RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 6 av 15 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 287
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke AK, men underholdning ER mer enn 20Hz "buttkick"... Personlig er jeg mer fan av en fast, konsis og fysisk bass på type 25Hz og opp ala kommersiell kino, den "subsonic" bassen som nesten minner om en blodguffa Volvo 740 fra rånerstripa har aldri interessert meg nevneverdig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...et alternativ er jo å gå OPP i lerretstørrelse FredrikC, etter mitt syn det helt definitivt beste alternativet forutsatt av projektoren klarer nok zoom...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg er ikke AK, men underholdning ER mer enn 20Hz "buttkick"... Personlig er jeg mer fan av en fast, konsis og fysisk bass på type 25Hz og opp ala kommersiell kino, den "subsonic" bassen som nesten minner om en blodtguffa Volva 740 fra rånerstripa har aldri interessert meg nevneverdig...
    Det beste er å ha begge deler og det er nok noe RiZLa_7 får med sitt oppsett i sitt rom

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her var et skikkelig gjennomtenkt prosjekt! Moro å følge med og det er sikkert mange som kunne tenke seg noe lignende. Jeg begynte faktisk selv å fable om LCR på stativ selv etter å ha sett dette
    Hvordan har du regnet ut diffusorene og hvor langt unna kommer du til å sitte fra bakvegg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det beste er å ha begge deler og det er nok noe RiZLa_7 får med sitt oppsett i sitt rom
    Joa, det er selvsagt det beste, men jeg føler noen ganger at folk muligens legger litt mye vekt på å absolutt måtte gjengi de siste rumlingene i bånn fremfor å fokusere på å faktisk få ryddet opp i resten... Nå er nok som du sier RiZLa_7 mer enn kapabel nok til å ordne med "ja, takk, begge deler", men hvis noen andre stakkarer leser tråden er det jo et poeng at dette faktisk er ekstremt utfordrende å få til og ofte så godt som umulig i en hel rekke typer rom. Dette har jo også mye å gjøre med valg av type sub, men nå har jo disse 18-erne sikkert evne til både og hvis rommet tillater det som du sier...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, det er selvsagt det beste, men jeg føler noen ganger at folk muligens legger litt mye vekt på å absolutt måtte gjengi de siste rumlingene i bånn fremfor å fokusere på å faktisk få ryddet opp i resten... Nå er nok som du sier RiZLa_7 mer enn kapabel nok til å ordne med "ja, takk, begge deler", men hvis noen andre stakkarer leser tråden er det jo et poeng at dette faktisk er ekstremt utfordrende å få til og ofte så godt som umulig i en hel rekke typer rom. Dette har jo også mye å gjøre med valg av type sub, men nå har jo disse 18-erne sikkert evne til både og hvis rommet tillater det som du sier...
    Han har faktisk 21" og det er som du sier litt krevende og ratte det på plass. Det skal sies at RiZLa_7 har hatt en av Norges beste bilstereo biler og er meget habil på å justere lyd. Så dette rommet er nok en opplevelse av en annen verden å få se film i

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såfremt prosjektoren klarer det og sitteavstand er grei, så er jeg enig med Lygren...øke bildestørrelsen. På den måten kan de vertikale stenderene flyttes helt ut til kantene av rommet og hornet får fritt spillerom. Det er jo ikke negativt med stort bilde heller

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare si at dette er et utrolig inspirerende og gjennomtenkt prosjekt, og som teddytusen er inne på er vi mange som følger med!!

Min eneste kommentar her må vel være at bildet med fordel kunne strekt seg helt til fra kant-til-kant (2.35:1??), men nå er jo jeg glad i STORE bilder da...

Digger baffeløsningen din for øvrig, og ikke minst det faktum at du kombinerer diffusjon på en måte som ikke dreper romklangen helt! Bass er jo alltid vanskelig å hanskes med, de helt nederste frekvensene kan nok hende du bør vurdere å gi avkall på som følge av rommets begrensninger?
    Takk for det Lygren!

Det ser helt annerledes med frontdeksler og lerret på plass, så bildet lurer deg kanskje litt... Jeg kan få plass til større lerret men da er jeg akkurat i grenseland mtp plassering av venstre og høyre høyttaler siden rammen på lerret vil bli midt på høyttaleren. Da må jeg ofre presisjon og bredde i lydbildet, og det er jeg ikke så sikker på om jeg vil.

Samtidig klarer ikke HW20 å lage større bilde enn ca 100" på den avstanden jeg har. Kan evnt bruke 100" Phantom HD, og da trekke høyttalerne litt inn.
    Da får jeg maskering til 2.35:1 også. Er avhengig av 16:9 da det blir brukt mye til spilling og fotballkamper i HD.
    Vet du om det kommer V4K duker til Phantom HD 100" ?

Sitter nå ca 2.8m fra 92", så størrelsen er veldig passende sånn sett som det er nå. Men jeg hadde ikke satt meg på bakbeina med 8" mer.

Når det gjelder dypbassresponsen er den veldig fin helt til 28hz så har jeg ca -3b ved 22hz. Ved 20hz er det ikke noe å snakke om, og dette er pga rommets størrelse. Så jeg har funnet ut at jeg bruker subsonic filter (hpf) ved 22hz (48db oct), og bruker litt eq i bunnen. Det har gitt best resultater.
    Det er ikke vits å booste for mye i bunn for å oppnå bra nivå ved 20hz, da føler jeg at jeg mister litt presisjon oppi det hele. Viktig å ha nok headroom.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette ser bra ut!
    Ante ikke at noen hadde fått Centurion. Det er veldig gøy, håper Midgard klarer seg i markedet, for Snickers kan virkelig lage bra høyttalere.

Ser ut som du har tatt rommets utfordringer på alvor, et eksempel til etterfølging.

Grattis!

Litt pirkemodus, men jeg hadde personlig gått ned på lerretstørrelsen for å få mer klaring mellom rammen og hornet. Med så flott spredningsmønster og lav difraksjonsdesign som dette hornet har hadde jeg gått ned på rammestørrelsen eller trukket høyttalerne frem. Godt mulig det ikke er hørbart, men så var det dette med psykologi osv :-D
    Ja, jeg er litt enig i pirkingen din. Det er ikke veldig hørbart i sweetspot, men det merkes litt bedre for den sitter ytterst dessverre.

Jeg skal prøve meg litt fram når jeg får dempet ferdig rommet og fastsatt en plassering av sweetspot. Men det var dette som fungerte best i "sweetspot" under tidligere eksperimentering. Kan prøve å trekke de litt lenger til siden selv om jeg tror det blir dårligere mtp nøyaktighet/fokus i lydbildet.

Skrev litt om lerret i posten over. Mindre lerret er HELT uaktuelt ihvertfall.
    Større kan jeg leve med

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Dette ser ut som en fantastisk kino Rizla!

Temmelig misunnelig ja

Lurte på etpar ting, hvilken prossesor og kilde bruker du i dette oppsettet?

Og hvordan låter det på musikk?. .

Johan
    Takk !

Bruker en Onkyo PR-SC5509 som prosessor, samt en DB Mark DP48II DSP til eq, tidskomp etc etc. Denne og ICE power modulene hører til Midgard Centurion frontrekken

Bruker en avdanket PC hvor jeg har satt inn et Bluray drev og nytt skjermkort som kilde. Bruker nå denne som HTPC og server i huset.
    Denne står på teknisk rom sammen med resten av utstyret. Er kun høyttalere og prosjektor som står i selve rommet.

Jeg justerer alltid lyden så det fungerer optimalt på musikk.
    Låter det bra på musikk så låter det bra på film også

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette her var et skikkelig gjennomtenkt prosjekt! Moro å følge med og det er sikkert mange som kunne tenke seg noe lignende. Jeg begynte faktisk selv å fable om LCR på stativ selv etter å ha sett dette
    Hvordan har du regnet ut diffusorene og hvor langt unna kommer du til å sitte fra bakvegg?
    Ved nåværende plassering er hodet ca 70cm fra bakvegg.
    Når jeg er ferdig med demping så håper jeg at har såpass bra bassrespons lenger fram i rommet at jeg kan flytte fram sofaen til der det låter best tonalt (ca 1m fra bakvegg). Da har jeg også best utbytte av diffusorene.
    De har dog effekt fra kun ca 16-1700hz og oppover.
    Hadde de vært dypere hadde de hatt effekt lenger ned, men da ville jeg ikke fått utnyttet de siden jeg har såpass lite rom at jeg ikke kan sitte lenger fram.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har faktisk 21" og det er som du sier litt krevende og ratte det på plass. Det skal sies at RiZLa_7 har hatt en av Norges beste bilstereo biler og er meget habil på å justere lyd. Så dette rommet er nok en opplevelse av en annen verden å få se film i
    Ja, det kommer seg lydmessig etterhvert. Når jeg er ferdig blir det nok en god opplevelse å se film her, men har ikke sett så mye film i det siste siden jeg har såpass opptatt med å få det lydmessige på plass. Er for pirkete og nøye av meg til at jeg klarer å se på film uten at jeg selv er fornøyd nok, hehehe...

Men det blir, men ting tar tid

BTW, Civicen har jeg enda. Selv om den ikke har blitt brukt på ca 1.5 år (!)
    Den skal få et litt rimeligere anlegg og bli solgt til våren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Lygren og andre angående 20 og ned hvis det ikke sitter, men som BEF sier, "ja takk, begge deler".

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok deg på ordet siden jeg alikevell var hjemme idag, så jeg kjørte ned og handlet ett par ruller med glava slik at jeg nå har tilsvarende "bassfeller" som deg i front (dvs 60x60 cm glava fra gulv til tak i hjørnene) og utifra det lille jeg har testet tror jeg uten tvil jeg kan si at det er de best investerte 1000kr i mitt oppsett sålangt! Ingen tvil om at glava gjør en bedre jobb enn både Antimode og Audyssey når det gjelder å rydde opp i bassproblem i vanskelige rom

Når det gjelder infrasonic debatten vil jeg uten tvil si meg enig med BEF, jatakk begge deler. I høst gikk jeg over fra en VLF løsning med doble 18" TC Sounds LMS Ultra over til 3x18" JBL kinosuber som jeg har nå og det er på godt og vondt. Ingen tvil om at jeg alt i alt foretrekker lyden i JBLene MEN jeg savner virkelig de helt ekstreme vibrasjonene og lavfrekvente lydene som TC Sounds var i stand til og som JBLene ikke er i nærheten å få til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stappet du bare inn med plast og alt, baldrick?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Tok deg på ordet siden jeg alikevell var hjemme idag, så jeg kjørte ned og handlet ett par ruller med glava slik at jeg nå har tilsvarende "bassfeller" som deg i front (dvs 60x60 cm glava fra gulv til tak i hjørnene) og utifra det lille jeg har testet tror jeg uten tvil jeg kan si at det er de best investerte 1000kr i mitt oppsett sålangt! Ingen tvil om at glava gjør en bedre jobb enn både Antimode og Audyssey når det gjelder å rydde opp i bassproblem i vanskelige rom
    Et par ruller vil ikke holde. Tror jeg har 6 ruller tilsammen bak frontveggen min

Jeg har lagt på hele veggen, men har en pipe i midten som tar mye areal så jeg la like godt på hele bredden og utenpå pipen så godt det gikk.
    Det dumme er nå at jeg må ut med ene suben for å komme til feieluken..
    tuuungt

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Stappet du bare inn med plast og alt, baldrick?
    Jeg kjøpte 20 cm tykke og hver rull inneholder 5 stk a 120x60 så jeg har 2 i høyden, 40 cm tykt oppe og 60 cm nede.

Resten av bredden i rommet går med til subbene og oppå subene står LCR så jeg får ikke plass til så mye mer... men kanskje 20 cm i høyden oppå subene går

Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Et par ruller vil ikke holde. Tror jeg har 6 ruller tilsammen bak frontveggen min
    Kun som bassfeller i hjørnene hadde jeg ikke fått plass til mer og det hjelper ihvertfall som bare det på bassen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Okey, forstod jo at denne karen ikke var noen nybegynner akuratt nei...

RiZLa_7; Jeg tror du fint skal kunne få V4K-duken til å passe til en Phantom-ramme, du bare limer på de listene som følger med på rammens bakside. Blir litt mer "DIY" enn å bruke den tilpassede V4-rammen som jo har spor for disse listene, men til gjengjeld får du jo maskeringen som er gull verdt spør du meg!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget spenstig ut, og har nok stort potensiale på både film og musikk.

Gratulerer med et flott og gjennomtenkt/gjennomført rom! :-D

Har fulgt noen av bilprosjektene dine på andre forum, RiZLa, og regner med finjusteringen går seg til etterhvert...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Takk !

Bruker en Onkyo PR-SC5509 som prosessor, samt en DB Mark DP48II DSP til eq, tidskomp etc etc. Denne og ICE power modulene hører til Midgard Centurion frontrekken

Bruker en avdanket PC hvor jeg har satt inn et Bluray drev og nytt skjermkort som kilde. Bruker nå denne som HTPC og server i huset.
    Denne står på teknisk rom sammen med resten av utstyret. Er kun høyttalere og prosjektor som står i selve rommet.

Jeg justerer alltid lyden så det fungerer optimalt på musikk.
    Låter det bra på musikk så låter det bra på film også
    Helt enig her! Musikken er viktigst!

Hvordan vil du beskrive lyden i frontene? Er de hissige i toppen eller?
    Er jo ikke mange som har disse enda og jeg må si de virker utrolig spennende, men er jo ikke greit å lese seg opp på disse. .

BTW: Har du noen linker eller bilder av Civicen din?

Side 6 av 15 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •