Hvard's stuekino - Forsterker til Patos Lyric 502??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvard's stuekino - Forsterker til Patos Lyric 502??

Heisann!
    Eg er en ung og midddels lovende energiingeniør-student som har hatt godt over middels interesse for AV de siste 6 årene.

Oppsettet mitt består av følgende:

Høyttaler: Patos Lyric 502 MKII
    Sub: Patos Lyric 10" (aktiv med slavebass)
    Forsterker: NAD C372
    CD-spiller: NAD C 521BEE
    Projektor: Benq PB 6240
    TV: Samsung 40"
    Fjernkontroll: Logitech Harmony One
    Head-Fi: Indeed rør-forsterker og AKG K 242HD

Legger ut ett bilde av hvordan det ser ut idag, ellers kan det sees på minHjemmekino

Så om folk med kunnskap og erfaring setter av tid her inne til å hjelpe en nybegynner så settes det utrolig stor pris på!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

VGA kabel fra PC til projektor

Noen spørsmål før eg spikrer VGA-kabelen fast i taket:

Får eg kvalitetstap viss eg skjøter kabelen som allerede er 5 meter med en annen på 5 meter?
    Er det bedre å alternativt ha en på 10 meter?
    Merker eg forskjell på bildekvalitet ved bruk av en kabel på 5 meter mot en på 10 meter?
    Er det mindre kvalitetstap i en lydkabel per meter mot en bildekabel (VGA) ?
    Kan greie meg med 5 meter VGA, men då må lydkabelen være 5 meter, er det en merkbart bedre løsning bildemessig?
    Det er kun til film dette blir aktuelt så lyden er ikke ekstremt viktig i denne sammenhengen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DVI kabel ?

Fremdeles fornøyd med Patos ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hva med DVI kabel ?

Fremdeles fornøyd med Patos ?
    Min gamle projektor har ikke DVI inngang
    Edit: Men kunne jo kansje kjørt DVI fra PCen og bort til projektoren så kunne eg bare gått fra DVI til VGA der ??

Patos låter herlig i mine ører, virkelig ren og klar lyd som faller godt i smak hos meg

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvard16
    Min gamle projektor har ikke DVI inngang

Patos låter herlig i mine ører, virkelig ren og klar lyd som faller godt i smak hos meg

Tror det ikke utgjør store forskjellen om du skjøter 2 eller bruker 1 lang.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Tror det ikke utgjør store forskjellen om du skjøter 2 eller bruker 1 lang.
    Men tror du det hadde blitt bedre å bruke DVI fra PC og frem til projektoren og deretter gått over til VGA?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA har kvalitetstap underveis, best med en relativt god kabel på såpass lange strekk!

DVI-A (eller hva bokstaven er for analog via DVI) med overgang til VGA vil ikke gi noe bedre bilde enn VGA hele veien - da er det mer ned til hvilken kabel som er best

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    VGA har kvalitetstap underveis, best med en relativt god kabel på såpass lange strekk!

DVI-A (eller hva bokstaven er for analog via DVI) med overgang til VGA vil ikke gi noe bedre bilde enn VGA hele veien - da er det mer ned til hvilken kabel som er best
    Okey, takk for svar!
    Da blir det VGA på 5 meter i første omgang så får vi se om det blir skjøting eller ikke...
    Men vil eg oppleve merkbart kvalitetstap i lydkabelen over 5 meter? (bruker vanlig mini-jack utgang på PCen)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hodetelefoner skal skaffes, null peiling.

Fikk for litt siden en høflig naboklage som gjaldt min musikkavspilling.
    Tenkte i første omgang at eg skulle kjøpe meg noen steinplater og spikes til høytalerene sånn at det skulle ta vekk mesteparten av bassen som forsvant oppover, men har etter litt lesing innsett at det ikke hjelper i den grad eg hadde forventet.
    Det blir derfor nye hodetelefoner som blir løsningen på kvelden (det er da det i hovedsak er et problem for de)
    Problemet mitt, foruten naboklagen, er at eg har null peiling på hodetelefoner og det som hører til.
    Har allerede kjøpt meg forsterker (gikk litt fort i svingene i går kveld) og det ble en Indeed hodetelefon forsterker + buffer med rør (Telefunken Ecc88 rør i begge)
    Så viss noen har forslag til gode hodetelefoner prisklassen 400-1000kr så hadde det vært til stor hjelp!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker godt mine Koss Portapro, som koster fra rundt 250kr, og selges av svært mange. Litt overfølsom i bassen ifølge mine ører, men krystallklar og detaljert lyd.

Men når man skal løse et problem så må man alltid gå til roten av problemet, nemlig at naboene klager. Kjøp derfor et større anlegg, og spill så høyt at du ikke hører klagingen fra naboene....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg liker godt mine Koss Portapro, som koster fra rundt 250kr, og selges av svært mange. Litt overfølsom i bassen ifølge mine ører, men krystallklar og detaljert lyd.

Men når man skal løse et problem så må man alltid gå til roten av problemet, nemlig at naboene klager. Kjøp derfor et større anlegg, og spill så høyt at du ikke hører klagingen fra naboene....
    Koss Portapro har eg fra før og tenkte meg mer i retning av kansje en lukket modell med enda bedre lydmessige egenskaper. Portaproen brukes til bybanen så noen store og tunge klokker til stuebruk gjør meg ingenting.

De sender SMS så klagingen mottas uansett volum

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvard16
    De sender SMS så klagingen mottas uansett volum
    Fordømte moderne komunikasjon, hehe.

Se her:
    TEST: Hodetelefoner for enhver smak - Koss PRO3AA Titanium - Hardware.no

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    hmm, ser jo igrunn gode ut, noen erfaringer med de?
    Kan de sammelignes med Shure SRH 240 (Shure SRH 240 - Lyd og Bilde) eller Denon AH-510 (Denon AH-D510 - Lyd og Bilde) ?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen anelse...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med AKG K272 HD?
    Fant noen ubrukte brukte som akkurat sniker seg ned på tusenlappen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hands-on kjennskap til K271 mkII, som er samme øreklokker som K272HD. Forskjellen er at 272 IKKE har utskiftbar ledning (mini-XLR) og skinn/veloiur pads. Lyden skal være den samme. Here goes:

Hadde for en liten stund siden et par AKG K701, som ble spilt fra Naim Headline. Med Benchmark DAC1 som kilde var dette to ting; a) vanvittig detaljert og åpent og b) litt kjedelig. Når jeg benyttet Abrahamsens DAC V6.0 fremfor Benchmarken så våknet musikken i musikken, og det var mye bedre. Etter en stund så la jeg headfi på hylla da jeg egentlig ville sitte i stua og lytte. Med full aktivitet der så lekket lyden fra rommet og alt som foregikk der inn i hodetelefonene. Det som lekket ut fra K701 plaget ikke de andre, men musikknytingen med ekstern støy i rommet medførte at jeg fant ut at åpne hodetelefoner var kanskje ikke helt det jeg kunne ha. Skulle jeg sitte i et eget rom, ja, da var det jo egentlig foran stereoanlegget.

Så, i oktober i fjor uka våknet lysten på headfi igjen, og man trålte igjen side opp og ned om hva som var the latest and greatest. Det var ikke mye som var endret. Så, valgene ble mye av det samme som når jeg valgte K701; Sennheiser 650, 800 og K702, o.l. Men, så var det dette med å nyte musikk uten å bli forstyrret av omgivelsene. Kravet var mao. lukkede, eller semi-åpne. Jeg valgte å prioritere lukkede. Utfordringen da er selvsagt å finne noen som er relativt nøytrale og som sånn noelunde hadde et åpent lydbilde. Etter jobben så stakk jeg innom nærmeste 4sound sjappe og plukket med meg en klassiker; AKG K271 mkII. I forkant så var jeg (desverre) klar over at Soundgarden solgte ut K701 til fattige 300 kroner mer. Men, det fikk så være. Jeg skulle ha lukkede hodetelfoner, og jeg hadde tatt mitt valg. I en verden av ørten valg, så må man ta et valg.

Gikk bort i hylla og der var det 2 par tilgjengelig av K271 mkII. Nappa med meg en av de eskene og tuslet til kassen. Vel hjemme så var det tid for å nyte musikk. Her får man med velourpads og 2 ulike ledninger. Ledningene kobles til hodetelefonene via mini-XLR, så skulle behovet for å bytte ut originalkabelen komme så er jo det en enkel sak. Hodetelefonene påstås å være relativt lettdrevne (55 ohm). På den annen side så er jo K701 også kun ca. 60 -65 ohm, men krever en god hodetelefonforsterker. Fra den gangen jeg hadde dem, så var Naim Headline OK. Med AKG 271 mkII så må man ikke ha et kraftverk.

Førsteinntrykket? Tja, si det. Alt som lovet var i emballasjoen. Ingen bombe. Men, størrelsen mann. Størrelsen. Jeg synes K701 var store. 271 mkII er like store. "-Du ser ut som en NRK-reporter i felten!". Dama hadde sagt sitt. Jeg var mer spent på hvordan de låt. Det som var litt uvant var denne automatiske on-off-funksjonen disse hodetelefonene har. Når man setter de på hodet og inntil ørene så spiller de, men kobler ut lyden når man tar de av. Sikkert praktisk i studio, men hjemme så har det egentlig ingen praktisk nytte. Det eneste måtte være dersom noen er allergisk mot hodetelefoner som ligger på bordet og spiller "i bakgrunnen". I så fall er jo auto-off genialt. Innspilling av hodetelefonene løses lett ved å sette dem over originalemballasjen, eller en stol o.l.

Det er alltid en utfordring å huske lyd. Det er jaggu vanskelig nok med lyd ved direkte sammenligning. Jeg synes, og fordi teorien tilsier det, at 271K mkII gjengir en smalere lydscene enn K701. La gå. Når det gjelder bass. Her er 271 mkII rett fra boksen vesentlig mer underholdene enn K701. Langt mer underholdene. 271 mkII er ikke bassmonstre, men de har intuitivt en pen korrekt bass. Det samme sa man om K701. Men, jeg synes at disse lukkede hodetelefonene låter mer engasjerende. Hva så med mellomtone og helt i toppen? Mitt inntrykk etter å ha hørt på Leonard Cohen (nylige utgivelser), Sarah McLachlan, Minor Majority og Melody Gardot så er vokalen helt akseptabel. Faktisk mer en akseptabel. Vokalfremføringen er godkjent. På de høyere frekvenser så låter blåsere (The Rippingtons, Bodil Niska, o.l.) oppløst, men ikke pågående. Gudsjelov. Hodetelefoner som blåser ut her, gir lyttetretthet. Og, er det noe man aldeles ikke vil ha så er det lyttetretthet. Så nå kan jeg sitte i hjørnet av stua og ser resten av familien ser på "de som mimer" på X-faktor. Med AKG K271 mkII så plager ikke jeg dem med lyd som lekker ut, og de plager ikke meg med X-faktorlyd fra stueanlegget. Dette på 5-6 meters avstand.

Konklusjon? Kort sagt og oppsummert i ett ord; fornøyd. Bassen er til stede og gir det nøytrale fundamentet jeg forventet. Mellomtonen innsmigrende og de aller øverste tonene lite pågående. Jeg er kristisk, og lurer på hvordan ville K701 ha hørt ut i forhold? For å ha funnet ut det, så måtte jeg ha gått ut til et annet rom der stereoanlegget er. Og da hadde jeg jo ikke hørt på K701, hadde jeg vel...

Bottomline etter noen måneder: Fortsatt fornøyd med K271 mkII (aka 272).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert svar!
    De viste seg å være solgt men de høres jo ut som et gunstig valg
    Ser ellers på GRADO SR125i, en kompis som sa Grado låter bra på rør, erfaringer?
    Ser ut til at det for øyeblikket står mellom Grado, AKG, Sennheiser og Denon...
    Denon scorte jo bra hos lyd og bilde men stiller meg heller tvilende til hele bladet så spør heller her på forumet.
    Bør eg tenke spesielt på enten åpne eller lukkede hodetelefoner med tanke på at eg har rørforsterker?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpne vs. lukkede? Eneste jeg kommer på er om du sitter i et rom der du lar deg irritere at lyd lekker inn, og/eller at lyd lekker ut.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Åpne vs. lukkede? Eneste jeg kommer på er om du sitter i et rom der du lar deg irritere at lyd lekker inn, og/eller at lyd lekker ut.
    The problem is that closing the back causes all sorts of acoustical problems and tends to make the sound rather 'chesty', a bit like the sound you might get if you stood inside a wardrobe and spoke. On the whole, closed back models are the solution to a specific problem - acoustic isolation. Great in aircraft and other noisy environments, or for listening to music while your kids watch TV in the same room, less good for ultimate fidelity.
    Buyer’s guide to headphones - AVReview Buyers guides

Open back headphones are often regarded as providing a more accurate sound than the closed back variety. The best audiophile grade earphones are normally open back. For example Sennheiser's HD650 headphones are open back.
    Open Back Headphones - Buyer's Guide & Reviews

Ser ut til at det er en gjennomgående enighet om at "open back" er den beste typen. For min egen del så skal eg sitte i en stille stue så de trenger ikke være lukkede. Så da blir det vel naturlig å titte på hodetelefoner med åpen løsning eller er eg blitt litt villedet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akg K242 Hd

Ser ut til at eg omsider lander på AKG K242HD da disse virker gode og egnet til mitt bruk.
    Var lite respons rundt dette emnet merket eg (både her og på sentralen) men eg har lest det som eg fant og ser at AKG har en lydsignatur som frister!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •