RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 14 av 15 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 287
    Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    Heftig opplegg det der! Mulig jeg har gått glipp av alt , men hva bruker du av det originale Centurion oppsettet?

Johan
    Det som er igjen er begge 21" sub (byttet subforsterkere), DSP og B&O Ice Power effektmoduler (Disse har jeg da kjøpt flere av og laget eget chassis til alle 10 )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,924
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7 Vis post
    Det som er igjen er begge 21" sub (byttet subforsterkere), DSP og B&O Ice Power effektmoduler (Disse har jeg da kjøpt flere av og laget eget chassis til alle 10 )
    Heftig! Har du solgt de andre elementene eller?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig! Har du solgt de andre elementene eller?
    Jepp, nesten 2 år siden nå

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,924
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, nesten 2 år siden nå
    Hehe, der kan du se.. Men nå har jo ikke akkurat AVforum briljert med funksjonalitet og liv den senere tida!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, der kan du se.. Men nå har jo ikke akkurat AVforum briljert med funksjonalitet og liv den senere tida!
    Det har du helt rett i Virker som det meste av aktivitet skjer på facebook. Merkelige greier.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,924
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke facebook engang!
    Syns det er litt mer interessant å lese i folks tråder etc.. Nå har jeg forsåvidt endel nybygd og bilder jeg kan bidra med her også for håper jo det kan bli litt mer liv igjen, men torget etc og brukervennligheten fra V1 syns jeg fortsatt det mangler litt på

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare en hinsides rå hjemmekino. Knallgøy når noen tørr å tenke utenfor den imaginære boksen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Dette er bare en hinsides rå hjemmekino. Knallgøy når noen tørr å tenke utenfor den imaginære boksen.
    Tusen takk for fine ord !!

Ja, jeg prøver å være litt kreativ og er opptatt av å få et godt resultat utav lite penger og heller ikke altfor mye jobb.
    Ofte jeg er litt FOR kreativ, og ofte tar et steg bakover før jeg kan ta noen forover igjen. Men det er vel ganske vanlig hos mange???

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget oppegående diy her post gjerne mer bilder av sourround kassene og hvordan de blir tilslutt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli Vis post
    Meget oppegående diy her post gjerne mer bilder av sourround kassene og hvordan de blir tilslutt.
    Tusen takk!

Jeg skal legge ut mer i løpet av påsken.
    Jeg funderer og planlegger rundt løsning av surround back høyttalerne i 7.1.4 oppsettet.
    Problemet er at avstanden til bakveggen er bare rundt 80cm, så jeg skal plassere de med ca 80cm avstand ca 135 grader i forhold til lytteposisjon. For å oppnå mest mulig avstand så kommer jeg til å felle disse kassene inn i veggen så de blir nesten i flukt med veggen, vinklet mot lytteposisjon. Motargumentet er lydlekkasje og at det er plundrete og tidskrevende arbeid. Om jeg fuger godt så burde det gå bra med tanke på lydlekkasje.

Om jeg legger til at diskantdriveren er montert i coaxial løsning på baksiden av magneten og er da ca 10cm dypere enn selve elementet så er det i praksis 90cm fra diskant til lytteposisjon om jeg feller de inn i veggen. Det burde bli så bra som det er mulig å gjøre med utgangspunktet jeg har.
    Det andre alternativet var å går for atmos 5.1.4 løsning, men tror dette blir greitt
    Sist endret av RiZLa_7; 03-25-2016 kl 19:50

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og har bakveggen ganske nære. Hengte opp noen høytalere for å prøve, og det fungerte helt fint. Så mitt råd er bare å prøve.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli Vis post
    Jeg og har bakveggen ganske nære. Hengte opp noen høytalere for å prøve, og det fungerte helt fint. Så mitt råd er bare å prøve.
    Bra. Det har fungert ok før også men da var det ikke med atmos konfigurasjon. Før var de høyt oppe på veggen og bipolare, det var en mer diffus lyd og vanskelig å plassere.

Med denne konfigurasjonen er surround kanalene rett over ørehøyde (ca 110cm til senter av coax) og vinklet mot lytteposisjon. Da blir det helt annerledes og dette byr på utfordringer. Føler en har de rett i bakhodet.

Det er derfor jeg ønsker å få mest mulig avstand og få de innfelt i veggen. En får se hva jeg får til de neste dagene. Bosch Multi-saga står hvertfall klar nede!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for fine ord !!

Ja, jeg prøver å være litt kreativ og er opptatt av å få et godt resultat utav lite penger og heller ikke altfor mye jobb.
    Ofte jeg er litt FOR kreativ, og ofte tar et steg bakover før jeg kan ta noen forover igjen. Men det er vel ganske vanlig hos mange???
    Det er ikke helt uvanlig det nei. Er litt sånn hos meg også ihvertfall. Kommer ingen vei uten å satse!
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Det er ikke helt uvanlig det nei. Er litt sånn hos meg også ihvertfall. Kommer ingen vei uten å satse!
    helt riktig så er det moro og da

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært veldig usikker på plassering av atmos tak kanalene og hvordan konfigurasjonen skal være.
    Det har vært vurdert å flytte de bakerste tak kanalene til direkte over lytteposisjon som TM (top middle) siden jeg sitter såpass nærme bakveggen og at det blir kort avstand mellom surround back og top rear .
    Men etter uendelig med lesing så har jeg konkludert med at de blir stående som de er og konfigurert som TF (top front) og TR (top rear)

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg laget en tegning på hvordan plasseringen blir på høyttalerne, så dere forstår det jeg skriver om
    Jeg har nå gått i gang med multisaga i veggen og tilpasset til surround back. Jeg vant inn 12cm på dette, og når dette er en coaxial høyttaler er diskantdriveren 10cm dypt i kassa tjener jeg praktisk sett rundt 22mm mer avstand til øret fra surround back. I mitt lille rom er dette veldig verdifullt siden jeg er noenlunde låst med plassering grunnet utfasingsproblemer i bassen om jeg flytter sofa lenger frem. Så blir det også noe penere og mindre dominerende siden de hadde bygd ganske mye ut, siden de er vinklet.

RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-oppsett-jpeg-jpg

Oransje = Top front og rear Atmos
    Rød = Surround og Surround back
    Grønn = Front LCR + sub
    Lys grå = deksel med grillstoff
    Mørk grå = lerret
    Blå = sweetspot

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at de ikke ville vært bedre med kun 2 takkanaler? det vil ikke bli kluss mot surround back ha å de så nærme hverandre? Tenker at kanskje kun 2stk som står rett foran sofa i taket heller kanskje ville vært veien å gå for å unngå masse kansellasjoner mellom høyttalerne?
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Sikker på at de ikke ville vært bedre med kun 2 takkanaler? det vil ikke bli kluss mot surround back ha å de så nærme hverandre? Tenker at kanskje kun 2stk som står rett foran sofa i taket heller kanskje ville vært veien å gå for å unngå masse kansellasjoner mellom høyttalerne?
    Det har vært tenkt masse rundt dette og har lest meg grønn på alle slags forum men har endt på dette tilslutt.
    Mange konfigurasjoner har vært tenkt på.

Vurderte lenge to kanaler i taket rett foran sofa og heller bruke de to jeg fikk til overs til wide front. Hadde L og R stått smalere hadde jeg fått et bedre hopp i opplevd surround men de står veldig bredt i rommet utenfor lerret, da vil jeg ikke få så mye utbytte av de.
    I tillegg ville det sett stygt ut i mitt rom.

De i taket står ca 2,3meter fra hverandre, det er god nok avstand ifølge de fleste.
    når jeg ikke får brukt wide front så er dette den beste løsningen for å få utnyttet filmlydpotensialet i rommet.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke skjedd altfor mye siden sist, da jeg fikk datter #2 for ca en uke siden Så prioritetene er litt annerledes om dagen...

Jeg har ihvertfall nå fått felt inn surround back, som jeg hentet inn 12cm ekstra avstand på.
    Legger ved noen bilder hvordan det står nå og dere ser nå da også hvordan høyttalerplasseringen er på både surround og atmos kanaler. Sofaen er borte, men lytteposisjon er i posisjon med surround side, se tening i post lenger opp.

Jeg skal få limt opp igjen diffusorene, venter bare på å få tak i riktig lim. Disse blir montert klin inntil alle høyttalerne. Illusjonen blir da at høyttalerne forsvinner litt inni diffusorene og blir da mindre fremtredende.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-img_6280-jpg   RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-img_6271-jpg  
    Sist endret av RiZLa_7; 04-06-2016 kl 23:04

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå mens kinoen er nede av drift under ombygging har jeg sett på løsninger for å forbedre akustikken i rommet, da spesielt i nedre frekvensområde (20-500hz).

Jeg har til nå brukt mye eq for å rette opp i frekvensområdet, men har innsett at det ligger forbedringspotensiale med noen enkle trekk etter å ha lest meg opp den siste tiden. Jeg tror det vil forbedre kraftig hvordan det ser ut i tidsdomenet som igjen vil forbedre lyden.

Isåfall får vi håpe det !!!

Demping bass/midbass bak falsk vegg :

Jeg har i dag 60cm glava proff 35 bak min falske vegg.
    Denne har en densitet som er mye høyere enn jeg tidligere har trodd, faktisk oppi 10700 Pa.s/m2 (??)
    Den har da for høy densitet til at mine hele 60cm er effektive.
    Den starter og reflektere i de lavere frekvensene og vil ha mindre effekt enn isolasjon med lavere densitet. Jeg kommer nå til å bruke isolasjon fra Knauf (Lambda 39) fra Byggmax som har en densitet på 5000 Pa.s/m2 som er nærme ideelt. Det er det laveste en finner i Norsk handel jeg har sett.

Se bilde under for simulering av forskjell på 60cm glava (10700) som jeg har nå og 30cm lambda 39 (5000) + 30cm luft bak.
    Jeg kommer også til å legge gulvpapir foran hjørnene (rød linje 0.19kg/m2) for å dempe bassen ytterligere i bunn. (demping 0.8 ved 40hz!! )
    Området i midten av veggen bak lerret kommer jeg fortsatt til å dempe helt for å ta ned decay tiden på hele frekvensområdet.
    Dette totalt sett skal i teorien sørge for at frontveggen demper veldig jevnt i hele frekvensområdet fra nedre bass til toppen, det gjør den ikke i dag.

Lydbalansen i rommet skal da bli bedre. I et såpass lite rom tror jeg dette er viktig.

RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-skjermbilde-2016-05-13-kl-00-16-50-jpg

Jeg har vurdert trykkbaserte bassfeller bak frontveggen men jeg har såpass luksus med plass bak der at jeg etter simuleringer å vise vil jeg få mer demping i hele bassområdet med denne løsningen kontra trykkbasert. Gjerne kom med innspill eller forslag rundt dette.
    Kan være en løsning med trykkbasert inntill vegg, så luft, deretter isolasjon ytterst for å få det beste fra to verdener.
    Mulig det kan være en mulighet?

Om jeg ikke kommer helt i mål får jeg ty til noe trykkbasert bak i rommet bak lytteposisjon under diffusorene mine, i overgangen fra gulv til vegg. Der blir de heller ikke så synlig.

Førsterefleksjon :

Under ser dere også en simulering på demping i førsterefleksjon på vegg og tak.
    Løsningen jeg har med 5cm akustikk plate + 5cm luft simulerer merkverdig dårlig, mens normal glava er betraktelig bedre.
    Jeg har veldig mye problemer i 200-300hz området som kanskje skyldes dette.

15cm glava ser veldig lovende ut men jeg vil nødig at disse skal bygge ut mer enn nødvendig, derfor ser jeg også på en løsning med 10cm glava og 2cm luft bak. Dette vil kanskje være mer enn tilstrekkelig.
    På bildet ser dere også simuleringer av 10cm glava + 2cm luft med silkepapir (ca 22 gram/m2) foran som forbedrer mellomtone/øvre mid dempingen men reflekterer diskanten.

Dette vurderer jeg siden Beyma TPL-150H ikke har så mye nytte av demping i førsterefleksjon. I mitt tilfelle er platene stort sett for mellomtone/øvre midbass da lavere frekvensene sprer betraktelig mer. TPL-150H har en konstant 80grader spredning vertikalt som er enklere å holde kontroll på.

Siden den også har bare 40hz spredning horisontalt kan jeg ihvertfall velge denne løsningen i taket om ikke annet. Her får jeg prøve meg frem.

RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-skjermbilde-2016-05-13-kl-00-08-02-jpg

Kom gjerne med innspill rundt dette. Dette er ikke bare en tråd jeg lager for å legge ut noe så snart jeg har noe å skryte av. Det er for å dele erfaringer og lære mer, og at vi har noen diskuasjoner rundt emnet.

Er veldig spent på min teori om å ha silkepapir som reflekterende flate foran førsterefleksjonsdempingen. Dette har jeg ikke sett noen bruke før, men ser på det som veldig positivt siden jeg bruker Beyma TPL-150H. demping i førsterefleksjon skal i teorien være der for pynt i diskantområdet for disse.
    Sist endret av RiZLa_7; 05-13-2016 kl 00:22

21. Liker lygren har likt denne posten
Side 14 av 15 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •