MR.Chill's Stuekino - Liten Julehilsen med oppdatering på JBL-SVA oppsett (Post 142) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 147
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Grattis med nytt Stor innkjøp:-D
    Oisann, ingen missforståelser nå, har ikke kjøpt denne forsterkeren, bare snakket om den og kom med anbefalinger til sherbourn som har noe med denne gjøre

Har altså ikke kjøpt meg noen ny effekt

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Jeg tror en MÅ bruke en kontroller slik som JBmedia sin. Husk at strømdingsene "parer" seg med kontrolleren og de blir enige om en kanal. Hvordan få til dette med en fjernkontroll er nok ikke enkelt. Så det er mer til det hele enn å bare sende IR signaler som RF.

Kjell
    Faktiskt meget mulig, vet ikke så veldig mye om IR-RF konvertering.

Er uansett ikke noe poeng kjøpe noen annen RF styrer da denne er så god og billig og snakker 100% sammen med Nexa'n

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kobling av 4Ohms basspumper på en 4-8ohms forsterker

Var noen som ettersøkte hvordan jeg hadde koblet opp mine basspumper.

legger med en tegning her

Da var 2stykker 4ohms basspumper bestilt. Blir nå 4 stykker totalt og må da kobles slik som på bilde nr.2 Serie/paralellkobling

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rumperistere innstalert igjen, pluss hemmelig subrom

Fikk flesket på med noen rumperistere til før jul

Har nå 4 stk 4ohms sinus live basspump III fra ljudia. De er seriekoblet og paralellkoblet slik som i tegningen over i post 103

Føler at forsterkeren fikk litt mye jobbe med, må ha volumet på max på subforsterkeren nå, tror kanskje det ble litt overkill, men ble en liten forbedring, i tillegg fikk jeg spred bassen med utover i sofaen. Se bilder.

Fant også noe meget morsomt på sofan min, om dere ser de hule rommene på hver side av sofaen, de måler 28cm i bredden, ca 46cm i høyden og ca 45cm i dybden. Lurte på om jeg kanskje skulle få lurt inn noen subber i de? Hva tror dere? Ser at XTZ 8" hadde passet fint inni der :P Hehe, hadde ikke dama sett engang

Eventuelt bygget noen subber inni dem? :P hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser stilig ut med dei rumperistarane. Har bestilt 4 stk. sjølv no, og er spent på å testa...

Eg trur det utan tvil hadde vert dritkult med subar i hulromma på sofaen din! Artig å prøva noko nytt

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nexa trådløs lysstyring til taklys

Har nå skaffet meg en Nexa LWMR-210 trådløs innbyggingsmottaker med dimmerfunksjon. Denne kan innstalleres bak allerede eksisterende strømbryter. Måtte skru opp lokket på den gamle, og fjerne den gamle dimmeren som var der, kjøpte meg en vanlig 1-pols av/på bryter. Kobler Nexa bryteren opp til lampen og strømnettet som en vanlig bryter, og bruker de to ledningene som stikker ut av Nexa controlleren til å skru fast på av/på bryteren. Legger inn og lærer koder på JBmedia light manager og redigerer logitech harmony one og vips så har jeg lysstyring for tak samtidig som jeg kan bruke bryteren på vegg som vanlig, av/på og vipper jeg fort av og på begynner den å dimme til ønsket lysstyrke helt til du vipper av og på fort igjen og den stopper.

Ganske enkelt genialt og utrolig rimelig. Legger ved bilder

Er du usikker på hvilke ledninger som skal kobles hvor så følger det med kart over hvordan du kobler det hele med Nexa kontrolleren

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger med og uten Antimode

Gikk til innskaffelse av DSPeaker antimode 8033s idag fra avshop.no.

Dette er stereo versjonen siden jeg har 2 stykker subs.

Var meget lett å sette opp, bare plugg i strøm og kabler til og fra sub, og deretter trykke på de to knappene i 3 sekunder så starter den kalibreringen av subbene. Annlegget var "ferdigkalibrert" fra før av med RK og REW og gjorde ikke noen andre innstillinger på reciever før jeg startet kalibreringen.

Som dere kan se fra den første grønne grafen så er dette før kalibrering. Jeg slet med en topp på 45hz og en dipp på 66hz og 140ish hz. Dette fikk jeg ikke gjort noe med da jeg hverkan har mulighet til å flytte på sweetspot, annlegg eller skaffe noen særlige akustiske løsninger grunnet WAF. Alternativer var en EQ eller Antimode og valget falt på sistnevnte da den er mindre og lettere ha med å gjøre

Koblet den opp og begynte kalibreringen. Det ligger med advarsel om å skru ned volumet på subbene før kalibrering, og det vil jeg absolutt anbefale da det blir HØYE volumer. Sett gain på 15-20% eller noe Den kjører deretter 4 sweeps hvor det virker som at den måler phase og prøver lokalisere stående bølger og diverse i rommet. Var egentlig veldig morro stå å høre på.

Etter kalibrering kan dere se hvordan den fikk rettet opp med den lilla kurven, volumet er lavt i bassen nå men man kan fort se at det har blitt jevnere og bedre. Skrudde opp volumet på subbene igjen, denne gangen står de på 2/3 kontra 2/4 før antimode. Og følgende graf kan måles. Lysgrønn graf. Dippen på 66 og 145 har blitt mindre samt at peaken på 45 har blitt mindre. I tillegg har den høynet avrullingen som skjer på 25hz endel Alt i alt meget fornøyd med investeringen nå trenger jeg bare noe som går litt dypere

Den gjorde derimot ikke mye med vannfall, altså etterklangen, noe jeg fremdeles sliter med i min lille betongbunker. Blå er før og grønn er etter. Den blå spl grafen før er også med noen plater som dere kan se bilder av der. Ble faktiskt bedre på problemområdene med disse platene, og det er bare noen DIY dårlige greier som jeg har snekra for morro skyld. Viser at akustikk har mye å si Noe å tenke på før man går berserk med lommeboken

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Gikk til innskaffelse av DSPeaker antimode 8033s idag fra avshop.no.

Dette er stereo versjonen siden jeg har 2 stykker subs.

Var meget lett å sette opp, bare plugg i strøm og kabler til og fra sub, og deretter trykke på de to knappene i 3 sekunder så starter den kalibreringen av subbene. Annlegget var "ferdigkalibrert" fra før av med RK og REW og gjorde ikke noen andre innstillinger på reciever før jeg startet kalibreringen.

Som dere kan se fra den første grønne grafen så er dette før kalibrering. Jeg slet med en topp på 45hz og en dipp på 66hz og 140ish hz. Dette fikk jeg ikke gjort noe med da jeg hverkan har mulighet til å flytte på sweetspot, annlegg eller skaffe noen særlige akustiske løsninger grunnet WAF. Alternativer var en EQ eller Antimode og valget falt på sistnevnte da den er mindre og lettere ha med å gjøre

Koblet den opp og begynte kalibreringen. Det ligger med advarsel om å skru ned volumet på subbene før kalibrering, og det vil jeg absolutt anbefale da det blir HØYE volumer. Sett gain på 15-20% eller noe Den kjører deretter 4 sweeps hvor det virker som at den måler phase og prøver lokalisere stående bølger og diverse i rommet. Var egentlig veldig morro stå å høre på.

Etter kalibrering kan dere se hvordan den fikk rettet opp med den lilla kurven, volumet er lavt i bassen nå men man kan fort se at det har blitt jevnere og bedre. Skrudde opp volumet på subbene igjen, denne gangen står de på 2/3 kontra 2/4 før antimode. Og følgende graf kan måles. Lysgrønn graf. Dippen på 66 og 145 har blitt mindre samt at peaken på 45 har blitt mindre. I tillegg har den høynet avrullingen som skjer på 25hz endel Alt i alt meget fornøyd med investeringen nå trenger jeg bare noe som går litt dypere

Den gjorde derimot ikke mye med vannfall, altså etterklangen, noe jeg fremdeles sliter med i min lille betongbunker. Blå er før og grønn er etter. Den blå spl grafen før er også med noen plater som dere kan se bilder av der. Ble faktiskt bedre på problemområdene med disse platene, og det er bare noen DIY dårlige greier som jeg har snekra for morro skyld. Viser at akustikk har mye å si Noe å tenke på før man går berserk med lommeboken
    Tips, Antimode 8033s er ikke en stereo sub kalibrerer. MEN den er beregna på stereo forsterker med kun PRE OUT, som er left og right. På en forsterker med sub utgang er det smør på flesk, siden det er MONO ut ifra boksen til subbene.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe det har du jo rett i, litt villedet av teksten på boksen, ikke tenkt meg helt om når jeg skrev det. Forsåvidt bare se bortifra det ordet egentlig. Se på det mer som en henvisning til hvilken type antimode det er

Men jeg gikk for denne modellen da jeg har 2 subber, og følte den passet bedre til formålet tilfelle jeg skulle flytte på de, bruke den et annet sted, eller skaffe enda flere subber ved en senere anledning Formålet og utgangspunktet blir vel det samme

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det lønte seg å kjøre romkorreksjon _etter_ AntiMode jeg? Eller var det motsatt? :razz: Veldig fornøyd med min 8033c

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Trodde det lønte seg å kjøre romkorreksjon _etter_ AntiMode jeg? Eller var det motsatt? :razz: Veldig fornøyd med min 8033c
    Kan helt sikkert lønne seg det, men sitter såpass tight her nå at jeg ikke gidder begynne tulle med det enda Skal uansett tapetsere bakveggen så blir nok en ny RK da

Tror uansett det er greit gjør det først også, gir du antimoden så godt utgangspunkt som mulig

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Kan helt sikkert lønne seg det, men sitter såpass tight her nå at jeg ikke gidder begynne tulle med det enda Skal uansett tapetsere bakveggen så blir nok en ny RK da

Tror uansett det er greit gjør det først også, gir du antimoden så godt utgangspunkt som mulig
    Om du gjør det først har ingen innvirkning, siden signalet blir sent ut ifra AntiMode under kalibreringen Hørte nesten ikke forskjell før og etter jeg kjørte YPAO etter jeg hadde kjørt AntiMode uansett jeg da..hehe.

Hva syns du om Lift-funskjonene? Brukte du wide-area kalibrering? Det gjorde jeg, brukte 3 punkter rundt sweetspot. Aner ikke om det hadde noe for seg men vil anta det....er opptatt av besøkets opplevelse også :P

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brukte kun for sweetspot, har dog så liten sofa uansett, var relativt bra alle stedene.

Plassering vil ha noe å si før du begynner kalibreringen, men sant at det ikke har noe å si fra reciever sin del. Ganske ny når det kommer til slike hjelpe produkter som dette, har alltid en vane om at kalibrering før, etter og enda en gang før og enda flere ganger og til slutt enda engang hjelper på :P

Kanskje jeg skal prøve meg på en RK i morgen? og litt målinger. Skal ta noen målinger med og uten lift funksjonene også, se om det blir noe futt, syns jeg merket at det ble litt mer bunntrykk på lift25

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du setter mic noen cm fra bak vegg og kjører en måling til, pluss en i setehøyde i front av sofa ville jeg tippe(merk tippe) at du ville fått litt i sofa og bedre grafer på waterfall også Bare som et forsøk..

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den trådløse dimmeren så jo genial ut

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Om du setter mic noen cm fra bak vegg og kjører en måling til, pluss en i setehøyde i front av sofa ville jeg tippe(merk tippe) at du ville fått litt i sofa og bedre grafer på waterfall også Bare som et forsøk..
    Altså micen når jeg bruker REW eller micen når jeg bruker RK?

Å måle den ved setehøyde blir sikkert lavere vannfall, men vil jo ikke være reelt da jeg aldri sitter på gulvet og ser film :P Men lener meg dog tilbake på kanten av sofaen. Men poenget er jo vise at jeg har problemer med gjenklang og er også fullt klar over det :P Det er en bunkers, og er nektet akustiske tiltak desverre

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Den trådløse dimmeren så jo genial ut
    Den er genial

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Paradox Audio høyttalerkabler

Har kastet meg på kabelvognen og gått til innkjøp av noen høyttalerkabler fra Paradox Audio, var grunnet design og navn at valget falt på disse. I tillegg så er de shielded og hadde fine termineringer De byttet vist navn fra Eclipse til paradox så jeg har tydeligvis noen unike kabler :P

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare og gratulere... Ser veldig pent ut det der:-)

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny tapet på bakvegg

Har slengt på en ny tapet på bakvegg da vi ble lei av stritapeten. Ser mye freshere ut nå. Beklager dårlige bilder men var vanskelig få fram mønsteret siden det er hvit alt sammen

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •