Stian.V.H`s tråd-Ny måling med sub SVS nsd bak :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stian.V.H`s tråd-Ny måling med sub SVS nsd bak :)

Jeg setter stor pris på alle som titter innom min tråd her!

11.mai.2008
    Første oppsett ever,Marantz PM 7000 og Marantz CD5000 og Sony Xplod DIY høyttalere laget mest av fattern men jeg var med litt jeg og.
    Var meget fornøyd med disse i mange mange år,helt til jeg fikk Dali Suite 2.8.
    Xplod bestod av 1x12" i hver,ported med en fet port,2 mellomtoner og 2 domer i hver.

Dagens oppsett:

Anlegget står i en enebolig med snille naboer rundt som _aldri_ klager,det er jeg veldig glad for.
    det dedikerte rommet på 12m2 jeg hadde et par måneder ble skrinlagt pga for dårlig dypbass prestasjon og at rommet ble for lite og "ukoselig".
    Derfor har jeg planer om å snekre opp et dedikert rom i kjelleren til kino da spesielt,hvor Dali oppsettet skal inn nede og noe annet billigere oppe til bruk med TV og litt musikk,tenker i XTZ baner med en billig reciever.
    Det nye rommet blir en del større enn det lille jeg hadde,grovt regnet 20m2+-.
    Rommet skal også lages for å få brukt kjelleren til noe,slik som det er nå blir den ikke brukt til annet enn oppbevaringsplass,så en kino er på sin plass egentlig.
    Kinoen skal være ferdig før jul 2011 dersom lånet og slikt går i boks.

Anlegget består av;

Dali Ikon 6MK2
    Dali Mentor Vokal
    Dali Consept 1 sort
    Dali Consept hvit (som presence)
    SVS PB13UltraDSP
    SVS PC12NSD
    Parasound NC 275
    Yamaha RX-V3900
    Antimode 8033 og 8033S
    Vincent SP996
    Marantz CD5000
    Panasonic BD80
    Riks TV Grundig dekoder
    Panasonic 42" Plasma (TX70)
    Dreamscreen 92" V2 automanual
    EpsonTW2900
    Numark LP spiller med USB
    NIKKO kassettspiller (har maaaaaaaaaaange kassetter/arvet mange)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanker om oppgraderinger som nylig er blitt gjort:
    Hadde egentlig lyst på Parasound NC2100 forforsterker,men da i lag med en kraftigere effekt fks NC 2125.
    Ved å kjøpe Yamaha 3900 brukt slo jeg egentlig 3 fluer i en smekk nemlig,2x150watt("ekte") til frontene,bedre forforsterker i stereo og bedre lyd i surround.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt snacks på vei.:-)

Unnet meg en ny telefon i dag,en verdig arvtaker til min ca.5år gamle sony ericsson K800i ble Samsung Galaxy S (6 i terningkast hos amobil.no derfor jeg gikk for den).
    Ble den første Galaxyen jeg gikk for grunnet den var mye billigere og siden dette er min første touch telefon eller touch gjenstand whatsoever egentlig så vet jeg at jeg kommer til å bli fornøyd.
    Jeg er jo tross alt mannen som kjøpte Dali Ikon6MK2 uhørt og usett via nettet og er strålende fornøyd enda etter et halvt år.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fornøyd med mentoren? Har du egen effekt til den? eller ingenting?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget fornøyd med Mentoren,den er fullt på høyde med Ikonene på bass og trykk,så jeg kjører aldri Phantom senter lenger.
    Mentoren blir drevet av sin egen mono effektforsterker,som er en Vincent SP996 på 125Watt i 8Ohm,kjøpte den for ca.2800kr fra JFS Soundsystems.

Den eneste senteren Dali har hatt som har vært stor nok (meg bekjent) før mentor Vokal var Dali Suite senteren (den største),den var bestykket med 2x6.5" og en svær kasse.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Da har jeg endelig fått koblet opp presence igjen,denne gang brukes Dali Consept til det,og må si de fungerer flott til det.
    Bruker dialog lift 2 og senteren er vinklet opp mot sweetspot,så nå sitter dialogene midt på lerretet,det er digg.
    Presence effekten for de som aldri har testet det er som å ha en hel vegg full av lyd som kommer mot deg.
    Lydbildet blir bredere både horisontalt og vertikalt,når det regner i en film,så høres det faktisk ut som om det regner inne hvor man sitter.
    Smålyder som kommer i fks. en skog hvor løvet rasler,fugler kvitrer kommer virkelig frem over alt i lydbildet.

Yamaha 3900 er på vei "as i speak" og kommer tidligst frem på lørdag dersom jeg har flaks,ellers kommer den vel på tirsdag tipper jeg.
    Kommer til å kjøre presence på den også da det er supert på film.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har installert programmet Teamviewer på stue PC-en og Galaxyen,for å styre Spotify med telefonen uten å måtte ha TV-en på.
    Privatversjonen er gratis og kan brukes så lenge man ønsker.
    Når man først kommer seg inn i Spotify via programmet er det helt greit responsivt,ikke instant men helt greit.
    Er ikke alltid det er ønskelig å ha TV-en/skjermen på når jeg spiller av musikk fra Spotify,fks når jeg har besøk,eller kun vil lytte til musikk uten å finne nye artister.
    Dette blir en slags "fattigmanns" trådløs touch basert musikk streamingsløsning.
    Det er enkelt å komme i gang første gang man skal lage en konto,og for å koble seg opp til PC-en igjen etter å ha koblet fra er det bare å trykke på "koble til partner" på telefonen.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha 3900 i hus

Recieveren skulle egentlig komme på lørdag,trodde den var blitt borte i posten,men dukket opp i dag etter at kompisen jeg kjøpte den av etterlyste pakken.
    Viste seg at de ansatte på post i butikk hvor jeg bor hadde glemt å scanne den inn,litt L0L men jeg er glad siden den endelig er kommet på plass i god behold.

Har koblet den opp og kjørt et auto-oppsett med kun en måling i sweetspot.
    Dette var andre saker i stereo ja i forhold til min Yamaha 765B som jeg brukte før!

Diskanten er sykt luftig,detaljert,hører lyder jeg aldri la merke til før,de var sikkert der men jeg la ikke merke til de,nå kommer de skikkelig frem i lydbildet.
    På 765 recieveren måtte jeg ha romkorreksjonen av,diskanten forsvant og lydbildet ble liksom flatt,kjedelig og uengasjerende.
    På 3900 er det livlig,dynamisk,skikkelig snert i Ikon diskanten sånn den skal være/var i pure direct på 765.
    Bassen er kontant,mer krefter under panseret på 3900 enn min Parasound 275 som jeg hadde på frontene før.

Neste som skal gjøres i kveld er en manuell fase og gain justering på subene,bruker da Hellnoob sin guide.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo biten har nå falt på plass etter flere måneder med prøving og feiling.
    Flyttet sofaen 30cm ut fra veggen slik at hodet mitt er ca 0.5m fra veggen bak meg,og jeg sitter i en likesidet trekant,hvor frontene måtte ca 1.60m ut fra veggen bak de for å få det til.
    Endelig er bikkja til waters 90grader til høyre for meg,bassen er ganske jevn uten sub,diskanten crispy,men dempet litt med platene i taket og teppet på gulvet foran høyttalerne samt store tykke gardiner i hele rommet.

Subene er kalibrert etter dels Hellnoob guiden dels "Stian guiden".
    Jeg har valgt å ikke søke etter 6dB gain front+sub ved 50hz,men la det stå slik recieveren setter det,havner da på +5dB når subene og frontene spiller sammen ved 50hz.
    Sub nr 2 er kalibrert likt slik at det blir +5dB når den suben og frontene spiller sammen.
    Har ikke målt enda med excel ark og Shacken,men skal nok gjøre det straks.

Resultatet ble gain på 29 på Ultraen og under klokken 9 på tuben og subvolumet i recieveren står da på +0.5,så det er mye å gå på her,untatt fra 30hz og nedover grunnet det må boostes med antimode for å få flat bassrespons (ulempen med å spille på tvers av rommet).

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjedd lite her på av fronten den siste tiden.
    Føler ting sitter bra,eneste planen er et 106" lerret som skal handles inn snart.
    På gamingfronten har ting tatt seg opp og en del tid har gått til det,går i cod4 og cs source da.
    Riggen er Amd phenom 955 @ 3800mhz og et gtx560ti clocket opp til ca 950/1200mhz så duger bra til cod4.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kino i kjelleren på plass samt Sony HW20

Lenge siden jeg har lagt ut noe her og mye er skjedd,veldig mye.

Stuekinoen er borte og alt er flyttet ned i kjelleren i den ene kjellerstuen hvor det er egen dør inn til kinoen.
    Rommet er 2.90m bredt,6.5m langt og 2.13m takhøyde.
    Skal legge ut bilder snart.
    Stadig noe å gjøre,men mest var det de 2 første ukene,nå gjenstår det mest småting samt maskere ferdig den andre delen av kinoen da kinoen skal maskeres sort for best mulig film opplevelse og bilde kvalitet.

Jeg sitter ganske nærme mine Ikoner,2.10m fra hver front så dette er nærfeltslytting,men denne plasseringen er den som gir meg fin q-sound,spiller alltid med sub som er brukt antimode på,så bassen er fin og ganske flat hele veien ned til 16hz uten bruk av lift på noen av antimodene.

Fikk min nye projektor på lørdag,en Sony HW20 med full proffkalibrering utført av Gorm Sørensen @procal fra forumet her,så bildet fra den nye projektoren er meget meget bra,svært fornøyd med kalibreringen og projektoren.
    Roen i bildet er slående,detaljene i mørke områder og dynamikken er helt rå.
    Sortnivået er også mye mye bedre enn i min gamle Epson TW2900.

Filminteressen er tatt seg kraftig opp,og ser stort sett en film nede i kinoen hver eneste dag,samt lytter mye på musikk der nede da stereo lyden er bedre enn hva den var i stuen på tross av at jeg sitter så nærme høyttalerne.

Skal kjøpe et større lerret og takfeste til projektoren,mitt 92" lerret er jeg litt misfornøyd med siden jeg synes det blir for lite,så et 106" lerret kommer på plass snart.

-kinoen-jpg

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann sveisann igjen!

Ultraen min er blitt solgt og hentet forrige lørdag,både jeg og kjøperen ble fornøyd med salget.

SVS nsd 12 tuben min er lagt på gulvet under lerretet slik som Roko fra kringlyd var inne på for et år siden når valget mitt stod mellom Ultra boxed eller tube.
    Vet ikke om jeg tør si det men,ved å ha tuben i front alene har jeg dypere bass enn med ultraen og tuben bak i rommet sammen som jeg hadde før.
    Ved å ha subene bak i rommet som jeg hadde før rullet bassen ganske bratt av ved 20hZ.
    Nå med kun min ene NSD har jeg kjemperespons ned til 16HZ,skal legge ut kurver snart.

Åpenbart var det dumt av meg å subene bak i rommet mitt,men nå er ultraen solgt,kapital frigitt og nytt 106" rammelerret er på vei.

Sånn er det med denne hobbyen man lærer av egne feil hele veien,alltid noe nytt å lære og det er flott!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut en frekvens måling,Sub SVS pc 12nsd+ Ikon6 satt som large.
    Dippen på 10dB ved 50hz er jo kjip,men den er ganske smal,så høres egentlig ikke så godt heldigvis.
    Ønsker å kjøpe en XTZ W12.16 som skal plasseres bak for å rette opp den dippen,da jeg vet at ved å ha suben bak i rommet er ikke den dippen der.
    SVS tuben er nå i fornt pga god kjellerbass der kontra å ha den bak så er det svært liten respons under 20hz.
    Synes det er rått at tuben til 6500kr leverer så godt ned til 12hz!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en ny måling av suben+Ikonene nettopp,hvor svs tuben plassert stående bak i rommet,ganske fin og rett kurve,men ikke så mye subsonic som når tuben er foran i rommet.
    Denne målingen er delefrekvensen satt til 80hz og alle høyttalere satt til small.
    Har bestemt at plasseringen bak i rommet blir stående inntil jeg får kjøpt en ekstra sub som jeg kan ha bak for å rette på dipen ved 50hz som kommer ved å ha tuben foran.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •