RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 13 av 15 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 287
    Newcomer 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Ja er noe med det som skjer under 20Hz, har man først hatt det så savner man det fort.
    He-he i det gamle rommet mitt målte vi 131db ved 10hz, men kan ikke si jeg savner det i det hele tatt. Alle de imponerende db tallene i dypbassen som måles rundt om er jo bare noen jævlige resonanse i rommet. Fysjameg, godt jeg er kvitt så og si alt av det. Men det er vel på film dere mener denne romlingen er ok

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Tøft!! Meget spent på dine tilbakemeldinger for dette prosjektet.
    Ja, jeg må si jeg er litt spent selv

Fire store forbedringer på en gang.
    1. Med to elementer vil jeg få mye høyere følsomhet
    2. MTM vil gi noe forbedringer mtp SBIR siden de står i forskjellig høyde og utligner hverandre i høyden.
    3. Bred baffel gir 4-5db mer respons ned til ca 200hz og de lydmessige fordelene det gir (se pdf til troels gravesen i noen poster bak)
    4. Tpl-150h i eget større kammer vil gi forbedring i diskanten.
    Sist endret av RiZLa_7; 04-05-2014 kl 14:17

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått satt sammen kassene, malt og klargjort de til elementene kommer i posten på mandag.

Kassa skrudd sammen.

Prosjektet med å lage eget kammer til TPL-150H kom etter jeg hadde kappet opp plater til kassene.
    Istedetfor å lage nytt kapp laget jeg bare en litt kjappere løsning med å ta hull og lage en et ekstra kammer utenpå baksiden.
    Jeg kunne uansett ikke laget kassen 5cm dypere da den hadde blitt for stor i litervolum.

Forlengelse på kammeret til TPL-150H før påliming.

Ferdig med sort maling. Ingen flid lagt i finish da det selvsagt blir bak lerret og falsk vegg
    Sist endret av RiZLa_7; 04-05-2014 kl 21:40

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerede bygging av frontbaffel!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Imponerede bygging av frontbaffel!
    Takk

Det er vel ikke det peneste rent estetisk.. Men det er en del av luksusen med falsk vegg, at det ikke syns!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag kom de 3 siste mellomtonene

Startet da med montering av elementer

Her er TPL-150H uten bakkammer.
    Dette er den berømte filt paden som skal fjernes.

borte!

Her er kammeret jeg har laget til TPL. Det er 20cm dypt.
    Har dekket veggene i kammeret med tilskjært akustikkplate. Det er ca 6-7cm luft fra diagrammet til dempematerialet. (Det er også samme dempemateriale i kammeret til mellomtonene)

Ferdig montert og på stativ.

Jeg holder også på å bygge om subkassene (mer info om dette senere)
    Når elementene allerede var ute tok jeg en liten photoshoot av de og

8" mellomtone ble plutselig veldig liten i forhold

Her er også TPL-150H på plass.

Prøve å få til en ny økt i morgen!
    Stay tuned!!
    Sist endret av RiZLa_7; 04-07-2014 kl 22:32

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fram til å få inntrykk av hvordan du synes det fungerer med "kun" 2 stk 8" som midbass. Har lekt en stund selv med tanken om ganske like LCR bare med 2x10" JBL i stedet så setter pris på tilbakemeldinger på hvordan dette fungerer sammenlignet med doble 15" som vell spillte lengre ned enn 120hz.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut og jeg som Baldrick er spent på å høre din dom. De 21" dine er meget store, TLP-150H er jo liten i forhold!!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samhandling mellom elementer handler vel om mer enn størrelser, selv om fysikken selvsagt spiller en stor rolle.

Det jeg har landet på nå er et resultat av å bli kjent med rommet og utstyret over tid.

Frekvensresponsen på venstre og høyre på plasseringen de står utenfor lerretet er helt forferdelig under 100-110hz. (er låst på plasseringen pga lerretramme og falsk vegg)
    Samtidig er responsen på subene der de nå står helt utmerket helt opp til 130hz.
    Så, konklusjonen blir da at jeg havner på en deling rundt 110-130hz (48db oct), og det å finne elementer som takler det er ikke vanskelig.

Da havnet jeg tilslutt på disse mellomtonene siden de har fått veldig god omtale (spesielt lav THD!! ).
    De passer veldig godt til oppsettet og de er også ganske rimelig. Under 100$ pr stk.
    De klarer også fint å deles på over 2khz, og da får jeg delt TPL-150H ved ca 2khz, som er optimalt.
    Så har jo mindre elementer også bedre mellomtone-egenskaper grunnet lettere membran og bedre spredningskarakteristikk.

Når jeg kjører de i parallell får de veldig lav følsomhet (1 stk er 98db 1w/1m).
    Med 500w Rms pr kanal så kan jeg rundt 135db. Legger du til gain pga bred baffel så lukter det fugl . Det er per nå området med mest headroom.

TPL-150H er i mitt oppsett flaskehalsen, og det sier litt.

Hører rykter om TPL-200H, får se om det blir en oppgradering der etterhvert
    Sist endret av RiZLa_7; 04-08-2014 kl 00:26

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer noen bilder fra prosessen med montering.

Siden omtrent hele frontveggen min er fylt med 60cm Glava for bassarbsopsjon har jeg kommet fram til at jeg trenger noe refleksjon i front.
    Derfor har jeg nå montert 3,4 og 5cm bredt materiale i henhold til Philip Newell´s "543 sequence", med forskjellige avstander og en 50% åpenhet.
    Disse fungerer som en slags diffusor/reflektor over ca 2000hz.
    Mulig jeg legger til noen 2cm brede i de største åpningene etterhvert. Teorien er jo mer du dekker til jo mer fungerer veggen som en resonator.

Uten sidepaneler.

Sidepaneler på plass.
    Meget vanskelig å få tatt bilde i et så mørkt rom med et så dårlig kamera. Får se om jeg får til et bedre bilde senere.

Ellers kan jeg også nevne at jeg har måttet bite i det sure eplet og innse en feil.
    Jeg skrev jo tidligere at jeg hadde bygd om subkassen. Litervolumet var nesten doblet og tuningen var endret.
    På grunn av min manglende kunnskap rundt emnet så endte jeg opp med å få en ekstremt høy group delay og mye dårligere impulrespons enn ved originalkassen. Da var det ikke rart lenger at jeg ikke har fått bassen til å sitte i rommet i lang tid.

Så nå er kassen tilbake i så og si originalvolum / tuning. Forskjellen er nå at jeg har større refleksrør.
    Den originale var litt underdimensjonert og hadde noe blåselyder ved "infrasonic" frekvenser.

Den nye porten er et 190mm (innv) Biltema støperør på 180cm lengde, og går 25cm fra bunnen av kassa og 25cm fra taket.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble et par ekstra mange ganger penere enn det det så ut i utgangspunktet hvertfall :-D håper lyden ble minst like bra!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    Dette ble et par ekstra mange ganger penere enn det det så ut i utgangspunktet hvertfall :-D håper lyden ble minst like bra!
    Takk for det... Rommet er jo så mørkt at det er vanskelig å ta bilder med mitt kamera fra steinalderen. Takler ikke høy iso.
    Så da er det vanskelig å få fram hvordan det egentlig ser ut

Når det gjelder lyden har jeg ikke fått hørt på det enda, men tatt en kjapp målerunde.

Det måler ihvertfall mye bedre enn før i midbass og mellomtone området. Hadde en KRAFTIG dip ved 200hz og en topp ved 300hz, de er nå jevnet mye mer ut. Dette er vel pga at jeg har to mellomtone elementer i hver kasse i forskjellige høyde.

De måler veldig bra ned til 100-110hz, og deretter faller det.
    Heldigvis "according to plan"

Oppdateringer kommer etterhvert når jeg får gjort mer.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo helt rått ut!! Du føler ikke at du får noe gap mellom 21" og 8", tenker da på at 21" klarer jo å levere så utrolig mye energi og man kan da oppleve at det blir litt tomt i overgangen mot et mindre element.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det lenge siden det har vært noe aktivitet, som bør gjøres noe med i disse tider.

Følgende har blitt gjort ;

Solgt :
    Onkyo PR-SC5509
    Parasound Halo P5 stereo forforsterker
    Paradigm Monitor Surround 3

Brukte P5 som egen forforsterker med bypass til Onkyo surround prosessor.
    Paradigm surround ble brukt til Surround og surround back.
    Se nederst i posten for info om nye surround og atmos kanaler.

Dette er da solgt for å legge til rette for en enhet som gjør begge deler, og samtidig jeg kunne oppgradere til Atmos.
    Marantz av8802a og av7702mk2 ble identifisert som de beste alternativene både til musikk (grunnet høy kvalitet på forforsterker og dac, HDAM) og film og har full støtte for atmos og dts-x (inkl auro3d).
    AV7702MK2 ble veldig lenge valget jeg skulle gå for grunnet valuta for pengene, men jeg fant en annen liten juvel som gjorde samme nytten som forforsterker, Marantz SR7010.

Forskjellen på disse to når det gjelder forforsterker delen er stort sett at den er uten XLR utganger (som uansett ikke var ekte fullbalansert på AV7702mk2).
    Hvis du legger til at den har innebygd forsterker del som gjør at jeg slipper å kjøpe eget 4 kanals effekttrinn på de 4 atmos kanelene.
    En boks mindre i skapet og også mindre kostnader.
    Den er også 2000,- billigere i seg selv som gjør også saken enda bedre.

Liker også veldig godt at den har innebygd nettverks musikk-streamer som også håndterer 24 bit som gjør at jeg kan flytte pc til en annen plass i huset som server for video og musikk, og deretter enda bedre plass i skapet.

Med disse endringene har jeg spart inn både plass og penger, samtidig som resultatet vil bli bedre totalt sett selv om kanskje musikkbiten går ned et liiite hakk, som jeg må bare leve med

Gleder meg til alt er oppe å gå

Her kommer et bilde av Atmos og surround kanalene som er under kreasjon.
    Disse vil inneholde Eminence CX-10 og ASD1001 i alle 8 kanaler. Det vil bli en 7.2.4 konfigurasjon.
    En rimelig og god løsning som er inspirert av DIYsoundgroup Volt 10.

Tusen takk til Steinkjer's store sønn Øivind Sandvik for kassene siden jeg selv er dypt begravd i renovasjon av nedre etasjen av huset.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-12699039_10156466946160335_347426896_o-jpg  
    Sist endret av RiZLa_7; 02-11-2016 kl 12:12

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,110
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser svært lovende ut! Tenker du å dele alle surround- og Atmoskanalene på 80Hz?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Dette ser svært lovende ut! Tenker du å dele alle surround- og Atmoskanalene på 80Hz?
    Jeg håper på at de har bra respons ned til det området ja, det vil nok gi en bedre total opplevelse. Men det får vi se ved målinger

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende å følge med på.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassene kom levert her om dagen og de var rett som bestilt

Kan glatt anbefale å ta kontakt med Øivind Sandvik om dere skal ha noen kasser konstruert i høy kvalitet til en fornuftig penge. Butikk - Sandviks Bass & Bongel - Bilstereo Steinkjer

Har fått lagt et strøk maling på alle 8 surround og atmos kanaler i dag. Disse slipes ned og småsparkles, så skal de sprayes med matt sort gummilakk fra biltema.

RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-img_6139-jpgRiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-img_6138-jpgRiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-img_6140-jpgRiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-img_6141-jpgRiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-img_6142-jpg

Da blir det spennende å se hva det blir av dette tilslutt
    Sist endret av RiZLa_7; 03-12-2016 kl 00:06

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Atmos

da har jeg skrudd opp de tre første kanalene i taket

fortsettelse følger i påsken!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering-image-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7 Vis post
    da har jeg skrudd opp de tre første kanalene i taket

fortsettelse følger i påsken!
    Heftig opplegg det der! Mulig jeg har gått glipp av alt , men hva bruker du av det originale Centurion oppsettet?

Johan

Side 13 av 15 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •