Kjellerrommene til g-h....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjellerrommene til g-h....

Det har skjedd såpass mange endringer i proiriteringer og utstyr osv at jeg velger å starte en ny tråd. I kjelleren i heimen disponerer jeg to rom. Det ene fungerer som "Batcave" om du vil, hvor det meste av filmer blir sett, det andre fungerer som en kjellerstue/tv-stue/oppholdsrom.

Kjellerstuen er 18m2, hvorav 60% halvparten faktisk brukes til lyd. Det er en ganske beskjeden utstyrsliste (kommer under), men fokus her er at det skal være mulig for hele familien å skru på og bruke uten å måtte vekke far Rommet er 3,51x5,10x2,15 (BxLxH). Jeg brukte tidligere hele rommet til kino, men det oppstår en bred og lei nulling i omtrent hele bassområdet når jeg spiller i lengderetningen, dermed ble det forkastet. Jeg hadde på et punkt Klipsch RF63, samt JL Audio F113x2 uten særlig bass i lytteposisjon. Det eneste som fungerte sånn tåelig var en lukket SVS kopi under trappen, men det var vrient å få til å spille sammen på musikk. Det tok meg cirka et år før jeg i mitt stille sinn innså at kjelleren jeg alltid hadde drømt om ikke kunne brukes slik jeg ønsket.

I et øyeblikks galskap bestemte jeg meg for å pusse opp en bod vi hadde. Det var et prosjekt som egentlig ikke skulle fungere, men som har blitt et av de mest brukte rommene i huset, noe som er svært hyggelig. Prosessen er delvis dokumentert her (CinemaSMAL), men kort fortalt handler det om en råbod på 1,75x4,00x2,15 som ble til en liten 2 (til nøds 3) manns kino. Her er frontveggen trukket 45cm ut for å gjøre plass til høyttalere, sub og slikt bak lerretet. Alt av vegger er trukket med Molton, noe som gjør det til en litt intim og klaustrofobisk opplevelse. Det er selvfølgelig visse ting jeg savner der inne, men sett i lys av de klare utfordringene som ligger i rommet er jeg godt fornøyd. Utstyrslisten har variert litt frem og tilbake, men har vært stabil en stund nå. Det er ikke snakk om noe veldig høyend, men det er utstyr som funker godt på film, og er plukket til dette formålet.

Av planlagte oppgraderinger så er det ganske få på papiret akkurat nå. Jeg har lånt B&W 804D hjem en uke nå og er litt småforelsket, men budsjettet tillater det ikke på nåværende tidspunkt. Samtidig går jeg med litt planer om å gå til innkjøp av center og bakhøyttalere til kjellerstuen også. Vi spiller såpass mye spill og ser en del serier som nå har 5.1 lyd og dermed synes jeg det er verdt pengene. Ift en fremtidig oppgradering til 804D så gir det meg litt "grublerier" da jeg ønsker at centeren skal stå i stil til frontene. Det er ganske stor forskjell i pris på CM Centre 2 og HTM2D som jeg hadde valgt til 804D, dermed så er det også noe som må taes med i vurderingen.

Jeg skal prøve å få tatt litt bilder i løpet av uken. Det ligger litt bilder i mine eldre tråder, men ingen som viser kjellerstuen med nåværende oppsett.

>> Utstyrsliste kjellerstue <<

Høyttalere: B&W CM8
    Sub: B&W PV1
    Receiver: Yamaha RX-V767
    Effekt: Midgard Oberon 6.1
    TV: Samsung LE46C535
    Konsoll: Playstation 3
    Streaming: Sonos ZP-90
    TV løsning: Altibox
    Mediaspiller: Terratec Mediatank

>> Utstyrsliste kjellerstue <<

Front: Dali Mentor 2
    Center: Dali Mentor Vokal
    Surround: SVS SSS-02
    Presence: SVS SBS-01
    Sub: DIY Seas med 4 stk L26ROY og 1000W amp med DSP
    Receiver: Yamaha RX-V2067
    Effekt: NAD C955
    PJ: JVC HD1 (fargekalibrert av Perfektbilde.no)
    Konsoll: Playstation 3
    Mediaspiller: Boxee Box

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan bli spennende å følge med på! Må si at det høres ut som om du har funnet en fornuftig løsning. Gleder meg til bilder!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på for å følge denne tråden også jeg.
    Har du noe sammenlignings grunnlag med cm9 vs cm8 ?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hiver meg på for å følge denne tråden også jeg.
    Har du noe sammenlignings grunnlag med cm9 vs cm8 ?
    Det er kjekt

Har lyttet mye på begge ja. CM9 er på alle måter en større høyttaler. Den ble rett og slett for stor for mitt rom, mye på grunn av tuningen på porten. 804D som er ganske lik størrelsesmessig satt som en kule i mitt rom, mens CM9 ble for "store".

Beviser bare igjen at det er smartere å kjøpe høyttalere som passer til rommet, enn å kjøpe for store høyttalere for så å prøve å få dem til å passe rommet

CM8 blir dog litt slank på noen typer musikk, derfor bruker jeg PV1 på noen musikktyper.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer begge disse to til jeg skal bytte neste gang, men har nok kommet frem til samme konklusjon som deg. At det er bedre med en mindre høytaler som passer rommet bedre. Den beste lyden jeg har hatt er slik det står pr idag, og det er med to små Jbl høytalere.

Har ikke fått hørt Cm8, men det kan ligne på at jeg må vurdere de ved neste korsvei da skjønner jeg. Bassmessig vil ting som regel løse seg i denne stua når det gjelder de laveste frekvensene, men mellombass kan ofte være det største problemet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som en god disponering av rom, samt perfekt romutnyttelse. Ser frem til noen bilder slik at det blir lettere å få et inntrykk.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjedde tilslutt med Adam Gamma?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis solgt... ;-)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Tydeligvis solgt... ;-)
    Du vet jo Men ja, de er solgt til en herremann i Kristiansand.

Som Tiger sier så er nåværende romløsning ganske praktisk, og når sjefen i huset også er fornøyd så skal jeg ikke klage.

Anfield og meg kjørte en dummytest når jeg hjalp han med oppsett av REW med Mic osv, og CM8 sammen med PV1 spiller relativt flatt (+/-5dB) ned til 30Hz hvor EQ'en i subben gir et lite løft. Så rommet spiller faktisk veldig på lag med meg den veien det står.

Jeg tok et vanskelig valg i går ift 804D og bestemte meg for å la drømmen ligge litt inntil videre. Centeren blir rett og slett for dyr. Dermed ble det bestilling av et par med B&W DS3 samt en B&W CM Centre 2. Det ble også avtalt kjøp av en SVS sub til kinoen for å sikre de nederste frekvensene. Jeg fant en Midgard Audio Oberon 2.1 som virket perfekt til å drive centeren, så den og er kjøpt og betalt. Kommer nok snarlig i posten.

B&W utstyret blir levert førstkommende tirsdag, men jeg har en del husplikter i påsken, så montering blir mot slutten av påsken. Noe må en ha å glede seg til mens en står i oppussingsstøvet

Jeg lover bilder av alt når jeg har mått montert alt på plass

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått opp ting og tang ?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en spennende tråd å følge. Bilder på vei?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •