Big T's loftskino - Bassporter og glava?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 186
    Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Big T's loftskino - Bassporter og glava?

Hei!

Jeg startet en byggetråd for en tid tilbake, men det ble mere bygging og mindre skriving.. nå er da kinoen ganske så oppe og går. Det som gjenstår er egentlig bare lys og noen små lister rundtom. Skal legge ut litt mere info om rommet etterhvert. Har malt om rommet fra batcave til hvitt for å kunne bruke det til litt mere en bare film, ble veldig fornøyd.

Slik ser kinoen ut i dag.

Kinorommet da det var under produksjon:

Familien som venter på å finne seg til rette:

Utstyr per dags dato: (Oppdatert)

Forsterkere/Kilder:

DENON AVR-3312 Hjemmekinoreceiver
    Samsung Blu-Ray
    Emotiva ERC-1 Cd spiller

Høyttalere:

Front: Klipsch RF62 MKI
    Center: Klipsch RF62 MKI
    Surround: Klipsch RF62 MKI
    Subwoofer: SVS PB12-NSD

Annet:

Projektor: Panasonic PT-AE3000
    Lerret: DIY Lydtransparent lerret

Sweetspot: Loungesofa fra Bolia, hodestøtte fra Skeidar

Planer/oppgraderinger:

- Planer om et akustisk transparent lerret og falsk frontvegg.
    - Ny(e) subwoofere, PB13Ultra er helt fantastisk og jeg skal garantert ha en slik igjen den dagen jeg har eget hus uten naboer og nabos naboer, jeg var vel litt optimistisk mtp isolering da jeg puttet denne i loftet mitt. Elsker den men selger og ser etter noe mindre. Tenker på et par 12" suber fra XTZ eller noen av de mindre SVS modellene, men vet ikke enda.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Da kommer jo feriepenger og med det så prøver jeg noen oppgraderinger, skal legge ut litt mere informasjon og noen bedre bilder når den tid kommer! I disse dager holder jeg fortsatt på med finpuss av rommet mens jeg gleder meg til hva som er i vente.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Emotiva oppsettet mitt oppe for salg for de som er interesserte... Skal poste oppdatering om hva som er på vei inn når det begynner å nærme seg!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått post!

Da er nesten alt jeg hadde av Emotiva solgt og inn kommer Definitive Technology, Denon og Epik Empire:

Gleder meg!

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino du har ser ut til og bli eit bra lydanlegg looking forward for meir bilde og info

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk

I helgen klarte jeg å briste et ribben under en landskamp i Rugby i Latvia (for Konge og fedreland!) Så den neste måneden blir jeg heller stillestående / liggende og merker jeg allerede holder på å fly på veggen... Den lyse siden av dette er jo mere tid til filmtitting med god sammvittighet

Har hatt god hjelp fra noen venner til å sette opp og småteste de nye høyttalerne, sub og reciever. Tanken er å ha BP2004 i front med sine aktive 10" til mellombass. Epik Empire og PB13 Ultra er nå plassert bak bakre rad for å ta seg av dupbassen. Autooppsettet i Denonen fungerte utrolig bra utifra min begrensede erfaring men jeg føler det er mye mere å hente her enda så skal sette meg godt inn i dette.

Skal få tatt noen gode bilder etterhvert også bare jeg får litt hjelp til å holde utstyr..

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye prøving og feiling sommeren igjennom så fikk jeg ikke DefTech settet til å spille som jeg ville i kinorommet mitt. Jeg fikk god hjelp av venner og bekjente med litt mere erfaring enn meg og vi har snudd, vendt og kalibrert. Resultatet til slutt ble at vi måtte snu alt sammen mot endeveggen for at det skulle spille akseptabelt. Heldigvis så har L-Sound denne 45 dagers "buy & try" så jeg har da sendt utstyret tilbake og søker nå fortsatt etter høyttalere til rommet mitt. Veldig glad for at L-Sound har denne muligheten så man kan prøve ting "uhørt".

Denon AVR3312 derimot veldig fornøyd med, det står 7.2 men den har faktisk utganger og prossesering for opp til 11 høyttalere (både front wide og presence)... Spent på å se hva jeg kan få til med dette, men først the basics...

Per dags dato så spiller jeg nå med Emotiva ERT-8.3 fronter og 6.3 som center igjen, noe jeg var veldig fornøyd med fra starten men ville prøve noe nytt, godt jeg har noe å falle tilbake på..

Skal ta meg et par dager nå med noen lytterunder på et par høyttalere jeg er nysgjerrig på:

System Audio Mantra 60
    Hørte på System Audio Mantra 60 på tirsdag hos Soundgarden og var mektig imponert over disse "små" høyttalerne, fantastisk dynamikk og oppløst lyd, hadde ikke lyst til å dra derifra Var nesten redd for å guffe på for å høre på trykket da de ser så små ut, men det gjorde herren fra Soundgarden for meg før jeg rakk å spørre, fantastisk lyd! Tok meg selv i å lete etter subwooferen under flere spor. Absolutt en favoritt på alt fra akustisk til trance/techno.

Dali Ikon 7Mk2
    Med Mantra 60 fristk i minnet tok jeg meg en tur til HifiKlubben som er rett rundt hjørnet fra Soundgarden her i Tønsberg (heldige oss Fikk koblet opp og lyttet til Dali Ikon 7Mk2. Veldig oppløst lyd og god trøkk i disse og, men som han sa var de "avslørende" i lyden. Jeg fikk nesten følelsen av at jeg ble advart før jeg skulle høre på dem.. Jeg hadde et par CDer med meg med diverse musikk og i mine ører så var de ikke glad i alt som ble spilt slik som intrykket fra Mantra 60. Veldig klar og ren lyd men jeg synes de var litt skarpe, spesielt når jeg guffet på litt.

Klipsch RF62
    Elkjøp har jo fortsatt dette flotte Klipsch RF62 tilbudet. Jeg hadde fått det for meg at jeg ville prøve noe annet siden "alle" brukte Klipsch i kinoen, men det er kanskje en grunn til at de er så populære..ops: ops: Jeg skal iallefall ta en tur for å lytte skikkelig!

Intill videre blir iallefall Emotiva stående..

Peace out.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg endelig lyttet skikkelig på et par Klipsch RF62. Jeg var forberedt på og bli imponert men dette var over alle forventninger. Jeg skjønner hvorfor så mange sverger til Klipsch, helt rå lyd fra disse høyttalerne, tørr ikke tenke på de større i familien.

Nå hadde ikke Elkjøp det perfekte lytterommet men en hyggelig selger gav meg god plass og tid så jeg kunne sitte meg godt til rette og prøve meg fram med musikk og filmer som jeg er kjent med.

Kraftig bass og dynamikk og jeg likte veldig godt diskanten, den som jeg var bekymret for uten og ha hørt dem en gang... fordommer må vike.

Skal ikke se bort fra at jeg prøver et par (eller fler) Klipsch RF62 i stuen min.

Neste på planen nå er å velge da, og så starte planlegging av falsk frontvegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Da fikk jeg endelig lyttet skikkelig på et par Klipsch RF62. Jeg var forberedt på og bli imponert men dette var over alle forventninger. Jeg skjønner hvorfor så mange sverger til Klipsch, helt rå lyd fra disse høyttalerne, tørr ikke tenke på de større i familien.
    +1

Klipsch er morro Har selv RF-83 og er meget fornøyd, venter på spikes i posten, gleder meg til å prøve

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en tur innom Elkjøp i dag og fikk med meg 1 par RF62 hjem. De hadde vist ikke noe igjen på lager så jeg måtte ta dem som stod i butikken.

Gleder meg til å prøve! Skal få tatt noen bilder etterhvert!

Siden jeg nå fortsatt ikke har et komplett høyttalersystem så trenger jeg fortsatt center og bakhøyttalere, spennende å se hva jeg kan få til der... har noen ideer som må prøves!

Neste på listen er nå en falsk frontvegg...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tenker du at den falske frontveggen blir? Er det for å innlemme fronter og alt inn i veggen? Slik at høyttalerne blir skjult? eller blir de lett synlig slik som vanlige hjemmekinoer?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvordan tenker du at den falske frontveggen blir? Er det for å innlemme fronter og alt inn i veggen? Slik at høyttalerne blir skjult? eller blir de lett synlig slik som vanlige hjemmekinoer?
    Skal se om jeg kan lage en liten illustrasjon.

Forsterkere og annet har jeg ikke helt laget en plan for enda, enden skjult i fronten, et rack på siden eller noe annet. Kom gjerne med ideer til dette!

Svært vanskelig å få gode bilder med blitz når man ikke har så mye erfaring!
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-klispch-010-jpg

Det var bedre... laken løser alt. Slik ser fronten ut nå, litt rotete men du får en ide.
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-klispch-017-jpg

Rammen på veggen skal bli bygget rundt de synlige bjelkene i taket og gå fra veggen på høyre til bjelken på venstre - som allerede er en slags ramme rundt frontoppsettet.
    Høyttalerene kommer til å bli skjult bak lerret og høyttalerstoff ja. Lydtransparent lerret med center bak og fronter på siden.

Her ser dere bak lerretet hvor høyttalere kommer til å bli plassert:
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-klispch-023-jpg

Her ser dere hvor surround og HDMI kommer ut fra veggen. De hullene i veggen er rett bak fronthøyttalerne, de har jeg planer om å fylle med rockwool og lage en slags bassfeller. De står rett bak hullene på Klipsch, noe som er gunstig, eller?
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-klispch-024-jpg

Kom gjerne med ideer og inspill her da jeg ikke er helt i mål med hvordan jeg vil dette skal se ut. Spesielt med tanke på forsterkere og utstyr.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom fortsatt gjerne med tips til hvordan å løse forsterker + utstyrsdelen her.

Da måtte Boschen min lades litt så får prøve meg på litt blogging da av fremdriften. Her er noen bilder av byggingen som nettop har startet. Jeg bygger som sagt rammen inni "rammen" som allerede er der fra de synlige bjelkene. Planlegging har alltid vært en av mine dårlige sider, jeg er litt mere spontan men har en god evne til å ha et bilde i hodet av hvordan jeg vil ha det. Dette blir ikke RuneW kvalitet, men skal nok få det til å bli tilfredsstillende.

Her har jeg startet på byggingen, bare måler lengder. Alt dette skal trekkes med høyttalerstoff med lerretet i midten.
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-001-jpg

Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-002-jpg

Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-003-jpg

Millimeterpresisjon må til...
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-005-jpg

Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-007-jpg

Sett fra lerretsplass. Lys er fortsatt noe jeg ikke helt hadde økonomi til, så den arbeidslampen under taket er foreløping eneste skikkelige lyskilde.. Hullene i veggen er fra tidligere høyttalere og akustikkplater.
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-008-jpg

Tester lerretsplassering:
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-010-jpg

Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-011-jpg

Klosser som støtten til lerretet skal hvile på, lerretet kommer til å bli ca 50 cm fra gulvet, akkurat under nedre basselement på frontene.
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-012-jpg

Så langt kom jeg før drillen tok en middagshvil.
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-lettvegg-013-jpg

Nå skal jeg måle og finne beste plassering av lerretet. Har kjøpt utforinger til topp og bunn på rammen slik at lerretet kan plasseres litt "senket" inn i veggen, så skal jeg trekke utforingene med molton og kanskje noen små lys på topp og bun kunne gjort seg.

Nå skal jeg være litt mann å gå ut og sage litt i solsteiken!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobbet noen timer i kveld med veggen og snart kan jeg tenke på hvordan jeg skal dekke dette til.

Her bruker jeg utforing som topp og bunn til lerretet, holder på å tilpasse og skru denne på plass.
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-frontvegg-006-jpg

Big T's loftskino - Bassporter og glava?-frontvegg-007-jpg

Millimeter presisjon for å finne hvor lerretet skal sitte...
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-frontvegg-012-jpg

Tilpasning av utforingen på toppen:
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-frontvegg-011-jpg

Slik ble resultatet med utforinger. De er skrudd fast slik at lerretet akkurat blir kilt inn mellom dem og jeg kan skru det fast i utforingen i topp og bunn.
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-frontvegg-013-jpg

Slik ser det ut etter kveldens økt!
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-frontvegg-015-jpg

Og her har vi kveldens underholdning...
    Big T's loftskino - Bassporter og glava?-frontvegg-017-jpg

Fremover nå så tenker jeg på hvordan jeg skal ordne utstyr. Tanken er at de skal passe i åpningene til venstre og høyre for høyttalere men ikke sikker på hvordan dette skal gjøres / dekkes til.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir tøft. Du har et meget pent kino rom og den ombyggingen du gjør nå vil jo løfte det ennå mere!

Ta å bruk sort høyttaler stoff til å kle frontveggen med, da blir den 100% lydtransparang.

Ser du spør om tips på rack problemet, jeg ville satt det på venstre side av den falske veggen, eller inn bak den falske veggen på venstre side. Da slipper du masse forstyrrende komponent lys når du ser film.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nice! Godt å se at du har brukt tiden fornuftig i det siste.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra, ja. Ang bilder: hvis du bruker stativ og selvutløser og dropper blitsen blir bildene ennå bedre

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette blir tøft. Du har et meget pent kino rom og den ombyggingen du gjør nå vil jo løfte det ennå mere!

Ta å bruk sort høyttaler stoff til å kle frontveggen med, da blir den 100% lydtransparang.

Ser du spør om tips på rack problemet, jeg ville satt det på venstre side av den falske veggen, eller inn bak den falske veggen på venstre side. Da slipper du masse forstyrrende komponent lys når du ser film.
    Tenkte å også bruke molton på noen steder, men kanskje det holder med høyttaler stoff? Det har jeg kjøpt fra biltema. Btw, det er din frontvegg jeg lånte mange av ideene fra.. håper det går bra!

Anngående rack: Slik hadde jeg det før, et rack med alle komponendene. Det var fint, men litt kronglete da fjernkontrollene ikke ville reagere skikkelig pga vinkelen. Skal prøve dette en gang til og se hvordan det blir. Et annet alternativ jeg tenkte på var å lage en slags "dør" til fronten nede og trekke denne med stoff.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette blir bra, ja. Ang bilder: hvis du bruker stativ og selvutløser og dropper blitsen blir bildene ennå bedre
    Skal prøve det i dag! Men bildene blir ikke alltid "heat of the moment" da

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ut til at det blir meget bra! For bra bilder et stativ tingen ja! Og godt arbeidslys! Det hjelper!

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang fjernkontroll problemet så hadde jeg det samme problemet og kjøpte meg en MULTIBRACKETS M Universal IR Extender / MULTICOM

Evenetuelt kan du investere i en Harmony ONE. Den har en RF til IR extender som følger med som du kan feste foran IR mottakerne på komponentene i racket. Alt skjult er kult!

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •