RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 4 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 287
    Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette er utrolig bra ut! Gratulerer med en veldig fin kino

Jeg ser du er fornøyd med Centurion-bassene. Det er godt nytt siden det er samme som skal inn i min kino.
    Takk for det Ak!

Ja, utseendet av rommet er jeg storfornøyd med. Løsningen med falsk vegg og akustisk lerret er rett og slett helt konge. Kinofølelsen er uslåelig og utseendet er også veldig cleant.

Folk som bygger kino på tradisjonell gammel metode med synlige høyttalere og høyttalere under og ved siden av lerretet går virkelig glipp av noe både lydmessig og opplevelsesmessig!

Du har noe å glede deg til med Centurion bassene ja, DYNAMIKK
    De er også utrolig bra langt opp i frekvens. Deler de nå på 80hz litt slakt, men 100 og 120hz deling er ingen problem med disse.
    Litt sykt å tenke på når det er en 21"

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg nå konkludert med at jeg må gjøre noe med taket, Veggene er veldig stive og fine, men taket gir dessverre etter såvidt det er ved kraftig pådrag i de lavere frekvensene. Det har sine bakdeler lydmessig siden jeg mister noe (minimalt) bass, men det verste er at prosjektoren hopper noen få mm når det virkelig spilles høyt og mye dypbass.

Så, planen er å stive av taket med 2x3" i tilegg til det som er der, og legge på 2 lag gips utenpå der igjen. Da vil taket bli stivt nok, og jeg vil også kunne dempe mer lyd opp mot andreetasjen. Etter planen så kommer taket til å havne på høyde med spotkassene og ståldrageren. Så sånn sett så blir taket mer cleant, men litt lavere.

Får se om jeg gjør noe med dette i vinter en gang.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått stiva av taket litt med å skru fast frontveggen i selve taklektene.
    Dette gjorde underverket, og lekter rundt drager og spotkasser er doble med avstivere så det er et lite felt igjen midt på som jeg syns kanskje er litt svakt, men det er så lite at det ikke er noe spesielt med vibrasjon der.
    Skal ikke være bare enkelt med voldsomme subwoofere

Subene står på spikes nå, og når det er rundt 100kg som står på spikes ned på gulvet så kommer det også litt vibrasjoner i gulvet. Derfor har jeg også tenkt å legge en solid plate under og i tilegg en trinnlydplate for å avkoble den mer fra gulvet. Det skal vel også hjelpe på både lydmessig og vibrasjonsmessig.

Og til slutten av uka har jeg også (forhåpentligvis) forsterkermodulene og dsp'n så jeg får fyrt opp Midgard Audio Centurion frontrekka :twisted: :twisted:

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder må vi ha:-) eller må jeg si dette har vært utrolig spennende og følge med på 1+ for denne kinoen:-)...

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Bilder må vi ha:-) eller må jeg si dette har vært utrolig spennende og følge med på 1+ for denne kinoen:-)...
    Takk for det

Ligger noen bilder på post 59

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en periode med bruk av midlertidig oppsett med Onkyo TX-NR5008 receiver og 3x RF-82II i front har jeg nå fått alle delene jeg trenger til Midgard Audio Centurion frontrekken.

Siden jeg har all elektronikk på et teknisk rom så valgte jeg å få levert forsterkerne som løse moduler så jeg kunne bygge et eget chassis.

Skal ikke kjede dere med altfor mange bilder av byggingen av chassiet, men legger ut noen.

3x Icepower 500ASP til 10" midbass/mellomtone Venstre, Høyre og Center.
    3x Icepower 250ASP til diskanthorn Venstre, Høyre og Center.
    4x Icepower 250ASP til Surround og Surround Back.

Først skrudde jeg fast modulene i en midtplate, så lagde jeg bunnen deretter og sidene etterpå.
    Modulene er plassert på denne måten for å få skrudd de i hverandre.
    Det er brukt 5 skruer i bunn samt 3 på hver side på hver modul, dette for å skape god jord til chassiet.

Topp-plate lagd av 1.5mm perforert alu.
    Knekt i endene for å få god kontakt med chassis, blir i tillegg skrudd på sider og topp for god jord til modulene.

"Cablage"

Har montert en "signal stepdown" på kablene til modulene for diskant grunnet høy følsomhet og derav større risiko for støy.
    Modulene er vendt med kontaktene nærmest toppen for at lengden på kablene skal bli kortest mulig inni chassiet for minst mulig støy.

Ferdig resultat.
    Det er ikke lagt mye flid i finish og design her, siden det skal gjemmes i skap på teknisk rom. Funksjonalitet er første pri
    Men, jeg syns da det ligner litt på en militær bombe? Og det er vel bra?

Testet, og alle modulene funker som de skal. Ingen støy.

Ellers er TX-NR5008 har blitt byttet ut med PR-SC5509 som er en ren forforsterker. Midgard DSP'n er også nå koblet opp med XLR fra 5509 og derfra inntil hver modul. Det gikk med totalt 44stk Neutrik XLR plugger og bare noen få meter balansert RCA kabel til dette.

Programvaren til DSP på PC via USB fungerer veldig bra og gleder meg til å få tid til å justere/kalibrere dette.

Alt er oppe å gå og fungerer nå hvertfall, og det er bra!
    Så etterhvert har jeg tro på at dette kommer til å fungere fryktinngytende bra :twisted:

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imponert! Kult at du har så god forståelse for elektronikken at du kan sette det sammen sånn du selv ønsker deg det. Heftig!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Jeg er imponert! Kult at du har så god forståelse for elektronikken at du kan sette det sammen sånn du selv ønsker deg det. Heftig!
    Takk for det!

Det er ikke så veldig mye å ha forståelse for, bare en har noenlunde teknisk innsikt. B&O har sine anbefalinger på måter en skal jorde forsterkerne og måter for å optimalisere oppsettet for minimalt med støy. Så det er ikke så vanskelig som en skulle tro.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært så veldig mye oppdateringer her da jeg har hatt store problemer i bassrområdet på rommet.

Det skal ikke være så enkelt å få til en bra bass i et lite rom, og det har jeg fått smertelig erfare.

Har hatt en skikkelig dump fra 45-110hz som har vært rundt 10-12db lavere enn resten. Dvs store utfasinger i et veldig bredt register. Vanligvis har en bare sånne problemer i et veldig lite frekvensområde.

Har funnet ut at mye av feilen er at jeg har brukt vanlige akustikkplater på frontvegg, 20cm + ca 40cm i hjørner. Og disse har for høy densitet for å dempe bass når det blir tykt.
    Så i teorien har jeg hatt ingen demping whatsoever i rommet mitt nå under 100hz, og det er derfor jeg har problemer i rommet.

Men, i går kveld fikk jeg revet ut akustikkplatene og har nå lagt 60cm (!) glava isolasjon på hele frontveggen, dvs den er helt fylt opp frem til veggen.

DA ble det andre boller da! Suben er noenlunde jevn (utenom en peak på 40hz på 4db, 6-7db før! ) opp til 70-75hz.

Frontene fikk også mye bedre respons hele veien. Men jeg har fortsatt et skikkelig hull på 80hz som jeg må finne ut av. Denne drar med seg opp til 100hz og ned til 60-65hz.
    Det er 15db mer nivå bakerst ved veggen og i hjørnene enn det er i sweetspot, så jeg må nok til med noen bassfeller bak også for å få bukt med dette problemet. Men de trenger da vel kanskje ikke være så utrolig stor siden jeg mest skal reparere rundt 80hz?

Er det noen som har noen tro på å lage bassfelle som ikke går opp til tak men bare en stor en på bredden på rommet lavt nede, bakerst i rommet?
    Tenkte da å lage en firkantet felle av glava isolasjon på ca 50x50 og da på hele bredden av rommet. Da kan jeg også bruke den som et bord å legge kontroller etc bak sofaen. Dette mest fordi å ha noen bassfeller høyt oppe i rommet ikke vil være så "estetisk" på rommet mitt.

Noen som har prøvd dette?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har montert bassfeller i hjørnene bak og da ble frekvenskurven enda mer linjær, mindre peak på 40hz og mer nivå fra 45 og opp.
    Men har fortsatt samme hullet rundt 80-90hz som jeg nå har funnet ut ligger oppe i takhjørnet der bakveggen møter taket.
    Det er et problem både på frontene og subwoofer, selv om de heldigvis har litt avstand mellom hvor problemet er grunnet at de står plassert på forskjellig plass mtp dybde og avstand fra front og sidevegg.

Disse bassfellene lager jeg ved å bruke trekantlekter delt i to. Kapper opp da en rull med 20cm Glava isolasjon på 59cm biter (59x59) og kapper denne da opp i 4 stk trekanter. Vanlig isolasjon har bra densitet til å dempe bass i et bredt register når de blir så dype.

Håper jeg får tid til å lage bassfelle der i kveld.

Regner dog ikke med at jeg klarer å få helt bort problemene, men har etter litt eksperimentering funnet ut at jeg kan få ca 6-7db mer i sweetspot enn jeg har nå ved disse frekvensene. Så får jeg heller rette opp i resten med EQ.
    Teorien min er i hvertfall at det er best å gjøre mest mulig med rommet for å slippe å bruke for mye EQ som ikke bare spiser opp headroom men da også automatisk noe lydkvalitet om det blir brukt for mye.

Her kan dere lese mer om hvordan og hvorfor disse problemene oppstår, spesielt i små rom :
    Learn what is SBIR (Speaker Boundary Interface Response).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant angående akustikkplater og bass-absorbsjon. I mitt rom fikk jeg temmet helt ned til 60-70Hz med vanlige akustikkplater, og noe virkning under det også.

kanskje verd forsøket med Glava-******* igjen for å se om jeg kan få bedre effekt i bunn....

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Interessant angående akustikkplater og bass-absorbsjon. I mitt rom fikk jeg temmet helt ned til 60-70Hz med vanlige akustikkplater, og noe virkning under det også.

kanskje verd forsøket med Glava-******* igjen for å se om jeg kan få bedre effekt i bunn....
    Akustikkplater gir et greitt nok resultat for det meste, men ikke så langt ned i frekvens. Skal du dempe effektivt dypbass så er vanlig isolasjon bedre, men da skal det være dypt også.

Ligger mye info om dette på gearslutz og andre forum.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget bassfelle i takhjørnet bak i går som planlagt, og ga ikke effekt i det hele tatt. Det var skikkelig snodig siden jeg hadde testet dette på forhånd med ruller med glava. Men da kom jeg på at jeg testet da med plasten på, og da er de veeeldig komprimerte, mens de nå ligger veldig løst. Så da er nok problemet at det ikke er kraftig nok densitet på platene. Dette er da tilfelle på alle bassfellene bak.

Prøvde da å legge en 10cm akustikk plate foran de eksisterende bassfellene jeg har laget, og da så kurven mye bedre ut med en gang.
    Da er det ikke rart at jeg satt igjen med en liten bismak da jeg hadde gjort ferdig de to hjørnene og ikke merket noe hurra ved måling, bare en tanke bedre som var målbart og kanskje ikke hørbart.

Hadde trodd at siden dybden blir såpass helt i hjørnene at dette skulle funke bra, men dette er da bare på et punkt, og resten av bassfellen blir ganske tynn. Så her er nok det beste å bruke tradisjonell akustikkplate som har kraftigere densitet, siden dybdegjennomsnittet ikke blir så dypt.

Ellers når det gjelder demping av frontvegg har jeg best erfaring med å bruke Glava isolasjon (eller rockwool) siden det er mulighet for mer dybde.
    Du vil da få en mer bredbåndet bassfelle som går dypere ned i frekvens.
    Har dempet med 60cm isolasjon på frontvegg, og merket forskjell på måling på hvert lag som ble lagt på. Jeg merket stor forskjell på måling i 40-50hz området spesielt på det siste laget (!)

Konklusjon : Små rom er et *******! :twisted:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott tråd om et flott rom. Slik jeg forstår det så er det fremdeles Klipsch som står for LCR? Hvor langt unna er du i så fall unna å få testet Midgardene? Er det Jørn Rune som skal bygge de (og sette det hele opp) for deg, eller skal du gjøre det selv?

Er det 18Sound XT120 waveguide i disse? Hvilken kompresjonsdriver og mid/bass-element blir brukt? Subbene er vel Precision Devices regner jeg med.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dim på rommet ditt?

Bassproblema dine er veldig lignende som hos meg, eneste fungerende løsning hos meg sålangt er å dra sweetspot relativt langt fram eller bak i rommet

Det fungerte også delvis å ha subene bak i rommet men det hadde andre negative effekter og er ikke noe jeg har lyst til.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten konklusjon/info jeg har kommet fram til når det gjelder demping og densitet på dempemateriell :

Bak frontveggen har jeg vanlig glava isolasjon på rull som har en tetthet på ca 15kg/m3. Det er optimalt for såpass tykkhet (60cm!). Hadde jeg brukt akustikkplate (Glava akuduk pluto) med tetthet på 30kg/m3 på hadde ikke de siste 40-45cm hatt noe effekt siden densiteten er så høy at lydbølgene ikke hadde kommet seg gjennom alle platene.

Derfor fungerer Glava isolasjon bedre enn akustikkplater til dette bruket og oppnår en veldig bredbåndet og fungerer også veldig godt helt ned til 35-40hz området. fikk temt en peak på 10db ved 40hz ned til 5-6db, samt fikk mye mer nivå fra 45-80hz.

Til bassfellene bak prøvde jeg glava isolasjon, men fant ut at de ikke har høy nok tetthet når det er snakk om såte lite område/dybde, og må ha minst 30kg/m3 som glava akuduk pluto har. Eksperimenterte med en måling og dette viste seg å være fakta.
    Glava isolasjonsrull med plast rundt funket veldig bra i eksperiment, men da er de sammenklemt i forpakning og oppnår da en annerledes densitet som lurte meg.

Når det gjelder rockwool så må tettheten være ca 50kg/m3 for å oppnå lik effekt som glassull (Glava). De har ikke samme egenskaper grunnet forskjellig materiale.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    En flott tråd om et flott rom. Slik jeg forstår det så er det fremdeles Klipsch som står for LCR? Hvor langt unna er du i så fall unna å få testet Midgardene? Er det Jørn Rune som skal bygge de (og sette det hele opp) for deg, eller skal du gjøre det selv?

Er det 18Sound XT120 waveguide i disse? Hvilken kompresjonsdriver og mid/bass-element blir brukt? Subbene er vel Precision Devices regner jeg med.
    Bruker nå Midgard Centurion frontrekken ja
    De er spesialbygd i 22cm dybde grunnet en pipe som er midt bak senterkanalen.

Han skal ta seg en tur hit etterhvert, men inntil videre prøver jeg meg fram selv mtp kalibrering. Kan litt av dette fra mine tidligere dager i bilstereoverden og konkurrering i EMMA, der vi brukte aktiv deling og 31bånds eq og tidskomp.

Men dette merker jeg er litt annerledes felt, men jeg lærer mye for hver dag som går heldigvis. Driver nå og eksperimenter mye mtp de problemene som oppstår i rommet som jeg har skrevet. Så jeg konkluderer ikke så mye om ytelse før jeg har fått bukt med de.

Men uansett er det ikke så vanskelig å høre at det er vannvittig potensiale i dette systemet.

Hornet ligner veldig på det du linket til uten at jeg skal garantere at det er 100% likt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hva er dim på rommet ditt?

Bassproblema dine er veldig lignende som hos meg, eneste fungerende løsning hos meg sålangt er å dra sweetspot relativt langt fram eller bak i rommet

Det fungerte også delvis å ha subene bak i rommet men det hadde andre negative effekter og er ikke noe jeg har lyst til.
    425cm lengde, 319 bredde, 235 høyde.

Ja, det funker bra med meg å flytte sweetspot 60-70cm frem, men da kommer sofaen i veien for døren og det er generelt for nærme. + at de ser helt mongis ut.

høyttalerplasseringen min er noenlunde låst fast pga lerret og falsk vegg også dessverre.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er omtrent like fastlåst som deg iom at vi har ganske like løsninger

Grunnen til spør om dim er at jeg har vært borti flere med tilsvarende bassproblem som vi og alle har vi noenlunde tilsvarende fassong på romma, jeg har ca 3,5 x 5,5 x 2,5

- Det å ha subene bak i rommet fungerer noenlunde men er ikke en god løsning av praktiske grunner, ei heller lydmessig liker jeg å ha suber bak.
    - Det å flytte sweetspot frem/tilbake fungerer noenlunde men medfører praktiske ulemper

Jeg bruker pr idag 3 suber i front og det virker til at den i midten er den som fungerer klart best så dersom mulig kan du også prøve å sentrere subene og se om det hjelper noe?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg er omtrent like fastlåst som deg iom at vi har ganske like løsninger

Grunnen til spør om dim er at jeg har vært borti flere med tilsvarende bassproblem som vi og alle har vi noenlunde tilsvarende fassong på romma, jeg har ca 3,5 x 5,5 x 2,5

- Det å ha subene bak i rommet fungerer noenlunde men er ikke en god løsning av praktiske grunner, ei heller lydmessig liker jeg å ha suber bak.
    - Det å flytte sweetspot frem/tilbake fungerer noenlunde men medfører praktiske ulemper

Jeg bruker pr idag 3 suber i front og det virker til at den i midten er den som fungerer klart best så dersom mulig kan du også prøve å sentrere subene og se om det hjelper noe?
    Ja, jeg har litt bedre kurve fra senterkanalen enn jeg har fra venstre og høyre.

Jeg har en pipe i veien midt bak lerretet så jeg har flyttet subene så nært midten som mulig. skal se om jeg kan få tatt et bilde av frontveggen uten lerret og frontdeksler.

Får se om jeg får bedret problemet med de siste bassfellene når jeg får byttet innmaten i de, uansett blir det vel sannsynligvis bedre.

Har du dempet frontveggen din? Det var det som gjorde det meste med min frekvensrespons. Det gjorde absolutt et digert jafs i frekvenskurven i positiv forstand. Før det hadde jeg en umenneskelig peak ved 40hz og lite respons fra 45 og opp. Nå er den veldig fin utenom et dropp på 90hz både på front og sub som beskrevet i flere poster over. Det er dette jeg håper å rette litt på når jeg får byttet innmaten i bassfellene i hjørnene bak og taket.

Side 4 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •