vito's påbegynte hjemmekino - oppdatert: 27.12.2004

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vito's påbegynte hjemmekino - oppdatert: 27.12.2004

noen full hjemmekino er det foreløpig ikke, i og med at surroundhøyttalere ikke eksisterer. men jeg er relativt fornøyd med stereolyden både på film og musikk, allerede uten effektforsterker.

det første jeg så meg ut var 8008, deretter valgte jeg en receiver som skulle være god nok til å la de kjøre løpet fullt ut - da falt valget på marantz sr6200. lyden som kommer ut føles varm og fyldig, og samtidig nøytral, syns jeg.

jeg har alltid vært opptatt av at kabler ikke skal bremse ytelsen på elektronikk og høyttalere, derfor valgte jeg tara labs nexa og tara labs prism 200d som audiokabler, noe som høres bra ut (uten at jeg har hørt på så mange andre kabler på dette oppsettet).

sub'en går veldig dypt (ned til 16Hz skal man tro produsenten) med sitt 15" element, og etter at jeg fikk den på spikes ble det stor forskjell, den ble mye strammere og renere, samtidig som den resonansen som var har blitt betydelig mindre (var plagsom da den stod rett på gulvet uten spikes, jeg har fra før funnet ut at jeg er relativt var for lave frekvenser.).

jeg valgte magnat fordi den har mottatt veldig god kritikk, samt at den har blitt brukt som referanse i mange tester. jeg fikk høre at lyd og bilde (?) hadde målt den til å peake ved ca. 500w (kan det stemme?). til å være oppgitt med en 170/340 watts forsterker er jeg utrolig imponert! når volumet på sub'en er stilt på klokken 12, og volumet på marantzen er -25db er det allerede voldsom gves

i framtida har jeg lyst til å kjøpe følgende:

- nye høytalere (Klipsch?)
    - eller beholde 8008 og kjøpe bakhøyttalere i matchende serie (3003/5005?)

nåværende utstyr:

Receiver: Marantz SR6200
    Effektforsterker: 2 x Rotel RB-991 -Ny-
    DVD-spiller: Denon 2910 -NY-
    Plasma: Panasonic TH-42PA30
    Fronthøyttalere: Dali 8008
    Sub: Magnat Omega 380
    Playstation 2

Høyttalerkabler: Kimber 4TC (bruker bi-wiring) -Ny-
    Digital coax: Tara Labs 200d
    Komponent: Monster Video3
    Optisk: No Name til PS2
    Sub: Tara Labs 2200s -Ny-
    Signalkabler: Tara Labs RSC® Axiom -Ny-

Rack: Svart pianolakk -Ny-
    Spikes: Dali (den gamle typen)
    Bananplugger: Kimber SBAN (loddet på) -Ny-

http://www.minhjemmekino.no/show.php/vito

bilder kommer!

10/12-2004: 2 par Tara Labs RSC Axiom erstatter Tara Labs 2200i.
    22/12-2004: Soundstyle XS310 og Apollo Aria holdt ikke mål, nytt kjøpt (lakkert fra aluminum til svart pianolakk av en bekjent som er lakkerer)
    20/12-2004: 4x1,3m Kimber 4TC kjøpt inn, Tara Labs Nexa byttes ut.
    23/12-2004: deponert på 2910, ser ut som Pioneer DV-575A-K byttes ut.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå skaffet meg en RB-991 brukt, mangler dog et sett signalkabler (som forøvrig skal kjøpes i morgen) slik at jeg ikke har fått hørt på den hjemme enda. hørte på den hos selger, men kan ikke sammenlikne med hvordan den vil låte her hjemme.

ser at det hvite på de ubalanserte phonobøssingene er litt "møkkete/skittent" rett ved åpningen på inngangen (ikke innover i inngangen) som følge av bruk, men metallet ser helt rent ut. vil det ha noe å si?

utseendemessig ellers er den helt strøken.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fint her vito. Du får kaste ut noen bilder på minhjemmekino.no.

Du kan prøve å rengjøre de bøssingene med en bomullsdott og litt rødsprit, det pleier å funke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!

Hvis du er fornøyd med lyden i 8008 ville jeg helt klart oppgradert til 5.1 før eventuelt kjøp av nye fronter. Så du hadde fått tips om å kjøpe 3003 i forhold til 5005. Har et par 3003 selv og de vil klare seg lenge som bakhøyttalere. Problemet er at diskanten kommer så lavt. Jeg syntes det så litt dumt ut å ha de på stativ også så jeg kjøpte et par 606 til 1500,- og de funker meget fint bak.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for rådet kenti, skal prøve det.

ja, det stod mellom 3003 og 5005 pga den ørlille forskjellen i pris. jeg har tenkt litt på det med høyde, og har sett på et par stativer som er enten 30 eller 45 cm høye.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer DV-575A-K er nå i hus! gleder meg fælt til å se hvordan den er. den er i allefall pen å se på. den hadde et knall gult merke midt oppå som irriterte meg no fryktelig; heldigvis gikk det smertefritt å fjerne det.

var samtidig innom HiFi Klubben og lånte med meg signalkabler (2200i), en subkabel (2200s) og et Y-ledd. blir spennende å se hvordan disse kablene er i forhold til de jeg har nå.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går nå og venter på et nytt rack fra Apollo, da Soundstyle-racket (XS310) jeg bestillte ikke ble levert med helt svarte hyller (noe jeg ble fortalt). Apollo-racket sitter i tollen foreløpig (iflg. butikken), noe som kan ta lang tid kjenner jeg det norske tollvesenet riktig (med tanke på hvor lang tid de bruker på å prosessere én DVD).

en RB-991 til skal også hentes snart, slik at jeg kommer til å bruke en forsterker per høyttaler (takk til geiri for info). ikke at de nåværende høttalerne krever det, men jeg ønsket å sikre meg en til for framtidige oppgraderinger (surround antakelig, da jeg er svært tilfreds med lyden 8008 produserer).

bilder kommer (endelig) når alt er på plass og dandert

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå fått på plass racket, og alt er oppe og går. lånte (dvs. kjøpte iom at det er HFK vi snakker om ) Denon 2910 for å sammenlikne med min 575A.. for å si det kort: 2910'en blir ikke levert tilbake.

den er mye bedre enn 575A, på sortnivå, mer smell i fargene, mindre støy i bildet, skarpere, mye bedre på "dårlige" DVD-utgivelser (f.eks 21 Jump Street, Kongen av Queens). forskjellen er stor når det gjelder slik utgivelser, men mindre på vanlig gode DVD'er (selv om 2910 er flere hakk over 575A der også). det skulle vel bare mangle, med tanke på prisforskjellen mellom de..

skal prøve å få tatt noen bilder så fort jeg har justert plasseringen av komponentene. den ene Rotelen blir mye varmere enn den andre, noe jeg må ta hensyn til når jeg plasserer utstyret. det er merkelig, da det bare er venstre side på den ene Rotelen som blir så varm..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny Denon 2910. Antar du benytter DVI som overføring til plasmaen?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dessverre har ikke PA30 DVI/HDMI, så jeg bruker komponent. jeg kan ikke si noe negativt om det, men det er vel ikke tvil om at DVI eller HDMI hadde vært kronen på verket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •