RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 12 av 15 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 287
    Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    En av tankene mine var å prøve med mindre basselement for at det kanskje kunne hjelpe mtp stående bølger... det har jo du hatt på Midgard frontene. Er jeg helt på viddene når jeg tenker at mindre element lager mindre problem med stående bølger?
    Nei, det har som sagt ingenting å si.
    Når du har nok plass å ta av i høyden ville jeg droppa de jbl subene du har og heller bygd noen skikkelig basstårn med 4 elementer i hver så det blir som en transmisjonslinje.
    Da vil du få mye jevnere spredning og mye mindre problemer med SBIR.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet litt om ombyggingen jeg har gjort mtp kasseløsninger på både sub, midbass og LCR. Dere kan lese mer i detaljer om i sidene bak.

Men her kommer noen få bilder og litt forklaring :

(Merk at jeg har brukt VELDIG lite omtanke på finish og design på det som skal stå bak frontveggen. Detter er fordi det aldri blir synlig og finish tar VELDIG mye tid. Så alt dette er laget så enkelt og funksjonabelt som mulig.)

Jeg laget som sagt da kasser til 4x15" Dynabel PA1550, disse ble da laget veldig høye for å klare å montere en bass i hvert hjørne av rommet foran. Både i bunn og i topp, for å utlikne stående bølger i både høyde og bredderetning. Disse er på rundt 260 liter pr stk
    Under ser dere kassen under bygging. Brukte mine tidligere u-baffel kasser og bygde på disse for å spare kostnader og jobb.
    Det nest nederste hullet vil da bli platet igjen og montert port i.

Laget også nye kasse til 21", som nå er på ca 350 liter og tunet til 21hz.
    Dette tjente jeg rundt 6db på hver kasse fra 20 til 40hz

Her er alle basskassene ferdig plassert bak frontveggen, før demping og plassering av venstre og høyre.

Som dere ser er portene vendt på skrå forover for å få plass både i kassen og bak lerretet

Her ser dere senterkanal løsningen min.
    Det ligger veldig mye prøving og feiling bak dette, og dette ga meg veldig god spredning og samtidig den beste frekvensresponsen.
    Min konklusjon rundt dipol baffel er at den funker bra med lang avstand fra vegg minimum 1m eller helt inntil vegg (MED demping bak, kommer til dette senere)

Her er venstre høyttaler på plass.
    Her endte jeg på u-baffel på ca 17cm dybde.
    Dette ble det beste resultatet grunnet mer dybde til bakvegg.
    U-baffel fungerer etter erfaring bra på medium dybde.
    Her har jeg også dempet godt bak mellomtonen for å hindre at bakrefleksjonene reflekteres. Dette er veldig viktig i dipol.
    Det har også sin fordel i at lerretet også reflekterer endel av lyden tilbake og da er det viktig å drepe den uønskede refleksjonen.

Venstre og Høyre på plass, uten sidedeksler.
    Disse er da vinklet direkte inn mot sweetspot og lerret er nå ikke i veien.

Har også i senere tid prøvd meg litt frem med mer demping bak lerretet, dette skal jeg få tatt bilder av også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Ser for meg at mitt neste bygg blir ca like "vakkert" som dette!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Spennende. Ser for meg at mitt neste bygg blir ca like "vakkert" som dette!
    Ja, nei pent trenger det ikke være når det er gjemt bort, det viktigste er lyden

Er egentlig mye mer morro når det ikke trenger finisharbeid, alt går mye fortere! 8)

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha rått!

Reodor felgen
    Kan ingenting, gjør alt!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Haha rått!

Reodor felgen
    Hah, du sier no der. Er litt Reodor Felgen stuk over det hele når du nevner det :smile:

Når vi først er inne på "Reodor" løsninger så bør jeg vel kanskje legge ut bilder av custom ventilasjons-løsningen min også. Skal se om jeg finner noen bilder :grin:

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant noen bilder av ventilasjonen.

Har tidligere sett på mange ventilasjonsløsninger, og det har for oftest kostet mye mer enn det smaker. Fant litt info om Z-kassetten til Fresh og valgte å bruke denne som en inspirasjon til å lage min egen løsning.

Kjøpte to ventilasjonsvifter fra biltema da jeg fant ut at disse skubber mye luft og koster lite. Vifter har jo da også en tendens til å bråke litt vel mye, så derfor jeg tok jeg litt inspirasjon fra Fresh sin Z-kassett og laget min egen løsning.

Jeg har foreløbig en åpen vegg i boden som er lett tilkommelig, så da satte jeg i gang ;

Vifte og rør på plass. Dette skal bli en helt tett ventilasjonkasse/demper.
    Legg merke til at røret har mange hull for å dempe lydnivået fra viften.

Pakket inn røret med grillstoff for å hindre at isolasjonspartikler blir dratt med inn i rommet. Noe isolasjon på plass.

Resten av isolasjonen på plass.

Plate påmontert med pakning for å gjøre det 100% tett og det fungerer nå rett og slett som en diger dempekassett. Har bryter for å veksle mellom høy og lav hastighet.

Laget en lignende løsningen for luften ut av rommet, men der hadde jeg ingen vegg å lage dempekasse i. Så der måtte jeg tenke litt annerledes.
    Endte opp med å bruke et støperør der jeg brukte den akkurat samme patenten :

Denne står da montert inne i garasjen med lik ventilasjonsvifte for å trekke luft ut av rommet. Har ingen bilder av monteringen inne i garasjen, men det har ikke så mye å si siden dette blir ombygd og skjult etterhvert.

Ble veldig fornøyd med støynivået inne i rommet. Det er knapt hørbart inne i rommet med all elektronikk avslått, og den flytter 187m3 pr time. Styrer både inn og utluften hver for seg om ønskelig med en fjernstyrt strømbryter.
    Og det kostet meg tilsammen rundt 1200,- totalt, inkl fjernstyringen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så HERLIG ghetto! 8)

Elsker slike billige løsninger som bare FUNKER!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, genial den ventilasjonen din! Den kan det hende jeg må kopiere Ellers må jeg si at frontveggen ser herlig bomba ut

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, herlige håndlagde løsninger. Absolutt til inspirasjon. Frontsystemet ser også spennende ut, om enn noe uryddig rent estetisk uten lerretet montert

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Enig, herlige håndlagde løsninger. Absolutt til inspirasjon. Frontsystemet ser også spennende ut, om enn noe uryddig rent estetisk uten lerretet montert
    Takk!

Er sjeldent det som ser bra ut som låter best

Har uansett "nada" å si når det er bak lerret.
    Nå ser det uansett helt annerledes enn på bildet siden jeg har dempet mye mer bak lerretet. Så om jeg hadde gjort mer flid med finish så hadde det ikke vært synlig til og med med lerret og deksler av.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7

Er sjeldent det som ser bra ut som låter best
    Sant nok. Og det har jo NULL å si så lenge det ikke synes Jeg lever etter samme regel selv: ute av syne, ute av sinn

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det ikke skjedd så mye i det siste.

Mye av grunnen at det har vært mye jobb i det siste og da har det heller ikke blitt brukt så mye som det burde.

Men det skjer noen endringer i nær framtid.
    Gjør endringer på det jeg føler er det svakeste leddet i kinoen, og det er mellomtonene (8").

Mellomtonene var et prosjekt som fungerte over all forventning, men jeg har tenkt å prøve med noe som jeg vet er utrolig gode drivere. De vil bli plassert i eksisterende dipol bafler.

B&C 8PE21.

Så dette gleder jeg meg til
    Sist endret av RiZLa_7; 03-28-2014 kl 11:34

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sinnsvak bassløsning
    skal det være brutalt skal det trøkkes inn der det må til skjønner jeg!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå endelig fått tid til å pleie hobbyen igjen!

Konklusjonen min etter å ha brukt og forsket på den nåværende løsningen i en god stund, er at jeg er litt misfornøyd med bassløsningen i forhold til hva jeg hadde av forventninger.

15" basstårnene ga ikke så gode målinger og respons i rommet som jeg hadde håpt, dessverre.
    Sånn som 21" står plassert nå (350L kasse) har de en veldig bra respons til godt over 130hz, og jeg føler også at den gjør en mye bedre jobb i bruksområdet enn 15" gjør. Smør på flesk er vel rette forklaringen.

Så jeg bestemte meg for å kaste de ut og gå "back to basic".

Problemstillingen da er hva jeg skal gjøre i området over 130hz siden min u-baffel løsning ikke eier midbass.

Da har jeg grublet endel i det siste og funnet en konklusjon ;

Har kjøpt inn 3stk til B&C 8PE21, da jeg er storfornøyd med disse. (har 3stk fra før)
    Ekstremt lave forvrengningstall og et veldig "raskt" element som er veldig viktig når det er paret med en driver som Beyma TPL-150H.

Disse skal da brukes i en MTM konfigurasjon på en veldig bred kurvet baffel, med inspirasjon fra troels gravesen : http://www.troelsgravesen.dk/download/IBL.pdf
    Dette gir fordeler som en får ved baffelvegg, ca 4-5db mer nivå ned til 2-300hz og et bedre spredningsmønster.
    Dette gir også en veldig dipol-lik gjengivelse. Les mer i linken over.
    Den blir 61cm bred og 95cm høy.

Her er simulering. Ca 24 liter brutto, tunet til 120hz.
    Ca 127db ved 120hz burde gi nok headroom
    Dette er bare en side, og legger du til en kanal til (stereo) og effekt får du 6db til.

Skal også fjerne bakkammeret på TPL-150H og lage et adskilt eget kammer, med god dybde og bredde som gir god plass til både luft og dempemateriale.
    Dette gir ifølge tester en 20db lavere harmonisk forvrengning, og da bedre diskantgjengivelse.

Alle platene er kappet opp, det kommer mer bilder og informasjon innen få dager.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg bygde om kassene på 21" subene (okt 2012) så endret jeg fra ca 16hz tuning til ca 20.5hz tuning. Dette for å få mer nivå fra 20-40hz.
    Men jeg har merket at jeg savner det nivået jeg hadde under 20hz. Det er ikke hørbart, men det føles. Og den effekten det gir på film er "priceless". Så da går jeg tilbake til basic
    Sist endret av RiZLa_7; 04-05-2014 kl 21:58

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er noe med det som skjer under 20Hz, har man først hatt det så savner man det fort.

Kom med noen bilder av hvordan ting ser ut nå.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Ja er noe med det som skjer under 20Hz, har man først hatt det så savner man det fort.

Kom med noen bilder av hvordan ting ser ut nå.
    Kommer bilder når jeg kommer igang med løsningen i post 235

Håper å få en god økt på søndag!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen bilder av konstruksjonen av fronthøyttalerne...

Det blir som beskrevet en MTM løsning med en veldig bred baffel med buet front.

Frontbaffelen er 61cm bred og 96cm høy. Kassen som skal monteres bak er på "bare" 23 liter brutto (kommer bilder senere).

For å få til den buete fronten har jeg da skjært ut 4mm bredt spor i 17.5mm dybde (mest fleksibel uten å knekke). Disse er på 6cm avstand for å få riktig bue.
    Dette er bilde av L/R og dere kan se at det er mer baffel på den ene siden. Dette er fordi det er "noe" plassmangel på sidene og fordi høyttalerne er vinklet innover mot sweetspot. Den bredeste siden vendes mot midten.
    Det er brukt et 5mm spor på de ytterste vingene for å få mer bue.

Etter boka, riktig bue

Ferdig teipet og klar for litt støping med polyester og glassfibermatte.

Baksiden av Center baffelen ferdig støpt og utskjærte hull til høyttalerne.

Baffelplater ferdig
    Sist endret av RiZLa_7; 04-03-2014 kl 00:01

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft!! Meget spent på dine tilbakemeldinger for dette prosjektet.

Side 12 av 15 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •