Lokee's Mid-fi verden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer Lokee sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lokee's Mid-fi verden

Litt om meg :
    33 årig østlendig, bosatt på vestlandet
    Supergrei kone og 2 flotte unger.

Har vel egentlig aldri brukt penger på musikk og stereo. Har alltid hatt små pc anlegg, midi anlegg o.l Noe jeg begynte å bli lei av opplevde jo aldri godlyden.

Etter mye lesing på diverse forum bestemte jeg meg for å kjøpe ett ordentlig anlegg. Min kollega på jobben fortalte om elektrostat høytalere som han syntes låt helt fantastisk. Ble påvirket av han, og da ett par Martin Logan Vantage dukket opp på brukten slo jeg til. Selger av ML anbefalte meg rør forsterker. Dermed var jakten igang.
    Kunne jo ikke ha høytalerne hjemme uten forsterker. Kom til slutt over en Mcintosh Mc275 som jeg reiste til Geiranger og kjøpte, men kunne jo fortsatt ikke bruke anlegget. hehe trengte jo en pre også. Så endte da opp med en Benchmark Dac 1 pre fra Prolyd.

Storkoste meg med det nye anlegget. Himmel for en oppgradering fra det jeg var vant med.

men gleden varte ikke særlig lenge da hussalg og flytting året etter førte til salg av anlegget. Dermed var jeg igjen tilbake til pc anlegg med logitech z5500 (for en nedtur).

Nytt hus ble kjøpt etter ett år i leilighet i Bergen.

Ett nydelig lite hjem på Sotra utenfor Bergen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en periode med obligatorisk maling og mindre oppusinger gikk min bedre halvdel med på nok en invistering av lyd og bilde utstyr

Vi hadde fortsatt vår 2009 modell Samsung 55" led tv som fungerer bra, men projektor og lerret har jeg alltid drømt om.

Etter mangen runder innom flere av forum endte jeg opp med den nye serien til JVC.
    Valget falt da på en JVC x3 D-ila 3d projektor.

Men ingen god opplevelse uten god lyd. Så leste igjenom mangen, mangen av bloggene til brukerne av avforum.
    Kikket på bilder, leste om utstyret og drømte meg bort.

Valget falt tilslutt på surround med Klipsch
    Bestilte meg full pakke fra Musikk magazinet i Bergen.
    Klipsch RF 82Mk2, RC64, RS52 Mk2, RS42Mk2 og ikke minst Klipsch sw-112 sub

Egentlig galemattias og kjøpe så mye utstyr, uten en eneste lyttetest, men jeg lot det stå til.
    Leste videre på avforum om valg av forsterker til denne typen høytalere. Endte til slutt opp med en Yamaha RX-V3067.

Ventet i spenning på utstyret.. hehe

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen forhandlingsrunder med min bedre halvdel, Fikk jeg lov å kle igjen den ene veggen i stuen slik at jeg endte om med ett lite privat rom på ca 12kvm.

Gipset, sparklet og malte rommet. Gikk så til innkjøp av gardin skinner som jeg skrudde opp under alle taklistene.
    Deretter kjøpte jeg 12stk Anine sorte gardiner fra Kid som jeg festet opp langs alle veggene. Rommet ble seende ut slik

Siden Yamaha hadde noe de kalte for presence speaker måtte jo dette testes. Koblet opp to av høytaleren fra mitt gamle logitech Z-5500 pc anlegg. noe dere ser i toppen av bildet, men de var heller puslete. Fikk alikevel følelsen av hva dette var i stand til.

Så presence er noe jeg definitvt kommer til å bruke.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt rom

Syntes etterhvert mitt private rede ble litt lite og innestengt.

Lysten på og lufte anlegget i hovedstuen var veldig stor.

Hun hjemme var jo selvfølgelig ikke enig i dette og mente jeg burde være fornøyd med det rommet og ikke minst utstyret jeg hadde fått.

Det er jeg jo selvfølgelig, men alikevel.........

Så etter flere runder med forhandlinger fikk jeg gjennomslag for mitt ønske :

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller rettere sagt kinoen ble i det lille rommet, men jeg kunne få ett stereo anlegg i stuen siden hun også liker å høre på musikk. Hun så for seg ett lite mini anlegg hehe, men jeg hadde andre planer.

Leste jo fortsatt masse om Klipsch og lyden av det lille anlegget mitt likte jeg veldig godt.

Fant ut at jeg ville ha ett par hifi klipsch som jeg kunne nyte musikk med.
    Begynte og tenke mere og mere på RF63 som jeg leste masse om.

Dette måtte jo være midt i blinken tenkte jeg. Som tenkt så gjort, var ett par RF63 bestilt:twisted:

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dermed var lesingen igang igjen. Hva skulle jeg drive disse med???

Leste om skarp diskant, hornlyd og at en varm forsterker var å foretrekke.
    Varm tenkte jeg, hva er det? som den amatøren jeg er.

Jaja får vel la det stå til da tenkte jeg. Parasound var det veldig mange som anbefalte. Her kan jeg vel ikke tråkke feil. Dermed var en Halo A21 bestilt sammen med en Halo JC2 som volumkontroll.

Siden jeg alltid har vært datafrik har jeg all min musikk på harddisk. I mitt gamle anlegg brukte jeg jo en dac og squeezebox som streaming.
    Syntes ikke squeezebox var helt bra egentlig.

Men dac og streaming må jeg ha, leste videre på nettet om DAC og den slags ting. Fant ut at Hegel skulle være bra greier, bestilte så en HD 20 og en sonos Zp 90 som streamer(litt kjent med sonos siden vi kjøpte en Sonos S5 for en tid tilbake).

Det må jeg si Sonos er virkelig supre greier!

Etter en stund hadde dette ankommet heimen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den perioden vi bodde i leilighet i byen hadde vi ikke så mye møbler. Så nå som stuen i det nye huset er pusset opp. Måtte vi jo ha en ny sofa.

Har alltid likt Ekornes veldig godt. Etter mange runder i forskjellige butikker og utallige prøvesittinger falt valget på en E-200

Maken til komfortabel sofa har jeg aldri sittet i.
    Ekornes sitt nye Ergo Adapt system er virkelig fantastisk.

Bestilling ble gjort. Seks uker etter hadde vi denne i stuen

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøffe ting. Er RF63 innspillt ennå?

Klipsch blir bare bedre og bedre dess flere timer de får:-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Tøffe ting. Er RF63 innspillt ennå?

Klipsch blir bare bedre og bedre dess flere timer de får:-D
    Nei, de mangler noen 100 timer enda ja.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny effect til hjemmekino

Nå som RF63 står i stuen med dertil effekt fra Parasound. Må jo mine RF82 også få litt og kose seg med.

Så kom jeg tilfeldigvis over en Musical Innovation Mosfet som Hellnoob averterte her på avforum.

Tok kontakt med han. En meget hyggelig fyr. Satte over penger på hans konto, og som avtalt sendte han meg forsterkeren dagen etter.
    Den kom trygt hjem til meg. Brukte hele kvelden på å pakke opp pakken, da den virkelig var pakket som en tanks.

Mosfet forsterkeren tilkoblet klipschene var en kjempe match hjemme hos meg.

Utrolig hvor god kontroll den har på elementene.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flyttet projektor i stuen

Etter flere runder med forhandlinger ble tilslutt det lille rommet demontert og remontert i stuen. Lerret mitt på 106" ble plutselig litt lite, men det duger vel en stund til.

Prøvde mange forskjellige måter å plassere dette på, men endte tilslutt opp med dette.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

9.1 surround i stua

Koblet opp hele sulamitten i stua. Parasound A21 driver Rf63 frontene, Mi mosfet driver nå RC64 center, mens Yamaha'en driver resten av høytalerene.

dvs RS42 i front som presence og mine gamle RF82 som surround back,mens mine RS52 er surround side.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snill kone du har! :wink:
    Men klarer ikke helt å begripe hvorfor du flytta alt til stua, når du faktisk er så heldig og ha muligheten for eget rom!!! Er nesten som å banne i kirka overfor hardcore-filmentusiastene her:twisted:
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Snill kone du har! :wink:
    Men klarer ikke helt å begripe hvorfor du flytta alt til stua, når du faktisk er så heldig og ha muligheten for eget rom!!! Er nesten som å banne i kirka overfor hardcore-filmentusiastene her:twisted:
    Hun er veldig snill :grin:
    Syntes rommet ble litt trangt og lite på sine 12kvm(3,2*3,8m)
    Det som er kjedelig i stua er lyset. Mange vinduer og dermed ikke lett å få det helt mørkt. Gamle kinorommet var jo 100% svart.

Sitter faktisk og vurdere å flytte kinodelen tilbake, men beholde parasound og RF63 som 2 kanals musikk i stuen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Garasjen

Har fått tillatelse av kånå til å kapre garasjen som kino hvis jeg vil. Da får jeg jo straks mere plass. ca 3,5*5,5meter.

Minuset er jo at en blir veldig adskilt fra huset. Barn som sover inne, lange do besøk osv. Slik at garasjen muligens er en dum ide.

Eller?

Så har jo da tre valg:
    1: gamle kinorommet, gjøre det så optimalt som mulig. Ingen å ta hensyn til.
    2: Stuen stor plass, men flere kompromiss med tanke på lyd, bilde og kona.
    3: Garasjen romslig, men adskillt fra huset, må gå ut, barna kan ikke være inne alene(små)

Vanskelig dette. hehe

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anamorphic

Fått en liten pakke fra avshop i dag

En kjekk Radioshack digital lydmåler. Skal endelig få målt lyden min for å kartlegge problemene.

Og ikke minst en Prismasonic HD5000R linse til min projector. Skal bli digg med 2:35.1 bilde.

Trenger bare nytt lerret nå da. Har veldig lyst på rammelerret, men kanskje ikke så fint å ha slik i stuen.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig pent hus du har i hvert fall!

Ellers tror jeg at du kanskje vil få mer glede av en dedikert kino, for å slippe stress med uttalige kompromisser. Kanskje å heller lage det litt mer hjemmekoselig i det rommet du starta med? Dvs stemningslys, lyse møbler, filmeffekter osv, men samtidig ha det nogenlunde optimalt for bilde.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokee
    Fått en liten pakke fra avshop i dag

En kjekk Radioshack digital lydmåler. Skal endelig få målt lyden min for å kartlegge problemene.

Og ikke minst en Prismasonic HD5000R linse til min projector. Skal bli digg med 2:35.1 bilde.

Trenger bare nytt lerret nå da. Har veldig lyst på rammelerret, men kanskje ikke så fint å ha slik i stuen.
    Gratulerer! Sikler ekstremt på CIH jeg også! Men får vente til jeg er ferdig på lyd-siden. (eller ferdig blir man vel aldri, hehe).

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Gratulerer! Sikler ekstremt på CIH jeg også! Men får vente til jeg er ferdig på lyd-siden. (eller ferdig blir man vel aldri, hehe).
    Er veldig spent på hvordan det blir. Kikker etter ramme lerret, men det minste jeg finner er på 100 tommer, kunne egentlig tenkt meg 92 siden rommet er så lite, slik at høytalerene kommer litt lenger ut fra sideveggen.

Så er neste spørsmål da om en skal ha 2:35.1 rett eller kurvet lerret

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planlegger å flytte inn i det lille kinorommet.

Har vurdert i hele natt om jeg skal ha ett dedikert rom igjen.

Tenker da og ha 55" led tv'en i stuen for barnetv og andre tv progs. Samt ha stereoen i stuen.

Tenker da og flytte inn i min batcave og lage en knall filmbule. Tune annlegget kun for film i CIH format.

Det blir da 7.2 oppsett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •