Hjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 142
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg målt forskjellen mellom ny og gammel sofa. RT60 viser ytterligere reduksjon i gjenklangstid(lilla gammel sofa og grønn ny):

Her er fossefall før og etter som separate bilder da de var såpass like at å legge de oppå hverandre ikke ga så mye mening, pluss at den nye går opp til 4khz. Grønn er ny. Er nå noe støy både ved 40, 50 og 120hz - er endel støy ute nå så mulig det er bakgrunnsstøy, iallefall 120hz.

Hva 50hzen var har jeg ikke funnet ut av enda, det var ikke strømforsyningen til laptopen, den er fortsatt der når laptopen er på batteridrift.

Ny sofa:

Gammel sofa:

Senere i kveld kommer måling med stueteppe, den er jeg spent på selv - burde gjøre ganske stor forskjell kontra parkett.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende.. :wink:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd Står måleutstyr på nøyaktig samme sted hver gang?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Artig tråd Står måleutstyr på nøyaktig samme sted hver gang?
    Ja, med unntak av akkurat på de to foregående målingene, da målingen foregår i "sweetspot" oppi sofaen, og nå er jo sofaen byttet ut. Men de to første målingene var på samme sted, og alle målingene fremover (inkludert "ny sofa" målingen) vil være på samme sted.

Gjenklangsmåling er forøvrig ikke like følsom for eksakt plassering som responsmåling.

Her er frekvensrespons i bassen mellom gammel og ny sofa. Her er en rekke mindre forskjeller, men de kan like gjerne være fordi plasseringen ikke er helt lik som at det er påvirket av bytte av sofa, derfor tok jeg ikke med denne.

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt teppe

Vi nærmer oss sakte men sikkert akseptable målinger. Men nå er det ikke så mye mer enn bilder på veggene igjen før vi må til med mer direkte akustiske tiltak, da stuen snart er ferdig møblert.

Så det ser ikke ut til at vi kommer helt i mål med bare møbler i denne stuen, her må det akustiske tiltak til. Det var som forventet, og gjør at vi kan kose oss med å måle resultatet av det også etterhvert

Jeg kommer til å kjøpe bilder på lerret med støydemping fra sumopix, så får vi en test av hvor bra de funker også, for de som vurderer de. Disse kommer til å plasseres på bakvegg og ved spisebordet (for å bedre akustikken når man har mange til bords).

Her er målinger med stueteppe. Grønt er med teppet, Rødt uten.
    RT60:

Waterfall:

Litt sammenligningsgrunnlag fra en "vanlig" stue, altså hva vi sikter mot - her er siste målinger i denne stuen sett opp mot målinger fra i fjor høst fra min forrige stue, som hadde greie gjenklangstider(grønt er den nye stuen, rødt er gammel stue):

RT60 (på den positive siden ser vi at her i den nye stuen er gjenklangstiden langt lavere dypt i bassen, hvor det var problemer med stående bølger i den gamle stuen, noe det er i de fleste mindre stuer):

Waterfall (her ser vi tydelig på den grønne grafenat det tar lenger tid for lyden å dø ut oppover i frekvensene):

EDIT: For de som har generelle spørsmål rundt dette eller målingene så er det bare å fyre løs, så skal jeg forklare etter beste evne, med forbehold om at jeg aldeles ikke er noen ekspert rundt emnet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rt60

Tenkte jeg bare kort skulle forklare hvorfor jeg fokuserer mest på RT60 (Reverberation - Wikipedia, the free encyclopedia) -målingene og hva disse betyr.

Disse er svært enkle å lese/tyde fremfor et waterfall da de gir veldig rene og pene grafer, og hva de viser er rett og slett hvor lang tid det tar for lyden (med andre ord ekkoet av lyden) å dempes med 60dB i forskjellige frekvenser.

Det er altså ikke bare gjenklang, punktum - men gjenklang ved forskjellige deler av frekvensområdet. I målingene jeg poster representerer hvert "trinn" i RT-60 målingen 1/3 av en oktav.

Dette viser altså gjenklangstiden ganske tydelig, men hva ser vi etter / er vi ute etter?

Jo, det vi ønsker oss er at ekkoet/gjenklangen synker ned under rommets støygulv (den laveste lyden vi kan høre over bakgrunnsstøyen i rommet) innen en gitt tid. Til våre stuer og lytterom ønsker vi at dette skal være relativt lavt, typisk 0.3-0.4 sekunder. Dette gir hyggelige forhold for musikkgjengivelsen, og gir også en god akustikk i rommet for tale og festlig lag.

Jo større rommet er, jo vanskeligere er dette å oppnå. Denne tråden omhandler et rom på 45kvm, i tråden min om hjemmekinorommet mitt (http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ghlight=hybris) kommer jeg til å vise tilsvarende målinger (dog ikke så stegvis). Det er på kun 10kvm, så vi vil nok se at jeg langt enklere oppnår ønsket gjenklangstid der.

NB: Husk at vi sa at RT60 viser hvor lang tid det tar å dempe 60dB. Hvis vi vanligvis lytter ved 60dB, og støygulvet vårt er 20dB - så er jo den praktiske gjenklangstiden på musikken vi spiller lavere enn det RT60-grafen viser. Så her må man se an behovet sitt litt (spiller man ofte høy musikk, har man ofte 10 stykker til middag?). En RT60 på 0.6 kan være helt ok i mange sammenhenger.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tråd dette. Viktig å måle.
    RT60 er strengt ikke en måling som er gjeldende for små rom. Det kan nok være en grei indikasjon, men det er et regnestykket som er ikke laget for den type rom og blir da egentlig feil.

Foruten vannfall og resonanser, så er ETC grafen det viktigste å se på. ETC viser refleksjonene, og de er viktig å senke de første 10-20ms.

De bilderammene fra sumopix er veldig tynne og de bruker et trykk som nok vil reflektere noe. Har du mulighet og råd, vil jeg anbefale deg heller å kjøpe slike fra GIK Acoustics:
    GIK Acoustics, Europe GIK ArtPanelâ„¢

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Fin tråd dette. Viktig å måle.
    RT60 er strengt ikke en måling som er gjeldende for små rom. Det kan nok være en grei indikasjon, men det er et regnestykket som er ikke laget for den type rom og blir da egentlig feil.

Foruten vannfall og resonanser, så er ETC grafen det viktigste å se på. ETC viser refleksjonene, og de er viktig å senke de første 10-20ms.

De bilderammene fra sumopix er veldig tynne og de bruker et trykk som nok vil reflektere noe. Har du mulighet og råd, vil jeg anbefale deg heller å kjøpe slike fra GIK Acoustics:
    GIK Acoustics, Europe GIK ArtPanelâ„¢
    Var grådig tykke å ha på veggen dei.. Spørs å få det igjennom..tror ikke jeg ville fått det, ei heller ville hatt så tykke selv pga utseende..
    Venter spent på kommentar til dei. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sumopix er bare 20mm men man kan få tykkere ramme så det blir luft bak. GIK ACoustics så interessante ut, da de tydeligvis er 60mm med dempemateriale. Jeg skal undersøke pris på de størrelsene jeg ønsker.

NB: I tillegg til bildene vil stuen få et antall slike, antageligvis 8stk á 90x90cm:
    Högeffektiv ljudabsorbent för vägg eller takmontage

Hva gjelder ETC, så er jeg vel ikke uenig i det - men synes begge fungerer greit, og jeg synes RT60 er interessant da den viser gjenklangstiden i forskjellige frekvenser.

Her er ETC for min nye stue (grønn) og min gamle stue (rød). Som man ser også her tar det totalt sett 5-600ms før ekkoet dør ut på den grønne, og at kurven er adskillig brattere i den gamle stuen.

Ny stue, siste måling:

Gammel stue (eksempel på et normalt dempet oppholdsrom):
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ETC fra første måling i den nye stuen (blå kurve, svært lite møbler i rommet) til siste måling i går (grønn kurve, stor sofa, teppe, gardiner, spisegruppe) - på den første målingen ser man at det er ganske mye informasjon helt ut til ett sekund. Så vi har oppnådd ganske store forandringer ved rett og slett møblere rommet som en vanlig stue. Gjenklangstiden er redusert med 0.3-0.4 sekunder (i dette tilfellet 30-40%)!

--
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er gull, er de færreste som tar seg bryet med å måle, enda færre er dem som dokumenterer endringer med møblering. Selv venter jeg på 2 pakker med akustikkplater til kinoen, er spent på hva slags magi Rockfon Industrial kan gjøre med rommet mitt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må zoome inn på de første 50 ms. Hva som skjer etter ca. 50 ms er uinteressant. Og det er refleksjonene som ankommer innen 10-20 ms som betyr mest. Du bruker ikke ETC for å se hvordan etterklangstiden er, men til å se på refleksjoner.

Du kan også kikke på disse fra svenske akustikmiljø (5 cm tykke):
    Print acoustic - Ljudabsorbenten med foto motiv

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og man måle en og en høyttaler med ETC. Måler med begge høyttalerne, blir grafen helt feil.

ETC er en glimrende måte å finne tidlige refleksjoner på og deretter behandle de. Mye bedre enn speilmetoden. Med ETC kan du treffe med større nøyaktighet. Viktig å ha mikrofonen nøyaktig på samme sted når det måles. Noen millimeter til siden og det vil slå ut.
    Måler du før du legger teppet og etterpå (med mikrofonen i samme posisjonen) skulle du nok se en forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom tråd, artig og lærerikt å se så mange målinger.
    Bare et (sikkert dumt) spørsmål. ETC er det samme som impuls respons, right?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt hus og må si at dette var meget interessant. :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det - nå skjønner jeg du ikke har tid til å bruke en hel dag i Tønsberg på kable testing - Gratulerer med nytt husvære !

Interssant med slik utrusning gitt - ligger litt i min gate som datanerd. Når det gjelder hester er det like godt å holde dem på litt avtand - de lukter ! Men bare vent til bonden sprer utvannet gjødsel på jordene - da vil du ønske deg hjem til Oslo, hilsen en som bor i grønne Lier :-?

PS - husk å skaffe deg noen skikkelige kabler til stereon :-)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Morsom tråd, artig og lærerikt å se så mange målinger.
    Bare et (sikkert dumt) spørsmål. ETC er det samme som impuls respons, right?
    Jeg kan ikke gi deg et godt utfyllende svar, men det er ikke helt det samme. En impulsrespons viser bare en del av energi spekteret, men ETC viser all energien.

Uansett så er ETC det riktige å bruke og mye enklere å lese. Eksempel av begge deler under.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Og man måle en og en høyttaler med ETC. Måler med begge høyttalerne, blir grafen helt feil.

ETC er en glimrende måte å finne tidlige refleksjoner på og deretter behandle de. Mye bedre enn speilmetoden. Med ETC kan du treffe med større nøyaktighet. Viktig å ha mikrofonen nøyaktig på samme sted når det måles. Noen millimeter til siden og det vil slå ut.
    Måler du før du legger teppet og etterpå (med mikrofonen i samme posisjonen) skulle du nok se en forskjell.
    Ok, har ikke noe særlig erfaring med ETC fra før. Får se om jeg setter meg inn i det så jeg kan få frem noen slike målinger når jeg begynner med akustikkplater / andre akustiske tiltak.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ser man det - nå skjønner jeg du ikke har tid til å bruke en hel dag i Tønsberg på kable testing - Gratulerer med nytt husvære !

Interssant med slik utrusning gitt - ligger litt i min gate som datanerd. Når det gjelder hester er det like godt å holde dem på litt avtand - de lukter ! Men bare vent til bonden sprer utvannet gjødsel på jordene - da vil du ønske deg hjem til Oslo, hilsen en som bor i grønne Lier :-?

Takk takk. Hestene lukter godt så langt, men vi får se etterhvert ja

Har Van Den Hul CS-122 til høyttalerne og noe monster cable av noe slag som signalkabler. Det får duge inntil videre, du.
    --
    Thorbjørn

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •