@ HiFi-Nevøen; NAD M15HD2 endelig i hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 172
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

@ HiFi-Nevøen; NAD M15HD2 endelig i hus

Etter å ha merket en økende frekvens på antallet innlogginger her på forumet i det siste (for min egen del), så kom jeg i dag frem til at jeg også kunne lage meg en egen hjemmekino-tråd :-) Har en del spennende tester innabords i det siste, og flere på vei. Så hvorfor ikke dele med dere?

Min interesse for lyd/bilde tok et kjempebyks ved et messebesøk i Oslo i 1994. Da var det messe både i Spektrum og Radisson SAS hotellet på andre siden av gaten, som kunne diske opp med lyd-opplevelser på alt fra high-end til bilstereo. Vi fikk se Jurassic Park på laserdisc med Pro Logic Surround på Hi-Fi Klubbens stand, og prøvesitte Lamborghini. Mere fornøyd 11-åring skulle man lete lenge etter!

Etter dette var sparing av lommepenger på tapetet, og i 1996 dro jeg ned til Hi-Fi Klubben i Drammen for å hente meg et sett Dali 104. I mellomtiden hadde jeg stukket av med stue-anlegget til foreldrene mine. En JVC forsterker, Radionette kasett-spiller og Akai høyttalere. Etter Dali kom i hus, har vel interessen bare fortsatt å øke, og det måtte et par avis-jobber til for å dekke "tørsten". Denon AVR-1100 dukket opp som første hjemmekino-receiver, og CD-spiller fra samme merke. Deretter kom Dali 606, raskt etterfulgt av 850 i Dali Rød-serie. Her orket desverre ikke Denon-receiveren å holde følge lengre, og fant ut at det var like greit å ta fyr en gang for alle. Etter litt brannslokking, og påfølgende service-sak valgte den lokale Hi-Fi-sjappa å gi meg ny receiver. Spyttet da inn noen kroner, og kjøpte AVR1400 (mener jeg den het)

Mange år har gått siden den gang, og nye produkter har kommet og gått. Nåværende hjemmekino består av:

Høyttalere:
    - Dali Helicon 800M2 Rosewood
    - Dali Helicon C200M2 Rosewood
    - Dali Helicon 400M2 Limited Edition HighGloss Black
    - Dual Dali Ikon Sub12 Black Ash

Elektronikk:
    - Denon AVR3806 Silver
    - Denon DVD2910 Silver - Solgt
    - Nad M25
    - Playstation 3
    - Xbox 360 Elite
    - Sonos ZP90
    - Cambridge Audio DacMagic
    - Benq W6000 - Solgt
    - Optoma HD82
    - Thorens TD160 mkII

Rommet er på like under 25 kvadrat, og er en liten "loft-stue" med skråtak. Fikk akkurat plass til et rammespent Adeo lerret på 84" (grå duk). Har per dags dato ikke lagt opp til noen akustiske tiltak, men lukter at dette kan skje i løpet av kort tid. Muligens med litt inspirasjon fra AV-Forum messen i Lørenskog nå nylig :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hentet jeg en Benq W6000 på den lokale Hi-Fi-sjappa. 9990,- for denne klarte jeg rett og slett ikke å droppe :P Var på tide med en liten oppgradering uansett. Utrolig stor forskjell på akkurat denne projektoren fra "rett opp av eske" til den var kalibrert

-dsc_0285-jpg

-dsc_0287-jpg

-dsc_0288-jpg

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en morsom liten rakker på test her i helgen. Har lenge vurdert denne, da jeg har hørt lov-ord både her og der. Gode tester har det heller ikke manglet på, og om denne får bli kan jeg lett droppe min Cambridge DacMagic. Men vi får se hva ørene sier når helgen rekker å svinne hen. Testet den i butikk på Helicon 400, som er noe av det beste jeg har prøvd i et butikk-lokale (i alle fall om jeg tar pris med i vurderingen)

-dsc_0313-jpg

-dsc_0315-jpg

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det siste har det virkelig vært vrient å finne utstyr som tar hjemmekinoen til nye nivåer. Har utforsket en del i de siste månedene, uten å finne noe jeg virkelig vil ha. Frontrekka burde jo ha et temmelig stort potensiale, noe jeg tipper at jeg opplever ca 50-60% av til nå om jeg tar i :P

Hvor er det smartest å legge noen kroner? Har ikke trua på at kabler kan ta dette et stort skritt videre, noe jeg til dels har fått bekreftet på egen hånd. Neste er muligens akustiske tiltak. Dempeplater, bassfeller og annet snacks. Men før den tid har jeg planer om å sette på Soundcare Spikes (jobber med å finne en hylse av noe slag som kan gjøre om Spike 1 med 6mm jenger til 10mm), sette på enda en Nad C275(?). Hadde det ikke vært for at Dali droppet å produsere Helicon OnWall i rosewood, hadde disse vært nestemann på lista.

Tidligere prøvde tiltak:
    - Electrocompaniet DAC (den til ca 10K, i musikk-øyemed)
    - Arcam R-Dac
    - Nad M3 (som integrert stereo-amp og effekt)
    - Nad M2 (som integrert stereo-amp og DAC)
    - Cambridge Audio 840W x 2
    - Cambridge Audio 650BD
    - Denon DBP1610
    - Nad T785HD surround-receiver
    - Flytting av komponenter (høyttalere og sittefasiliteter)

Kanskje jeg drar med hjem en platespiller snart også for å teste det. Tips til AudioTweaks som ikke koster storcash taes imot med takk :-)

EDIT: Etter å ha lest igjennom min egen liste av tiltak så jeg et kraftig mangel på bedre lyd-kilder :P Må få testet noen drøyere avspillere ser jeg.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ble PJen hjemme? Du er fornøyd vil jeg tro.

NADen er jeg også meget spent på lytteinntrykk.

Når det kommer til tweaks; har endel akkustikkplater stående å støve. Får vel truet de inn i bilen din om du vil prøve.

Geir Arne

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på meningen din om NAD M2. Hørt den selv på H400mk2, og det spilte vannvittig bra!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Spent på meningen din om NAD M2. Hørt den selv på H400mk2, og det spilte vannvittig bra!
    Thats the thing. Jeg hørte den spille på Helicon 400mk2 selv, som er noe av det feteste jeg har hørt på lang, lang tid. Men har ikke fått den til å nærme seg noe av dette her i heimen enda. Derav "møtt veggen". Hadde stor tro på at denne skulle bringe meg til en ny verden. Men kan ikke skryte av det riktig ennå... Den står og spiller seg inn as we speak, og har vel fått noen timer på seg nå. Men aner ikke om en slik digital-forsterker endrer seg etter innspilling. Skal prøve igjen i morgen tenker jeg. Samt endre på plassering, og mate på med spike 1 fra Soundcare

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hvordan ble PJen hjemme? Du er fornøyd vil jeg tro.

NADen er jeg også meget spent på lytteinntrykk.

Når det kommer til tweaks; har endel akkustikkplater stående å støve. Får vel truet de inn i bilen din om du vil prøve.

Geir Arne
    Projektor ble et kjempeløft fra W1000 :-) Ikke 100% fornøyd med sortnivået, men det kan jeg nok heller ikke bli i denne prisklassen, uten at det går på bekostning av noe annet. Kalibreringen var i alle fall helt nødvendig på denne. Det så du muligens selv også :P

Lytte-inntrykk på Nad`en skal jeg uttale meg mere om etter litt videre testing. Lettere skuffet til nå, men det MÅ være pga kilde. Den var helt anderledes på Helicon 400mk2 i butikk. Må bare hoste frem noe frekke avspillere her.

Akkustikk-plater er jeg mer enn klar for å prøve. Om du får disse i bilen ved en eller annen anledning, er det bare å kjøre på!

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Thats the thing. Jeg hørte den spille på Helicon 400mk2 selv, som er noe av det feteste jeg har hørt på lang, lang tid. Men har ikke fått den til å nærme seg noe av dette her i heimen enda. Derav "møtt veggen". Hadde stor tro på at denne skulle bringe meg til en ny verden. Men kan ikke skryte av det riktig ennå... Den står og spiller seg inn as we speak, og har vel fått noen timer på seg nå. Men aner ikke om en slik digital-forsterker endrer seg etter innspilling. Skal prøve igjen i morgen tenker jeg. Samt endre på plassering, og mate på med spike 1 fra Soundcare

Blir spennende å høre sluttresultatet. Når det kommer til innspilling av "digitalforsterkere" og generelt komponenter er jeg generelt skeptisk. Likefullt forandret min nåværende DAC/pre litt karakter etter ca 100timer på og bør stå på en god stund før lytting. Jeg har lenge vært av den tro at dette kun skyldes tilvenning, men nå er jeg overbevist.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og forresten, mye flott utstyr - en god stereoforsterker med matchende kilde vil nok løfte resultatet mange nivåer.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Blir spennende å høre sluttresultatet. Når det kommer til innspilling av "digitalforsterkere" og generelt komponenter er jeg generelt skeptisk. Likefullt forandret min nåværende DAC/pre litt karakter etter ca 100timer på og bør stå på en god stund før lytting. Jeg har lenge vært av den tro at dette kun skyldes tilvenning, men nå er jeg overbevist.
    Jeg er egentlig temmelig skeptisk til at innspilling skal hjelpe noe nevneverdig selv. Men jeg vil alikevel "ha prøvd det også" for å hel-gardere :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    og forresten, mye flott utstyr - en god stereoforsterker med matchende kilde vil nok løfte resultatet mange nivåer.
    Time will show, som en sier Får prøve å sette på en Nad M5 her først, da. Så tar jeg Denon DCD/PMA 2010 om noen dager. Må bare få unna det TopGear showet denne helgen først :-) Blir en fuktig kveld i Oslo kan tenkes :P

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Time will show, som en sier Får prøve å sette på en Nad M5 her først, da. Så tar jeg Denon DCD/PMA 2010 om noen dager. Må bare få unna det TopGear showet denne helgen først :-) Blir en fuktig kveld i Oslo kan tenkes :P
    Hehe, jakten er jo det morsomme og det er heldigvis mye lettere å teste elektronikk enn høyttalere.
    Top gear bør blir bra, ramlet inn noen "Top Gear Gala Tickets" her så har tro på en god fredag

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror pokker meg at jeg skal prøve en strømkabel eller to når jeg først er i gang. Om det gir et løft må jeg svelge en kamel eller to. Men har hørt at andre har opplevd gode oppgraderinger av slikt...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror pokker meg at jeg skal prøve en strømkabel eller to når jeg først er i gang. Om det gir et løft må jeg svelge en kamel eller to. Men har hørt at andre har opplevd gode oppgraderinger av slikt...
    Teste skader jo aldri, i verste fall ryker en fordom eller noen tusenlapper
    Her igjen, mot min vilje, måtte jeg innrømme forskjell på strømkabler i DAC og kilde..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg for å prøve å sette elektronikk i høyre hjørne bak. Effekt-blokker blir stående i front. Så får vi se hva slags effekt dette gir. Soundstyle ST105 kom på plass i går kveld/natt, og har bestilt meg 2 par VanDenHul TheName 10-metere (trenger egentlig 3 single, men det kunne ikke leveres)

Spørsmålet nå er sub-kabler. Jeg finner ikke så mange som har prøvd forskjellige utgaver. Så har rett og slett ikke peiling på om det er nødvendig å legge så meget med kroner i det. Starter vel med å prøve Qed Perfromance subwoofer-kabel. De koster ikke alt for mye. Blir jo kroner bare av TheName som kommer på fredag :P

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her gikk tempoet opp fort.

Hva er det egentlig du føler du savner hjemme på musikk? Du nevner du opplevde H400 og M2 som meget bra, men M2 og H800 hjemme hos deg fungerer dårlig?

Akkustikkplatene tror jeg vi trykker inn i den sorte bilen din. Tror jeg har 5stk 10cm og 2 stk 5cm liggende som ikke blir brukt. Har flere også som er "i bruk", men du kan ta med de også om du trenger det.

Burde jo klare å komme godt ut av dette med det utstyret du har nå. Hva med å teste en Denon med Audyssey XT? Har du noen måling av rommet?

Geir Arne

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye gromt utstyr.
    Fint om du legger ut noen flere bilder av rommet ditt.

Titt gjerne innom mim hjemmekinotråd.
    Jeg skal i løpet av en måneds tid flytte oppsettet fra stua over til dedikert rom

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...alg-av-tv.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er det egentlig du føler du savner hjemme på musikk? Du nevner du opplevde H400 og M2 som meget bra, men M2 og H800 hjemme hos deg fungerer dårlig?
    Gjelder å smi mens jernet er varmt, eller noe i den duren. Har fått Hi-Fi ånden over meg igjen i det siste. er vel et års tid siden sist jeg hadde det :P H400 og M2 spilte med en fylde og dynamikk som var helt vanvittig da vi testet den i butikk. Hjemme blir det rett og slett flatt, og kjedelig, samt fylden er helt borte. Noe den forøvrig ikke burde være med fire 8" i bevegelse i et relativt stort kabinett. Igjen fungerer Denon AVR3806 bedre enn elektronikk som burde skyte den ut av vannet. Riktignok låter Nad M2 større, og har mere detaljer. Men uten fylde og engasjement holder det ikke. Lurer på om jeg skal teste ut Nad M5 i kveld for å sette kilde-issuet på prøve.

Akkustikkplatene tror jeg vi trykker inn i den sorte bilen din. Tror jeg har 5stk 10cm og 2 stk 5cm liggende som ikke blir brukt. Har flere også som er "i bruk", men du kan ta med de også om du trenger det.
    7 stk plater burde være nok til en test :-) Hvor store er de? Tenker på bredde/høyde

Burde jo klare å komme godt ut av dette med det utstyret du har nå. Hva med å teste en Denon med Audyssey XT? Har du noen måling av rommet?
    Audyssey som ligger i 3806 er nok desverre ikke av samme kaliber som nåværende utgave :P Så setter jeg igang den blir lyden veldig nasal. Hadde NadT785HD på besøk for et par helger siden, men rakk ikke å få kjørt romkorreksjon, da samboeren absolutt måtte føde. Akkurat som om det ikke kunne ventet en ukes tid :P Så nei, jeg har nok ikke prøvd dette fullt ut. Også en ting jeg må ta tak i

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1...

Høres veldig ut som det er rommet, og ikke elektronikken / høyttalerne det er noe galt med.
    M2 og Helicon er jo himmel... *sukk*

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •