MR.Chill's Stuekino - Liten Julehilsen med oppdatering på JBL-SVA oppsett (Post 142) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 147
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Sett begge suber på phase 0 og ta RK igjen.

Sikker på at høyttalerne står som "small"? Du burde merke betydelig forskjell mellom deling på 40hz og 80hz. Hva tester du med, musikk eller film?

Geir Arne
    Skal ta RK igjen i morgen

Er helt sikker på at de står på small ja, testet bare med film, kan ikke si det var så utrolig forskjell, skal prøve igjen i morgen også komme med oppdateringer

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Score avgitt...
    Ta gjerne turen innom min profil også..
    8)
    done meget pent liker XTZ godt, veldig pene HT, hvordan syns du Swans og XTZ går sammen ?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok tok en ny romkorreksjon idag. Forskjellene ble slik.

Satte phase til 0 på begge istedenfor 180, forskjellen ble da at etter RK, så fikk suben like lang avstand som fronter, så nå har hele front oppsettet samme avstand, dette låter vel bra?

RK setter fortsatt alltdi Front og center til full band altså large, så jeg må sette ned på dette. Satte de til 40 hz, tenke jeg skulle teste ut med å ha de på 80 hz i tillegg, følte kanskje at subbene fikk litt mere å jobbe med, litt mere trykk i mellomgulvet, kan dette stemme? har nå isåfall latt de være på 80hz, følte det ble litt bedre. Men hvordan vil dette bli på musikk? må jeg inn sette de til 40hz igjen da? siden jeg bare bruker fronter i musikk?

Satte også centeren til 50 hz ikke 40, kan vel kanskje dele den enda høyere også? er vel ikke mange stemmer som går så dypt vel?

EDIT: En annen ting også, jeg får alltid subben til -15 etter RK. Dette er laveste innstilling. Har bare gain på kl 10 ca, må ha det veldig lavt før det blir noe kompensasjon fra denne siden, har det noe med rommet mitt gjøre kanskje?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres iallfall mye mere korrekt å ha fasen til 0 på subbene istedenfor å snu fasen 180 grader. Når det gjelder resten du skriver så må man jo bare lytte og høre hva man føler gir best resultat. Husker ikke hvordan Onkyo gjør det med integrering av sub, men har du mulighet og kjøre LFE+Front på sub? Har du den muligheten vill jeg brukt den og hatt frontene stående til Large og sub i tillegg med en deling på 100hz.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    done meget pent liker XTZ godt, veldig pene HT, hvordan syns du Swans og XTZ går sammen ?
    Den passer glimrende sammen med XTZ. Noe lysere og åpnere enn 99.25C som stod der før, og for en center passer det bra. Dialogen ble klarere. Så trykker den en hel del mer også..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig oppsett WAF messig i allefall =)

Ser tho at du trenger deg en Harmony fjernkontroll

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det høres iallfall mye mere korrekt å ha fasen til 0 på subbene istedenfor å snu fasen 180 grader. Når det gjelder resten du skriver så må man jo bare lytte og høre hva man føler gir best resultat. Husker ikke hvordan Onkyo gjør det med integrering av sub, men har du mulighet og kjøre LFE+Front på sub? Har du den muligheten vill jeg brukt den og hatt frontene stående til Large og sub i tillegg med en deling på 100hz.
    Eneste LFE er denne LFP of LFE innstillingen (står på 120hz). Den andre virker bare som en meny hvor jeg kan dempe LFE sporet i de forskjellige lydformatene. Var nok riktig ha phase på 0 ja, siden da ble det samme lengde på front og subber.

Så nettop "how to train your dragon" var veldig fornøyd med lyden, veldig bra lydspor på denne filmen også, med mange kule scener til bla. demobruk

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Nydelig oppsett WAF messig i allefall =)

Ser tho at du trenger deg en Harmony fjernkontroll
    Joda, men litt dyr, også vil den jo bare erstatte 2 kontroller, siden PS3 kontrollen trenger en ekstra dingseboms koblet til PS3en for å fungere. Men får se om jeg finner meg en slik etterhvert Kan man styre lys via Logitechen forresten ? Begge subbene mine er koblet til en liten lysstyring som man får på clas ohlson til 200kr, av og på knapp.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som er greit å få klarhet i er om du skal spille grisehøyt?

Og du har lyst til å har kun fronter på musikk? Ingen sub?

På min gamle Denon 3808 hadde jeg en meny for surround og en for stereo. Da kunne jeg velge hva hvert høyttalerpar skulle være på film. Mens på stereo kunne fronter ha en annen innstilling. Jeg hadde da front som large og 40hz deling lavpass deling på sub på musikk. På film hadde jeg 80hz høypass på alle høyttalerne og 120hz lavpass på sub. Kikk etter en slik løsning hos deg også.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som er greit å få klarhet i er om du skal spille grisehøyt?

Og du har lyst til å har kun fronter på musikk? Ingen sub?

På min gamle Denon 3808 hadde jeg en meny for surround og en for stereo. Da kunne jeg velge hva hvert høyttalerpar skulle være på film. Mens på stereo kunne fronter ha en annen innstilling. Jeg hadde da front som large og 40hz deling lavpass deling på sub på musikk. På film hadde jeg 80hz høypass på alle høyttalerne og 120hz lavpass på sub. Kikk etter en slik løsning hos deg også.

Geir Arne
    Tja, funker helt greit til musikk likevel, hører forsåvidt ikke SÅ mye på musikk lenger, da det går mest i film, og spill. Bruker spotify i ny og ne, spiller ikke musikk så KJEMPEHØYT bare når jeg skal ha fest, spiller på moderat volum ellers. JAJA, alt fungerer utmerket nå og er veldig fornøyd, borsett fra litt såtweaks her og der blir nok neste runde eget kinorom og med utstyr vel opp i 300tusen + klassen sparingen er begynt, så da kan vi regne med ny profil om en 10 år kanskje ? hehe :P :P

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket mellom manualen på receiveren din, og det så ikke ut til at du har muligheten jeg nevner.

Grunnen til at jeg spør om du spille høyt var at du kan sette frontrekken til large siden de er så kraftige. Jeg har i allefall hatt ganske god erfaring med det. Da kan sub deles noe lavere og det er lettere å få sammenheng mellom sub og høyttalere.

Evt kan du sette center og front til small med deling på 40hz og så sette LPF of LFE til 80-100hz. Da vil sub kun spille opp til 40hz på musikk og ikke være "i veien". Mens på film spiller suben LFE-sporet opp til det du setter LPF of LFE i tillegg. Sett det du liker best her. Er ingen fasit. Syntes du høytalerne satt som large spiller best på film, så har du de som large.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering med REW, rar frekvens

Trenger hjelp igjen jeg :P

Har nå kjøpt inn ordentlig lydkort og mic til å kalibrere rommet mitt med REW.

Det jeg lurer på er: Når jeg måler så får jeg en skikkelig dipp på 25hz området, når jeg bruker noise generator på denne frekvensen er det som om all lyden bare forsvinner akkurat på 25hz, spiller jeg 24hz og nedover blir lyden høyere igjen, spiller jeg 26 hz og opper det samme.

Hva kan dette skyldes? Er det rommet tror dere?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger hjelp igjen jeg :P

Har nå kjøpt inn ordentlig lydkort og mic til å kalibrere rommet mitt med REW.

Det jeg lurer på er: Når jeg måler så får jeg en skikkelig dipp på 25hz området, når jeg bruker noise generator på denne frekvensen er det som om all lyden bare forsvinner akkurat på 25hz, spiller jeg 24hz og nedover blir lyden høyere igjen, spiller jeg 26 hz og opper det samme.
    Hva kan dette skyldes?
    Stående bølger, og/eller utfasing mellom høyttalere og vegg.
    Er det rommet tror dere?
    JA! I allefall delvis. Annen høyttalerplassering forandrer på dette.

Vil tippe du har et rom som er ca 3m en eller annen vei?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er c3.6m bredt mot bakveggen, er litt lenger i lengden fra sofa til tv.

Annen HT plassering er heller vanskelig grunnet WAF :P

Jaja får vel bare være sånn, er ikke det at det høres dårlig ut på film uansett, bare begynner undre seg litt når det kommer så klart frem under målinger :P

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er c3.6m bredt mot bakveggen, er litt lenger i lengden fra sofa til tv.

Annen HT plassering er heller vanskelig grunnet WAF :P

Jaja får vel bare være sånn, er ikke det at det høres dårlig ut på film uansett, bare begynner undre seg litt når det kommer så klart frem under målinger :P
    Det er helt normalt dette. I alle rom. Du har nok en tilsvarende peak også ved rundt 50hz. Og den gjør det ganske morsomt.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt dette. I alle rom. Du har nok en tilsvarende peak også ved rundt 50hz. Og den gjør det ganske morsomt.

Geir Arne
    Hehe, har peiling du :P nesten så jeg lurer på om du har sniket deg inn her mens jeg har vært borte og tjuvlyttet :P

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har peiling du :P nesten så jeg lurer på om du har sniket deg inn her mens jeg har vært borte og tjuvlyttet :P
    Hehe. :P

Du har nok en dip ved 100hz også. Samme problem som jeg har. Dreper mye av livet i musikken. Problemet ditt er altså 50hz peaken. Den "skaper" diper ved 25hz og 100hz. En oktav under og en oktav over. Om jeg har forstått det jeg snakker om rett, vel og merke. :P

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si at lyttepos kan også flyttes for å bedre dipene. Noen cm kan hjelpe endel. Og tenk alltid 3d, man kan også flytte i høyden.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar

Tviler på at det er mye jeg for gjort her angående akustikk og lytteposisjon og flytting av HT etc, desverre, er ille nok WAF som det er tror jeg :P

men er jo alltid greit vite hva som skaper problemene, kommer forhåpentligvis yamaha 2067 inn i morgen, se om det blir noe mere liv i sakene da gleder meg

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer forhåpentligvis yamaha 2067 inn i morgen, se om det blir noe mere liv i sakene da gleder meg
    Du får gi rapport på om det blir noe bedre med 2067.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0