stereoforsterker og jeg ikke får kjørt highpass-filter på høyttalerne). Jeg var derfor usikker på hvilken effekt det ville ha.

Men både kurver og lytteinntrykk taler veldig sterkt for at antimode er et nyttig tillegg også i et rent stereooppsett! En jevnere kurve låter rett og slett bedre og ryddigere (det låter også riktig på et større utvalg innspillinger), og når man i tillegg får strekt frekvensresponsen i bånn ganske mye så er det jo julaften og bursdag på en gang.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Bildemodellene er derfor spennende. Har du noen erfaring med noe slikt fra før med tanke på hvor effektiv det fungerer ol.? Jeg tenkte konkret på noe fra disse: Print acoustic - Ljudabsorbenten med foto motiv
    De bruker 5 cm med mineralull. Det vil ha samme effekt som rockfon industrial/rockwool akustikkplater. Så de vil virke bra til å dempe diskant og mellomtone. De fra sumopix er i tynneste laget IMO (vil stort sett bare dempe i diskanten), og de bruker et print som kan reflektere noe. GIK Acoustics har også noen som vil fungere meget bra.

Veldig flott stue Hybris. Skikkelig lekkert. Du har ikke vurdert å sette frem en lyttestol foran sofaen ved kritisk lytting?

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •