@ HiFi-Nevøen; NAD M15HD2 endelig i hus - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 172 av 172
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Que? Har du fått din allerede? Mangler du et sted å ha den for tiden? :P Slik som det pleier å være da mener jeg
    Den har kommet ja.

Men høyttalerne mangler fremdeles, så får ikke testet den.

Geir Arne

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Den har kommet ja.

Men høyttalerne mangler fremdeles, så får ikke testet den.

Geir Arne
    Vet ikke om jeg har tid til å teste den før 18.-19. april tidligst. Når får du høyttalerne dine da? Eller er det Epicon du venter på :P

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg har tid til å teste den før 18.-19. april tidligst. Når får du høyttalerne dine da? Eller er det Epicon du venter på :P
    Da burde høyttalerne være kommet.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Da burde høyttalerne være kommet.

Geir Arne
    Men hvilke høyttalere venter herren på? Du bytter oftere enn andre bytter projektor. (Fikk HD87 for noen dager siden. Nå var jo tross alt HD82 flere uker gammel

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig er NAD M15HD2 ankommet!

Da er den endelig kommet. Håper virkelig denne vil være med på å løfte lydsystemet noen hakk. Den erstatter en Denon AVR3806 som har hatt tro tjeneste her siden 2006. Så var virkelig på tide med oppgradering Kobler den opp i kveld, men får nok ikke testet den ut skikkelig på et par uker, da jeg jobber utenbys en periode. Poster litt inntrykk etter hvert

-dsc_0001-jpg

-dsc_0002-jpg

Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad M15HD, Nice

Gratulerer med M15HD, denne vil jeg også ha i benken min håper den står til forventningene

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette burde bli en aldri så liten oppgradering.

Gratulerer!

Geir Arne

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Nå har du vel fått testet NAD M15HD2 en stund? .

Hvordan spiller den ? Da spesielt i stereo (vurderer denne som stereo preampi første omgang. For å få integrert subbene mine bedre, samt fått satt litt deling på hovedhøyttalerene som er BW 804D).

Pr nå bruker jeg NAD M51 DAC'en som pre amp.. og det spiller utrolig godt iallefall, men mangler bassmanagement . M51 er nok overlegen på DAC delen, men tipper M15HD2 også har gode stereo DAC egenskaper .

Håper på tilbakemelding .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med kinoen nå T? Har du fått eget rom i det nye huset? Og har ikke du nå kjøpt deg Eipicon? Bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ett temmelig svakt øyeblikk var jeg kun en reise unna for å hente meg en M2, men endte opp med brukt EC istedet, på Helicon 800 MK1.

Hvordan blir lydgjengivelsen med M2 på 800 egentlig?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lagredetsomadsl
    I ett temmelig svakt øyeblikk var jeg kun en reise unna for å hente meg en M2, men endte opp med brukt EC istedet, på Helicon 800 MK1.

Hvordan blir lydgjengivelsen med M2 på 800 egentlig?
    tror nok ganske sikkert at du tok det rette valget. M2 passer BW best. Mens ec er knall på Dali.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For litt siden hadde jeg gleden av å ha ovenstående høyttalere i heimen for test og moro en langhelg. Riktig nok har Helicon800 MkII en mer permanent plassering her i hjemmekinoen, men å ha dem stående side om side med 802D gjorde saken hakket mer spesielt. Tenkte derfor det kunne være morsomt å legge ut noen ord om dette her på forumet

-dsc_0507-jpg

Utstyrsliste stereo-test
    - Nad M2 stereo forsterker/DAC
    - Nad M5 CD-spiller
    - Sonos ZP80 sone-spiller og streaming-enhet
    - Supra strømpadde
    - VanDenHul MainStream strømkabler (x2)
    - VanDenHul Revelation høyttalerkabler
    - VanDenHul TheName signalkabler
    - The First Ultimate mkII digital-kabel

-dsc_0490-jpg

Plassering
    På forhånd visste jeg at plassering i dette rommet ville kunne by på problemer. Har tidligere slitt med CM9 og 804S, uten å komme helt i mål. I etterkant har det vist seg at det rett og slett var meg som var problemet. Jeg var for gjerrig på gulv-areal, og har derfor hatt bass-problemer med samtlige høyttalere jeg har hatt innom tidligere. Viste seg temmelig raskt at 802D gjerne kunne stå med tilnærmet lik avstand fra vegg som Helicon gjør i det daglige. Riktig nok måtte jeg dra de lenger ut til siden, og vinkle en del for å få kringlyd`s ”7 drum paces” (heter den det?) til å sitte. Tror jeg brukte ca 30 min på å finne en passende plassering. Uheldigvis var det vanskelig å sette opp begge høyttalerparene side om side og samtidig optimalt for begge. Når det ene paret satt perfekt, ble det andre paret i ”skyggen” eller for nært en vegg til å fungere optimalt. Måtte derfor merke av på gulvet hvor de forskjellige høyttalerne spilte best, og bytte om under mesteparten av testen.

-dsc_0483-jpg

Lyden

802D har vel stilt høyt på listen min over våte drømmer de siste 10 årene, så redselen var faktisk stor for at de skulle bli en skuffelse. Jeg hadde enorme forventninger før de i det hele tatt var kommet seg opp trappen, og samtidig rullet det et par spørsmål et sted i tankene. - Hva mer kan et høyttalerpar til 110k gjøre som ikke et par til 60k kan? – Er et slikt høyttalerpar virkelig verdt prisen? – Er rommet ”bra” nok til at dette vil fungere? Osv, osv . Dette var heldigvis en unødvendig bekymring. Etter alt plasserings-styret, merker jeg at B&W stiller med kvaliteter jeg ikke tidligere har fått frem på Helicon. Bassen sitter en del strammere (noe jeg egentlig ikke hadde forventet) og mellomtone/diskant er fremtredende på en helt annen måte enn hva jeg er vant med. En helt annen attack i denne regionen enn hva jeg har i Helicon. På et par låter kan jeg påstå at det var i meste laget. Men tipper det kunne vært rettet på med noen få akustiske tiltak. En av tingene jeg trodde jeg ville få med 802D kontra Helicon, var en mere temmet topp. Overraskende nok viste det seg at det ikke var slik i det hele tatt. Muligens stiller de på ca samme nivå. Man kan ense at diamant-diskanten stiller med andre egenskaper enn det doble diskant-patentet til Dali, men at den var hakket mere tilbakelent viste seg å kun være en fordom fra min side. Derfor endte jeg opp med å kjøre den samme egenkomponerte EQ jeg har laget til Dali`ene mine. På film da altså. Musikkmessig gikk det kun via Nad-pakken jeg hadde lånt meg for anledningen.

Om det skal være èn musikk-sjanger jeg bør dra frem i lyset for testens del, må det være Rock. Med stor R! Dette er noe 802D behersker milevis bedre enn Helicon. Det ligger en ro i lydbildet som er vanskelig å beskrive med ord. Jeg ender opp med å kjøre igjennom store deler av favoritt-musikken min i denne sjangeren i løpet av første kvelden (og etter hvert natten) jeg hadde disse drømme-høyttalerne tilstede. Man kan ha et vesentlig høyere lydvolum under lytting uten at lyden blir masete eller påtrengende. Selv på temmelig piggtrå-aktig musikk, er lydbildet ryddig og behagelig.

En av mine standard-tester på gode lyd-systemer er Andrea Bocelli`s Canto Della Terra. Ja, det er en opera. Men en praktfull fremføring av sådan. Er anlegget godt nok, frembringer denne herlige låta en behagelig grøsning i kroppen i siste akt. Et kor kommer inn fra ingensteds, og blander seg med Bocelli`s varme stemme. Sammen skaper det et vanvittig intensitets-nivå, og nakke-hårene reiser seg, og stå-pelsen er et faktum. 802D var ikke noe unntak her!

Følgende artister ble også flittig brukt under testingen:
    - Røyksopp
    - Infected Mushroom
    - Morcheeba
    - Enya
    - Rage Against The Machine
    - Nils Lofgren
    - Kari Bremnes
    - osv

Hva med surround?

Utstyrsliste surround-oppsett
    - Denon AVR 3806 surround-receiver
    - Denon DVD2910 dvd-spiller
    - Sony Playstation 3
    - 3x Nad C275BEE effekt-forsterkere
    - Dali C200M2 senter-høyttaler
    - Dali Ikon Onwall MKII bak-høyttalere
    - Dual Dali Ikon S12 bass-kasser
    - Van Den Hul D352
    - Van Den Hul Magnum

Som dere kan se på utstyrslisten stilte jeg med et par åpenlyse mangler under surround-testingen. C275 ampene til Nad er ikke akkurat laget for denne typen høyttalere. Det morsomme er hvor godt de sto seg under denne testen. Forventet muligens at de skulle gi seg under de drøyeste scenene, noe de absolutt ikke gjorde. På film vil jeg påstå at forskjellene var en god del mindre. Om prisdifferansen kan forsvares vil jeg ikke si med sikkerhet. Riktig nok stiller 802D med et vannvittig engasjement , og en spilleglede ut av milde xxxxx . Men mye av dette har jeg allerede på plass med Helicon-oppsettet mitt. Jeg sitter igjen i etterkant og lurer på hvor mye det ville gjort å ha 800-serie rund baut, samt stilt med et vesentlig kraftigere forsterkeri. Men dette får tiden vise, da en må jobbe litt med økonomien før dette skjer.

Konklusjon:

Til slutt her sitter jeg med et like sterkt ønske om oppgradering til 800-serie surround, om ikke sterkere. Mine ”redsler” om at det ikke kunne være noe særlig mere å hente (pga manglende gull-forgylling av ørene mine) er et saga blott, selv om rommet er på beskjedne 25 kvadrat. At 802D kun fungerer i større rom viste seg også å være en liten overdrivelse. Men at det er en høyttaler som ikke er laget for ”gutterommet” er nok temmelig korrekt. Noe prisen også understreker. Det store spørsmålet er muligens; Er de verdt prisen? Vanskelig å si noe spesifikt ja/nei her. Om jeg skal prøve å begi meg ut på et svar, vil jeg si noe slikt som: Er du en audiofil person av natur, og har hatt mange gode høyttalere/anlegg opp igjennom årene; så, ja. Definitivt. For hvermansen som ikke har hverken gull-ører eller en spesiell interesse for musikk/film; nei. Det finnes mange rimeligere høyttalere som også stiller høyt i kunst-kategorien (som også låter veldig bra) Eksempelvis fra Dali, Usher, Sonus Faber osv

Om mulig, en score fra 1-10: (hvor 10 er best)
    802D
    Lyd: 9
    Utseendet: 9
    Plasseringsvennlighet: 5

Helicon 800 MKII
    Lyd: 8
    Utseendet: 8
    Plasseringsvennlighet: 6

Andre bilder:
    -dsc_0494-jpg

-dsc_0489-jpg

-dsc_0513-jpg
    Hopefully I won't offend anyone by writing in English on this Norsk website. In Scandinavia are the most DALI adepts . I really admire this review. I think it is a good review because it gives an honest review of 2 excellent speakers. (I have the Helicon 800mk2). Thank you for posting.

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •