Hjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 142
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Grattis med nytt hus på landet.
    Dere får det flott der.
    Det blir litt roligere enn i byn ja, og det gjør godt for skjelen, også at en slipper å stå på tå hev for naboer når en spiller musikk. :-)

Kjempespennende å følge med og så flott at du legger ny måling over den gamle, som gjør det lettere å samenligne. :-)

Syns du var veldig heldig med bassen ja. Hvor mye betyr høyere tak på lyden kontra vandlig høyde hele veien?
    Her har vi litt over vandlig, en plass mellom 2.40-2.50 tenker jeg.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Dette er spennende Hybris. Etter å ha flyttet inn i mitt "nakne kino-rom" merker jeg at bassen har blitt langt mer rotete, så det blir artig å se videre resultater fra dine målinger etterhvert som møblene kommer inn.
    Møblering påvirker primært høyere frekvenser, bassen er det stort sett rommet (uavhengig av møblene) som styrer - vi vil med andre ord antageligvis ikke se så mye revolusjonerende i bassområdet underveis i møbleringsprosessen.

Bassen kommer jeg til å korrigere ved hjelp av sub og antimode, ikke fysiske akustiske tiltak. Dette vil naturligvis også dokumenteres med målinger.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Syns du var veldig heldig med bassen ja. Hvor mye betyr høyere tak på lyden kontra vandlig høyde hele veien?
    Her har vi litt over vandlig, en plass mellom 2.40-2.50 tenker jeg.
    Avstand mellom vegger, tak og gulv styrer hvor du får bølger og daler i bassresponsen din. En takhøyde på 2.50 mot vanlige 2.30-2.40 betyr altså ikke så veldig mye utover at det vil endre hvilken frekvens du får eventuelle ujevnheter i.

Primærårsaken til at bassen er hyggelig i dette rommet er dels at det er stort, og dels at det er få parallelle flater. Halve stuetaket er skrått, og det er ulike avstander mellom alle vegger.

EDIT: Og takk for gratulasjoner, trives på landet ja!
    --
    Thorbjørn

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende lesing her skal følge med

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at du dokumenterer dette Hybris Bassresponsen har du vært heldig med men jeg legger merke til 50 Hz-en, har du et ventilasjonsanlegg eller vifte som står å går?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Artig at du dokumenterer dette Hybris Bassresponsen har du vært heldig med men jeg legger merke til 50 Hz-en, har du et ventilasjonsanlegg eller vifte som står å går?
    Vrid skärmen så ser du nog att det är 70 eller 71 Hz. I alla fall som jag läser grafen.

Otroligt bra tilltag och dokumentering i denna tråd. Här kommer jag lära mig mycket.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tols1: Det er en liten peak ved 50-60 hz men det er nok ikke nettstøy. Faktisk er det hverken hørbar brum eller høyfrekvent sus i anlegget nå, i motsetning til når jeg bodde i Oslo sentrum, så ren og fin strøm her ute på landet (og kanskje mindre skrot som står på i huset enn i blokken jeg bodde i). Er ingen nettbrum selv med øret inntil basselementene.

Iom at jeg ikke har noen sub enda har jeg ikke tenkt så nøye over bassresponsen, etterhvert får jeg måle litt dimensjoner i rommet og se hva som eventuelt forårsaker de forskjellige bølgene og dalene. Man får uansett ikke gjort så mye med hvor veggene er plassert.

mackanzocz: Den dype dipen ved 70hz mistenker jeg er fordi den ene høyttaleren står relativt nærme en vegg, jeg skal måle begge høyttalerne hver for seg for å få bekreftet eller avkreftet det etterhvert (legger ut resultatet).

Hyggelig at dere finner interesse i tråden. Stuen min er nok over gjennomsnittet stor (ca 45kvm) i allefall sammenlignet med de som bor i leiligheter (slik jeg har gjort frem til nå), så de fleste tiltakene vil nok ha enda større effekt i en mindre stue.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var denne jeg tenkte på:
    Hjemme hos Hybris: Prosjekt Stereo+Surround - Oppdaterte bilder-waterfall-andremaaling-gardinspisebord-jpg

Jeg fikk nemlig nesten samme type utslag i mine målinger når vifta i kinoen sto på, med vifta avslått var den borte.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen teori om hva som foråsaker dippen mellom 60-80hz?

Gratulerer med en flott bolig ihvertfal!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble misunnelig her nå - er selv på jakt etter et hus med litt kinomuligheter og slikt, men er vanskelig å finne et hus som "tikker" alle boksene.

Ble flott hos deg! Litt godt å se at du tar lyd seriøst og ikke bare anser et kabelbytte som "the remedy" som noen tilsynelatende gjør.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk bra tiltak!
    Kjekt å se målinger før og etter så en ser reelle endringer, altfor lite av dette innen denne hobbyen!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var denne jeg tenkte på:

Jeg fikk nemlig nesten samme type utslag i mine målinger når vifta i kinoen sto på, med vifta avslått var den borte.
    Aha, den har jeg ikke lagt merke til. Jeg skal noen nye waterfallmålinger og evt eksperimentere med det jeg har av fasiliteter her og se hva det kan være.

Den var uansett svært lav. Men ser den er tilstede på begge målingene (tatt to forskjellige dager).

Bra du følger med. Jeg skal følge opp hvis jeg finner ut av det Det kan jo teoretisk sett komme fra PCen (strømforsyningen f.eks), det er jo laptopen som lager signalet når waterfallen genereres.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Har du noen teori om hva som foråsaker dippen mellom 60-80hz?

Gratulerer med en flott bolig ihvertfal!
    Som nevnt litt lenger opp mistenker jeg at det er fordi den ene høyttaleren står inntil en sidevegg, hadde lignende fenomen i forrige stue. Men jeg skal ta uavhengig av måling av hver enkelt høyttaler for å verifisere det ved en senere anledning, så får vi se
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle oppmuntringer!

Kommer ny måling etter bytte av sofa i morgen (den gamle var ca 2.65 bred mens den nye er 3.15 bred, den har også en langt kraftigere cheselong og mer puter).

Er spent på om den kan ha noe effekt nede i bassområdet også. Grafer kjem i morgo!

Tenkte å ta noen nye bilder av stua i morgen også, det begynner å se noenlunde fornuftig ut her nå!
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Aha, den har jeg ikke lagt merke til. Jeg skal noen nye waterfallmålinger og evt eksperimentere med det jeg har av fasiliteter her og se hva det kan være.

Den var uansett svært lav. Men ser den er tilstede på begge målingene (tatt to forskjellige dager).

Bra du følger med. Jeg skal følge opp hvis jeg finner ut av det Det kan jo teoretisk sett komme fra PCen (strømforsyningen f.eks), det er jo laptopen som lager signalet når waterfallen genereres.
    Ja den har jo ingen praktisk betydning, men artig at slike ting kommer frem i målinger.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den har jo ingen praktisk betydning, men artig at slike ting kommer frem i målinger.
    Slik den vises på waterfall burde den være hørbar med øret inntil høyttaleren uten signal, og jeg hører ikkeno når anlegget står koblet opp mot TV eller Squeezebox, så jeg mistenker at laptopen som testen er utført på er synderen her (altså er ikke lyden til stede ved vanlig bruk av anlegget), men skal sjekke dette senere i dag.
    --
    Thorbjørn

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende og annerledes tråd, Hybris. Ser veldig frem til å følge med fremover. Inn med ny sofa nå, så vi kan se nye målinger!:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket utstyr bruker du til rommålingene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hvilket utstyr bruker du til rommålingene?
    Jeg bruker REW (REW - Room EQ Wizard Home Page) og en Radioshack dB-måler. Målingene er bare fra 20hz-2khz da dB-måleren ikke er så nøyaktig (frekvensresponsmessig) veldig mye lenger opp.

I øyeblikket er det forsåvidt gjenklangstiden som vi her er mest interessert i, og den vil nok vises ganske riktig selv om frekvensresponsen ikke er helt nøyaktig. Skal øke frekvensbredden fra 20hz til 4khz fremover.

Jeg har en fullfrekvens kalibrert mikrofon også, som jeg vil bruke til å gjøre noen fullfrekvensmålinger (20hz til 20khz) av anlegget etterhvert.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Meget spennende og annerledes tråd, Hybris. Ser veldig frem til å følge med fremover. Inn med ny sofa nå, så vi kan se nye målinger!:-D
    Kommer målinger i løpet av dagen. Jeg har vært ute og kjøpt et stort og rimelig fluffy stueteppe på hele 160x230cm i dag også.

Skal måle først gammel->ny sofa, og så legge til teppet og måle igjen, så vi får separat måling på hva teppet utgjør.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •