RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 287
    Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony VPL-VW95ES 8)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer et meget godt valg og en projektor som vil gi deg masse av glede!

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike!!! Her må det taes en tur uti "Frenin" en dag ser i..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppgradering

Et lite spørsmål: Hva er grunnen til at hornene i Centurion byttes ut? Ikke bra nok?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Flott oppgradering

Et lite spørsmål: Hva er grunnen til at hornene i Centurion byttes ut? Ikke bra nok?
    Som jeg skrev tidligere så er det kun for å "toppe kransekaka".
    Var egentlig veldig fornøyd med Centurion hornene og er av de beste kompresjonsdriverne jeg har hørt, men jeg følte ikke jeg var heeeelt i mål mtp detaljer og oppløsning som jeg ønsket.

Heldigvis så viser det seg TPL-150H kan gi meg nettopp dette.
    Det er en spesiell ro og beherskelse over disse som det er vanskelig å beskrive.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Steike!!! Her må det taes en tur uti "Frenin" en dag ser i..
    Jau, spørs d ja

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Som jeg skrev tidligere så er det kun for å "toppe kransekaka".
    Var egentlig veldig fornøyd med Centurion hornene og er av de beste kompresjonsdriverne jeg har hørt, men jeg følte ikke jeg var heeeelt i mål mtp detaljer og oppløsning som jeg ønsket.

Heldigvis så viser det seg TPL-150H kan gi meg nettopp dette.
    Det er en spesiell ro og beherskelse over disse som det er vanskelig å beskrive.
    Forhåpentligvis kommer du i mål etter byttet av diskant

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,951
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    "PA" bånddiskanter som disse fra Beyma har et ekstremt headroom og kontroll. Nå er det Alcons sine jeg har mest erfaring med selv, men har jo hatt en liten runde hos BEF og Beyma også, og det jeg selv opplever er at jeg ikke blir anstrengt selv på relativt høye lyttevolumer som jeg blir veldig lett ved bruk av mer tradisjonelle kompresjonsdrivere...

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har det skjedd noe mer her i gården da :wink:

Har lenge gått og tenkt på å forbedre mellomtone området i kinoen.
    Jeg bruker 4x 15" midbasser opptil ca 210hz, derfor har jeg muligheter til å tenke litt annerledes enn det som er vanlig.
    Har til nå brukt Midgard 10" som er en "bassmellomtone" med FS på 60hz, og deretter lengre xmax, større spole og dertil tyngre membran enn en dedikert mellomtone. Dette gjør at den selvfølgelig har bra bassrespons, men siden jeg har store problemer med stående bølger i rommet som jeg har korrigert med å bruke 4x15" i u-baffel dipol så har jeg bare brukt 10" fra ca 200hz og opp og da trenger jeg ikke den xmaxen og bassegenskapene disse har.

Derfor vil jeg få bedre mellomtone egenskaper med en mellomtone som har mindre membranareale og lavere bevegelig masse (mms).
    Andre positive egenskaper slike elementer har er også høyere følsomhet grunnet høyere resonansfrekvens (FS) og mindre bevegelig masse (MMS).

Har lenge tenkt på Beyma sine MI elementer som er dedikerte mellomtoner som har parametrene jeg leter etter.

Men etter mye tenking kom jeg faktisk over noen elementer laget av det italienske bilstereomerket Hertz. Dette er elementer som er laget til "show" bruk i bilstereo, og ikke et normalt bilstereoelement. Disse er laget som veldig likt som et vanlig PA element fra Beyma og andre aktører og har syltynn, stiv pappmembran og et coatet rulleoppheng.
    De har ekstremt høy følsomhet (100db), lav bevegelig masse (16.5g!), og en resonansfrekvens på 120db. Ergo, dette elementet er veldig gunstig til mitt bruk.

Her er pdf datablad på det :
    http://www.elutstyr.no/info/hertz_SP...200_1_tech.pdf

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kommer vi til det med kasseløsning på disse elementene.

Som sagt så trenger jeg disse kun fra ca 200hz og opp og det gjør at jeg kan tenke litt annerledes på kasseløsninger for å få en bedre frekvensrespons og bedre lyd.

Prøvde derfor disse løsningene :
    U-baffel på 10cm dybde
    U-baffel på 18cm dybde
    Dipol baffel på 28cm bredde

De to u-baflene oppførte seg veldig likt, den dypeste hadde dermed litt bedre bassrespons, men det er under min delefrekvens så det har ikke noe å si.

Så har jeg også lest litt rundt vanlig smal dipolbaffel som har overlegen spredningsevne og lydkvalitet men dermed mindre plasseringsvennlig mtp avstand til frontvegg. Det fungerer for oftest best med 1m + avstand. Men så leste jeg noen artikler om dipol og plassering helt nær vegg som visstnok ga bra resultater. Derfor prøvde jeg dette på senterkanalen som står helt inntil en pipe og mellom de to u-baffel kassene til 15" . Dempet bak og sidene med akustikkplater og tok en måling.
    Og det er det sykeste jeg har sett av målinger. Fra lytteposisjon så måler den så og si helt flatt fra 250hz. Til motsetning så min gamle kasseløsning ut som en berg og dalbane i forhold. Det betyr at jeg vil komme til å bruke mindre eq som er positivt, og jeg får også bedre lydkvalitet og spredning grunnet en kassefri løsning.

Dette hadde jeg også lyst til å prøve ut på venstre og høyre, men det kom til å skape litt mer problemer trodde jeg siden det er ca 65cm til frontveggen fra membranen. Men der trodde jeg også feil. Hvis jeg vinklet baffelen direkte mot sweetspot (som jeg uansett gjør) sånn at elementene pekte tildels mot sideveggen og la kraftig med dempemateriale på denne veggen så fikk jeg også veldig bra resultater her! Ikke like bra som på senteren men jeg fikk bort mange problemer med en kul på 10-11db på rundt 300hz og et søkk på rundt 500hz som jeg ikke har lenger. Det må fortsatt endel eq til, men dette lover virkelig bra.
    Som med alle dipol løsninger så måtte jeg heve den litt i bunnen, men jeg kom rimelig greitt unna det mtp at jeg deler de ved 200hz.

Etter litt justeringer her om dagen så fikk jeg også hørt litt på det.
    Mine første inntrykk er en mye mer naturlig, balansert og detaljert mellomtone.
    Har også mye mer headroom grunnet mye høyere følsomhet og 4 ohm impedans som gir mer effekt fra ampen.

Deler Beyma TPL-150H på ca 1300hz.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble kanskje litt vel mye teknisk i de to forrige postene, men jeg skal få tatt noen bilder og lagt ut noen målinger som viser tankegangen.

Kan også nevne at jeg har byttet ut mine Klipsch RS-52II surroundhøyttalere. Paradim Monitor Surround 3 har kommet inn.
    Disse har ikke hornladede diskanter, siden jeg aldri fikk noe godt resultat med disse grunnet begrenset spredning i toppen. Positivt for fronthøyttalere, men for surroundhøyttalere blir det ofte med varierende hell grunnet at du ikke sitter i sweetspot for hornene.
    Ved målinger så måler disse nå veldig jevnt på alle sitteplassene, og har faktisk bra kurve opptil 16-17khz.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke dipolbass litt i tammeste laget til film? En ting er forøvrig frekvensrespons, en annen ting er hvordan det ser ut i tidsdomenet.

Driver selv og vurderer bassløsning i disse dager. Tenkte først en kardioide løsning og U-baffel med mulighet for lukket kasse også, men mulig det blir hybriddipol alá snickers.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Blir ikke dipolbass litt i tammeste laget til film? En ting er forøvrig frekvensrespons, en annen ting er hvordan det ser ut i tidsdomenet.

Driver selv og vurderer bassløsning i disse dager. Tenkte først en kardioide løsning og U-baffel med mulighet for lukket kasse også, men mulig det blir hybriddipol alá snickers.
    Jeg bruker ikke u-baffelen til BASS om en skal si det slik. Bruker de fra 60hz til 200+. Har 2 stk 21" som jeg bruker fra 0-60hz.

Det er plenty med kapasitet og morro i denne løsningen. Har også prøvd å kjøre de fulltone. Ikke mye under 40hz men ekstremt morsomt

Nå bruker jeg ikke de 15" som kardoid, siden de måler faktisk bedre uten dempemateriale bak. Hverken bak elementene (prøvd 10, 20 og 30cm) eller på veggen bak kassen målte spesielt bra. Med kun dempemateriale på sideveggene målte det absolutt best, både i nivå og frekvensrespons.
    Da hadde jeg ingen problemer med stående bølger og utfasinger. Nettopp slik jeg hadde håpt at det skulle funke. Med vanlig kasseløsning måler det IKKE bra i rommet mitt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye vil ha mer og nå har jeg bestemt meg for å kjøpe 2 stk 21" subwoofere til

Da kommer vel også temaet om hva jeg skal gjøre med resten.
    Har jo som skrevet tidligere nylig laget til u-baffel kasser til 4x15", men de vil ikke ha sjans i verden til å henge med disse nå lenger om jeg skal doble opp membranarealet og effekten i området opp til 60hz.
    Alternativet er å doble opp mengden med basser og forsterkere, men jeg har kommet opp med en litt annen ide som vil gi meg nok output og samtidig like god og om ikke bedre kontroll av spredningen.

Kommer til å lage en kasse på rett over 2m høyde, med en av elementene i bunn og det andre i toppen. Da vil det i teorien eliminere stående bølger i både lengderetning og høyderetning.
    Dette vil da plasseres i hvert hjørne foran.
    Kassene blir på 250liter hver og med en tuning på 40hz.

Her er link til tegning på hvordan det skal plasseres :

Vil fortsatt da kjøre med 8" i dipol på center (pga kort avstand til pipe som gjør det suksessfullt) med noen få cm bredere baffel enn jeg har nå for å få den linjær til ca 200hz.
    Venstre og høyre vil jeg bruke u-baffel cardoid med dybde på ca 18cm.
    Dipol på venstre og høyre kanalene målte bra, men låt ikke bra, pga for kort avstand til frontvegg.
    Beyma TPL-150H vil jeg fortsatt bruke med bakkammer.
    Tenkte på tanken med å bruke disse som dipol også med horn på både framside og bakside, men det har jeg rett og slett ikke plass til.

Mer info kommer etterhvert

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har absolutt nulll peil på DIY, men du verden så artig det er å lese om. Jeg synes på en måte forumet har fått et slags nytt, spennende liv med alle disse ville kinoene som dukker opp. Det er ikke sååå lenge siden det ble regnet som relativt vilt å ha TO 12" subwoofere i kinoen.
    Ser frem til fortsettelsen!
    :-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Vil fortsatt da kjøre med 8" i dipol på center (pga kort avstand til pipe som gjør det suksessfullt) med noen få cm bredere baffel enn jeg har nå for å få den linjær til ca 200hz.
    Litt OT, men er det 8" du har i dine fronter?

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Litt OT, men er det 8" du har i dine fronter?

Geir Arne
    Ja, for øyeblikket bruker jeg mer dedikerte mellomtoner.
    Disse har høyere følsomhet og lavere impedanse som også gir meg mer headroom.
    Får se hva det blir til etterhvert. Kan hende jeg går tilbake til centurion hornene også, jeg var egentlig veldig fornøyd med de. Selv om Tpl-150h er ekstremt bra føler jeg kanskje ikke at de er verdt den høye prisen.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Har absolutt nulll peil på DIY, men du verden så artig det er å lese om. Jeg synes på en måte forumet har fått et slags nytt, spennende liv med alle disse ville kinoene som dukker opp. Det er ikke sååå lenge siden det ble regnet som relativt vilt å ha TO 12" subwoofere i kinoen.
    Ser frem til fortsettelsen!
    :-D
    Takk for det! Det er moro med DIY.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul kino. Har fulgt denne tråden siden starten. Hadde vært gøy med en demo en gang da jeg bor ganske nært (Kristiansund).
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Kul kino. Har fulgt denne tråden siden starten. Hadde vært gøy med en demo en gang da jeg bor ganske nært (Kristiansund).
    Det burde absolutt la seg gjøre, bare morsomt med besøk av AV-entusiaster

Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •