RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 15 av 15 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15
Viser resultater 281 til 287 av 287
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Imponerende "angrep" dette @RiZLa_7, liker hvordan du kombinerer teori og praksis! Spesielt imponert over at du har funnet frem til og i tillegg fått simulert opp disse stoffvariantene som da reflekterer tilbake >2000Hz som dermed bidrar til å beholde klangen i rommet ditt. Dette er jo slik GIK gjør det på sine bassfeller om dagen, selv om de selvsagt kaller det noe fancy spancy patenterte greier... Spennende også at densiteten på isolasjonen kan ha så stor innvirkning på effekten, men tviler ikke på at dette kan stemme. Du får rapportere tilbake hvordan dette oppleves i praksis!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for fine ord.

Noe kreativ tankegang må til
    De fleste rom er vel i de fleste tilfeller veldig overdempet i 3-400hz og opp, noe som også har vært tilfelle hos meg.
    Resultatet er vel noe mørk lyd og mye rusk i nedre mellomtone/mid/bass.

Håper jeg kan få litt av begge verdener tilslutt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2015
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott og inspirerende tråd! Du forklarer så jeg, som en rookie, henger med på mye. Veldig artig lesing! Har selv såvidt begynt med målinger av eget rom, mye inspirert av tråder som denne. Ser frem til å følge din videre progresjon.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Buspar Vis post
    En flott og inspirerende tråd! Du forklarer så jeg, som en rookie, henger med på mye. Veldig artig lesing! Har selv såvidt begynt med målinger av eget rom, mye inspirert av tråder som denne. Ser frem til å følge din videre progresjon.
    Takk for det

Kommer til å legge ut oppdatering i løpet av uken.

Har fått revet ut all demping fra frontveggen og inn med ny dempeløsning.
    Alle atmos kanalene er også oppe. Blir spennende å se og høre resultatet av alt

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for sist!

Kommer til å legge ut en større post angående jobben jeg har gjort på rommet i den siste tiden.
    Mer detaljert info om alle punktene nedenfor blir da omfattet.

I korte trekk så er følgende skjedd :

- Atmos oppsettet har vært oppe i noen måneder og resultatet er intet annet enn en enorm forbedring i forhold til mitt gamle 7.1 oppsett.
    Atmos DSU/DTS-X neural fungerer også imponerende bra! Håper bare flere filmer blir sluppet etterhvert med ekte Atmos/DTS-X.

- Jobbet iherdig i å få forbedret impuls responsen under 20ms. Har nå fått venstre og høyre under -17/18db under 20ms som er en stor utfordring i et såpass lite rom. (før var det flere peaker ved 4-7ms på rundt -10 db)
    Forbedringen ble stor! Bruker nå ingen eq over 200hz grunnet mindre behov etter demping.
    Musikk i 2 kanaler er faktisk det jeg er mest fornøyd med på hele anlegget nå (!!!).
    Jeg kan sitte i flere timer å lytte og befinne meg i en liten drømmeverden, som er et godt tegn

- Byttet ut all demping i frontvegg fra Glava til Knauff Lambda 39 (senket betraktelig Decay i 60hz og nedover, stor forbedring)
    Limt fast gulvbeskyttelsespapir med kontaktlim til isolasjonen i front for noe reflektering av høyere frekvenser og forbedring av de dype.
    Teorien er at den skal oppføre seg som en baffelvegg over schrøder (200hz +-) og en kraftig membranbasert bassfelle under schrøder.

- Laget et lite akustisk bord bak sofa som er langs hele bredden som inneholder demping for de nederste oktaver.
    Denne tar da problemene som ligger i hjørnet mellom gulv til bakvegg.
    (her også med limt gulvbeskyttelses papir under rammedekslene som gjør den til en membranbasert bassfelle)
    Dette bedret decay tiden i bassen betraktlig og gjorde også frekvensresponsen mye bedre fra 50-100hz. Jeg fikk nå plassert sofa mye lenger frem som gjorde at jeg fikk plassert atmos sidekanaler på optimal plassering. (30cm lenger frem enn på bilder på forrige side).
    Jeg har nå lytteposisjon midt mellom TF (top front) og TR (top rear) og sidekanalene står nå midt mellom TF og TR i ørehøyde. Rett etter boka.

- Sist, men ikke minst. Ny projektor, Epson EH-TW9300 ! Nå er det ikke bare lyden lenger som river snerken av kakaoen!
    Mer info kommer!
    Sist endret av RiZLa_7; 09-26-2016 kl 13:10

6. Liker Ak har likt denne posten
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder oss til bilder.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt litt oppgradringer i det siste

Effektforsterkere :
    Har tidligere brukt en 10 kanals effektforsterker basert på Icepower ASP på frontrekke og surround. Denne er nå solgt.
    Har kjøpt ICEpower ASX2 moduler til frontrekken og kommer til å bruke receiveren til alle 8 surround kanaler inkl atmos. Siden jeg har surroundkanaler som har ca 96db følsomhet så har jeg null problem med å nå referanse nivå selv med receivern sin effekt.. Penger og plass spart.

En annen forandring er at jeg har byttet ut 2x Behringer EPX4000 til fordel for 1 stk Crown DCI 2/1250N. 2x 1250w.
    Fikk en grei deal på en fra statene...
    Ikke noe mer effekt enn før, men sannsynligvis blir det noe mer kontroll på 21"erne

RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-unnamed-6-jpg

Receiver :
    Receiver er oppgradert fra SR7010 til SR7011, ikke store forandringen

DSP :
    Har lenge følt at jeg har noe å gå på når det gjelder DSP.
    Så nå har jeg en ordre med Minidsp Opendrc-da8 + et AN-FP kort på vei fra Hong Kong. (basert på minisharc , har totalt 9000 FIR taps)
    Da får jeg analog inn fra receiver som normalt, samt digital direkte inn fra Logitech Squeezebox touch så jeg da bruker opendrc direkte som preamp til dedikert musikk bruk.
    Sist endret av RiZLa_7; 12-17-2016 kl 23:47

Side 15 av 15 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •