Jeg har den siste tiden gjort større endringer i mitt AV-anlegg. Endringene er primært gjort for å høre mer på 2 kanals lyd og mindre på film (5.1 lyd). Film er fortsatt viktig og med de endringene som er gjort får man det beste fra både musikk og film.

En dedikert stereo receiver er fortsatt best på å formidle 2 kanals lyd ift til en AV receiver. Basis i mitt oppsett er å koble alle stereo kilder direkte til stereo receiver og HD/DVD kilder til AV-receiver.

Med de siste investeringer fungerer dette veldig bra, både for stereo og film ;-)

Mitt stereo oppsett består av:

* Bladelius Thor mk II stereo receiver
* Vienna Acoustics Mozart Grande front høytalere
* Hegel HD20 DAC koblet til Bladelius (via balanserte XLR utgang/inngang) med Kimber Kable Hero XLR kabler
* Oppo 981 HD (DVD/SACD) CD spiller koblet til Hegel HD20 via balansert coax inngang på Hegel
* ASrock Vision 3D HTPC koblet til Hegel DAC via USB (for flac og wimp)

Mitt AV-oppsett består av

* Onkyo 807 AV-receiver
* ASrock Vision 3D HTPC koblet til AV-receiver via HDMI for avspilling av BD iso filer fra NAS (sender HD lyd i bitstream til Onkyo)
* Solaris Express 11 NAS (ZFS og 6 TB med disk - 3x2 TB disker i mirror oppsett) - deler ut disk via CIFS/SMB - alle BD plater rippet til disk som iso-filer
* Bladelius Thor mk II koblet til pre out på Onkyo AV-receiver og virker som ren effektforsterker (Bladelius settes i surround mode)
* Panasonic 42" plasma skjerm
* Vienna Acoustics bakhøytalere
* Dali front (vil bli erstattet med VA etterhvert)
* SVS PB-10 NSD sub