Rotja sin hjemmekino - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  6
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 147
    Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BlackDragon98
    Du har mentor og concept 6 sant?

Om jeg har concept 6 er de verdt å oppgradere til mentor da? Bruker h/k hk980 som forsterker å synes de låter himmelsk, men har litt lyst å oppgradere og :P

Hvordan synes du mentor låter i forhold til concept? ??
    Helt enig med TorTorden her. Selvfølgelig er de verdt vær krone i oppgradering. Skulle bare mangle.. 8)

PS: Jeg må nevne at jeg hadde Consept 8 (8" basser) i kinoen. Personlig syns jeg at Mentor 6 med sine 6" basser har bedre og dypere bass enn Conseptene noen gang hadde. I min kino altså. På TV rommet mitt funker Consept 6 godt til sitt bruk uansett.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR-4520
    Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-8-jpg
    Da har jeg godt til anskaffelsen av Denon sin for tiden største receiver. Yamaha likte jeg godt, men har savnet litt Denon lyden en stund.

Etter å ha testet ut en Yamaha RX-v765 i eget tv rom(for noen år siden), fikk jeg lyst til å teste ut det samme i hjemmekinoen. V765 var svært så fremover lent(lydmessig), og husker jeg riktig så var det i daværende ”Hjemmekino” bladet at man mente denne var den mest frem lente receiver fra Yamaha til da. Da v3067 falt i pris så tenkte jeg det kunne være moro å prøve i et større rom med flere høytalere. Jada den var vel moro, men ikke så til de grader som jeg har lest om på nett og av diverse tester. Litt mørkere i bass lyden syns jeg å huske var det første jeg bet meg merke i. Litt større fokus på bass med andre ord. Jeg bruker jo nå effekt forsterkere på front rekken, utenom høydekanalene. Så en god forforsterker er viktigere en mye effekt.

Når dette er sagt vil jeg også få legge til at jeg har stort sett vært fornøyd med min Yamaha RX-v3067. Den var artig å prøve noe nytt så erfaring basen kan bli litt større. Men nå altså er vi tilbake med en Denon AVR-4520.

Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-1-jpg
    Nøytral og grei pappeske som lover at dette veier ca 20 kg til sammen(altså inkludert emballasje og lignende).

Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-2-jpg
    Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-3-jpg
    Når jeg pakker opp er det et lokk på toppen som kan taes rett opp. Alt ekstra er med.

Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-4-jpg
    Utpakking av fjernkontroll og CD..

Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-5-jpg
    Måle mikrofon og to CD følger med. Det er på CD rom at du finner manualene i flere språk. Blekka som følger med er kun en hurtigveileder for automatisk oppsett.

Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-12-jpg
    De to receivere side om side. Når jeg løfter på dem virker det som om vekten er omtrent den samme. Men jeg syns at Denonen er litt høyere enn Yamaha.

Det kommer mer...

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig

Håper den lever opp til forventningene
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baksiden av receiveren kan man se her..
    Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-9-jpg

Fra venstre mot høyre under her, mer enn nok av tilkoblinger8-) ..
    Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-10-jpg
    Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-11-jpg

Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-13-jpg
    Det er lys i fjernkontrollen som jo er viktig i kino mørket. Det blir lys straks du tar på den evt hvis du beveger litt på den.

Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-18-jpg
    Sjekker ut litt media server og streamer via min NAS. Funker utmerket.
    Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-19-jpg
    WAV håndteres også eksemplarisk.

Lyden er det litt tidlig å si noe bombastisk om. Her var det en del ting å sette seg inn. I starten ante jeg ikke hvordan endre sterio til surond osv... Fant ut at man må trykke en av disse knappene i farger i noen sekunder, så kan man gjøre endringer med Prologic II, Prologic IIz, DTS.. osv..
    Rotja sin hjemmekino-denon-avr4520-16-jpg

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Stilig

Håper den lever opp til forventningene
    Takker det kommer flere bilder.
    Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-20-jpg

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny grom receiver - alltid spennende med noe nytt i hus :-)

Du får komme tilbake med mer utfyllende inntrykk etterhvert !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved tilkobling av høytalere har jeg startet med å gå over til banan plugger, det er enklere. Men de svarte proppene på denne receiveren var avrundet og pokker så vanskelig å få ut. Litt makt med tynt skrujern måtte til for å bende dem ut fra kanten og deretter egnet verktøy for å få dem evt helt ut.

Rotja sin hjemmekino-denon-avr4520-13-jpg

Når man slår på receiveren første gang kommer det en meny som går gjennom hele oppsettet. Under nettverk fant den selv alt etter at nettverks kabel var koblet til.

Rotja sin hjemmekino-denon-avr4520-14-jpg

Når det var tid for kalibrering av høytalere og rom ble man bedt om å koble til måle mikrofon. Under subwoofer kalibreringen, måtte jeg inn å skru på "gain" for å tilfredsstille programmet. Jeg hadde det på for høyt mente den

Mens test toner ble sent skrudde jeg på knappen bak begge subber før man kunne gå videre. Begge ble kalibret vær for seg. Ja jeg har to subber. I etter tid syns jeg de muligens er mye bedre intrigert i anlegget enn tidligere. Jeg har nok alikavel skrudd opp et par db ekstra. I tillegg har jeg satt Main høyttaler og subb til og spille bass sammen. Etter dette så syns jeg faktisk Denon spiller bass bedre enn Yamaha. Ikke noe galt med Yamaha, men det virket på meg også rent praktisk at master volum måtte settes ganske høyt før subbene ville spille med og den berømmelige dynamikken og morsomheten trette fram. Ikke bestandig mulig i en blokk-leilighet.

Denon spiller med subbene også på lavt volum. Noe som gjør dem mer dynamiske i mine ører på lavt volum enn Yamaha'en. På TV lyd er det viktig da surond ofte får et litt lavt og flatt lydtrykk. Denonen foreløpig virker å være litt mer livlig. Men det er nå min oppfattelse. Kan også være at Audyssey MultEQ-32XT rydder litt bedre opp i lyden?

Mer kommer...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så får man teste litt CD lyd..

Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-17-jpg

Jeg bruker min Cambridge Azur 751BD med analoge kabler via dens utmerkede analoge sterio utganger. Heer er det god fylde i alle fall. Litt avrundet topp muligens. Ikke noe galt i det siden jeg har litt aggressive diskanter fra Dali sin Mentor serie. Men kanskje, nesten i overkant som gjør lydbilde litt layback. Men jeg tror at på litt aggressiv diskant kan det være en fordel. Dette må testes litt mer ut før jeg sier noe mer. Ikke for det, det høres bra ut.

Så litt SACD..
    Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-16-jpg
    Alle de artig surond effektene er her. Litt usikker hvordan denne receiveren håndterer DSD lyd da den bare sier Multi In.. Men det funker jo, og jeg liker nok uansett å smøre det utover alle høyttalerne. ;-)

Så DVDAudio..
    Rotja sin hjemmekino-beatles-5-jpg
    Wow riktig morsomt, alle små lyder slik jeg husker dem klart som en fjellblekk omgir meg som en deilig helhet. Fuglekvitter er meget klart rundt meg i sangen "Becaus"

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt SACD fra Diana Krall er overbevisende klar og deilig detaljert med lyd trykk på 27, og vent litt.. Dette med å stille lyden er veldig annerledes enn jeg har vært vant med siste årene. Her starter lyden på 0 som i ingen lyd og så skrur man opp til ønsket lyd styrke evt helt opp til 80 eller mer. Tror jeg satte en begrensning sånn for sikkerhets skyld på 60 eller 70 eller no sånt. Husker ikke i farta.

Før var det jo slik at 0 var på -60 eller -70.. og maks på +10. Da var det vanlig at lyden jeg spilte var på -30 til -40. Nå må jeg altså finne det ut på nytt, ja, ja. Får spille til jeg syns det høres passe ut. Rundt 22 er lavt, rundt 30 er ok og passe? Nja, vi får se naboer

Rotja sin hjemmekino-denon-avr-4520-21-jpg
    SACD med DSD lyd fra lekre Diana Krall med herlig surond lyd, og jeg sverger at har knapt hørt det bedre enn nå!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny receiver. Blir det receiver på meg igjen, må det bli Marantz, eller Denon. De er mine favoritter lydsmessig, og definivt utseendemessig!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Grattis med ny receiver. Blir det receiver på meg igjen, må det bli Marantz, eller Denon. De er mine favoritter lydsmessig, og definivt utseendemessig!
    Takker masse for det, ja jeg liker Denon utseendemessing. Pene receiver det.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig en stasreceiver det der. Bygget som en tank. Gratulerer!
    Skulle jeg kjøpt ny, så ville jeg virkelig vurdert Denon AVR 4520.

Aah, finnes det en bedre følelse enn å pakke opp en ny reciever, kjenne den liflige duften av ny elektronikk strømme ut av esken

Koble opp - og bruke hele kvelden, gjerne hele helga på å bli kjent med den nye receiverens muligheter og kalibrere lyden. Timene flyr avgårde! Blir ikke bedre
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøve litt konsert BD også i kveld..
    Rotja sin hjemmekino-mylene-farmer-2-jpg

Ny BD konsert har jeg fått så prøver den litt ut..Mylene Farmer..
    Mye aggressiv lyd og lys og lerret i starten med bilder som gir litt Black Symphony vibber.

Rotja sin hjemmekino-mylene-farmer-3-jpg
    Helt klart bra lyd med DTS-HD Master..

Rotja sin hjemmekino-mylene-farmer-4-jpg

Dog savner jeg litt høydekanalene til Yamaha, de var mer aggressive enn det jeg opplever fra Denon, selv om jeg prøver å øke lydtrykket litt. Men surond følelsen er upåklagelig.

Rotja sin hjemmekino-mylene-farmer-5-jpg
    Anderledes og tøff musikk fra Stade de France
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Rotja sin hjemmekino-mylene-farmer-2-jpg   Rotja sin hjemmekino-mylene-farmer-3-jpg   Rotja sin hjemmekino-mylene-farmer-4-jpg   Rotja sin hjemmekino-mylene-farmer-5-jpg  

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

Aah, finnes det en bedre følelse enn å pakke opp en ny reciever, kjenne den liflige duften av ny elektronikk strømme ut av esken

Koble opp - og bruke hele kvelden, gjerne hele helga på å bli kjent med den nye receiverens muligheter og kalibrere lyden. Timene flyr avgårde! Blir ikke bedre
    Intet er bedre, herlig følelse å få spilt på, tar tid å koble opp dog, og mye etter arbeid for å få lyden til å sitte slik man vil...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller litt
    Rotja sin hjemmekino-temptation-1-jpg

for å sjekke ut lyd trøkk fra noe jeg har spilt mange ganger før..
    Må si at dette virker bra. Meget god trøkk. Kanskje man i starten savner litt det deilige front lyd bildet som Yamaha kunne sette opp med sine presens/høyde kanaler. Her er man avspist med Prologic IIz. Gir bare ikke den samme følelsen av helhet og trøkk i front. Men med den betraktelig bedre subb behandlingen (Ja min mening) så trøkker det meget så eksemplarisk ut i front alikavel. :!:

Herlige Adele..
    Rotja sin hjemmekino-6-jpg

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gromt! Hvordan liker du denne i forhold til Yamaha?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Gromt! Hvordan liker du denne i forhold til Yamaha?
    Tja, kan jo ikke si at den er dårligere enn Yamaha. Har jo kjøpt den. Klart den er bedre..;-)
    Men fra det så er det enkelt ting man savner fra Yamaha. Bedre med pressens kanaler en såkalt IIz..

Bedre trøkk i front.

Men det sakt, så syns jeg Denne Denon sin håndtering av surrond og ikke minst subb er bedre. Det gjør at trøkket i front ikke er mye dårligere på Denon. Bare annerledes. Men dette er fremdeles under utesting. Har jo ikke hatt receiveren en uke en gang. Nå prøver vi med litt Shakira BD konsert..

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

Eneste jeg kommer på som kan være bedre må vel være når man får alle delene til en ny pc og skru sammen.

Samme lukta, men mange flere små esker og pakke ut

Gratulerer med snadder 'pre' trinn Rotja
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Eneste jeg kommer på som kan være bedre må vel være når man får alle delene til en ny pc og skru sammen.

Samme lukta, men mange flere små esker og pakke ut

Gratulerer med snadder 'pre' trinn Rotja
    He, he takker.. nå sjekker jeg ut hvordan SHAKIRA fungerer..
    Rotja sin hjemmekino-shakira-14-jpg

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja fikk den i posten for en par uker sida og har ikke testa den enda, noe til morra kaffen kanskje.

Oppdatering:
    Jeg holdt på og legge inn en vits involverende" fare for morrabrød" men sensurerte den..
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •