Zakattaks første anlegg som nærmer seg en slags hifi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Zakattaks første anlegg som nærmer seg en slags hifi

Hei folkens! Har lurket her i forumet en stund, og fant ut at det var på tide å ta skrittet helt ut og bli medlem... Takk for et strålende forum med mye nyttig og lesverdig informasjon!

Min musikksmak
    Det som bringer meg hit er først og fremst kjærligheten til musikk! Liker musikk fra mange ulike sjangere: Moderne klassisk musikk (f.eks. Hildur Gudnadottir - sjekk ut sporet Erupting Light!), "klassisk" klassisk musikk (her er Norge heldige med utøvere som Leif Ove Andsnes) og jazz (f.eks. noe Herbie Hancock), via norsk elektronika (Bjørn Torske, Rune Lindbæk, osv) til hip-hop med live instrumentering (f.eks. The Roots), trip-hop (Portishead) og faktisk en del popmusikk (f.eks. Gorillaz).

Liker også gamle travere som Bowie, Peter Gabriel, Brian Wilson, en del afrikansk... Kort sagt, jeg elsker mange typer musikk :-)

Utstyr: Fase 1 - begynnelsen
    Når det gjelder utstyrsfronten har jeg i mange år kost meg masse nær sagt uansett AV-utstyr, det være seg noen billige USB-baserte høyttalere (en unevnelig produsent som begynner med L og slutter med ogitech...) eller hodetelefoner som MDR-serien fra Sony.

Må også innrømme at jeg har hatt mange fine stunder på bussen til og fra jobb med Ipod og de hodepluggene som følger med. Jeg krever med andre ord ikke stort, og er ingen feinschmecker på utstyrsfronten :-)

Utstyr: Fase 2 - oppvåkningen
    Smått om senn gikk jeg til anskaffelsen av et enkelt nybegynner-stereoanlegg: Denons RCD-M33 + Dali Concept 1-høyttalere, et standard system fra Hifiklubben.

Hadde mye musikkglede med disse også, men så har jeg stort sett bodd i leiligheter med små-mellomstore stuer, og der fungerer jo dette oppsettet rimelig greit for en enkel kar. Særlig med innstillingen med det superharry navnet SDB (Super Dynamic Bass, intet mindre). Har vel ødelagt evnen til å glede meg over ordentlig hifi med dette, men det er en setting som gir mye moro...

Utstyr: Fase 3 - seriøse forsøk
    Nylig har jeg flyttet til en leilighet med større stue (ca. 35kvm) med tilstøtende spisestue og kjøkken, og anlegget som tidligere nevnt druknet rett og slett helt bort. Har derfor investert i følgende anlegg:

• Kilde: Spotify Premium via Cambridge DACmagic
    • Forsterker: NAD C375BEE
    • Høyttalere: B&W CM8

Kablingen:

• Fra kilde til DAC: En USB-kabel fra en gammel printer...
    • Fra DAC til forsterker: Noen billige Argon-greier fra HFK
    • Fra forstkerer til høyttalere: Nordost flatline fra Soundgarden (de så kule ut...)

Dette styres fra Ipad med Remoteless, en fantastisk app. For en musikkglede!

Har spilt i noen dager nå, og er svært godt fornøyd. Ble litt skuffet i begynnelsen av svak bass, men etter å ha plassert CM8 nærmere bakveggen og skrudd opp bassen litt på forsterkeren funker det bra. Feinschmeckere vil nok si at jeg har "feil smak" etter årevis med SDB-modus på Denon, men slik er det nå. Får heller ta en gradvis avvenning i retning av ekte hifi! Stuen er også ganske tynt møblert fortsatt, med nakne vegger osv, og jeg merker forskjell bare av å ha fått på plass et teppe på gulvet og noen få bilder på veggene.

Forslag til andre forbedringer på anlegget? Hva er det naturlige neste steg for et anlegg som mitt?

• Subwoofer?
    • Kablingen?
    • Innstillinger på systemet?
    • Møblere rommet/få noe på veggene?
    • Annet?

Tusen takk igjen for et strålende forum, gleder meg til å delta her!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er man fornøyd er det kanskje ikke grunn til forandringer/forbedringer, men synes du bassen er et problem ville jeg byttet ut høytalleren kabelen den er slank i bassen, du kan prøve feks fra audioquest eller van den hul, blir det fortsatt for slapt kan du sette på et effekttrinn. subwoofer er en nødløsning vanskelig få til å spille sømløst med fronthøytaller, spørs selvfølgelig hvor kresen man er.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten tvil møblering av rommet er noe som kan påvirke lyden, når det gjelder annlegget, ville jeg kjøpt subwoofer først og ville heller brukt penger på akustikkplater en kabling :P effektforsterker som nevnt her kan også fungere bra

Noen bilder hadde jo vært å foretrekke da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •