RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 287
    Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    oi så ut som en skikkelig kino det der. kunne tenkt meg en demo en gang :P

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Helt enig her! Musikken er viktigst!

Hvordan vil du beskrive lyden i frontene? Er de hissige i toppen eller?
    Er jo ikke mange som har disse enda og jeg må si de virker utrolig spennende, men er jo ikke greit å lese seg opp på disse. .

BTW: Har du noen linker eller bilder av Civicen din?

Nei, det er ikke sånn at musikken er viktigst. Filmspor er et altfor vinglete medie til å kalibrere lyd til.
    Bruker behringer målemic og justeringen foregår via en avansert dsp som går på frontene og subwoofere. Bruker ikke audyssey.
    Derfor kontrollsjekker jeg på musikk jeg kjenner godt og vet hvordan skal låte.
    Låter det da bra på musikk låter det også bra på film, det er ikke alltid tilfelle andre veien.

Hornene er så langt fra skarp som du kan få det, de kan nærmest virke for snill på en måte. Men det er bare et bevis og kvalitetstegn på et godt konstruert horn. Mye headroom og mulighet til å spille høyt uten forvrengning.

Skal grave fram noen bilder av hondaen i morgen når jeg sitter på flyet til Manchester og Old Trafford
    Opp tidlig i morgen, god natt

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    oi så ut som en skikkelig kino det der. kunne tenkt meg en demo en gang :P
    Det skal vi vel fikse, er ikke lange biten for deg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe mere bilder og målinger nå, Rizla?

Skal til med dette selv om en ukes tid, kommer da til å prøve å få tatt målinger og bilder underveis.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Har du noe mere bilder og målinger nå, Rizla?

Skal til med dette selv om en ukes tid, kommer da til å prøve å få tatt målinger og bilder underveis.
    Har dessverre ikke hatt tid til å gjøre noe i kinoen i det siste.
    Var i Manchester til mandag og denne uken har det vært fullt opp.
    En må ha god tid for sånt, er ikke gjort på 5 min .
    Tviler det ikke blir gjort mer før midten av neste uke.

Bra at du tar målinger og bilder.
    Tok selv målinger underveis, men glemte å lagre de.
    Men effekten var ekstrem, spesielt faktisk på de siste 10-20cm.
    Tror jeg faktisk skal prøve å klemme inn 10cm til, det er teoretisk 5cm mer å gå på bak veggen. Litt sammenklemt blir det, men tror ikke det skader når densiteten er så lav som den er, litt høyere skader ikke tror jeg.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått tatt meg en skikkelig runde i helga.

Har byttet innmat i bassfellene bak fra glava isolasjon til glava akustikkplater skjært ut i trekanter. Har i tilegg til disse også montert bassfeller i taket bak på samme måte. Det er fortsatt 60cm med Glava isolasjon bak frontveggen som beskrevet tidligere.

Nå mener jeg at jeg har fått til akustikken i rommet veldig bra i forhold til de elendige forholdene jeg hadde fra grunnen av.

Har noen kraftige dipper lenger opp i frekvensområdet, men disse er så små og så skarpe at det ikke har så mye å gjøre.
    Det jeg har igjen har jeg rettet på i DSP'n.

På søndag resatte jeg DSP'n og kjørte rubbel og bit på nytt..
    Brukte lang tid på å finne riktig sweetspot og avstand fra bakvegg for å finne optimalt kompromiss mtp optimal lydkvalitet/lydbilde og bassrespons.
    Dessverre havnet jeg kanskje 10-15cm for langt bak i forhold til perfekt lydbildepresisjon, men der fikk jeg en kraftig knekk i 70hz området så jeg måtte plassere meg litt lenger bak. Men fortsatt godt innenfor mine forhåpninger. Er nå rett under 1m fra bakveggen.

Har også forsket på det med ørets følsomhet i forhold til frekvenser og har funnet ut at en slakk kurve på 2db fra 100 til 10khz er det som har fungert best.

Jeg er også en av de som mener at en helt flat kurve fra 100hz og ned ikke låter riktig. En mikrofon har en helt annen følsomhet til de lavere frekvensene enn menneskets ører. Så derfor har jeg lagt inn en "House Curve" for å kompansere for ørets følsomhet. Den er nå ca 6db høyere ved 30hz enn ved 100hz, men kommer til å prøve meg litt mer på dette denne uken.

Prøvde tidligere ut en teori med en Fulltone House Curve, men dette fant jeg rett og slett ikke hadde like god rot i sannhet som i frekvensene fra 100hz og ned.

Så, etter en dags kalibrering var jeg ved dags ende VELDIG fornøyd med hvordan ting hadde blitt. Lyden hadde blitt utrolig dynamisk og presis.
    Jeg kunne spille høyere enn jeg noen gang hadde gjort uten at det i det hele tatt var masete og anstrengt.
    Det hele føltes som det satt som ei kule rett og slett!

Avsluttet kvelden med filmen "Rise of the planet of the apes" og satt med et smil om munnen under nesten hele filmen. Nå var det morro å se film!

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virkelig morro når man får det til:-D

hvordan syns du forskjellen ble med nye bassfeller?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    virkelig morro når man får det til:-D

hvordan syns du forskjellen ble med nye bassfeller?
    Ikke like mye effekt som frontveggen, men den gjorde sin misjon. Fikk litt mer nivå fra 60-100hz på både frontene og subene. Det dumme er at jeg fortsatt har en kraftig dump på 85-100hz på frontene som går som et stup. Det ble bedre med bassfellene bak men fikk det ikke helt bort.
    Endte med en deling på fronter mot sub på 100hz 48db oktav, så det har egentlig ikke så mye å si.

Men det beste med de bak var at jeg fikk en bedre frekvenskurve fra 100-500hz. En god bassrespons har også mye med hvordan det ser ut i dette området, som ikke så mange tenker over.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    House curve:
    Du kan få den rett for ETT nivå. Velg det du tror du kommer til å bruke mest.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    House curve:
    Du kan få den rett for ETT nivå. Velg det du tror du kommer til å bruke mest.
    Ja, dette er en teori jeg har sett noen nevne. Etter å ha lest mye om dette og hvordan et menneskeøre oppfatter frekvenser så er denne teorien på en måte riktig, men ikke riktig likevel siden disse artifaktene skjer uansett om du bruker en house curve eller ikke siden dypbassresponsen kan forandres pittelitt alt etter hvor høyt du spiller. Men større forskjeller skjer mtp konstruksjon av rommet og om vegger og tak gir etter el.lign. Det har mye mer å si.

Men, uansett. disse forskjellene er ikke så store at det er noe å snakke om.

Uansett, så er misjonen med dette rett og slett til å oppnå en "oppfattet" respons enn en "målt" respons. Nettopp fordi menneskeøret har vanskeligere for å oppfatte lavere frekvenser i bassområdet enn høyere. Dette blir da enda verre når en sitter i små rom som vi ofte gjør og sitter nærme høyttaleren, for da vil vi bli mer følsom for høyere frekvenser enn lavere. I store haller og kinosaler der avstand er helt annerledes vil en målt frekvenskurve komme mer til sin rett.

Målet er å få en respons som er "målt flatt" med menneskeøret og ikke med en mikrofon.

Men, du kan sikkert nok om dette fra før Var mer for det almenne publikum

Vil heller ikke forurense denne tråden med for mye tekniske poster. Det tar kanskje bort litt fokuset.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Målet er å få en respons som er "målt flatt" med menneskeøret og ikke med en mikrofon.
    Mulig at det blir litt rart å spørre deg dette men: har du kalibrert ørene dine?
    Hvordan vet du at du kan stole på dem?

Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Vil heller ikke forurense denne tråden med for mye tekniske poster. Det tar kanskje bort litt fokuset.
    Det er ikke noe fare for det. Kjør på! Jeg personlig elsker tekniske poster :-D

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Mulig at det blir litt rart å spørre deg dette men: har du kalibrert ørene dine?
    Hvordan vet du at du kan stole på dem?
    Hehe, øret er vel kalibrert opp mot hjernen vel? Du må bare bruke øret for å høre forskjell i nivåer på frekvenser

Tommelfinger regelen er å få f.eks 30hz til å høres like høy ut som 100hz.
    Dette varierer stort hvor mye som trengs mtp hvor langt du sitter unna høyttaleren/størrelsen på rommet.

Det blir da en oppfattet flat respons istedet for målt frekvens med mic.

De aller fleste som kalibrerer et system flatt i bassområdet med mic eller romkorreksjon kommer alltid til meg og sier at lyden ble kjedelig, og at all bass substans og fylde forsvant. Den gikk fra å være ulinjær, boomy og overveldende til å bli tynn og pislete etter kalibrering.
    Jeg jobber med lyd/hi-fi og mennesker hver dag og gjort det i over 10 år, og er godt bekjent med at stort sett 95% av kunder ikke liker en målt flat basskurve, og det er snarere fakta enn teori.
    Noen sier det er riktig og skal være sånn og står på det, nettopp fordi målemic'en sa så. Men, da igjen, så riktig som en mic oppfatter det, eller sånn som vi mennesker oppfatter det?

Les mer her :
    House curve: What it is, why you need it, how to do it! - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Veeeeeel.....

Målt flat frekvenskurve er rett når du spiller like høyt som teknikeren gjorde når lyden ble mastret. Noe som er veldig greit med film da det faktisk finnes en referanse for slikt. Med musikk er det verre.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veeeeeel.....

Målt flat frekvenskurve er rett når du spiller like høyt som teknikeren gjorde når lyden ble mastret. Noe som er veldig greit med film da det faktisk finnes en referanse for slikt. Med musikk er det verre.
    Ja, det er sant det. Men skal vi gå inn på det blir det fort mange poster om det på denne tråden, så det driter vi i rett og slett. heheeh

Låter bra gjør det nå hvertfall, og kommer til å å bli bedre etter litt ytterligere fintuning i ukene som kommer

Nå venter jeg bare på at det kommer ny V4K duk og skal bytte ut til Phantom HD ramme med manuell maskering til 2.35:1 !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bra! Har du prøvd andre duker?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bra! Har du prøvd andre duker?
    Bare en grandview duk og V3.

Grandview var faktisk den med best bilde siden den har en annet materiale på duken som ikke absorberer så mye lys, men den har da også noe dårligere lydgjennomtrengning.

V3 duken er god den, uten tvil. Men håper da at V4 skal være bedre på både bilde og lydgjennomgang.

Mye av grunnen til at jeg bytter til Phantom HD er for å få flatt lerret igjen, så jeg også kan få lenger avstand fra høyttaleren til lerretsduken.
    Nå er lerretet ca 10cm fra høyttaleren, med flatt får jeg 10-12cm mer.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes jeg leste noe om en u baffle sub?
    Har du testet dette?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Syntes jeg leste noe om en u baffle sub?
    Har du testet dette?
    Jepp, stemmer det. U-bafler på 50cm dybde som jeg skal bruke fra ca 50-180hz ++ . Er der jeg har størst problemer og da får jeg også mer output og headroom generelt. Ved bruk av U-bafler får jeg stort sett eliminert SBIR og også en vannvittig tørr, korrekt og god bassgjengivelse.

Baflene er ferdig, mangler bare elementene som jeg har ventet på i rundt en måned nå... :???:

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft, hvor mye avstand må disse ha til bakveggen? Folk mener jo man må ha masse avstand til bakvegg med disse
    Det som også er tøft med disse bassene er vell att det er nabovennlig?

Blir openbaffle sub noe mindre fysisk på kroppen?

Får man like mye roomgain fra denne som man får fra en lukket kasse?
    Jeg tenkte kanskje 2 21" i en stor baffel bak lerretet, det burde vell være mulig og få ned til 20 hertz i ett lite rom

Blir arti og se hva du får til med disse, og hvor dypt de går uten eq

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Tøft, hvor mye avstand må disse ha til bakveggen? Folk mener jo man må ha masse avstand til bakvegg med disse
    Det som også er tøft med disse bassene er vell att det er nabovennlig?

Blir openbaffle sub noe mindre fysisk på kroppen?

Får man like mye roomgain fra denne som man får fra en lukket kasse?
    Jeg tenkte kanskje 2 21" i en stor baffel bak lerretet, det burde vell være mulig og få ned til 20 hertz i ett lite rom

Blir arti og se hva du får til med disse, og hvor dypt de går uten eq
    Jeg får ikke mer enn 30cm til bakvegg dessverre pga min falske vegg ikke er dypere. Da er membranen noen få cm fra lerretet.
    Det er ganske nabovennlig ja, men jeg har to stk 21" basser i kasser på størrelse med en fryser, så hvor nabovennlige de er vet jeg ikke, hehe.

Det å bruke U-baffel ned til 20hz vil kreve en veldig dyp u-baffel og mye avstand fra veggen. Det ser jeg ikke noe håp i dessverre.
    Jeg har tunet mine til å brukes fra 50 til 180hz ++, dvs i mitt problemområde.
    Så bruker jeg to stk 21" fra 50hz og ned.

Jeg kommer til å bruke 4 stk 15" i u-baffel, med rundt 500w på hver :twisted:

Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •