RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 11 av 15 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 287
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Det burde absolutt la seg gjøre, bare morsomt med besøk av AV-entusiaster
    Du får si fra når det passer. Bruker du Beyma TPL'en i kinoen din per i dag?
    Jeg skal bygge TPL rundt hele kinoen og er litt interessert i anlegg bygget med disse.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Du får si fra når det passer. Bruker du Beyma TPL'en i kinoen din per i dag?
    Jeg skal bygge TPL rundt hele kinoen og er litt interessert i anlegg bygget med disse.
    Bruker tpl-150h nå ja.
    Bruker ihvertfall de en stund framover.
    Har midgard hornene liggende, og de fungerte veldig bra på andre aspekter, så det blir litt å veie de opp mot hverandre.
    Tpl-150h har mindre forvrengning og mer detaljer og luft, mens centurion hornene har en varmere framtreden og spiller endel høyere.
    Får se når jeg oppgraderer til 4stk 21" og den nye kasseløsningen på midbassene om de blir en flaskehals eller ei.

Tenkt å bruke tpl-150h som surround også? Da må du evnt lage noen custom kasser som vinkler direkte mot lytteposisjon.
    Disse har håpløst dårlig spredning i høyden, dog er den bra i bredden.
    Med direkte vinkling så burde det funke bra.

Kommer til å gjøre ombygging snart, så det passer vel best om du kommer etter jeg er ferdig med det.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende og se om bassere i høyden og bredden funker hos deg

Det stemte hos meg, er litt ujevnt, men ikke ille, kun peak på 60 hertz som stemmer med romlengden på 2,8 m

Sub bak i tilleg må vell også være noe og vurdere du som har plass?
    Kan ingenting, gjør alt!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Blir spennende og se om bassere i høyden og bredden funker hos deg

Det stemte hos meg, er litt ujevnt, men ikke ille, kun peak på 60 hertz som stemmer med romlengden på 2,8 m

Sub bak i tilleg må vell også være noe og vurdere du som har plass?
    Høres bra ut. I teorien burde dette funke veldig bra.

Jeg har peak på 40hz. Det er de kraftige dipene ved 100 og 200hz jeg vil ha bort. Peaken er jo veldig enkel å fjerne med eq.

Sub bak er ikke aktuelt. Lydmessig funker det ikke bra hos meg siden problemene er høyt i midbassområdet.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja
    Vanlig kasse er no dritt egentlig.
    Skulle hatt mer plass og mer penger!

Hvor høyt spiller du før du når xmax med 15" i ubaffel ved nedre delefrekvens?
    Kan ingenting, gjør alt!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Åja
    Vanlig kasse er no dritt egentlig.
    Skulle hatt mer plass og mer penger!

Hvor høyt spiller du før du når xmax med 15" i ubaffel ved nedre delefrekvens?
    Det fikk jeg ikke målt dessverre, men de kommer ihvertfall til kort nå når jeg skal ha to stk 21" til.

De skal deles på rundt 60-70hz så jeg vil ikke få så mye problemer med den begrensede xmax'n på 1550.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker tpl-150h nå ja.
    Bruker ihvertfall de en stund framover.
    Har midgard hornene liggende, og de fungerte veldig bra på andre aspekter, så det blir litt å veie de opp mot hverandre.
    Tpl-150h har mindre forvrengning og mer detaljer og luft, mens centurion hornene har en varmere framtreden og spiller endel høyere.
    Får se når jeg oppgraderer til 4stk 21" og den nye kasseløsningen på midbassene om de blir en flaskehals eller ei.

Tenkt å bruke tpl-150h som surround også? Da må du evnt lage noen custom kasser som vinkler direkte mot lytteposisjon.
    Disse har håpløst dårlig spredning i høyden, dog er den bra i bredden.
    Med direkte vinkling så burde det funke bra.

Kommer til å gjøre ombygging snart, så det passer vel best om du kommer etter jeg er ferdig med det.
    - Blir 3 X Miles i front og custom innebygde høyttalerkasser i surround med TPL (Ref. BEF sin kino)
    - Høres ut som en god plan. Ser frem til å sjekke ut den fete kinoen, samt kanskje lære litt i samme slengen.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    - Blir 3 X Miles i front og custom innebygde høyttalerkasser i surround med TPL (Ref. BEF sin kino)
    - Høres ut som en god plan. Ser frem til å sjekke ut den fete kinoen, samt kanskje lære litt i samme slengen.
    Jepp, vi får snakkes nærmere etterhvert

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ferdig med midbasskassene.

Det ble rett over 2m høy og på ca 260 liter brutto og tunet til 45hz.
    Fra 60 til 120hz får hver kasse en følsomhet på +-105db i følge simuleringer.
    102db fra 120 og oppover.
    Med 400w på hver bass vil dette klare ifølge simuleringer over 140db fra 55hz.
    Nok headroom?

Kommer med mer info og bilder når det nærmer seg montering.

Her kommer en måling av centeren med dipol baffel.
    Uten smoothing : http://img.photobucket.com/albums/v2...moothing-1.jpg
    Med 1/6 smoothing : http://img.photobucket.com/albums/v2...nsmoothing.jpg

Her er det brukt ingen eq eller romkorreksjon i det hele tatt opptil 3khz.
    Når jeg hadde vanlig tett kasse på center målte dette som en virkelig berg og dalbane med en stor peak på 300hz på 8-10db, en kraftig dip rundt 200hz og 500hz og ellers stor ulinearitet. Det måtte veldig mye eq til for å få det bra.
    Det positive nå er at jeg trenger lite eq og det gjør at de andre sitteplassene får mye bedre lyd siden en korrigering en plass ofte gjør at det blir verre på en annen sitteplass. Og den største fordelen med dipol er at den har jevnere spredning så senteren låter veldig likt på alle sitteplassene, dvs mye bredere sweetspot. Tidligere har jeg hatt veldig stor variasjon her og desidert best lyd midt i sweetspot.

Bruker midbasser i tilegg, så ikke se så nøye på responsen under 270hz.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått montert sammen utstyret og frontveggen.

Bestemte meg for å droppe å kjøpe 2 stk 21" ekstra etter jeg hadde fått målt og simulert litt på ny kasseløsning. Så, beholder da de 21" jeg har, bare med ny og større kasse.
    Den nye kassen er 380 liter brutto og tunet til 21hz.
    Den gamle var 190 liter tunet til 15.5hz.

Dette vil gi meg mye mer nivå under 40hz som er det reele bruksområdet, og vil derfor ha nok krefter.
    Bedre å ha stor og god nok kasse til to stk 21", enn underdimensjonert til 4 stk.

Her ser dere forskjellen dette gir, (Før og etter) :
    http://img.photobucket.com/albums/v2...enturion21.jpg

Første lyttetester og målinger er veldig lovende, frekvensgangen under 200hz er mye bedre nå grunnet den nye midbassløsningen og jeg har da også som sagt mye mer headroom enn før.

Målinger av sub løsningen var også ekstremt oppløftende. Fikk rundt 6db mer fra 20 til 35hz. Det er MYE

Kommer med mer oppdatering, bilder og målinger etterhvert jeg har fått tid til å sette meg ned å kalibrere det 100%

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger spent med 8)

Da har jeg fått montert sammen utstyret og frontveggen.

Bestemte meg for å droppe å kjøpe 2 stk 21" ekstra etter jeg hadde fått målt og simulert litt på ny kasseløsning. Så, beholder da de 21" jeg har, bare med ny og større kasse.
    Den nye kassen er 380 liter brutto og tunet til 21hz.
    Den gamle var 190 liter tunet til 15.5hz.

Dette vil gi meg mye mer nivå under 40hz som er det reele bruksområdet, og vil derfor ha nok krefter.
    Bedre å ha stor og god nok kasse til to stk 21", enn underdimensjonert til 4 stk.

Her ser dere forskjellen dette gir, (Før og etter) :
    http://img.photobucket.com/albums/v2...enturion21.jpg

Første lyttetester og målinger er veldig lovende, frekvensgangen under 200hz er mye bedre nå grunnet den nye midbassløsningen og jeg har da også som sagt mye mer headroom enn før.

Målinger av sub løsningen var også ekstremt oppløftende. Fikk rundt 6db mer fra 20 til 35hz. Det er MYE

Kommer med mer oppdatering, bilder og målinger etterhvert jeg har fått tid til å sette meg ned å kalibrere det 100%

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt hva de 21" kunne gjøre i sin oprinelige kabinetter på 190liter, tørr ikke tenke på hvor rå de nye vil spille Venter i spenning på noen bilder.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått tatt en kalibreringsrunde og fått det skikkelig opp å gå. Det er fortsatt litt tidlig å komme med en konklusjon siden det er mye å gå på når det gjelder justering, men det spiller rett og slett helt fantastisk bra nå!

Jeg fikk umiddelbart assosiasjoner tilbake til følelsen jeg hadde når jeg hørte JBL Array og Tannoy DC10T (i optimale rom). Det ga meg rett og slett den go'feelingen om en skal si det sånn.
    Nå har jeg endelig fått den følelsen av live og virkelighetsnær lyd.
    Det er ekstremt åpent og dynamisk, og føles veldig ekte.

Jeg er veldig imponert over hvordan de 8" Hertz SV200 gjør det i de u-baflene. Dette er tross alt bilstereomellomtoner som er laget for SPL show bruk. Men mest av æren skal vel kasseløsningen ha, eller rettere sagt, mangel på kasse. Det er en 17cm dyp U-Baffel som jeg har lagt ca 7-8cm glava som demping bak elementet. Det låter så veldig uanstrengt og naturlig som jeg ikke har hørt i dette rommet før, og nå har jeg også langt bedre spredning som en bonus.

Gleder meg til å få satt meg ned å få gjort mer med lyden siden jeg vet det er mer å gå på, men det blir ikke før etter helgen ser det ut til.

BEF : Jeg tror du bør ta en titt på Dipol og U-Baffel løsning til mellomtonene i oppsettet ditt Jeg er hvertfall frelst.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å gratulere, sjef! Kult at du har beveget deg ut på litt uvanlige veier, men det er jo rimelig åpenlyst at du har snøring på det du driver med. Hadde vært kult med litt nye bilder for å se hva som har skjedd også. Kos deg med rommet fremover!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Det er bare å gratulere, sjef! Kult at du har beveget deg ut på litt uvanlige veier, men det er jo rimelig åpenlyst at du har snøring på det du driver med. Hadde vært kult med litt nye bilder for å se hva som har skjedd også. Kos deg med rommet fremover!
    Tusen Takk!

Jo, det er ganske uvanlige veier jeg har gått.
    Var aldri egentlig i tvil om at det ville funke, men det er jo da spesielt morsomt uansett når det går som det skal og mer til

Har vært litt dårlig med bilder i det siste siden det egentlig ikke er så veldig finisharbeid det jeg driver med nå. Siden de ikke skal vises i det hele tatt er kassene store og stygge som fy, så det har ikke vært så veldig mye morsomt å ta bilde av egentlig.

Skal få ordnet noen bilder snart!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft at du går helt egne veger, og ikke minst at teoriene dine også viser seg å fungere!

Men må bare spør... hva er igjen av de opprinnelig Midgard oppsettet??

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Tøft at du går helt egne veger, og ikke minst at teoriene dine også viser seg å fungere!

Men må bare spør... hva er igjen av de opprinnelig Midgard oppsettet??
    DSP, Suber inkl forsterkere og Icepower modulene til frontrekken
    Så det er bare frontrekken som er byttet ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av tankene mine var å prøve med mindre basselement for at det kanskje kunne hjelpe mtp stående bølger... det har jo du hatt på Midgard frontene. Er jeg helt på viddene når jeg tenker at mindre element lager mindre problem med stående bølger?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Er jeg helt på viddene når jeg tenker at mindre element lager mindre problem med stående bølger?
    Jeg hadde svart ja. Det er lydbølgene og rommet sammen som skaper stående bølger, ikke størrelsen på elementet.

Når det er sagt så hjelper det å ha flere mindre elemeter oppå hverandre enn ett stort. Men som jeg ser det er grunnen at du har flere kilder plassert i forskjellige høyder, ikke at elementene er mindre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår egentlig ikke teorien min jeg heller, har det kun i bakhodet fra tidligere erfaring at det har være mye enklere å få små element til å spille bra enn store, men når store først funker så er det aller beste løsning

Side 11 av 15 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •