Soundfre@ks kompromissfylte kino V3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Soundfre@ks kompromissfylte kino V3

For å starte helt fra starten så begynte eventyret med nyinnkjøpt utstyr for hele sommerjobblønnen. Slikt sett har det roet seg ned med årene.

Kom til AVforum når Hi-FIL, Whoppas Cheese, Snickers-IS, enis, Jane, Robertaas og AK mm var svært aktive bidragsytere. Kunne selvfølgelig ikke være dårligere, så nicket ble Soundfre@k. Avataren kom når jeg ble beskyldt (kanskje korrekt) for å være Copycat av en annens avatar.

Starter ikke helt på blanke ark, men saken er den at vi har flyttet og det betyr nytt rom.

Rommet er litt ukurant. Det er/var kjellerstue, men det var/er både oljefyr (!!!) og peis. Peisen er på vei ut, det samme er oljefyren. Veggen blir midlertidig (med andre ord sikkert permanent ) tettet med tilsvarende panel som er der inne.

Gulvet har vannbåren varme, skal ikke skrive så mye om oppvarming. Men, som du sikkert skjønner er huset fra 70-tallet og funderer på om det kan lønne seg å legge EPS-sporplater for litt isolasjon, men også for å få vannrørene opp i dagen og ikke varme opp betong og bakken ned til Kina.

Rommets form er ikke akkurat kvadradisk eller rektangulær for den saks skyld. Det er et soverom som går "inn" i rommet. Den smale delen av rommet er drøyt 340cm, den brede delen er omtrent 440cm. Hele lengden på rommet er omtrent 720. Frem til innsnevringen er det omtrent 440 + bredden på oljefyren. Døren er da helt bak i den brede delen av rommet. Skal se om jeg kan lage en skisse etter hvert, men ikke i dag.

Saken er at jeg liker stort bilde, tanken er å kjøpe så stort lerret som mulig og plassere høyttalere bak lerretet. Skal det bli effektiv plassutnyttelse må lerretet inn i den smale delen. Hmm, hvordan få høyttalerne bak lerretet/komme til for justering? Har tenkt på noen form for henglser, evnt en enkel metode for å ta ned lerretet. Må tenkes på.

Jeg har et 350cm bredt (ink ramme) Dreamscreen lerret, kommer nok til å selges da det blir for stort. :cry:

Utstyr som fortsetter å leve
    Rotel RB-985 (mest sannsynlig, men ser også etter erstatning)
    RXV3900 fra Yamaha
    Sony VW60 projektor

Utstyr som må finnes ut av
    Fronthøyttaler*3 (DIY? InMiles Concert?)
    BD-spiller/streamer (Dune?)
    Musikkstreamer (Sonos/Squeezebox)
    Lerret (nytt dreamscreen?, og hvor stort? 16:9 eller 2.35:1?)
    4x bakhøyttalere (ferdig), vegghengte, med lydtrykk. Har noen i tankene.
    Subwoofer (diy eller ferdig?)
    Trådløs styring av lys (Moeller, Elko eller annet?)

Uavklarte temaer/gjenstående punkter;
    - Plassering av elektronikk (mest mulig skjult)
    - Trekking av KAT6 & koaks
    - Skifte fra dobbeldør til enkeldør
    - Ledig tid

Akkurat nå er rommet fullt av ting. Men nå er det andre huset solgt og pengene snart inne, så da kommer finansene i litt bedre stilling. Diskuterer med fruen om budsjett også videre, men det er klart at det blir ikke billig.

Planen er å bo her lenge, så da får jeg ikke så dårlig samvittighet om jeg gjør store endringer i rommet. Jeg kommer nok ikke til å bli like flink som andre til å oppdatere her inne, men skal forsøke å komme med et og annet ord. Forhåpentligvis ikke så mange etter hverandre som i åpningsinnlegget. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir spennende,denne tråden skal eg følge med på:-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil ha bilder

Det skal bli spennende å følge med på dette, det er alltid gøy å starte med blanke ark!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få rotet meg til å ta bilder, men akkurat nå er det som sagt fullt der inne. Har selvfølgelig også andre prosjekter gående.

Blant annet må jeg rydde etter rørleggere som har lagt en drøss med vannrør i veggen (renoverte en del av det vannbårne samtidig som oljefyren gikk ut). For å si det slik, bli kvitt oljefyren er det dyreste enkeltstående kostnaden i hjemmekinoen. Forhåpentligvis vil luft/vann varmepumpe bidra til lavere energikostnader til varmtvann og fyring i huset (COP = 2 ved - 15C, COP 4 ved +7C) og bedre komfort (flytende kondensering (styrer varmen i forhold til utetempratur)).

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tittel (ref. BEFs :-))!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, tenk at det har gått et år...

Jaja.

Jeg er i alle fall i gang. Det meste er revet, det henger fortsatt noe isolasjon igjen i taket ellers er det "rent".

Jeg har bare rotebilder og mange ble dårlige, dessverre.

Bak. Veggen er 3.5m bred:

Soundfre@ks kompromissfylte kino V3-bilde1-jpg

Foran, 4.5m bredt, beklager dårlige bilder, egentlig ikke noe å vise folk:
    Soundfre@ks kompromissfylte kino V3-bilde2-jpg

Men, det var altså det jeg tok. Dere ser en halvveis åpen del bak døren.

Now, there's your problem:
    Soundfre@ks kompromissfylte kino V3-bilde3-jpg

Slappfisker, dovenfisker og andre unnasluntrere.

Now, there's your problem #2:

Soundfre@ks kompromissfylte kino V3-bilde4-jpg

En del av motivasjonen til å ta full 'overhauling', var å fjerne svai/fall i stuen over. Og det er ikke så rart, når snekkeren har "bommet" (og gitt f) på stenderne. I tillegg er stenderen for kort. Så da får vi sette inn støttestender ved siden av.

Det blir dessverre en del reisverk som må settes opp, mer enn jeg regnet med før jeg rev veggen.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede prosjekt. Håper du også går for Miles da jeg og skal gå for den løsningen. Følger spent med videre.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hoppet på noen Klipsch på Elkjøp, men vurderer å ha dem bak, evnt bygge dem om litt. De kan uansett benyttes midlertidig foran.

Høyttalere virker rimelig langt frem uansett. Jeg har også fulgt med på 4PI som ble bygget her på forumet. Dette er en mer kostnadseffektiv løsning, selv om det koster rundt 20k (10k mindre enn miles).

Jeg valgte forresten elko wireless, og har også "tatt med" fjernkontroll, men jeg syns det var rimelig grisete priser.

Kostnader så langt:
    Varmeanlegg 170k (and counting)
    Fibergips 10k
    El-deler drøyt 10k
    Diverse isolering 2k
    Verktøy 6k
    Konstruksjonsvirke 2k
    Renovasjon av vannbåren i stue oppe og nede 13k

På el og vvs (eks varmeanlegg som er ink montering) kommer montering i tillegg. Investingene er ikke helt slutt heller, må ha et lag utenfor fibergipsen, mer konstruksjonsvirke, gulv, lister også ønsker jeg å bytte ut vinduene, men det ser ut til å bli neste gang (sikkert aldri).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vært dårlig med oppdateringer her inne. Men de fleste har utmerkede tråder (Hunsbedt et al.), og jeg har hatt relativt enkelt oppsett i forhold.

The EYE:

Ergo, snart premiere!
    Edit, ingen resize, orker ikke styre med det, klikk på bildet. Det er forresten med lys i rommet. 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten kjøpt en Rotel RB-985 til, har da to stk.

Jeg "mangler" bakkanaler, men leter litt rundt og har flere gamle høyttalere stående.
    I tillegg har jeg "knabbet RXV3900 som brukes i dagligstuen, og tatt frem rxv1200.. :S

Noen som har lyst på BEL MK1? Kan selges, men burde modifiseres/bygges på nytt for å endre delefilter (brannfare).

Lerretet mitt blir for stort i det nye rommet og må byttes til noe mindre. Bilde kommer kanskje i kveld eller neste år.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •