RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 5 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 287
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan du legge ut et bilde av disse bassfellene? Dette syns jeg er dødsinteressant!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,949
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Har du dempet frontveggen din? Det var det som gjorde det meste med min frekvensrespons. Det gjorde absolutt et digert jafs i frekvenskurven i positiv forstand. Før det hadde jeg en umenneskelig peak ved 40hz og lite respons fra 45 og opp. Nå er den veldig fin utenom et dropp på 90hz både på front og sub som beskrevet i flere poster over. Det er dette jeg håper å rette litt på når jeg får byttet innmaten i bassfellene i hjørnene bak og taket.
    Jeg har svært lite demping i front men er det så effektivt som du sier så kanskje jeg skulle vurdert det. Har du 60cm isolasjon overalt i front hvor du ikke har høyttalere slik at det nesten blir som en baffelvegg av glava? Jatakk til flere bilder, både av dempetiltakt og selvsagt også de nye høyttalerne

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på det samme egentlig... Blir det ikke veldig dødt hvis man har et 60 cm tykt lag med Glava over hele frontveggen?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Lurer på det samme egentlig... Blir det ikke veldig dødt hvis man har et 60 cm tykt lag med Glava over hele frontveggen?
    I et så lite rom som jeg har må det til visse tiltak for å få bassen til å funke siden en har veldig store problemer med peaker og drops i området fra 35-500hz. Du skulle sett hvordan kurven min så ut før, du hadde ledd deg i hjel :-D

Det er jo selvfølgelig et lite kompromiss med at en må dempe såpass mye, men jeg har veldig lite absorbsjon i resten av rommet. Har kun i førsterefleksjon sidevegg og tak. Ellers har jeg diffusjon på bakveggen, sidevegger og tak over lytteposisjon. Diffusjon livner opp lyden litt så det ikke låter så "trangt" som det kunne gjort om jeg hadde hatt mer absorbsjon.

Nå når jeg blir ferdig med bassfellene bak vil jeg jo da få mer absorbsjon bak i rommet, men er vel det jeg må betale for å få det linjært i bass og midbassområdet.

Lurer også på å lage en slags membran på frontveggen som gjør at den fortsatt demper i bassområdet men reflekterer høyere frekvenser. Får se an litt etterhvert.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg har svært lite demping i front men er det så effektivt som du sier så kanskje jeg skulle vurdert det. Har du 60cm isolasjon overalt i front hvor du ikke har høyttalere slik at det nesten blir som en baffelvegg av glava? Jatakk til flere bilder, både av dempetiltakt og selvsagt også de nye høyttalerne
    Det er VELDIG effektivt. Var nesten så jeg ikke trengte eq i området opp til 80hz, det er det ikke så veldig mange som kan skryte av i et så lite rom

Når du har frontvegg der kan du jo skjule dempingen helt, hvor praktisk og genialt er ikke det?

Du bør hvertfall lage noen kraftige bassfeller i hjørnene bak frontveggen din i det minste.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Kan du legge ut et bilde av disse bassfellene? Dette syns jeg er dødsinteressant!
    Har ikke noen bilder av ferdig resultat, men tok noen få bilder underveis.

Her er frontvegg uten frontdeksler og lerret. På bildet er jeg ferdig og lagt 50cm glava. La et lag til etter dette som da ble helt flush med fronthøyttalerne og klint inntil stenderne på frontveggen. Pakket frontveggen helt full
    edit : Hehe, høyttalerne ser veldig komisk små ut på bilde ser jeg. Til info har LCR 10", og subene er 21"
    Ser mer ut som noen 6.5" med de 21" ved siden av seg.

Tok en måling før jeg la det siste laget (tilsammen 60cm) med Glava, og det ga merkbar heving i 50-70hz området (rundt 1.5-2db), og ca 2db ytterligere senking av 40hz peaken jeg hadde. Så det er absolutt viktig med nok dybde på bassfeller og frontvegger.

Som skrevet over kommer jeg til å eksperimentere med en slags membran her etterhvert som reflekterer de høyere frekvensene, men slipper igjennom de laveste så jeg fortsatt har full effekt av dempematerialet bak i bass og midbass området. Dette kan være et tykt stoff som har litt hardhet el. lign.

Her har jeg fjernet noen av diffusorene og laget en innramming av trekantlekter som jeg har kappet i to. har vendt kappsiden inn for å lage en rett kant som akustikkplatene skal ligge inntil for å ligge stødig.
    Merk at dette er bilder av eksperiment med Glava isolasjon. Etter litt testing fant jeg da ut at det ikke egnet seg ved så lav dybde. Vanlig akustikkplate egnet seg mye bedre til dette (Glava akuduk pluto, 30kg/m3)

Her er begge bassfellene på plass.
    Når jeg har byttet innmat kommer jeg til å lage til noen deksler av 3mm kryssfiner med hull i som jeg trekker i et ønsket stoff. . Har også i senere tid vurdert å bruke Biltema verktøytavle, siden den er av tynt stål og er perforert. Dette vil også reflektere noe av de øvrige frekvensene og fortsatt dempe i bassen, og det kan komme godt med i et så lite rom.
    Kommer til å feste disse dekslene med vanlig borrelås.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig bra dette! Ser ut som høyttalerne +subbene klør pga glavaen.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Blir veldig bra dette! Ser ut som høyttalerne +subbene klør pga glavaen.
    Hehe...! Dagens Glava er egentlig ikke så ille, Tror de hadde det verre før med Glava akustikkplater rundt seg. Det klør det!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, disse bildene forklarer en hel del Flott!

Jeg hørte Centurion-oppsettet på Lørenskog, og det låt unektelig temmelig tøft. Det var ikke vanskelig å høre i resten av bygget at Jørn-Rune kjørte demo med basstungt materiale :shock: Håper du holder oss oppdatert når han har vært på besøk.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lover unektelig bra for sluttresultatet
    Gleder meg til å se/lese fortsettelsen!

mvh Kai

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Aha, disse bildene forklarer en hel del Flott!

Jeg hørte Centurion-oppsettet på Lørenskog, og det låt unektelig temmelig tøft. Det var ikke vanskelig å høre i resten av bygget at Jørn-Rune kjørte demo med basstungt materiale :shock: Håper du holder oss oppdatert når han har vært på besøk.
    Hehe, ja bassen i systemet er ikke noe å spøke med. I mitt lille rom (torturkammer?) så er det nok bass for å si det slik. Det er helt rått hvor det spiller, når jeg finner meg i å spille virkelig høyt sitter jeg mest å ler, hehe.
    Det verste av alt er at det er en helt sinnsyk kontroll og dynamikk i de også.
    Bare jeg får kalibrert ferdig etter jeg er ferdig med bassfeller så skal det nok bli enda bedre også.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Dette lover unektelig bra for sluttresultatet
    Gleder meg til å se/lese fortsettelsen!

mvh Kai
    Takk for det! Da får jeg litt motivasjon til å skrive noe her på forumet også

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er langt flere som følger tråden enn det antallet som kommenterer. Så det er bare å pøse på med bilder og inntrykk. Føler det er litt "dødt" på forumet for tiden, noe som er rart årstiden tatt i betraktning. Få som kommenterer og vanskelig å få tilbakemeldinger.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,949
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene forklarte mye ja, jeg må kanskje prøve noe alla dette selv. som om jeg vil tro bassfellene i front kanskje er enda mer virkningsfulle hos deg enn meg iom at du har portene til siden, hos meg går portene fremover.

Det er vanlig glava du har brukt i front?

Det at du anbefale noe annet enn glava bak, ville det hjelpt dersom en fikk presset glava litt sammen i høyden slik at det ble mer kompakt?

Er jo forsåvidt ganske tilsvarende bestykning på anlegga våre (horn og 10" i LCR og 2x21/3x18" suber) så lurte også litt hvordan deler du anlegget? 80hz HP på LCR eller kjører du full pupp inn

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Bildene forklarte mye ja, jeg må kanskje prøve noe alla dette selv. som om jeg vil tro bassfellene i front kanskje er enda mer virkningsfulle hos deg enn meg iom at du har portene til siden, hos meg går portene fremover.

Det er vanlig glava du har brukt i front?

Det at du anbefale noe annet enn glava bak, ville det hjelpt dersom en fikk presset glava litt sammen i høyden slik at det ble mer kompakt?

Er jo forsåvidt ganske tilsvarende bestykning på anlegga våre (horn og 10" i LCR og 2x21/3x18" suber) så lurte også litt hvordan deler du anlegget? 80hz HP på LCR eller kjører du full pupp inn
    Har ikke noe å si mtp port fram eller på siden i det hele tatt.

Vil nok hjelpe litt å trykke sammen glava'n litt, men uansett er det ingen vits i å bruke det. Ingen effekt ved dype frekvenser ved den dybden i det hele tatt.

Kjører Full Range ut fra prosessor/receiver, double bass "on" og subwoofer på bypass. Deretter har jeg delt i dsp'n ved ca 100hz / 48db oktav (grunnet mine problemer i rommet).

Når jeg har fått gjort ferdig dempingen og kalibrert på nytt så håper jeg på å kunne dele litt lavere/annerledes alt etter hva som vil funke best. Da vil jeg også forhåpentligvis få flyttet fram sofaen ca 30cm så lydbilde og tonaliteten blir bedre. Har sofaen litt for nærme bakvegg (ca 70cm) nå, og merker det låter merkbart bedre 30cm foran, men da faller bassen totalt sammen sånn som det har vært før demping.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut som en fantastisk kino Rizla!

Temmelig misunnelig ja

Lurte på etpar ting, hvilken prossesor og kilde bruker du i dette oppsettet?

Og hvordan låter det på musikk?. .

Johan

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forklarte en hel del ja, og det ser fett ut! Sinnsykt kult at du har mulighet, kunnskap og evner til å gjøre så voldsomme tiltak i rommet. Har seriøs tro på at dette kan bli et meget velfungerende rom.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,822
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må bare si at dette er et utrolig inspirerende og gjennomtenkt prosjekt, og som teddytusen er inne på er vi mange som følger med!!

Min eneste kommentar her må vel være at bildet med fordel kunne strekt seg helt til fra kant-til-kant (2.35:1??), men nå er jo jeg glad i STORE bilder da...

Digger baffeløsningen din for øvrig, og ikke minst det faktum at du kombinerer diffusjon på en måte som ikke dreper romklangen helt! Bass er jo alltid vanskelig å hanskes med, de helt nederste frekvensene kan nok hende du bør vurdere å gi avkall på som følge av rommets begrensninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Bannet du nettopp i kjerka nå, AK? Avkall på de nederste frekvensene?!?! Mannen er riv, ruskende gal! 8)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut!
    Ante ikke at noen hadde fått Centurion. Det er veldig gøy, håper Midgard klarer seg i markedet, for Snickers kan virkelig lage bra høyttalere.

Ser ut som du har tatt rommets utfordringer på alvor, et eksempel til etterfølging.

Grattis!

Litt pirkemodus, men jeg hadde personlig gått ned på lerretstørrelsen for å få mer klaring mellom rammen og hornet. Med så flott spredningsmønster og lav difraksjonsdesign som dette hornet har hadde jeg gått ned på rammestørrelsen eller trukket høyttalerne frem. Godt mulig det ikke er hørbart, men så var det dette med psykologi osv :-D

Side 5 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •