MR.Chill's Stuekino - Liten Julehilsen med oppdatering på JBL-SVA oppsett (Post 142) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 147
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minitest Definitive Technology Supercube Reference

Da har jeg fått testet Definitive Technology sin supercube reference litt og kommer med en litt grundigere tilbakemelding.

Har lett etter en ny sub i litt over ett år, ubeslutsom som jeg er har jeg aldri klart å bestemme meg, kravenen var liten sub med detaljert og heftig bass som satte ting i sving på filmer. Har vurdert modeller som SVS sb-13, XTZ 12.18 ice, Sunfire true eq 12, Jl fathom 113/112, Velodyne spl-1200, Rythmik 12”, HSU research uls-15 og Def tech supercube reference. Valget var ikke lett og har lest meg opp å ned på forumer for å finne informasjon som skulle kunne klare overbevise meg om å gå for den ene eller den andre. Husker godt da supercube kom ut på lsound.no hvor jeg med engang syns denne så utrolig interresant ut, 14” element med 2stk 14” passive radiators og hele 1800watt virket dette som en utrolig hissig og god kandidat, desverre lå det altfor lite informasjon om den ute, spesielt lite fra folk her i Norge så jeg klarte ikke bestemme meg, når jeg da fant den til 8000kr på brukten (så og si ny) klarte jeg ikke dy meg, XTZ skulle ut og Supercube skulle inn. Hentet den samme dagen og fikk raskt en liten demo på den hos vedkommende, dette virket utrolig bra og jeg gledet meg som en liten unge på julaften til å få den hjem i min egen stue. Byggekvaliteten er kjempesolid med massive 44kg.

Den ble raskt koblet opp og testet med engang noen lydspor, deriblant Transformers 3 – Dark of the moon, skal si gliset kom fort, dette var noe annet enn mine gamle XTZ og merket med engang at trykket overgikk begge disse tilsammen uten problemer, planene om supercube nummer 2 ble dermed skrinlagt noe min lommebok og min bedre halvdel absolutt var enige med.
    Har nå de siste dagene sittet lyttet på denne subben med forskjellig lydspor, med alt fra konserter til musikk og film og har ikke annet en godord og komme med. Den leverer en dybde og trykk som XTZ bare kan drømme om, bassen ble plutselig detaljert og man kunne høre nyanser i LFE sporet som på XTZ bare hørtes ut som en suppeskål, det er virkelig noe som skjer med en gang man har en dyrere sub og alt sammen får plutselig mere liv, i tillegg har den et attack og hurtighet som glir inn med resten av systemet uten problemer. Vil klassifisere supercuben som en filmsub og syns nesten den har litt av samme klangsignaturen som SVS, den spiller rett og slett med en voldsom autoritet. Dens hurtighet gjør at den også er fantastisk til musikk men her vil det nok være andre konkurrenter som har et overtak som Rythmik eller Velodyne. Den går heller ikke like dypt som SVS og den skal slite holde følge med de større SVS modellene på trykk, men igjen er den bare 1/3 av størrelsen. Jeg får respons ned til 22hz i min stue noe som kunne vært bedre med annerledes plassering, 11hz som den er oppgitt til i specs er nok heller optimistiskt men den skal klare dippe under 20 uten problemer i et godt nok rom.

Alt i alt er jeg meget fornøyd med kjøpet og kan absolutt anbefale denne suben til andre som leter etter små plasseringsvennlige subber med høy WAF. Den skal også ut av sortementet til Def tech så det gjelder handle raskt om man ska ha en.

+
    Solid og tung konstruksjon
    Voldsomt attack og autoritet
    ”Hurtig”
    Konge til både film og musikk

-
    Den går ikke like dypt som den står oppgitt til
    Eller har jeg foreløpig ikke noe negativt komme med

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra omtale av en sub som høres ut til å være verdt hver krone

Kjelli

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, den var uten tvil værdt hver eneste krone, nå fikk jeg den til en god pris men prisen som lsound.no tar for den nå er absolutt noe jeg ville brukt på en slik sub

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil en bra SUB. Sammenlignet den mot Ultra'en min for noen mnd tilbake, og selv om den trakk det korteste strået der, så imponerte den stort med hva den var i stand til å levere med tanke på størrelsen.

Hadde størrelse å utseende vært ett issue, hadde nok fort 2 av disse endt opp i stuen min, og tror det kunne blitt rimelig heftig, selv ved "latterlige" volumer på filmer som TRON.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kontra størrelsen er den rimelig vill Vurderte 2 selv men ble for mye, skal prøve beholde en viss fred med naboer også :P

I en dedikert kino med god plass er nok SVS å foretrekke med tanke på mer dybde og output.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Uten tvil en bra SUB. Sammenlignet den mot Ultra'en min for noen mnd tilbake, og selv om den trakk det korteste strået der, så imponerte den stort med hva den var i stand til å levere med tanke på størrelsen.

Hadde størrelse å utseende vært ett issue, hadde nok fort 2 av disse endt opp i stuen min, og tror det kunne blitt rimelig heftig, selv ved "latterlige" volumer på filmer som TRON.
    Tron L har bare litt beskjeden bass i forhold til det som pressenteres på Immortals :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte 2 av disse selv. Utifra spec/pris kunne jeg ikke skjønne annet enn at de måtte være bra

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny sub. Den(de?) river nok hakket mer enn XTZene.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, den er hakket vassere enn begge XTZ ja

Harman/kardon hvilke scener anbefaler du fra immortals?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Takker, den er hakket vassere enn begge XTZ ja

Harman/kardon hvilke scener anbefaler du fra immortals?

Sett den på og se den... det er liv i subben nå og da :-D

Spiller ikke mange minuttene før en begynner og merke det er noe som lover godt

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så den på Eldorado kino, kasnkje tidenes mest skuffende opplevelse Kommer aldri til å dra på Eldorado kino igjen, denne filmen var jo laget for et heftig system, bare synd at lyden på den kinoen er helt elendig. Hadde vært bedre se den hjemme på tv lyden omtrent :P

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden var vertfall heftig her.

Dempa sub/lfe 1 dB rimelig raskt etter starten på filmen.

Har sett den bare 1 gang så kan ikke si hvor det er mest utfordring for sub(er).

Men det er en fjell som faller sammen mot slutten da

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Tron L har bare litt beskjeden bass i forhold til det som pressenteres på Immortals :-D
    Joda, men TRON var en morro film, mens Immortals rett å slett var kjedelig.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Minitest Jamo S606

Kjøpte meg et par Jamo S606 på brukten for bare 800kr som jeg skulle bruke på hytta rett før påsken. Tenkte jeg skulle sammenligne de litt med mine Klipsch RF-63. Advarer om at dette er mine subjektive oppfatninger av disse høyttalerene, sammenlignet mot RF-63 i min egen stue. Har ikke gjort noen form for etterkalibrering eller plassering av de.

Konstruksjon og design:

Må rett og slett bare si at design og konstruksjon av disse høyttalerene er egentlig usannsynlig med tanke på prisen for de ny. De kommer i solide kasser med treutførelse og sort pianolakk i fronten. Elementene ser langt dyrere ut enn hva prisen tilsier og hele herligheten kommer levert med fine spikes som gir en ekstra fin touch og finish. Tok en sverigetur i samme slengen som jeg hentet de og ble stoppet i tollen på vei hjem, tolleren fikk bakoversveis da jeg sa jeg bare hadde gitt 800kr for dem. Selv til 3tusen nypris er dette et fantastiskt møblement som er liten og nett og vil passe inn i enhver stue.

Gir terningkast 6 på Konstruksjon og design.

Lyd på musikk:

Jeg har en del demospor som jeg liker kjøre gjennom på musikk, blant annet Karunesh, infected mushroom, yello, kraftwerk, Pantera, Metallica og ikke minst Pink Floyd. Noe jeg la merke til med engang var fraværet av diskant, trolig blitt veldig vant til Klipsch sine fremtredende horndiskanter men det hele virket plutselig mye mer slappt og døvt, nå er følsomheten på Jamo nesten 10dB lavere enn på klipsch så man må gi ekstra guff for å få samme lydtrykk og jeg måtte gi på litt ekstra før Jamoene kom skikkelig til livs, la også merke til at alt ikke spilte like samspilt som RF-63, bassen var litt for frampå svulstig mens mellomtonen var langt ifra like bra som på Klipsch, nå må en også tenke på at RF-63 koster over 10tusen mer og man kan langtifra forvente like mye, men fra et litt kresent hifisyn så holder ikke dette mål, fra et nybegynner perspektiv vil dette være midt i blinken, Jamoene gir enormt med valuta for pengene og med dagens "standard" på hva som er "god lyd" blir man kongen i gata med disse og en litt mindre integrert forsterker.

Terningkast 3,5 på musikkbiten. Litt for slapp diskant og mellomtone, bassen er kresen på plassering.

Lyd på film:

Da lyden på musikk ikke var helt det store prøvde jeg meg med noen filmsnutter, her stråler Jamoene mye bedre og gir meg heller en aha opplevelse på hva som skal til for å få en god filmopplevelse. Ser du over 70% på film vil jeg konstatere at det egentlig bare er tull å legge noe mer penger i utstyret om du ikke har et rom du klarer optimalisere akustisk. Det er forskjeller på klipsch og Jamo men de er overraskende små , klipsch er litt mer detaljert og "knust glass" høres mer ut som knust glass samtidig som at stemmegjengivelsen er litt mer frampå, men bortsett fra dette er det overraskende lite som skiller de. Det er ikke like mye som skal skildres gjennom de to kanalene som på musikk kontra film og kravene til sinnsykt gode høyttalere er ikke like store, ville uten tvil lagt mer penger i en god subwoofer og heller bare kjøpt hele jamopakka, en middelklasse receiver og du får utrolig mye gøy for pengene, men igjen i en fullkontrollert og dempet kino ville jeg helt klart valgt noe annet. Husker den gang jeg oppgraderte til RF-63 kontra RF-82 hvor de største forskjellene bare var på musikk. Skulle gjerne hatt hele pakken fra Jamo da det på film er mer kritisk for hvordan centeren høres ut. Klangmessig så var Jamoene litt slappere og det hørtes på film men var slett ikke noe jeg syns var irriterende eller ubehagelig. Kunne lett ha hatt disse sammen med klipsch center og surround.

Terningkast film 5. Forbausende liten forskjell på høyttalere i et ubehandlet rom med engang man snurrer film.

Konklusjon:

Dette er høyttalere beregnet for budsjettkino/stereo. De spiller langt over hva som er blitt "standarden" for god lyd og med disse i stuen har du langt bedre lyd enn den gjennomsnittlige norske borger, men er du en hifi freak ville de nok falt igjennom og jeg ville lagt mer penger i høyttalerene for å få litt mer frempå diskant og mer attack. Til film er det ingenting og klage på og lurer du på et oppsett for en budsjettkino er det bare løpe kjøpe, legg 3tusen i denne pakken, 6tusen i en receiver og 6tusen i en sub så har du et kanon oppsett til 15lapper som kan måle seg med langt dyrere oppsett.

Totalt terningkast: 4,8

Fikk desverre ikke tatt noen målinger med de kontra RF-63 før jeg flyttet de opp på hytta men fikk hvertfall noen bilder av de ved siden av RF-63

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kaster meg endelig på 3D bølgen med ny 3D LED TV

Da har jeg kjøpt meg LG 670 T 55"

Førsteinntrykk er MEGET bra, har ikke gjort noen kalibrering av tven og har bare brukt standard innstillinger rett ut av pakken, farger og sortnivå er meget bra og langt over mine kriterier. Er absolutt ikke kresen på bilde i det hele tatt, muligens min gamle Panasonic Plasma G20 er sortere på det sorteste, men er ubetydelige forskjeller på film. Ser man på et helt sort skjerm derimot kan man se litt clouding langs kantene, min har litt spesielt oppi hyre hjørnet, igjen dette merkes heller ikke på film.

Tven er meget lyssterk, gode og oversiktlige menyer. I tillegg har den Wifi innebygget og den fant med engang mine pcer i hjemmet med deling av filmer og musikk, kommer nok aldri til å bruke dette men det er nok meget kult for de som prioriterer dette.

Ellers så er designet helt SINNSYKT. Utrolig vakker tv med nesten rammeløst design bortsett fra den lille kanten nederst i stål. Ser unektelig pent ut og LG tvene i 2012 vil nok trone på design.

Den passive 3Den fungerer utmerket og testet Tron Legacy på 3D bluray noe som så unektelig pent ut.

Skal teste ut litt mer innstillinger og diverse etterhvert.

Bildene som er lagt ut er for å vise clouding og et misslykket forsøk på å ta bilde av 2D til 3D konverteringen på vanlige Tron.

Alt i alt meget fornøyd med kjøpet, fantastiskt fin tv med veldig flott bildekvalitet.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett å fulgt med men etter den Def. Techen kom ble det fort veldig kjørrt på den andre siden der den hvite greia står :/ men det spiller sikkert råere iforrhold til før

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det spiller uansett råere enn det gjorde før ja, så er meget fornøyd, planen var 2 stykker men det ble for sykt i den lille stuen min :P

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aldri for sykt! bare spør Ostemannen! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott minitest av Jamoane!

Far min gar dei same i stova si, og som møbel syns eg dei overgår klipschane mine. Lydmessig er meir enn godkjent til prislappen. Fattern er i alle fal fornøyd

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lenge sia noe oppdateringer her :roll: noe nytt som har skjedd i det siste? :grin:

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •